Тема уроку. Число і цифра 5.
Мета: формувати поняття про число як про кількісну характеристику класу скінчених еквівалентних множин.
Дидактична задача: формувати поняття про число 5; учити писати цифру 5; формувати поняття про склад числа 5; учити порівнювати числа способом складання пар; продовжувати формувати поняття дорівнює, не дорівнює; актуалізувати й закріпити поняття ближче, далі.
Розвивальна робота: розвивати логічне мислення учнів шляхом формування прийомів розумових дій: аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, класифікації.
Обладнання: мультимедійний проектор або телевізор; презентація до навчального матеріалу; сигнальні картки; таблиця «Утворення складу числа 5»; відеоматеріали для проведення фізхвилинок; дидактичні картки; «Математика. 1 клас. Навчальний зошит: 1 частина» (Скворцова С.О., Онопрієнко О.В.; Х.: Видавництво «Ранок», 2012).
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Всі сідаймо тихо, діти,
домовляймось не шуміти,
Руку гарно підіймати,
чітко влад відповідати.
На уроці не дрімати,
а знання мерщій хапати!
- Сьогодні ми з вами продовжимо мандрувати країною Математики: завітаємо в гості до знайомих цифр, попрацюємо з геометричними фігурами та множинами, та познайомимося з новою цифрою – її написанням та складом числа.
IІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
(СЛАЙД 1)
Цікаво, що видатний давньогрецький філософ-математик Піфагор вважав це число «найщасливішим» серед чисел. Із цим числом пов'язується перша система числення, адже спочатку люди лічили по пальцях на руці.
Ви, мабуть, здогадалися, що це за число?
(відповіді дітей)
Так, дійсно, це число 5.
У давнину число 5 пов’язували з людиною. Наприклад, якщо людина встане та широко розкине ноги й руки, то стане схожою на п'ятикінцеву зірку.
(СЛАЙД №2)
У людини п'ять органів чуття: очі (зір), вуха (слух), язик (смак), ніс (нюх), шкіра (дотик)... Що являє собою число 5, ви дізнаєтесь на цьому уроці.
ІII. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЇ
(СЛАЙД №3)
На екрані подано геометричні фігури в такій послідовності: великий зелений, маленький зелений, маленький синій круги, маленький синій, великий синій чотирикутники.
[Зміна ознаки відбувається за правилом: розмір, колір, форма, розмір; наступним має змінитися колір — має бути великий зелений чотирикутник.]
2. Актуалізація поняття про множину та вміння визначати кількість елементів множини. (на картках)
- У яких множинах менше ніж 4 елементи?
- У яких більше?
- Що тобі відомо про число 5?
(СЛАЙД №4)
3. Актуалізація знань про послідовність чисел від 1 до 10.
- Назвіть числа від 1 до 10 у прямому порядку.
- Назвіть числа від 10 до 1.
За допомогою сигнальних карток
- Визначте, про які числа йдеться:
- число йде безпосередньо за числом 3;
- число стоїть безпосередньо перед числом 2;
- число стоїть між числами 3 і 5;
- число є наступним до числа 7;
- число є попереднім до числа 6.
4. Актуалізація способів утворення чисел.
Завдання
(СЛАЙД №5)
- Які числа пропущені в числовому ряді?
- Пригадайте, як одержати наступне число, попереднє число, і вставте пропущені числа.
Учні відповідають фронтально.
5. Повторення складу числа 4.
(СЛАЙД №6)
А зараз давайте завітаємо в гості до числа 4, з яким ми познайомилися на минулому уроці.
У Четвірочки проблема. Вибігли числа з її будиночка на галявинку погратися, а куди повертатися – не пам’ятають! Давайте допоможемо їм повернутися і знов утворити склад числа 4.
(фронтально, за наочною таблицею)
1 1 1 1 |
|
1 |
3 |
2 |
2 |
3 |
4 |
1 1 1 1 |
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
IV. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЇ
1. Формування поняття про число 5. Позначення числа 5 цифрою
(СЛАЙД №7)
А чи знаєте ви, що у місті Цифр, у сусідньому будиночку живе ще одна цифра? Хто вона? (цифра 5)
(СЛАЙД №8)
Число «п'ять» на письмі позначають цифрою 5. Уважно розгляньте друковану і рукописну цифру 5. На що вона схожа?
Вийшла вранці погулять
На папері цифра 5.
Руку вправо простягнула,
Ніжку бубликом зігнула.
(СЛАЙД №9)
(СЛАЙД №10)
- Полічіть від 1 до 5 в прямому і зворотному порядках.
- Число 5 йде безпосередньо за числом 4.
- Як одержати число 5 із попереднього до нього числа 4?
- Назвіть наступне число до числа 5.
- Як одержати 5 із наступного до нього числа 6?
- Назвіть числа, які менші ніж число 5.
- Назвіть числа, які розташовані на числовому промені праворуч від числа 5.
- Як ви вважаєте, вони більші чи менші ніж 5?
3. Співвіднесення цифри та числа об'єктів (робота у зошиті)
(СЛАЙД №11)
(СЛАЙД №12)
- Розгляньте, як. пишуть цифру 5.
- З яких елементів вона складається?
(похила паличка вліво, правий півовал та горизонтальна паличка вправо)
- Давайте розімнемо пальчики, перш, ніж почнемо писати у зошиті цю цифру.
ФІЗХВИЛИНКА ДЛЯ ПАЛЬЧИКІВ
(відеорозминка «Дві сестриці – дві руки)
(СЛАЙД №12 - повторно)
Прописуємо цифру 5 у повітрі, називаючи вголос її елементи та повторюємо порядок написання за допомогою цифр-«шершавчиків».
Потім учитель пропонує повчитися писати цю цифру в зошиті
5. Формування поняття про склад числа 5.
Практичне завдання (на картках)
За допомогою вчителя складають та записують у «віконечка» склад числа 5.
5 - це
1 і 1 і 1 і 1 і 1
4 і 1
З і 2
2 і З
1 і 4
Діти читають склад числа за отриманою таблицею
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК
1. Закріплення знань про склад числа 5.
Учитель показує на дошці малюнки - низки з намистинками - і пропонує учням визначити, скільки намистин треба «донизати», щоб їх стало по 5.
2. Закріплення знань про геометричні фігури (п'ятикутник).
Завдання (на картці)
Яка це фігура?
Скільки відрізків — сторін має фігура?
Скільки точок — вершин?
Чому фігура називається п'ятикутником? [У неї п'ять кутів.]
Учитель показує кути, учні підраховують їх кількість.
3. Закріплення понять «ближче», «далі» (за малюнком у зошиті)
Розгляньте малюнок. Що розміщено поряд з будинком?
Що – далі?
Де розташовані ялинки відносно будинку?
Що далі від будинку – човен чи вітрильник?
IV. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Про що ви дізналися на уроці?
Що навчилися робити?
Що ви знаєте про число 5?
Яке число попереднє до числа 5?
Яке число наступне до числа 5?
Полічіть від 1 до 5 у прямому порядку; у зворотному порядку.
Назвіть числа, які менші ніж 5.
Де вони розташовані на числовому промені?
Якщо знаєте, то назвіть числа, які більші за 5.