Тема уроку. Будуємо відрізки.
Мета: формувати уявлення про довжину та її вимірювання, вміння будувати відрізки заданої довжини; здійснювати підготовчу роботу до ознайомлення з поняттям задачі.
Дидактична задача: актуалізувати поняття доданок, сума, зменшуване, від’ємник, різниця, збільшити на кілька одиниць, зменшити на кілька одиниць; формувати вміння вимірювати довжину відрізка за допомогою лінійки; ознайомити учнів із процесом креслення відрізків заданої довжини; ознайомити із позначенням відрізків буквами латинського алфавіту; формувати вміння: будувати відрізки заданої довжини; виконувати додавання і віднімання числа 3 двома способами; знаходити невідомий доданок; виконувати схему до розповіді-ситуації; обчислювати значення виразів на дві дії.
Розвивальна задача: розвивати логічне мислення учнів шляхом виконання завдань на зіставлення, визначення істотних ознак тощо.
Хід уроку
І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
У світі є багато професій, пов’язаних із вимірюванням довжин. Поміркуйте, що вимірюють, наприклад, кравчині, спортивні судді, електромонтери, інженери… А як важливо вміти точно вимірювати архітекторам і конструкторам! Люди цих професій не лише вимірюють довжини відрізків, а й наносять їх на папір. Сьогодні ми ніби перетворимось на конструкторів і будемо вчитися креслити відрізки потрібної довжини.
ІІ. Актуалізація опорних знань і способів дії
1. Усне опитування. Здійснюється за актуальними для учнів класу питаннями. 2. Математичний диктант. (Виконується на окремому аркуші.) 1) Запишіть суму чисел 9 і 4.
2) Запишіть різницю чисел 8 і 5.
3) Перший доданок 6, другий доданок 2. Знайдіть значення суми.
4) Зменшуване 8, від’ємник 2. Знайдіть значення різниці. 5) Число 9 зменшіть на 1. 6) Число 6 збільшіть на 1.
4. Актуалізація знань учнів про відрізок, вміння вимірювати його довжину.
Завдання № 1. Якого кольору відрізок?
Виміряємо його довжину.
Як прикласти лінійку до відрізка?
ІІІ. Формування нових знань і способів дії Формування вміння вимірювати довжину відрізків за допомогою лінійки
1. Завдання № 2. Колективна робота.
2. Завдання № 3. Виконується з коментуванням. Ознайомлення з процесом креслення відрізків заданої довжини
3. Завдання № 4 виконується з коментарем. Пропоноване завдання є підготовчим. Після його виконання учні називають довжини відрізків, коротших ніж 7 см, і формулюється проблема: які дії треба виконати, щоб накреслити подані відрізки?
4. Завдання № 5 виконується колективно. Треба побудувати відрізок завдовжки 5 см. Розгляньте, як це зробити. 0 1 2 3 4 5
Отже, маємо правила побудови відрізка заданої довжини:
1) Знайдіть на лінійці поділку з цифрою 0. Над цією поділкою поставте точку — початок відрізка.
2) Знайдіть на лінійці поділку, яка відповідає вказаному числу сантиметрів. Над цією поділкою поставте точку — кінець відрізка.
3) Проведіть під лінійку лінію — з’єднайте поставлені точки. Первинне закріплення вміння креслити відрізки заданої довжини
5. Завдання № 6. Учитель керує діями учнів або учні коментують свої дії за поданим вище алгоритмом.
6. Завдання № 2 із надрукованої вкладки 65 виконується в парах.
ІV. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок Формування вмінь виконувати схему до розповідей-ситуацій
1. Завдання № 7. (1) Можна запитати, скільки банок варення з’їв Малюк. Число 5 позначає, скільки банок варення з’їв Карлсон, число 2 — на скільки менше з’їв банок варення Малюк, ніж Карлсон. На 2 банки менше — це означає, що Малюк з’їв стільки ж, скільки Карлсон, тобто 5, але без 2.
Отже, шукатимемо схему, на якій відрізок зі знаком питання одержують у результаті вилучення.
Це — схема в центрі. Стільки ж, але без 2 знаходимо дією віднімання, тому складаємо вираз: 5–2. Обчислюємо його значення, одержуємо 3.
Читаємо отриману рівність різними способами. Аналогічно працюємо над вибором схеми до ситуацій (2) і (3). Зверніть увагу: ситуації в (2) і (3) різні, але їм відповідають однакові рівності — математичні моделі. Отже, до одного виразу можна скласти кілька різних розповідей-ситуацій!
2. Завдання № 8. Виконується з коментуванням. Одночасно вчитель виконує креслення на дошці. Як показати, скільки хлопчиків було в парку? [Накреслити відрізок завдовжки 5 одиничних відрізків.] Щоб показати, скільки всього дітей гуляло в парку, треба об’єднувати чи вилучати? [Треба об’єднати число хлопчиків і дівчаток.] Як показати, що в парку гуляли ще 3 дівчинки? [Треба до відрізка, який позначає хлопчиків, приєднати відрізок, який позначає кількість дівчаток.] Складіть рівність. [Об’єднати — це означає додати, або більше число знаходимо дією додавання: 5+3=8.] Прочитайте рівність з назвами компонентів. Покажіть на схемі дужками перший доданок, другий доданок, значення суми. Що означає в цій ситуації перший доданок? [Кількість хлопчиків.] Що означає другий доданок? [Кількість дівчаток.] Що означає сума? [Скільки дітей разом.]
3. Завдання № 9. Виконується з коментуванням. Як показати, що в парку разом було 6 дітей? [Накреслити відрізок завдовжки 6 одиничних відрізків.] Як показати, що 4 з них — дівчатка? Треба об’єднувати чи вилучати? [Треба із 6 вилучити 4 одиничних відрізки.] Як показати, скільки хлопчиків гуляло в парку? [Відрізок, який одержали в результаті вилучення, ілюструє кількість хлопчиків.] Хлопчиків більше чи менше, ніж усіх дітей? [Менше] Покажіть на схемі суму. [Показуємо всіх дітей, їх 6.] Покажіть відомий доданок. [Показуємо дівчаток, їх 4.] Що треба знайти? [Скільки хлопчиків — це другий доданок.] Якою арифметичною дією ми знаходимо невідомий доданок? Складіть рівність. [Вилучити — це означає відняти; хлопчиків менше, ніж усіх дітей, а менше число знаходять дією віднімання; щоб знайти невідомий доданок, треба від суми відняти відомий доданок: 6–4=3.]
4. Закріплення знання переставного закону додавання та вміння додавати до меншого числа більше. Завдання № 2 із вкладки 65 виконується учнями самостійно.
Формування вмінь додавати і віднімати число 3
5. Колективна робота. Усі записи виконуються тільки на дошці. З яких чисел складається число 3? Як можна додавати і віднімати число 3? Знайди значення
виразів. 7+3 7–3 5+3 5–3 6+3
6. Завдання № 3 із надрукованої вкладки 65. Самостійна робота учнів.
7. Формування вмінь знаходити значення виразів на дві дії. Завдання № 8. Самостійна робота учнів.
8. Закріплення взаємозв’язку арифметичних дій додавання і віднімання. Завдання № 3
із вкладки 65 виконується учнями самостійно.
9. Формування вмінь знаходити невідомий доданок. Завдання № 1 із вкладки 65 виконується учнями самостійно. (У завданні є «пастка»: не всі пропущені числа є доданками. Учитель звертає увагу учнів на ознаку, на яку слід орієнтуватися при виборі: між числами має стояти знак додавання, адже доданками називаються числа, які додають.)
10. Формування вмінь ставити запитання до ситуації та добирати відповідну схему.
V. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів
Чому ви вчилися сьогодні на уроці? Як треба креслити відрізки заданої довжини? Коли ви зможете використати вміння креслити відрізки? Що у вас виходить добре? Над чим ще слід попрацювати?