Урок на тему " Квітка-генеративний орган рослини"

Про матеріал
Конспект уроку на тему "Квітка- генеративний орган рослини" до підручника Остапченко
Перегляд файлу

Урок № 25

Тема. Квітка – генеративний орган рослин. Лабораторне дослідження « Будова і різноманітність квіток».

Мета. Ознайомити учнів з будовою та різноманіттям квіток і удосконалювати вміння узагальнювати, робити висновки.  Сприяти вихованню свідомого ставлення до необхідності раціонального природокористування.

Обладнання і матеріали. Мультимедійна презентація, таблиця «Будова квітки», роздатковий матеріал, гербарій.

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Привітання з емоційним забарвленням.

 

На уроці вас вітаю

Доброго настрою всім бажаю.

Все сьогодні щоб вдалося

Й до душі вам всім прийшлося.

Таємниці щоб відкрили

І знання щоб збагатили.

Будьте впевненими в силі,

Дійте в згоді з колективом.

 

Тепер давайте посміхнемось один одному та нашим гостям і розпочнемо наш урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

Давайте поглянемо на наш слайд і згадаємо, які органи рослин ми уже вивчили. (Учні називають вегетативні органи рослин: корінь, пагін, листок, брунька). Сьогодні ми продовжимо вивчати органи рослин, і як можливо ви уже здогадались ознайомимось із будовою квітки та різноманіттям квіток. Тема сьогоднішнього нашого уроку: «Квітка – генеративний орган рослини.

Обговорення проблемної ситуації.

Ви, звісно ж, знаєте про те, що у святкові дні заведено дарувати одне одному квіти. Іноді нам здається, що квіти для того і існують, щоб ми могли ними милуватись. Але квітка в рослин виникла задовго до того, як на Землі з’явилась людина. Чому ж вона така красива і для чого потрібна?

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Будова квітки.

  Квітка – це орган розмноження рослин. Вона є видозміненим укороченим пагоном з обмеженим ростом. Квітка прикріплюється до стебла за допомогою квітконіжки, на верхньому кінці якої є розширення – квітколоже. На ньому розміщені чашолистки, пелюстки, тичинки і маточки. Чашолистки утворюють чашечку. Вона зазвичай зелена. Чашечка захищає внутрішні частини квітки до того як розкриється бутон. Окрім того, у чашолистках відбувається фотосинтез. Пелюстки утворюють віночок. Незрідка він має яскраве забарвлення та великі розміри. Якщо пелюстки відокремлені одна від одної, такий віночок називають вільнопелюстковий,   а якщо пелюстки зростаються – зрослопелюстковий.

  Чашечка і віночок утворюють оцвітину. Оцвітина буває подвійною, якщо складається з чашечки і віночка. Якщо оцвітина складається тільки з чашечки або пелюсток, то її називають простою. Іноді квітки зовсім не мають оцвітини . Їх називають голими (верба).

  Зовнішні частини квітки захищають те, що міститься всередині, а якщо вони яскраві, то ще й приваблюють до квітки комах. Зовні квітки можуть бути  найрізноманітнішими. Але головні події статевого розмноження протікають у середині квітки. Тут розміщені тичинки і маточки – її головні частини.

  Тичинки складаються з тичинкових ниток, на верхньому кінці яких розташовані пиляки. Квітки різних рослин відрізняються за кількістю, розмірами та формою тичинок. У пиляках дозрівають пилкові зерна або пилок. Пилкові зерна мають різну форму і тверду оболонку. Оболонка часто буває нерівною, має горбики, вирости, шпичаки, голки, які допомагають пилку утримуватися на приймочці маточки.

  Пилкове зерно є чоловічим гаметофітом.

  Давайте пригадаємо з вами, що ми називаємо гаметофітом.

  У середині пилкового зерна утворюється дві клітини. З однієї клітини після запилення росте пилкова трубка, а з іншої утворюються дві чоловічі гамети – спермії.

  У самісінькому центрі квітки розташована маточка. Вона має приймочку, стовпчик та зав’язь. Приймочка – це верхня частина маточки, на яку при запиленні потрапляє пилок. Стовпчик з’єднує приймочку із зав’яззю – нижньою розширеною частиною маточки.

  У квітки різних рослин може бути одна або декілька маточок. Усередині зав’язі є порожнина, в якій розташовані один або кілька насінних зачатків, прикріплених до внутрішньої стінки зав’язі. Насіння з насінного зачатка  утворюється після запліднення. У центрі насінного зачатка формується зародковий мішок – жіночий гамето фіт. Зародковий мішок складається із семи клітин, але серед них особливо вирізняються дві клітини – яйцеклітина та центральна клітина зародкового мішка.

  Подивіться будь ласка на наш слайд. На ньому зображено схематичний малюнок квітки яблуні, а також фотографія цієї ж квітки. Давайте порахуємо скільки ж ця квітка має чашолистків, пелюсток, тичинок і маточок. Виявляється, що у квітки яблуні чашолистків – п’ять, пелюсток – п’ять, тичинок – десять і п’ять зрослих маточок. Результати підрахунку можна записати коротко: Ч5 П5 Т10 М1, де буква Ч – це чашолистки, П – пелюстки, Т – тичинки, М – маточки. Одержаний запис називають формулою квітки.

  1. Типи  квіток.

У більшості рослин квітки мають як тичинки, так і маточки. Такі квітки називають двостатевими (вишня, тюльпан). Рідше рослини зустрічаються одностатеві: одні квітки містять тільки тичинки, і називаються тичинковими, а інші тільки маточки, такі квіти називають маточковими. Якщо тичинкові і маточкові квітки розміщені на різних рослинах, то такі рослини називають дводомними (верба, тополя), а якщо на одній рослині – однодомними (огірок, кукурудза).

ІV. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів.

Давайте повторимо з вами, яку ж будову має квітка?

А тепер давайте запишемо формулу квітки зображеної на малюнку.

V. Самостійна робота

Тепер ми з вами виконаємо лабораторне дослідження. Рекомендації щодо виконання лабораторного дослідження.

VI. Домашнє завдання

Прочитати текст параграфа 17.

VII. Підбиття підсумків

Школярі самостійно підбивають підсумки уроку, звертають увагу на ті нові знання, які вони отримали на уроці, значення квітки як органу рослини та її естетичне значення.

 

docx
Додано
22 березня 2021
Переглядів
814
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку