Урок біології в 6 класі.
Тема уроку: Квітка – орган статевого розмноження. Лабораторне дослідження будови квітки.
Добрий день‚ дорогі діти. Подивіться‚ у мене в руці квіткова рослина. Вона має гарні квіти й гарне листя. Скажіть‚ а чи можуть ці органи існувати окремо? Ні! Так і вчитель без учнів не існує, як і учні без вчителя. А тому я пропоную об’єднати всі наші зусилля для вивчення нового матеріалу. Я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому.
Я впевнений, що на сьогоднішній урок ви прийшли з певним багажем знань. А тому я пропоную вам невелику вправу, яка допоможе пригадати матеріал, необхідний на сьогоднішньому уроці.
Вправа ″ Знайди помилку ″
Шановні учні знайдіть в тексті помилки та виправте їх.
Текст з помилками
Розмноження – це процес відтворення подібних до себе організмів, який забезпечує безперервність життя видів. Розрізняють дві основні форми розмноження – вегетативне і статеве. Нестатеве розмноження відбувається за участі нестатевих клітин. Статеве – за участі статевих клітин – спор. Статеві клітини бувають двох типів – чоловічі та жіночі. Чоловічі статеві клітини називають сперматозоїдами, а жіночі – зооспорами. Злиття гамет називають регенерацією. Гамети утворюються в органах статевого розмноження – гаметангіях. До генеративних органів квіткових рослин належать листок, квітка, стебло.
Виправлений текст.
Розмноження – це процес відтворення подібних до себе організмів, який забезпечує безперервність життя видів. Розрізняють дві основні форми розмноження – нестатеве і статеве. Нестатеве розмноження відбувається за участі нестатевих клітин. Статеве – за участі статевих клітин – гамет. Статеві клітини бувають двох типів – чоловічі та жіночі. Чоловічі статеві клітини називають сперматозоїдами, а жіночі –яйцеклітинами. Злиття гамет називають заплідненням. Гамети утворюються в органах статевого розмноження – гаметангіях. До генеративних органів квіткових рослин належить квітка.
Отже, для статевого розмноження необхідний генеративний орган – квітка. Квітки – постійні супутники нашого життя. Вони є на клумбах, у кімнатах, у вазонах. Вони на вишиваних рушниках, на скатертинах. Колись ними розмальовували печі, стіни осель. Засушені їх клали за образи, з них робили різні напої, відвари. Чарівна сили цих вічних наших супутників не тільки в їхні красі, вони передають потаємні людські почуття. Мова квітів багата і змістовна.
підсніжник - ніжність, чистота, вірність;
Всюди квіти-самоцвіти
їх дарують батькам діти.
Юнак дівчині дарує
Як любов до неї чує
Переможців як вітають
Живі квіти їм вручають.
Квітів, як піску у морі.
Листя у зеленім борі,
Щоб їх перелічити,
Треба двісті років жити.
Чорнобривці, орхідеї,
Гладіолуси, лілеї,
Магнолії й гвоздики, Квіти дрібні та великі. Серед них царівни гожі Пелюсткові ніжні рожі.
Учитель Любіть квіти, любі діти,
Гру барвистих кольорів.
Це краса наших парків,
Наших шкіл і всіх дворів.
Незважаючи на різноманітність квіток (за розміром,забарвлення, строком цвітіння), майже всі вони мають одну і ту саму будову. Яку саме ми вивчимо сьогодні. А також ми навчимося розрізняти одностатеві та двостатеві квітки, однодомні та дводомні рослини, поговоримо Про значення квітів та їх функції. Отже тема нашого уроку: «Будова та різноманітність квіток».
Сьогодні перед уроком мені прийшов лист від БДЖОЛИ. Давайте послухаємо його
Доброго дня шестикласники
Пише вам пані Бджола!
Сьогодні у вас на уроці тема «Квітка». Квіти в природні дуже різноманітні. Але будова в них однакова. Квітки багатьох рослин розвиваються на тонких стеблах — квітконіжках. Квітконіжка на кінці потовщується, розширюється у квітколоже. До квітколожа прикріплюються чашолистики, з яких утворюється чашечка. Пелюстки утворюють віночок. Чашолистики й пелюстки складають оцвітину квітки. Всередині віночка розташовані маточка й тичинки. Саме тичинки й маточка є головними частинами квітки. Тичинка має таку будову: тичинкова нитка, пиляк, в якому дозріває пилок. Маточка має приймочку, стовпчик і зав'язь. Усередині зав'язі містяться насінні зачатки, з яких після запліднення утворюється насіння, а із зав'язі утворюється плід. Отже, квітка - це орган розмноження квіткових рослин.
Ну, все - бувайте, поспішаю! Успіхів!
3 цього листа ми дізналися про будову квітки, отже запишемо визначення квітки. Квітка - це вкорочений, видозмінений і обмежений в рості пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин.
Квітки бувають: з цвітиною |
|
прості (лише з віночка) |
Складні (з чашолистків і віночка) |
За формою віночка |
|
вільнопелюсткові |
зрослопелюсткові |
За симетрією
правильні_____|_____неправильні____|_____асиметричні
Найголовнішими органами квітки є тичинка, яка складається з пиляка та тичинкової нитки - це андроцей (чоловічі статеві органи); та маточки, або гінецей, який складається з приймочки, стовпчика і зав'язі (жіночі статеві органи)
Якщо квітки мають і тичинки і маточки, то вони називаються двостатевими, а якщо у квітках лише тичинки або лише маточки - одностатевими. Хвилина відпочинку.
Втомились? Уявіть, що ви соняшники й повертаєте свої голівки за сонцем. Вітер нахиляє вас в один бік, в другий. Ваші руки - листочки - затріпотіли на вітрі.
Сядьте зручно й відгадайте загадки : Учні загадують загадки від імені квітів.
1. Біленька корзинка, а дно золотисте, в корзинці рослинка, то - сонечко чисте.( ромашка)
2. На городі тичка, а на тичці - капличка. Без вікон, без верха, а в ній людей без числа. (мак)
3. А що за квітка є, що і сліпий взнає.( кропива, будяк)
4. Стоять красуні на воді. Вінки на них білі й золоті. (водяні лілії)
А тепер давайте запишемо формулу квітки П- пелюстки, Ч - чашолистки, М -маточка, Т - тичинка. Число їх позначається цифрою, якщо число більше 12, то знаком ∞.Якщо якісь частини квітки зрослися, то цифри беруть у дужки.
Жіночі (маточкові) квітки позначають знаком ♀, а чоловічі (тичинкові) - ♂. Наприклад, квітка вишні записується такою формулою Ч5П5Тоо∞М1
Значення квітів.
Дайте повну відповідь на запитання
Яке значення мають квіти для людини?
Ми з вами сьогодні на уроці дізнались, що квітка – генеративний орган, тобто орган, пристосований до розмноження. З неї утворюється плід і насіння. Квіти використовують як ліки. З квітів виготовляють різні арроматичні речовини. Бджоли збирають з квітів пилок і нектар та виготовляють мед.
Квіти використовують як природний годинник, тому що деякі з них видкриваються та закриваються в певний час. Є квіти – барометри, за ними прогнозують погоду. Якщо квіти акації сильно пахнуть, а квіти мальви, кульбаби, паничів уранці не розкрилися – чекайте дощу.
Дуже багато квітів під загрозою зникнення, тому їх занесено до Червоної книги.
Природа споконвічно не жаліє нам нічого,
Даруючи щедро всі свої дари...
А від нас щоденно просить лиш одного
Щоб до неї люди добрими були.
У світі дивовижних квітів:
А че знаєти ви, що найменша квітка на землі вольфія? Ця квітка складається із крихітного листочка й корінчика. Цвіте дуже рідко. Завбільшки вона як голівка шпильки.
Найбільша квітка – рафлезія Арнольді, котра росте в джунглях острова Суматра (Індонезія). Діаметр до 1 м і важить 10 кг. Вона складається із 5 величезних товстих пелюсток, покритих білими бородавками. Відшукати цю квітку в лісі можно за запахом, що нагадує запах гниючого м'яса і за роями мух і жуків, котрих приваблює цей запах.
На закріплення вивченого матеріалу давайте виконаємо невеличке
лабораторне дослідження (ст.29 зошита для практ. роб. ) 2.Впишіть у пелюстки складові частини квітки
Відповідь: І. Тичинки. 2. Квітконіжка. 3. Маточка. 4. Чашечка. 5. Віночок. 6. Зав'язь. 7. Квітколоже.
Сьогодні на уроці ми плідно попрацювали, дякую всім за співпрацю.
Вдома виконайте авдання:
Прочитайте параграф 32. Доробіть Л/р. За бажанням підготуйте доповіді на тему: «Квіти - лікарі», «Легенди про квіти».
Список використаної літератури:
Біологія 6 кл. Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. І.Ю. Костіков. К.: Основа, 2014.
Науково-методичний журнал «Біологія», лютий 2015, №4-5
Науково-методичний журнал «Біологія», квітень 2015, №12
П.Г. Балан. Біологія зошит для практичних робіт 6кл. К: Генеза, 2014.