УРОК 10
Тема. Цифри. Десятковий запис чисел
Мета: закріпити, розширити і поглибити знання учнів про десятковий запис чисел; вдосконалювати уміння та відпрацьовувати навички розв'язання задач на застосування знань учнів про десятковий запис числа та його властивості; перевірити засвоєння матеріалу під час самостійної роботи.
Тип уроку: закріплення і вдосконалення знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань
Усні вправи
1. Прочитайте числа: 380; 907; 60 239; 999 999.
2. Назвіть число, що:
а) йде слідом за 99;
б) передує числу 300;
в) на 1 більше за 19 999;
г) на 1 менше від 700.
3. Яке число записане у вигляді суми розрядних доданків?
а) 70 000 + 5 000 + 200 + 30 + 1;
б) 5 000 000 + 500 000 + 5 000 + 5.
4. Поставити замість зірочок такі знаки дій, щоб виконувався порядок дій, який вказано римськими цифрами (можна користуватися дужками):
а) ;
б) ;
в) .
5. До якого трицифрового числа треба додати 1, щоб отримати чотирицифрове число?
III. Розв'язування вправ (удосконалення знань, умінь)
Усно
1. Назви цифри, за допомогою яких записане число 45 002. Що означає 5 цифра в записі цього числа?
2. Прочитай числа:
307 580; 5 312 708 245; 128 036 002 048;
900 005; 3000 372 606; 3 000 000 025.
3. У якому класі та розряді записана цифра 7 у числі 17 531 000?
4. Що означає цифра 7 у записі чисел: 71; 7072?
5. Якою цифрою записані сотні тисяч у числі 5 211 302?
6. Скільки одиниць, десятків і тисяч має число 381 207?
7. Яке натуральне число передує числу: 100; 1431; 50 000?
8. Яке натуральне число є наступним за числом: 200; 2599?
Письмово. Рівень А
9. Запиши словами число:
а) 71 342; б) 1 005 570; в) 10 507 003 125;
10. Запиши цифрами число:
а) 84 тисячі;
б) 700 мільйонів 500 тисяч 40;
в) 300 мільйонів 20 тисяч 3;
г) 40 мільйонів 5 тисяч 400.
11. Запиши цифрами число
а) 107 мільйонів; б) 7 502 тисячі; в) 17 093 тисячі;
г) п'ять мільйонів сімнадцять тисяч сім;
д) дванадцять мільйонів п'ятнадцять тисяч;
є) десять мільярдів сім тисяч вісім;
ж) сто п'ять мільярдів двісті мільйонів сімсот дві тисячі сім.
12. Запиши найбільше чотирицифрове число і найменше двоцифрове число. Знайди суму цих чисел.
13. Запиши найменше чотирицифрове число і найбільше трицифрове число.
Знайди різницю цих чисел.
14. Запиши у вигляді суми розрядних доданків число:
а) 506; б)12 380; в) 6 305 009.
г) 348; д)5306; є) 340 089.
15. На одному боці вулиці, де будинки мають непарні номери, є 17 будинків. Який номер має п'ятий від початку вулиці будинок; третій від кінця вулиці?
16. У шерензі хлопчиків Володя стоїть шостим, якщо рахувати як з одного, так і з іншого краю шеренги. Скільки хлопчиків у шерензі?
Рівень Б
17. Запиши всі двоцифрові числа, у кожному з яких:
а) число десятків на 2 більше від числа одиниць;
б) число десятків удвічі менше від числа одиниць;
в) число десятків удвічі більше від числа одиниць. Розв'язання, в) 21; 42; 63; 84.
18. Запиши всі двоцифрові числа, у кожному з яких:
а) число одиниць на 3 більше від числа десятків;
б) число десятків утричі більше від числа одиниць.
19. На скільки одиниця класу тисяч розряду десятків більша від одиниці класу одиниць розряду сотень?
20. У скільки разів три одиниці класу мільйонів більші від одиниці класу тисяч розряду сотень?
21. Моя зупинка тролейбуса третя, якщо рахувати від одного кінця маршруту, і десята — від іншого кінця маршруту. Скільки всього зупинок на цьому маршруті?
22. За яким правилом записаний ряд чисел? Продовж його до 7 чисел:
а) 1765; 1767; 1769; 1771,... ; б) 5 293; 5 273; 5 253,....
в) 11, 12, 15, 20, 27, ...; г) 2, 4, 8, 14, 22.....
Додатково
1. Замість квадратиків запишіть такі числа, щоб усі рівняння мали один і той же корінь 2:
а) 3х + 5 = □; б) 7х – 4 = □; в) □ – 11х = 12.
III. Підсумок уроку
Самостійна робота
Варіант 1
1. Прочитайте число 3 004 000 000:
а) три мільйони чотириста тисяч;
б) три мільйони чотири тисячі;
в) три мільярди чотири мільйони;
г) три мільярди чотириста тисяч.
2. Яке з поданих чисел є сумою найбільшого чотирицифрового числа та найменшого п'ятицифрового числа?
а) 100 999; б) 19 999; в) 21 110; г) 9 999.
3. Якою цифрою записані десятки тисяч у числі 5 341 302
а) 3; б) 1; в) 5; г) 4.
4. Скільки чисел натурального ряду містяться між числами 809 і 824?
а) 14; б) 15; в) 16; г) 17.
5. Запиши у вигляді суми розрядних доданків число: 6253
6. Знайди закономірність і продовж ряд чисел, записавши три наступні числа:
3892; 3894; 3896; 3898.
Варіант 2
1. Прочитайте число 40 040 000 000:
а) сорок мільярдів чотириста тисяч;
б) чотири мільярди сорок мільйонів;
в) чотириста мільйонів чотириста тисяч;
г) сорок мільярдів сорок мільйонів.
2. Яке з поданих чисел є різницею між найбільшим шестицифровим та найменшим п'ятицифровим числом?
а) 999 899; б) 899 999; в) 989 999; г) 988 888.
3. Якою цифрою записані одиниці тисяч у числі 2.348 206
а) 3; б) 4; в) 8; г) 2.
4. Скільки чисел натурального ряду містяться між числами 978 і 999?
а) 20; б) 21; в) 22; г) 23.
5. Запиши у вигляді суми розрядних доданків число: 8347.
6. Знайди закономірність і продовж ряд чисел, записавши три наступні числа:
5000; 4998; 4996; 4994.
(Слід зазначити, що на цьому ж уроці треба перевірити виконання самостійної роботи і проаналізувати найбільш типові помилки.)
IV. Домашнє завдання
п. 1, 2, №№ 12 (6-8);82; 85.