Тема: Захисти своє життя. Порядок дій у надзвичайних ситуаціях
Мета: ознайомити учнів з найбільш характерними надзвичайними ситуаціями та з порядком дій у деяких надзвичайних ситуаціях; узагальнити знання про стихійні лиха, про сигнали цивільної оборони та оповіщення населення у випадку стихійних лих та аварій; розвивати вміння правильно діяти у надзвичайних ситуаціях; виховувати навички самодисципліни, організованість, впевненість у своїх силах та прагнення допомогти тим, хто цього потребує.
Обладнання: фотографії та презентації, правила та інструкції для учнів, відеозапис, ватно - марлеві пов’язки , атрибути для гри.
Хід уроку
І. Організація классу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Вступне слово вчителя.
-Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми поведемо мову про найцінніший скарб для кожної людини – життя. Навчимося берегти й захищати себе в надзвичайних ситуаціях, правильно діяти під час стихійних лих та аварій.
-аварій
-катастроф
-Стихійних лих
-Епідемій
-Терористичних актів
-Збройних конфліктів
- Живучи на Землі, люди, не замислюючись, роблять їй дуже боляче: руйнують надра, змінюють русла річок, забруднюють повітря й воду, знищують рослини і тварин. Наша планета дуже болісно реагує на таке ставлення і нерідко відповідає нам «взаємністю»: стихійними лихами, від яких руйнуються міста, села, дороги, і навіть інколи гинуть люди. Такі ситуації називаються «надзвичайними».
2. Складання асоціативного куща
Надзвичайна ситуація
стихія лихо страждання руйнування знищення
людей будівель майна
1.Визначення поняття «надзвичайні ситуації».
( Перегляд презентації « Надзвичайні ситуації»)
.
- Спробуємо дати визначення поняттю «надзвичайні ситуації»
Надзвичайні ситуації – це такі ситуації, що призводять до порушення нормального життя, а , іноді , до загибелі людей та знищення матеріальних цінностей
Цивільний захист– це організація, яка має особливе призначення:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
ІV. Робота над темою уроку.
- Існує три групи надзвичайних ситуацій :
- Природного характеру ;
- Техногенного характеру ;
- Воєнного характеру.
- Які природі НС характерні для нашої місцевості? (ожеледь, гроза, буря, снігопад, повінь, лісові пожежі, посуха, землетрус)
- Сьогодні ми розглянемо ці надзвичайні ситуації та навчимося діяти у разі їх виникнення.
1. Стихійні лиха. Порядок дій в надзвичайних ситуаціях.
— Якщо під час надзвичайної ситуації, що виникла, поруч із тобою будуть дорослі, виконуй їхні вказівки щодо того, як діяти. Проте, ви повинні самі добре знати основні правила поведінки в надзвичайних ситуаціях. Адже живим і неушкодженим зможе залишитися тільки той, хто знатиме, як діяти в даній ситуації.
- Готуючись до заходу, а також на уроках основ здоров’я , ми досліджували надзвичайні ситуації природного характеру та опрацювали правила поведінки підчас НС.
Ми пограємо в гру лото, щоб перевірити чи знаєте ви правила поведінки підчас НС.
VІ.Закріплення знань.
1.Чорнобильська трагедія.
- До надзвичайних ситуацій, крім тих, що виникають унаслідок природних явищ, належать ситуації, спричинені діяльністю людини. Це аварії на підприємствах, на транспорті, хімічне зараження.
26 років тому, а саме 26 квітня 1986 року на Чорнобильській АЕС сталася аварія. Вона призвела до загибелі багатьох людей і значного забруднення радіоактивними речовинами великих територій України, Росії, Білорусі та інших країн. 26 квітня — дата, яка стала для всіх грядущих поколінь українців «чорною».
Хай стане мир міцнішим у стократ
Хай над землею чисте небо буде.
Чорнобиль - попередження, набат,
Його уроків людство не забуде.
Чорнобиль.. .тепер це слово знає весь світ.
.
2. Обережно, вогонь!
- Та не тільки на підприємстві може виникнути аварія чи пожежа. Це може статися і в побуті .Адже, вогонь може бути нам другом, але, якщо з ним поводитися недбало, він перетворюється на лютого ворога.
Вчитель
Вогонь дарує людям світло,
Вогнь дарує нам тепло,
Якщо б тепло і світло зникли,
Життя б на світі не було.
Будьте ж, діти, з вогнем обережні!
Вивчіть правила протипожежні.
Група учнів
Чи для пустощів, чи гри
Сірників ти не бери!
Бо з вогнем погані жарти –
Жартувати з ним не варто.
Не розпалюй сам багаття,
Не пали удома, в хаті!
Легко вогник запалить,
Та нелегко загасить!
Телевізор, праску, плитку
Залишати нам не слід.
Пам’ятайте це, будь ласка,
Бо від цього стільки бід.
Пам’ятає кожен з нас :
Де бензин, мастило, гас,
Там вогню не підпускай –
Спалахне усе – і край!
Але все ж таки, якщо запахло димом –
Ваші дії у цю мить?
Що ви будете робить?
Перше : треба не ховатись,
Телефоном скористатись,
Номер добре пам’ятаєм :
«101» - ми добре знаєм!
Якщо вогник ще маленький,
Не лякайся – навпаки,
Треба діяти швиденько:
Скористайсь відром води.
Ще піском засипать можна
Або ковдрою накрить,
Швидше кликати дорослих,
Щоб вогонь цей загасить!
3. Засоби захисту органів дихання та шкіри.
— Які ви знаєте засоби захисту органів дихання та шкіри? (Ватно-марлева пов'язка 100 на 50 см; протипилова маска з тканини; респіратор Р-2)
Демонстрація зразків засобів захисту органів дихання та шкіри.
4. Практична робота з ватно-марлевою пов'язкою.
( Діти приміряють свої ватно-марлеві пов'язки )
5. Які НС ми ще не розглянули?
- Так це НС воєнного характеру. Ми живемо у дуже важкі часи для нашої рідної України. І якби у нас була чарівна паличка, ми б швидко розв’язали всі конфлікти і припинили всі війни на Землі. Але нажаль такої палички в нас нема. Але ми можемо зберегти своє життя, якщо будкмо правильно діяти в небезпечних ситуаціях. Пропоную переглянути відео про правила поведінки в разі артобстрілу.
6. Оповіщення
Оповіщення населення про загрозу стихійного лиха, великих аварій (катастроф) і нападу ворога проводиться штабом цивільної оборони. Для того, щоб звернути увагу населения, включаються сирени, гудки підприємств і інші засоби. Це означає передачу попереджувального сигналу "УВАГА ВСІМ!". Після отримання сигналу "УВАГА ВСІМ!" необхідно включити радіоприймач, або телевізійний приймач і прослухати мовну інформацію про обстановку, що склалася, вказівку штабу цивільної оборони згідно з переданою інформацією.
VІІ . Підсумок уроку.
1.Бесіда.
-Що нового ви дізналися?
-Чи сподобався вам урок? Чому?