Цивілізація долини Нілу та Дворіччя: матеріальна культура.
Мета: Освітня: Ознайомити учнів із матеріальною культурою цивілізації. долини Нілу (Стародавнього Єгипту) та Дворіччя (Месопотамії); розкрити значення своїх досягнень для світової культури. Розвивальна: Розвивати навички аналізу, порівняння та інтерпретації історичних джерел. Виховна: Виховувати повагу до культурного спадку стародавніх цивілізацій.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, карта Стародавнього Єгипту, презентація.
План уроку:
I. Організаційний момент
Привітання. Перевірка присутності. Перевірка готовності до уроку (зошити, підручники, інструменти).
II. Актуалізація знань
Фронтальне опитування: Які природні умови були характерні для долини Нілу та Месопотамії? Що ви знаєте про ці стародавні цивілізації?
III. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель пояснює важливість теми:
"Матеріальна культура – це все, що створено руками людини: будівлі, знаряддя праці, витвори мистецтва. Завдяки цим артефактам ми можемо зрозуміти, як жили люди багато століть тому."
IV. Вивчення нового матеріалу
Матеріальна культура долини Нілу:
Основні досягнення: будівництво пірамід, храми (Карнак, Луксор), писемність (ієрогліфи). Знаряддя праці: серпи, мотики, іригаційні системи. Предмети побуту: посуд, прикраси, меблі.
Архітектура: зіккурати, палаци (наприклад, у Вавилоні).
Писемність: клинопис, глиняні таблички.
Знаряддя праці: плуги, колісниці, іригаційні споруди.
Порівняння культур:
Подібності (використання річок, іригація, розвиток писемності).
Відмінності (матеріали: камінь у Єгипті, глина в Месопотамії).
V. Закріплення знань
Групова робота:
Учні поділяються на дві групи: "Єгипет" і "Месопотамія".
Завдання: скласти список основних досягнень матеріальної культури своєї цивілізації.
Обговорення:
Представники груп презентують результати, вчитель робить підсумки.
VI. Домашнє завдання
Підготувати коротке повідомлення про один із пам'ятників культури (піраміди Гізи, зіккурат Ура тощо).
Намалювати ілюстрацію, яка зображує один із предметів побуту цих цивілізацій.