Тема. Число і цифра 0. Написання цифри 0. Послідовність чисел від 0 до 10. Віднімання рівних чисел. Додавання й віднімання нуля. Розв’язування прикладів на додавання й віднімання. Геометричні фігури.
Мета: ознайомити із числом нуль, його утворенням і місцем у числовому ряді; вправляти в порівнянні чисел, написанні цифри 0, відніманні рівних чисел; розвивати уважність; виховувати пізнавальний інтерес учнів, самостійність.
Обладнання: предметні картинки , казка.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Добрий день!
Хай гарно розпочнеться новий день.
Ой! Хто це стукає до нас ?
Принесли нам дітки листа від сороки білобоки.
А просить вона , щоб ми допомогли розібратись з числом 0
Вона в лісі почула , що це нічого.
Але це як? Отож …..
ІІ. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ Й ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ-
Знайти суму чисел 3 і 4
7 зменшити на 4
5 збільшити на 2
Запишіть число, що слідує за числом 6
Запишіть число , що передує числу 9
2. Логічне завдання.
З якого посуду не можна їсти?
IІI. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виконання завдання
При дорозі — дві кульбабки
У пухнастих білих шапках.
Налетів вітерець,
Шапки здув, пустунець!
— Скільки ще кульбабок у пухнастих шапочках? (Жодної.)
2. Гра «Будь уважний».
— Скільки в котика хвостів? (Один.)
— Скільки вушок у зайців? (Два.)
— Скільки пальців на руці? (П’ять.)
— Скільки крил є у лисиці? (Нуль.)
— Скільки жаб літає в небі? (Нуль, бо жаби не літають.)
— Зробіть висновок: що означає число нуль? (Нічого, жодного предмета.)
4. Віднімання рівних чисел.
Висновок: при відніманні рівних чисел одержуємо нуль.
IV. РОЗВИТОК І ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
У садок до годівниці
Прилетіли дві синиці.
Потім ще чотири птиці.
Скільки ж птиць на годівниці?
На полиці 8 книг
Коля взяв одну із них.
Хто тепер сказати б міг,
Скільки на полиці книг?
2. Фізкультхвилинка.
3. Слухання казки. Сорока здивована.
Пригоди Нулика
У Країні Цифрляндії жили — не тужили цифри: 1, 2, 3,4, 5, 6, 7, 9 і 0. Жили — не тужили, тому що всі дружили. Щодня виходили цифри на майданчик і весело гралися в «додаванки» або у «відніманки». Ось так: дві цифрочки ставали поруч, між ними ставав знак Плюс (або Мінус), а потім вибігала і ставала за ними ще одна цифрочка Сума (чи Різниця).
Але одного разу в гру вступив Нулик:
4 + 0 = 4
5 + 0 = 5
6 – 0 = 6
8 – 0 = 8
З якою б цифрочкою він не починав грати, їй самій доводилося закінчувати гру! Це було не дуже цікаво, і цифри сердито сказали:
— Це ти винен, Нулику! Тебе скільки не додавай, а Сума така ж, як і перша цифрочка! Це неподобство! З тобою гратися нецікаво! Йди від нас геть!
— Так! — кричали всі. — Віднімати тебе теж не цікаво, бо Різниця така ж, як і Зменшуване! Йди геть, не заважай нам гратися!
Замислився Нулик і пішов геть. Іде й думає:
— Який же я невдаха! Я — ніщо, я — порожнє місце! Нічого не значу! Нуль додали чи відняли, а числа ті ж, які й були… Я нікому не потрібний… Якби я зовсім зник, ніхто б і не помітив…
Аж чує: на дереві хтось розмовляє. То була пані Сорока. Вона десь дістала два смачненькі бублички і частувала ними своїх синочків:
— Це тобі один, ти розумний син!
Це тобі один, ти слухняний син!
Третій сину, розбишако,
Ледацюго, забіяко!
Ти одержиш нулика —
Дірочку від бублика!
— От, от, — схлипнув Нулик, — я — дірочка від бублика! Порожнє місце… — і гірко-гірко заплакав.
А тим часом цифрочки продовжували весело грати в «додаванки».
7 + 3 =
Коли доданками стали Сімка і Трійка, цифри раптом притихли, бо зрозуміли, що Суми їм не виставити. Одиничка вийшла на майданчик, розгублено озирнулася навколо.
— А де ж Нулик? Я без нього — тільки одиничка, а треба ж десять…
І тут усі зрозуміли, що без Нулика ніяк не можна! Ні 10, ні 20, ні 30, ні інші цифри — десятки й сотні — без Нулика не записати, отже, він потрібний, дуже потрібний!
І цифрочки побігли шукати Нулика. Вони вибачилися за те, що образили свого друга, і тепер знову живуть дружно, хоч інколи жартома й називають Нулика «дірочкою від бублика». Але Нулик не ображається, бо й справді:
Нуль додали чи відняли,
А числа ті, які й були!
4.Виконання завдань в зошиті з друкованою основою.
Написання цифри 0.
Пальчикова гімнастика
Самостійна робота.
6. Повторити геометричні фігури.
Накреслити одну з них.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Сорока зраділа і полетіла.
Всім розповісти швидко захотіла , що нуль – це нічого.
— Яке число ми вивчили? Що воно означає?