Відкритий урок з української літератури
Богдан Лепкий. Короткі біографічні відомості. «Цвіт щастя». Пошуки людиною щастя
Учитель: Євсікова Людмила Іванівна
Тема уроку. Богдан Лепкий. Короткі біографічні відомості. «Цвіт щастя». Пошуки людиною щастя.
Мета уроку: ознайомити учнів із основними фактами життя Б.Лепкого, новелою письменника «Цвіт щастя», познайомити з особливостями новели; розвивати навички аналізу прозового твору, уміння висловлювати свої думки, уміння аналізувати й порівнювати героїв, різні твори; виховувати доброту, сміливість, здатність до самопожертви. бажання не тільки самому бути щасливим, а й дбати про інших.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування умінь і навичок.
1. Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань.
Я пропоную вам зараз перевірити, наскільки ви уважно читаєте твори. Прослухайте уривок і назвіть героя, твір і автора.
Тими сірими великими очима, що суворо оглядали всякого з-під великого чола, тією поважною ходою він завжди викликав усмішку в дорослих. Коли б хто почув, як було гукне він улітку, одвертаючи од гречки корову, то, не бачивши його, подумав би, що то гримає старий, бородатий Микита-чабан, а не малий, якому тільки цієї весни пошили штани.
3. Мотивація навчальної діяльності.
Я пропоную вам сьогодні познайомитися ще з одним маленьким хлопчиком. Можливо, він чимось схожий на Василька. Мабуть, ви вже здогадались, про кого ми будемо говорити?
4. Визначення теми, мети, завдань уроку.
5. Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння).
Перш ніж працювати із текстом твору ми поговоримо про його автора (заздалегідь підготовлені учні розказують біографію, яка супроводжується презентацією).
Народився Богдан Лепкий 9 листопада 1872 року в родині священика на галицькому Поділлі, на хуторі Кривенькому біля с. Крегулець Гусятинського району Тернопільської області. (Слайд 1, 2).
Батько його – Сильвестр Лепкий (Слайд 3) – був надзвичайно ерудованою людиною. Знав, як і більшість тодішніх греко-католицьких священиків, латинську, грецьку, староєврейську, німецьку і польську мови. Грав на скрипці, серйозно вивчав історію, літературу, народну творчість, живопис, музику. І сам творив, у літературних колах був відомий як письменник Марко Мурава.
Мати – Домна, дочка отця Глібовицького (Слайд 4) – гарно співала, акомпануючи собі на гітарі, і вправно малювала.
Початкову освіту й знання про давні часи та історичні події, Богдан отримав у батьківському домі, згодом навчався у так званій нормальній школі та в класичній гімназії у Бережанах. (Слайд 5).
Після закінчення в 1891 році гімназії навчався у Віденській академії мистецтв, відвідував лекції на філософському факультеті Віденського університету.
Далі він переходить до Львівського університету. (Слайд 6).
Богдан Лепкий постійно свої враження й переживання висловлював у поетичних рядках. До писання його тягнуло з раннього віку, писав на клаптиках паперу, на обгортках книжок і зошитів… Серйозно ж планував стати художником.
Після закінчення в 1895 році Львівського університету Богдан Лепкий дістав посаду вчителя української, польської і німецької мов і літератур та історії й географії в Бережанській гімназії (у якій колись навчався).
У 1899 році в Кракові в Ягеллонському університеті (Слайд 7) було відкрито лекторат української мови і літератури. Викладати ці предмети запросили Богдана Лепкого як авторитетного вже педагога. І восени 1899 року Богдан Лепкий разом з молодою дружиною Олесею переїжджає до Кракова. А оселя Лепких на вулиці Зеленій 28 стала своєрідною “українською амбасадою” у Кракові. Сюди часто приходили Василь Стефаник та інші відомі громадські діячі, художники, письменники. Тут гостювали Михайло Коцюбинський, Ольга Кобилянська. Роман Купчинський згадував: “в тій хаті ,.. не один чужинець навчився любити Україну”. Багато обдарованих земляків завдяки Богданові Лепкому отримали освіту в Академії мистецтв.
Восени 1915 року Лепкий був мобілізований до австрійської армії, але стараннями впливових друзів направлений не в діючу армію, а для культурно-освітньої роботи в табір для військовополонених. Події війни знаходили своє відображення в численних його нарисах і оповіданнях.
У 1925 році вдалося повернутися до Кракова, де він став професором Ягеллонського університету. До кінця життя прожив у цьому місті, оточений повагою колег і любов’ю численних учнів. Працюючи далеко від рідних місць, серцем і душею завжди був зі своїм краєм. Після окупації Польщі фашистською Німеччиною Богдан Лепкий втратив посаду в Краківському університеті, і становище його стало важким і непевним. Взагалі, багато переживань випало на його долю в останні роки життя. Найперше – це смерть дружини Олександри, яка померла в 1937 році від раку горла, цю непоправну втрату Богдан Лепкий переживав дуже тяжко.
Також великим душевним ударом, що спричинився до інфаркту письменника, була окупація Галичини червоними “визволителями” та звістки про трагічну долю тисяч українських патріотів, що гинули від рук тих “визволителів”. Мало втішало, що самому вдалося врятуватися. У Кракові ж німецькі окупанти, ліквідувавши університет, велику кількість професорсько-викладацького складу розстріляли. Богдан Лепкий дуже близько до серця прийняв втрату своїх колег і важко захворів… 21 липня 1941 року Богдан Лепкий помер у Кракові, його поховано там на Раковецькому цвинтарі. (Слайд 9, 10).
6. Осмислення нових знань, умінь.
Зачитування уривку учителем у супроводі фонограми (спів солов’я, плескіт хвиль) та презентації із фотографіями ночі, світанку на озері та лебедів. (Слайди 12, 13, 14, 15, 16).
Зачитування кінця новели.
7. Закріплення, систематизація та узагальнення.
Щирий, довірливий, боязкий, добрий, егоїстичний, розумний, відважний, обережний, щедрий, мрійливий, сумний
8. Контрольно-коригувальний етап.
Зараз ми перевіримо, як ви засвоїли те, про що ми говорили на уроці (учні отримують листочки з пропусками, які вони повинні заповнити).
1. Богдан Лепкий народився у 18__ році, помер у 19__ році.
2. Левко Лепкий – це __________ Богдана Лепкого.
3. Сильвестр Лепкий – це _____________ Богдана Лепкого.
4. Богдан Лепкий був професором Ягеллонського університету в місті _____________
5. Хлопчика цікавило питання про те, що таке ___________________
6. З цим питанням він звернувся до _______________________
7. Хлопчик вирішив принести цвіт щастя для _________________
8. На озері хлопчик побачив ___________________________
9. Ставши дорослим, хлопчик зрозумів, що ___________________
10. Ідея твору – ______________________________________________________
(Взаємоперевірка. Відповіді проектуються на екран (Слайд 18)).
9. Підбиття підсумків уроку.
Оцінювання роботи на уроці.
10. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання. (Слайд 19).
1. Написати твір-роздум, використовуючи афоризми:
2. Намалювати квітку щастя, написати на її пелюстках складові щастя (за бажанням).