Урок біології з теми "Квітка"

Про матеріал
Конспект уроку з теми "Квітка" може використовуватись вчителями для проведення уроку біології в 6-му класі під час вивчення вчителями відповідної теми.
Перегляд файлу

 Урок біології в 6 класі.

Тема уроку: Квітка – орган статевого розмноження. Лабораторне дослідження будови квітки.

 

 Добрий день‚ дорогі діти. Подивіться‚ у мене в руці квіткова рослина. Вона має гарні квіти й гарне листя. Скажіть‚ а чи можуть ці органи існувати окремо? Ні! Так і вчитель без учнів  не існує, як і учні без вчителя. А тому я пропоную об’єднати всі наші зусилля для вивчення нового матеріалу. Я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому.

Я впевнений, що на сьогоднішній урок ви прийшли з певним багажем знань. А тому я пропоную вам невелику вправу, яка допоможе пригадати матеріал, необхідний на сьогоднішньому уроці.

                                    Вправа ″ Знайди помилку

Шановні учні знайдіть в тексті помилки та виправте їх.

 

                              Текст з помилками

Розмноження – це процес відтворення подібних до себе організмів, який забезпечує безперервність життя видів. Розрізняють дві основні форми розмноження – вегетативне і статеве. Нестатеве розмноження відбувається за участі нестатевих клітин. Статеве – за участі статевих клітин – спор. Статеві клітини бувають двох типів – чоловічі та жіночі. Чоловічі статеві клітини називають сперматозоїдами, а жіночі – зооспорами. Злиття гамет називають регенерацією. Гамети утворюються в органах статевого розмноження – гаметангіях. До генеративних органів квіткових рослин належать листок, квітка, стебло.

 

                           Виправлений текст.

Розмноження – це процес відтворення подібних до себе організмів, який забезпечує безперервність життя видів. Розрізняють дві основні форми розмноження – нестатеве і статеве. Нестатеве розмноження відбувається за участі нестатевих клітин. Статеве – за участі статевих клітин – гамет. Статеві клітини бувають двох типів – чоловічі та жіночі. Чоловічі статеві клітини називають сперматозоїдами, а жіночі –яйцеклітинами. Злиття гамет називають заплідненням. Гамети утворюються в органах статевого розмноження – гаметангіях. До генеративних органів квіткових рослин належить квітка.

 

Отже, для статевого розмноження необхідний генеративний орган – квітка. Квітки – постійні супутники нашого життя. Вони є на клумбах, у кімнатах, у вазонах. Вони на вишиваних рушниках, на скатертинах. Колись ними розмальовували печі, стіни осель. Засушені їх клали за образи, з них робили різні напої, відвари. Чарівна сили цих вічних наших супутників не тільки в їхні красі, вони передають потаємні людські почуття. Мова квітів багата і змістовна.

  •       айстра - сум;
  • гвоздика - мужність, стійкість; конвалія - приховане кохання; мак - краса і молодість;
  •       нарцис - гордість;

підсніжник - ніжність, чистота, вірність;

  •       тюльпан - кохання;
  •       фіалка - сором 'язливість.

Всюди квіти-самоцвіти

їх дарують батькам діти.

Юнак дівчині дарує

Як любов до неї чує

Переможців як вітають

Живі квіти їм вручають.

 Квітів, як піску у морі.

Листя у зеленім борі,

Щоб їх перелічити,

Треба двісті років жити.

Чорнобривці, орхідеї,

Гладіолуси, лілеї,

Магнолії й гвоздики, Квіти дрібні та великі. Серед них царівни гожі Пелюсткові ніжні рожі.

Учитель Любіть квіти, любі діти,

 Гру барвистих кольорів.

 Це краса наших парків,

 Наших шкіл і всіх дворів.

Незважаючи на різноманітність квіток (за розміром,забарвлення, строком цвітіння), майже всі вони мають одну і ту саму будову. Яку саме ми вивчимо сьогодні. А також ми навчимося розрізняти одностатеві та двостатеві квітки, однодомні та дводомні рослини, поговоримо Про значення квітів та їх функції. Отже тема нашого уроку: «Будова та різноманітність квіток».

 

Сьогодні перед уроком мені прийшов лист від БДЖОЛИ. Давайте послухаємо його

 Доброго дня шестикласники

Пише вам пані Бджола!

Сьогодні у вас на уроці тема «Квітка». Квіти в природні дуже різноманітні. Але будова в них однакова. Квітки багатьох рослин розвиваються на тонких стеблах — квітконіжках. Квітконіжка на кінці потовщується, розширюється у квітколоже. До квітколожа прикріплюються чашолистики, з яких утво­рюється чашечка. Пелюстки утворюють віночок. Чашолистики й пелюстки складають оцвітину квітки. Всередині віночка розташовані маточка й тичинки. Саме тичинки й маточка є головними частинами квітки. Тичинка має таку будову: тичинкова нитка, пиляк, в якому дозріває пилок. Маточка має приймочку, стовпчик і зав'язь. Усередині зав'язі містяться насінні зачатки, з яких після запліднення утворюється насіння, а із зав'язі утворюється плід. Отже, квітка - це орган розмноження квіткових рослин.

Ну, все - бувайте, поспішаю! Успіхів!

3 цього листа ми дізналися про будову квітки, отже запишемо визначення квітки. Квітка - це вкорочений, видозмінений і обмежений в рості пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин.

Квітки бувають:  з цвітиною

прості (лише з віночка)

Складні (з чашолистків і віночка)

За формою віночка

вільнопелюсткові

зрослопелюсткові

За симетрією

правильні_____|_____неправильні____|_____асиметричні

Найголовнішими органами квітки є тичинка, яка складається з пиляка та тичинкової нитки - це андроцей (чоловічі статеві органи); та маточки, або гінецей, який складається з приймочки, стовпчика і зав'язі (жіночі статеві органи)

Якщо квітки мають і тичинки і маточки, то вони називаються двостатевими, а якщо у квітках лише тичинки або лише маточки - одностатевими. Хвилина відпочинку.

Втомились? Уявіть, що ви соняшники й повертаєте свої голівки за сонцем. Вітер нахиляє вас в один бік, в другий. Ваші руки - листочки - затріпотіли на вітрі.

 Сядьте зручно й відгадайте загадки : Учні загадують загадки від імені квітів.

1. Біленька корзинка, а дно золотисте, в корзинці рослинка, то - сонечко чисте.( ромашка)

2. На городі тичка, а на тичці - капличка. Без вікон, без верха, а в ній  людей без числа. (мак)

3.  А що за квітка є, що і сліпий взнає.( кропива, будяк)

4. Стоять красуні на воді. Вінки на них білі й золоті. (водяні лілії)

А тепер давайте запишемо формулу квітки П- пелюстки, Ч - чашолистки, М -маточка, Т - тичинка. Число їх позначається цифрою, якщо число більше 12, то знаком ∞.Якщо якісь частини квітки зрослися, то цифри беруть у дужки.

Жіночі (маточкові) квітки позначають знаком ♀, а чоловічі (тичинкові) - ♂. Наприклад, квітка вишні записується такою формулою Ч5П5Тоо∞М1

Значення квітів.

Дайте повну відповідь на запитання

Яке значення мають квіти для людини?

 Ми з вами сьогодні на уроці дізнались, що  квітка – генеративний орган, тобто орган, пристосований до розмноження. З неї утворюється плід і насіння. Квіти використовують як ліки. З квітів виготовляють різні арроматичні речовини. Бджоли збирають з квітів пилок і нектар та виготовляють мед.

Квіти використовують як природний годинник, тому що деякі з них видкриваються та закриваються в певний час. Є квіти – барометри, за ними прогнозують погоду. Якщо квіти акації сильно пахнуть, а квіти мальви, кульбаби, паничів уранці не розкрилися – чекайте дощу.

Дуже багато квітів під загрозою зникнення, тому їх занесено до Червоної книги.

Природа споконвічно не жаліє нам нічого,

Даруючи щедро всі свої дари...

А від нас щоденно просить лиш одного

Щоб до неї люди добрими були.

У світі дивовижних квітів:

А че знаєти ви, що найменша квітка на землі вольфія? Ця квітка складається із крихітного листочка й корінчика. Цвіте дуже рідко. Завбільшки вона як голівка шпильки.

Найбільша квітка – рафлезія Арнольді, котра росте в джунглях острова Суматра (Індонезія). Діаметр до 1 м і важить 10 кг. Вона складається із 5 величезних товстих пелюсток, покритих білими бородавками. Відшукати цю квітку в лісі можно за запахом, що нагадує запах гниючого м'яса і за роями мух і жуків, котрих приваблює цей запах.

На закріплення вивченого матеріалу давайте виконаємо невеличке

лабораторне дослідження (ст.29 зошита для практ.  роб. )                                                         2.Впишіть у пелюстки складові частини квітки

Відповідь: І. Тичинки. 2. Квітконіжка. 3. Маточка. 4. Чашечка. 5. Віночок. 6. Зав'язь. 7. Квітколоже.

Сьогодні на уроці ми плідно попрацювали, дякую всім  за співпрацю.

Вдома виконайте авдання:

Прочитайте параграф 32. Доробіть Л/р. За бажанням підготуйте доповіді на тему: «Квіти - лікарі», «Легенди про квіти».

 

Список використаної літератури:  

Біологія 6 кл. Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів.  І.Ю. Костіков. К.: Основа, 2014.

 Науково-методичний журнал «Біологія», лютий 2015, №4-5

 Науково-методичний журнал «Біологія», квітень 2015, №12

 П.Г.  Балан. Біологія зошит для практичних робіт 6кл. К: Генеза, 2014.

doc
Додано
26 листопада 2021
Переглядів
810
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку