Урок 28. Будова та функції пагона.Розвиток пагона із бруньки.
Мета : розглянути будову й основні функції пагона; з’ясувати роль складових частин пагона, роль листків у живленні рослини та стебла у здійсненні зв’язку між листками й корінням.
Обладнання: мультимедійна презентація, таблиця «Розвиток пагона з бруньки», малюнки різних типів пагона.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.
Доповнити речення. (СЛАЙД 1)
1. Тканина, що захищає корінь від механічних ушкоджень зовнішнього середовища – це ………….
2. Тканина, з якої утворений кореневий чохлик - ……….
3. У стрижневій кореневій системі добре розвинений ………
4. Тканина, що утворює зону росту ………..
5. Вся сукупність коренів рослини називається……….
6. Верхівка кореня вкрита …………
7. Під кореневим чохликом розміщена зона …………
8. Над зоною росту знаходиться ……………
9. Всисна зона має ……………..
10. Провідна зона кореня розташована вище зони………
11. Виконання коренем певної специфічної функції призводить до його……
12. Прикладами видозмін кореня є……..
Зачитування листа.
Ми всі боїмося сильних вітрів, суховіїв, граду, злив, морозів, спеки, травоїдних тварин. Та найбільша загроза для нас – людина. Вона без потреби ламає гілки, обриває листки і квітки. Тоді весь наш організм гине, хіба що інколи корінь допомагає відродитися.
Важко живеться нам і тоді, коли в повітрі з’являються отруйні речовини, які викидаються заводами та фабриками.
Бережіть нас, люди, бо ми – єдині живі організми, що зв’язують планету з космосом. Це довів ще у ХІХ ст.. К.Тімірязєв. (СЛАЙД 2)
Обговорення питань:
1. Про що йдеться у листі?
2. Яким чином рослини зв’язують землю із космосом?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Ми уже розглядали з вами загальну будову рослини і пам’ятаємо що у неї є підземні органи і надземні. Сьогодні ми дізнаємось про будову та функції пагона. (СЛАЙД3) Отже, тема нашого уроку «Будова та функції пагона. Розвиток пагона із бруньки».
1. Будова бруньок і розвиток пагона
(СЛАЙД4) Пагін – надземний вегетативний орган, що складається з стебла, листків та бруньок. Стебло – це основна частина, листки – бічні органи, а бруньки – зачаткові пагони.
(СЛАЙД 5) На верхівці пагона розташовується конус наростання, який утворюється верхівковою твірною тканиною. В основі конуса наростання виникають горбочки – зачатки майбутніх листочків. Молоді листки збільшуються у розмірах і загинаються над конусом наростання. Вони захищають ніжну верхівкову твірну тканину пагона формуючи бруньку. (СЛАЙД6)
Брунька – це зачатковий пагін. Бруньки бувають:
а) за розташуванням – верхівкові, пазушні, сплячі, зимуючі;
б) за призначенням – вегетативні і генеративні. (СЛАЙД 7)
Коли пагін росте, то стебло між місцями прикріплення листків розтягується.
Стебло пагона складається з вузлів – місця прикріплення 1 або декількох листків, міжвузлів – ділянок стебла між вузлами. Кут між листком і пагоном називається листковою пазухою. В них розташовуються пазушні бруньки.
2. Типи пагонів (МАЛЮНКИ УЧНІВ)
У різних рослин пагони різного типу. Прямостоячі пагони ростуть вертикально. Пагони деяких рослин займають вертикальне положення лише завдяки опорі. Так, виткі пагони закручуються довкола опори своїм стеблом, а чіпкі пагони чіпляються за опору вусиками, або додатковими коренями. Сланкі пагони лежать на грунті, а повзучі – ще й в корінюються додатковими коренями.
ІV. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів. (СЛАЙД8)
Отже, значення пагона:
- фотосинтез;
- транспортування речовин;
- повітряне живлення;
- винесення листків до світла;
- розмноження рослин;
- виділення продуктів розпаду.
А тепер давайте спробуємо визначити типи пагонів на малюнках на слайдах.(СЛАЙД9)
(СЛАЙД10) Тож спробуємо відповісти на питання: «Яким чином рослини зв’язують землю із космосом?»
V. Домашнє завдання (СЛАЙД 11)
Прочитати текст параграфа 26. Виконати письмово в робочий зошит завдання 1 стр.116 підручника.
VI. Підсумки уроку, аргументація оцінок