Тема. БУДОВА ТА ФУНКЦІЇ ЛИСТКА, РІЗНОМАНІТНІСТЬ ЛИСТКІВ
Мета:
•продовжувати формувати поняття про будову рослинного організму, будову та функції пагона;
•сформувати поняття про зовнішню і внутрішню будову листка та його функції;
•розвивати біологічну мову, увагу, уяву, пізнавальну самостійність і пізнавальний інтерес, мислення (уміння здійснювати аналіз, синтез, порівняння, узагальнення); комунікативні навички
•виховувати позитивне ставлення до природи та рослин, а також усвідомлення необхідності їхньої охорони;
Методи та методичні прийоми: бесіда, розповідь з елементами бесіди, демонстрація малюнків і репродукцій, складання схеми, таблиці, робота з підручником, спостереження, аналіз, порівняння.
Тип уроку: комбінований.
Наочність та обладнання: кімнатні рослини, гербарні зразки рослин, готові мікропрепарати внутрішньої будови листка живих рослин, таблиці «Будова листка», «Різноманітність листків», ноутбук, проектор.
Очікувані результати:
Діяльність: розпізнає: органи рослини (листок).
Знання: оперує термінами: вегетативні органи рослини (листок), фотосинтез; наводить приклади: органів рослин (листок); характеризує: будову листка у зв'язку з функціями.
Тема. БУДОВА ТА ФУНКЦІЇ ЛИСТКА, РІЗНОМАНІТНІСТЬ ЛИСТКІВ
Мета:
Методи та методичні прийоми: бесіда, розповідь з елементами бесіди, демонстрація малюнків і репродукцій, складання схеми, таблиці, робота з підручником, спостереження, аналіз, порівняння.
Тип уроку: комбінований.
Наочність та обладнання: кімнатні рослини, гербарні зразки рослин, готові мікропрепарати внутрішньої будови листка живих рослин, таблиці «Будова листка», «Різноманітність листків», ноутбук, проектор.
Очікувані результати:
Діяльність: розпізнає: органи рослини (листок).
Знання: оперує термінами: вегетативні органи рослини (листок), фотосинтез; наводить приклади: органів рослин (листок); характеризує: будову листка у зв'язку з функціями.
ХІД УРОКУ
Вчитель пропонує учням тестові завдання.
Вкажіть назву частини клітини, яка виконує функцію фотосинтезу:
а) оболонка;
б) цитоплазма;
в) ядро;
г) вакуоля;
д) хлоропласт.
Вкажіть тканини рослин:
а) твірна; д) нервова;
б) сполучна; е) провідна;
в) основна; є) механічна.
г) покривна;
Поясніть, чому основну тканину рослин називають ще й виповнювальною:
а) вона складається з великих (повних) клітин;
б) її клітини наповнені запасними поживними речовинами;
в) вона є основою органів і заповнює простір між провідними і механічними тканинами;
г) з її клітин утворюються клітини усіх інших тканин рослини.
Назвіть тканини, які захищають рослину від несприятливих зовнішніх чинників і можуть складатися як із живих, так і з мертвих клітин:
а) твірні; г) сполучні;
б) покривні; д) механічні.
в) провідні;
Вкажіть тканину рослин, яка складається з клітин із тонкими оболонками, які здатні до поділу і дають початок клітинам усіх інших тканин:
а) покривна; г) основна;
б) твірна; д) провідна.
в) механічна;
Вкажіть тканину, елементи якої забезпечують постійний зв’язок між органами рослини, транспортуючи розчини мінеральних солей та органічних речовин:
а) провідна; г) основна;
б) твірна; д) нервова.
в) сполучна;
На це запитання ми дамо відповідь у кінці уроку.
Завдання уроку
1) Розглянути зовнішню будову, види, розташування листків.
2) Вивчити внутрішню будову листка у зв’язку з виконуваними функціями.
Завдання 1. Розглянути зовнішню будову листка.
1) Формування поняття «листок» (2 хв)
Учні знаходять в підручнику визначення листка. Разом із вчителем формулюють за записують визначення в зошит.
Листок — це бічний орган пагона, головними функціями якого повітряне живлення, фотосинтез і випаровування води. У листка немає верхівкової твірної тканини.
2) Складання учнями схеми «Частини листка» (2 хв)
Учні називають частини листка, зображеного в презентації, користуючись підручником (с.107)
Запитання учням:
Яка частина листка є в усіх листків? Чому?
3) Формування поняття «прості та складні листки». Робота з підручником
4) Формування понять «листкорозміщення», «жилкування» (5 хв)
Учні знаходять в підручнику відповіді на запитання:
Завдання 2. Вивчити внутрішню будову листка. (10 хв)
Розповідь вчителя з використанням таблиці
Самостійна робота
Прочитайте текст «Внутрішня будова листка». Заповніть таблицю.
Внутрішня будова листка
На поперечному зрізі листка добре помітні клітини шкірки. Клітини — прозорі, легко пропускають світло, але затримують пил і мікроби. Серед клітин шкірки є щілини — продихи, через які відбувається газообмін і випаровування води. Через відкриті стулки продихи випаровується вода і рослина охолоджується. Всередині листка знаходиться — основна тканина. Через велику кількість хлоропластів основна тканина листка має зелений колір. У основній тканині листка розрізняють два види клітин. Клітини стовпчастої основної тканини щільно прилягають одна до одної, а губчаста основна тканина — пухка, з великою кількістю міжклітинного простору, заповненого повітрям. У стовпчастій тканині відбувається фотосинтез. На зрізі листка окрім основної тканини помітні жилки, в яких знаходяться провідні та механічні тканини. Провідні тканини — це деревина і луб. Механічна тканина надає еластичності і пружності листку.
Внутрішня будова листка
Частина листка |
Будова |
Функції |
Шкірочка |
|
|
Основна тканина |
|
|
б) губчаста |
|
|
Жилки |
|
|
V. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці (5 хв)
Робота в малих групах з натуральними об’єктами чи малюнками листків
Таблиця
Рослина |
Ознаки листків |
|||
Простий чи складний |
Черешковий чи сидячий |
Тип жилкування |
Спосіб листкорозміщенн |
|
|
|
|
|
|
VІ. Узагальнення і систематизація знань (5 хв)
Відповідь на проблемне запитання, поставлене на початку уроку
Як пов’язана будова листка з функціями фотосинтезу, газообміну та випаровування води?
VІІ. Висновок (5 хв)
Сформулюйте висновок, спираючись на завдання уроку.
VІІІ. Підведення підсумків уроку, повідомлення домашнього завдання (2 хв)
Опрацювати § 28 підручника, дати відповіді на контрольні запитання; підготувати повідомлення «Листопад – причини та механізм», «Видозміни листка».
Внутрішня будова листка
На поперечному зрізі листка добре помітні клітини шкірки. Клітини — прозорі, легко пропускають світло, але затримують пил і мікроби. Серед клітин шкірки є щілини — продихи, через які відбувається газообмін і випаровування води. Через відкриті стулки продихи випаровується вода і рослина охолоджується. Всередині листка знаходиться — основна тканина. Через велику кількість хлоропластів основна тканина листка має зелений колір. У основній тканині листка розрізняють два види клітин. Клітини стовпчастої основної тканини щільно прилягають одна до одної, а губчаста основна тканина — пухка, з великою кількістю міжклітинного простору, заповненого повітрям. У стовпчастій тканині відбувається фотосинтез. На зрізі листка окрім основної тканини помітні жилки, в яких знаходяться провідні та механічні тканини. Провідні тканини — це деревина і луб. Механічна тканина надає еластичності і пружності листку.
Частина листка |
Будова |
Функції |
Шкірочка |
|
|
Основна тканина |
|
|
б) губчаста |
|
|
Жилки |
|
|
Внутрішня будова листка
На поперечному зрізі листка добре помітні клітини шкірки. Клітини — прозорі, легко пропускають світло, але затримують пил і мікроби. Серед клітин шкірки є щілини — продихи, через які відбувається газообмін і випаровування води. Через відкриті стулки продихи випаровується вода і рослина охолоджується. Всередині листка знаходиться — основна тканина. Через велику кількість хлоропластів основна тканина листка має зелений колір. У основній тканині листка розрізняють два види клітин. Клітини стовпчастої основної тканини щільно прилягають одна до одної, а губчаста основна тканина — пухка, з великою кількістю міжклітинного простору, заповненого повітрям. У стовпчастій тканині відбувається фотосинтез. На зрізі листка окрім основної тканини помітні жилки, в яких знаходяться провідні та механічні тканини. Провідні тканини — це деревина і луб. Механічна тканина надає еластичності і пружності листку.
Частина листка |
Будова |
Функції |
Шкірочка |
|
|
Основна тканина |
|
|
б) губчаста |
|
|
Жилки |
|
|
Рослина |
Ознаки листків |
|||
Простий чи складний |
Черешковий чи сидячий |
Тип жилкування |
Спосіб листкорозміщення |
|
|
|
|
|
|
Рослина |
Ознаки листків |
|||
Простий чи складний |
Черешковий чи сидячий |
Тип жилкування |
Спосіб листкорозміщення |
|
|
|
|
|
|
Рослина |
Ознаки листків |
|||
Простий чи складний |
Черешковий чи сидячий |
Тип жилкування |
Спосіб листкорозміщення |
|
|
|
|
|
|
Рослина |
Ознаки листків |
|||
Простий чи складний |
Черешковий чи сидячий |
Тип жилкування |
Спосіб листкорозміщення |
|
|
|
|
|
|
Рослина |
Ознаки листків |
|||
Простий чи складний |
Черешковий чи сидячий |
Тип жилкування |
Спосіб листкорозміщення |
|
|
|
|
|
|