Урок "Цивілізація Дворіччя. Природно-географічні умови розвитку Шумеру та Вавилону. Повсякдення та господарське життя."

Про матеріал

ЦИВІЛІЗАЦІЇ ДВОРІЧЧЯ. ПРИРОДНО_ГЕОГРАФІЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ ШУМЕРУ ТА ВАВИЛОНУ. ПОВСЯКДЕННЯ ТА ГОСПОДАРСЬКЕ ЖИТТЯ

Мета: дати уявлення про природні та кліматичні умови Дворіччя; розвивати вміння працювати з історичною картою, порівнювати історичну інформацію, чітко висловлювати свої думки; розвивати навички групової роботи; засвоїти поняття та терміни: Межиріччя, Дворіччя, Месопотамія, Шумер, Аккад, Вавилонське царство.

Поняття: Межиріччя, Дворіччя, Месопотамія, Шумер, Аккад, закони.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, атлас, картки – схема подорожи; картки з описом «побаченого», картки з текстами законів, ілюстративний матеріал

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

ü Удосконалити навички роботи з історичною картою

ü Характеризувати природно-кліматичні умови Дворіччя

ü Працювати в групах

ü Характеризувати великі міста

ü Складати історичні схеми

ü Аналізувати невеличкі тексти

Перегляд файлу

ЦИВІЛІЗАЦІЇ  ДВОРІЧЧЯ. ПРИРОДНО_ГЕОГРАФІЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ ШУМЕРУ ТА  ВАВИЛОНУ. ПОВСЯКДЕННЯ ТА ГОСПОДАРСЬКЕ ЖИТТЯ

Мета: дати уявлення про природні та кліматичні умови Дворіччя; розвивати вміння працювати з історичною картою, порівнювати історичну інформацію, чітко висловлювати свої думки; розвивати навички групової роботи; засвоїти поняття та терміни: Межиріччя, Дворіччя, Месопотамія, Шумер, Аккад, Вавилонське царство.

Поняття: Межиріччя, Дворіччя, Месопотамія, Шумер, Аккад, закони.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, атлас, картки – схема подорожи; картки з описом «побаченого», картки з текстами законів, ілюстративний матеріал

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

  • Удосконалити навички роботи з історичною картою
  • Характеризувати природно-кліматичні умови Дворіччя
  • Працювати в групах
  • Характеризувати великі міста
  • Складати історичні схеми
  • Аналізувати невеличкі тексти

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація знань

Доброго дня, діти!Скажіть,а ви любите подорожувати? Я дуже люблю подорожі! Я вас також хочу запросити у подорож. Хочете? Я пропоную відправитися в далеку подорож,в  минуле, в країну, яка називається Стародавнє Межиріччя  або Дворіччя. Згодні?Тож відправляймося в дорогу.

Щоб потрапити в Межиріччя, нам потрібно здійснити довгий авіапереліт. У вас на партах лежить необхідний документ –  віза.(Додаток 1) Але, щоб отримати візу, нам потрібно заплатити … певними знаннями.

Історична естафета «Бліц-турнір»

  • Що цікавого ви побачили у Стародавньому Єгипті?
  • Хто такий фараон?
  • Що збереглося до наших днів у Єгипті?
  • Які ви назвете найдавніші піраміди?
  • А що означає зрошувальне землеробство?
  • Що таке ієрогліфи?
  • На чому писали єгиптяни?
  • Яка там протікає річка?

Заповніть її, будь-ласка.Також у вас є пам’ятка туриста, з якою ми будемо працювати протягом нашої  подорожі. Ви впродовж уроку підкреслюєте слова і терміни, про які дізналися на уроці.(Додаток 2)

Тепер познайомимося з маршрутом нашої екскурсії.

Завдання нашої екскурсії.

Згадаймо, що таке цивілізація?

(Цивілізація — такий щабель розвитку людства, коли власні соціальні зв'язки починають домінувати над природними, і коли суспільство починає розвиватися і функціонувати на своєму власному ґрунті.)

Інтрига.    

                                                І зараз для того, щоб з’ясувати де заходилась

                                                Месопотамія,  пропоную вам здійснити подорож  

                                                по карті від Мемфіса до Месопотамії.

(Вчитель просуває указку і зупиняється на стику Африки та Азії. Тут проходить кордон між материками. )

  • Діти, назвіть ці материки.
  • Ітак, ми у Передній Азії. Через які країни проходив наш шлях?
  • До якої ріки ми дісталися? Поряд з нею знаходиться ріка Тигр.

Ріки Євфрат та Тигр беруть свій початок з  Кавказьких гір і впадають у Перську затоку.  Цю територію, що знаходилась між ріками Тигр та Євфрат греки у давнину називали Месопотамія, що означає Межиріччя або Дворіччя.

Ми називаємо цю країну Месопотамія (земля між ріками) - або Дворіччя

Групова робота з текстами

 Якщо виїхати із Сирії разом з будь-яким торговим караваном і перетнути пустелю в напрямку на схід, то потрапимо в долину двох великих рік — Тигру та Євфрату. Протікаючи з півночі на південь, вони окреслюють значну територію, яку грецькі географи назвали Месопотамією. Обидві річки беруть початок у горах Вірменії та впадають на півдні в Перську затоку. Дорогою вони перетинають кілька кліматичних зон. На півночі клімат був суворо континентальним, тобто літня та зимова температури дуже різнилися між собою. На півдні, поблизу берегів Перської затоки було надзвичайно спекотно.

1. Яким ви побачили клімат Дворіччя

В цих краях щороку навесні розливалися річки — відбувалася повінь. У нижній течії, коли вітри женуть води Перської затоки назустріч могутнім водам Тигру та Євфрату, річкова вода стикалася з морською й тоді обидві річки широко розливалися долиною, винищуючи все живе. Картина бурхливого виру наводила жах на місцевих жителів. Можливо, саме тут зародилася легенда про всесвітній потоп. Але поступово долина Месопотамії заселялася. Перші жителі тут з'явилися в VII тис. до н. е.  Потроху заселяючи долину, вони почали обробляти цю негостинну землю. Хижі звірі нападали на худобу, болота робили життя нестерпним, комахи поширювали хвороби, часті повені знищували врожай.

2. Чим природа південного Дворіччя схожа на природу Стародавнього Єгипту?

Для забезпечення землеробства тут була створена зрошувальна система, без якої на півночі недостиглі хліба заливала б повінь, а на півдні не було б чим поливати випечену сонцем землю. Основною рослиною в тутешніх місцях була фінікова пальма, плоди якої надзвичайно поживні й корисні. Місцеві жителі вирощували також яблуні, фігові дерева, виноград, ячмінь,  просо, овочі — цибулю, часник, огірки.

3. Що ви дізналися про заняття населення

А тепер давайте порівняймо природні умови Стародавнього Єгипту та Межиріччя. Спробуймо знайти спільне й відмінне.

 

спільне: розливи річок, дамби, іригаційна система, поява могутніх держав, багато сонця, родючий мул, очерет

відмінне: опади (у Вавилоні більше),відсутність природних копалин (у Межиріччі тільки глина), фінікові пальми, декілька сильних держав.

 

На півночі Месопотамії клімат був різко континентальним-взимку холодно,а навесні й восени йшли дощі.

На півдні було жарко й сухо. Влітку температура сягала 50 градусів.

Щовесни,коли в горах Вірменії танули сніги й шли дощі, Тигр та Євфрат виходили з берегів і широко розливалися,несучи з собою родючий мул. Але на відміну від річки Ніл(в якій країні протікала ця річка)  розливи Тигру та Євфрату відбувалися до дозрівання врожаю і тому землеробство тут було можливим за умови відводу вод у канали та басейни.

Влітку ґрунт покривався твердим панцирем. І тоді необхідне було зрошення земель.

Основне заняття населення – землеробство. Вирощували зернові культури, технічні: льон, кунжут, овочі: цибулю,часник, огірки, бобові:  квасолю, горох. Вирощували фінікову пальму, яку називали деревом життя. Відомо 360 корисних властивостей її використання. Вживали плоди в їжу,із них робили вино й мед,кісточки використали для опалення, із волокон плели кошики й мотузки.

Із будівельного матеріалу була тільки глина. Саме в Месопотамії з’явився міф, що Бог виліпив людину із глини.

 

Робота в парах

Учні працюють з історичним джерелом.

Геродот «Історія»

«Вся Вавилонія, подібно до Єгипту, усюди перерізана каналами. Найбільший з цих каналів судноплавний, у південно-східному напрямі протікає він з Євфрату до іншої річки — Тигру. З усіх країн на світі, наскільки я знаю, ця земля родить, безумовно, найкращі плоди Деметри (злаки), а плодові дерева, навпаки, там взагалі не ростуть: ні смоковниця, ні виноградна лоза, ні маслина. Що ж до плодів Деметри, то земля їх приносить у такому достатку, що врожай тут взагалі сам-200, а гарного року навіть сам-300. Листя пшениці та ячменю досягають там чотирьох пальців завширшки. Просо та сезам бувають там висотою з дерево. Оливкового масла вавилоняни не вживають, але тільки з сезаму. Повсюдно на рівнині ростуть там фінікові пальми, переважно родючі. Із плодів пальм готують хліб, вино, мед».

Опрацьовуємо історичне джерело і складаємо по два питання.

Учитель. Люди спочатку заселили Північне Межиріччя (7-6 тис. до н.е), а потім був заселений Південь Межиріччя. Чому?    На півдні виникають поселення, які заселяли давні шумери. Вони й утворили державу Шумер. Північними сусідами шумерів були семітські племена. Тут виникла держава Аккад. На території Шумеру й Аккаду виникають міста-держави –Ур, Кіш, Урук. (знайти на карті міста).

Робота з підручником. Знайти у пункті 2 про особливості письма шумерів і зачитати.

Вчитель пропонує учням вирішити хронологічну задачу. 

У 2018 р. до н. е. сорокарічний купець з міста Ур вирушив з торговим караваном до Фінікії. Додому він повернувся тільки через три роки.

• В якому році народився купець? (2018 + 40 = 2058 р. до н. е.)

• В якому році купець повернувся назад? (2018— 3 = 2015 р. до н. е.)

Робота з підручником с. 76.

Виникнення міст-держав на території Межиріччя. Стародавній Вавилон.

Розповідь вчителя з елементами евристичної бесіди

Учитель. Минали віки. Держави Шумер й Аккад занепали. На місці Шумеру виникла держава зі столицею Вавилон. Вавилон у перекладі із акадської означає «ворота божі». Місто розташоване на перехресті торгових шляхів, тут процвітала торгівля. У Вавилоні знаходилися чудові споруди, які називали чудесами світу. Подекуди тут росли фінікові пальми, які в Межиріччі називали «дерево життя», а також зарості очерету. Селяни вирощували багато зерна й платили податок в царську казну — країна збагачувалася.

1) Як використовували глину вавилоняни?

2) Які товари везли купці з півночі на південь?

3) Які товари везли вгору за течією — з півдня на північ? (Чим було багате Межиріччя?).

ІV. Закріплення матеріалу. Підсумок уроку

Наша подорож підходить до кінця. Давайте з’ясуємо, чи була закономірною поява найдавніших цивілізацій в долинах річок? Щоб повернутися додому нам необхідно виконати завдання

1. Закресліть зайві слова та вставте пропущені.

Місцевість у Передній Азії, де протікають дві великі річки, називають ... (Межиріччям, Дворіччям). Стародавні греки називали її ... (Месопотамією). Дві великі річки — ... (Тигр та Євфрат) беруть початок у горах з назвою Карпати, Кавказ, Альпи та впадають у Керченську, Перську затоку. Населення займалося землеробством, скотарством, ремеслом, збиральництвом, полюванням, туризмом. Важливою рослиною була ... (фінікова пальма), яку ще називали «деревом життя».

  • Мої відкриття. Назвати не менше 10 нових понять уроку. Гра «Я знаю одне слово» - учні по ланцюжку називають одне слово відповідно до теми вивченого уроку.

IV. Оцінювання

V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника 14 (п. 1-2). Вик. завд. на к.к. с.

Додаток 1

Віза

 

 

Видана:  керівництвом школи

Учню(учениці):______________________________________________________

Мета поїздки: познайомитися з історією Стародавньго Дворіччя

Отримати суму знань на:  _____________________

 

 

Додаток 1

Віза

 

 

Видана:  керівництвом школи

Учню(учениці):______________________________________________________

Мета поїздки: познайомитися з історією Стародавньго Дворіччя

Отримати суму знань на:  _____________________

 

 

Додаток 1

Віза

 

 

Видана:  керівництвом школи

Учню(учениці):______________________________________________________

Мета поїздки: познайомитися з історією Стародавньго Дворіччя

Отримати суму знань на:  _____________________

 

Додаток 1

Віза

 

 

Видана:  керівництвом школи

Учню(учениці):______________________________________________________

Мета поїздки: познайомитися з історією Стародавньго Дворіччя

Отримати суму знань на:  _____________________

 

Додаток 1

Віза

 

 

Видана:  керівництвом школи

Учню(учениці):______________________________________________________

Мета поїздки: познайомитися з історією Стародавньго Дворіччя

Отримати суму знань на:  _____________________

Додаток 2

 Пам’ятка туристу

1.Дворіччя,Межиріччя,…  .

2.Багато сонячних і теплих днів на рік,м’які грунти,достатньо води,родчий мул,відсутність будівельного лісу,обмаль опадів,зливові дощі,глина,камінь,мідь,іригаційне землеробство.

3.Шумер-південь,Аккад-північ.Найдавніші цивілізації

4.Вавилон-на р.Євфрат

8.Клинопис-знаки для письма в Месопотамії

 

 

 

Додаток 2

 Пам’ятка туристу

1.Дворіччя,Межиріччя,…  .

2.Багато сонячних і теплих днів на рік,м’які грунти,достатньо води,родчий мул,відсутність будівельного лісу,обмаль опадів,зливові дощі,глина,камінь,мідь,іригаційне землеробство.

3.Шумер-південь,Аккад-північ.Найдавніші цивілізації

4.Вавилон-на р.Євфрат

8.Клинопис-знаки для письма в Месопотамії

 

Додаток 2

 Пам’ятка туристу

1.Дворіччя,Межиріччя,…  .

2.Багато сонячних і теплих днів на рік,м’які грунти,достатньо води,родчий мул,відсутність будівельного лісу,обмаль опадів,зливові дощі,глина,камінь,мідь,іригаційне землеробство.

3.Шумер-південь,Аккад-північ.Найдавніші цивілізації

4.Вавилон-на р.Євфрат

8.Клинопис-знаки для письма в Месопотамії

 

 

Додаток 2

 Пам’ятка туристу

1.Дворіччя,Межиріччя,…  .

2.Багато сонячних і теплих днів на рік,м’які грунти,достатньо води,родчий мул,відсутність будівельного лісу,обмаль опадів,зливові дощі,глина,камінь,мідь,іригаційне землеробство.

3.Шумер-південь,Аккад-північ.Найдавніші цивілізації

4.Вавилон-на р.Євфрат

8.Клинопис-знаки для письма в Месопотамії

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

1.Великі річки,що протікають в Передній Азії-це: А)Інд і Ганг;   Б)Тигр і Євфрат;  В)Ніл і Хуанхе

2.Річки Тигр і Євфрат беруть початок: А)в горах Кавказу;  Б)Аравійській пустелі;  В)Мертвому морі;

3. Річки Тигр і Євфрат впадають:А)у Перську затоку; Б)Червоне море; В) Мертве море;

4.”Дерево життя”-це дерево:А)бананове; Б)кокосове;  В)фінікове;

5.Назва Межиріччя виникла:А)від назви 2-х річок; Б)прізвищ вчених; В)назв племен;

6.Одними з найперших держав,що виникли в Межиріччі,були:

А)Єгипет,Персія;  Б)Шумер,Аккад;  В)Сирія,Фінікія;

7.Місто Вавилон розташоване на берегах річки:А)Ніл;  Б)Тигр; В)Євфрат;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опрацьовуємо історичне джерело і складаємо по два питання

Геродот «Історія»

«Вся Вавилонія, подібно до Єгипту, усюди перерізана каналами. Найбільший з цих каналів судноплавний, у південно-східному напрямі протікає він з Євфрату до іншої річки — Тигру. З усіх країн на світі, наскільки я знаю, ця земля родить, безумовно, найкращі плоди Деметри (злаки), а плодові дерева, навпаки, там взагалі не ростуть: ні смоковниця, ні виноградна лоза, ні маслина. Що ж до плодів Деметри, то земля їх приносить у такому достатку, що врожай тут взагалі сам-200, а гарного року навіть сам-300. Листя пшениці та ячменю досягають там чотирьох пальців завширшки. Просо та сезам бувають там висотою з дерево. Оливкового масла вавилоняни не вживають, але тільки з сезаму. Повсюдно на рівнині ростуть там фінікові пальми, переважно родючі. Із плодів пальм готують хліб, вино, мед».

 

 

Опрацьовуємо історичне джерело і складаємо по два питання.

Геродот «Історія»

«Вся Вавилонія, подібно до Єгипту, усюди перерізана каналами. Найбільший з цих каналів судноплавний, у південно-східному напрямі протікає він з Євфрату до іншої річки — Тигру. З усіх країн на світі, наскільки я знаю, ця земля родить, безумовно, найкращі плоди Деметри (злаки), а плодові дерева, навпаки, там взагалі не ростуть: ні смоковниця, ні виноградна лоза, ні маслина. Що ж до плодів Деметри, то земля їх приносить у такому достатку, що врожай тут взагалі сам-200, а гарного року навіть сам-300. Листя пшениці та ячменю досягають там чотирьох пальців завширшки. Просо та сезам бувають там висотою з дерево. Оливкового масла вавилоняни не вживають, але тільки з сезаму. Повсюдно на рівнині ростуть там фінікові пальми, переважно родючі. Із плодів пальм готують хліб, вино, мед».

 

 

Опрацьовуємо історичне джерело і складаємо по два питання

Геродот «Історія»

«Вся Вавилонія, подібно до Єгипту, усюди перерізана каналами. Найбільший з цих каналів судноплавний, у південно-східному напрямі протікає він з Євфрату до іншої річки — Тигру. З усіх країн на світі, наскільки я знаю, ця земля родить, безумовно, найкращі плоди Деметри (злаки), а плодові дерева, навпаки, там взагалі не ростуть: ні смоковниця, ні виноградна лоза, ні маслина. Що ж до плодів Деметри, то земля їх приносить у такому достатку, що врожай тут взагалі сам-200, а гарного року навіть сам-300. Листя пшениці та ячменю досягають там чотирьох пальців завширшки. Просо та сезам бувають там висотою з дерево. Оливкового масла вавилоняни не вживають, але тільки з сезаму. Повсюдно на рівнині ростуть там фінікові пальми, переважно родючі. Із плодів пальм готують хліб, вино, мед».

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Куприенко Татьяна Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Фурсова Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Пасинок Ольга Владиславівна
    Чудова розробка! Дякую, успіхів!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
26 листопада 2018
Переглядів
8288
Оцінка розробки
4.9 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку