Урок "Держави-сусіди України". Загальна характеристика. 10 клас

Про матеріал
Тема «Держави-сусіди України» вивчається у І розділі «Європа» курсу «Економічна і соціальна географія світу» і завершує вивчення теми 2 «Країни Європи». На вивчення теми відводиться 3 уроки, один із яких вивчає загальну характеристику країн, два інших – проходять у вигляді електронної презентації країн – сусідів України і включають більш детальну та всебічну характеристику сусідніх держав та види зв’язків країн – сусідів з Україною. Специфіка уроку полягає в тому, що на уроці не тільки вивчається новий матеріал про країни, що межують з Україною, а й узагальнюється та перевіряється якість засвоєння попередньо вивченого навчального матеріалу. На уроці використовується технологія продуктивного навчання. Учні, працюючи в групах, використовуючи набуті знання про країни європейського регіону, картографічний матеріал, підручник, додаткові джерела інформації, засвоюють значний за обсягом матеріал про сусідні з Україною держави.
Перегляд файлу

                                                   Бакулєва Т.Л., учитель географії ЗОШ №15

                                                                                міста Маріуполя

 

 

               ДЕРЖАВИ – СУСІДИ  УКРАЇНИ

 

                                           Урок у 10 класі

 

   Методичний аналіз уроку

 

          Тема «Держави-сусіди України» вивчається у І розділі «Європа» курсу «Економічна і соціальна географія світу» і завершує вивчення теми 2 «Країни Європи». На вивчення теми «Країни Європи» відводиться 9 уроків, а на вивчення держав – сусідів України – 3, один із яких вивчає загальну характеристику країн, два інших – проходять у вигляді електронної презентації країн – сусідів України і включають більш детальну та всебічну характеристику сусідніх держав та види  зв’язків країн – сусідів з Україною.

 

       Місце уроку у вивченні теми 2 «Країни Європи».

Урок 1. Економіко-географічна характеристика Німеччини

Урок 2. Економіко-географічна характеристика Франції.

Урок 3. Економіко-географічна характеристика Великої Британії.

Урок 4. Економіко-географічна характеристика Італії.

Урок 5. Практична робота 2.Складання картосхеми просторової організації економіки однієї з європейських країн «Великої сімки»

Урок 6. Держави – сусіди України. Загальна характеристика

Урок 7. Держави – сусіди України. Презентація дослідницьких проектів

Урок 8. Звязки країн-сусідів з Україною. Презентація дослідницьких проектів

Урок 9. Підсумковий урок. Тестовий контроль теми «Країни Європи». Тематичне оцінювання.

 

          Специфіка уроку полягає в тому, що на уроці не тільки вивчається новий матеріал про країни, що межують з Україною, а й узагальнюється та перевіряється якість засвоєння попередньо вивченого навчального матеріалу про  Європи.

          На уроці використовується технологія продуктивного навчання. Учні, працюючи в групах, використовуючи набуті знання про країни європейського регіону, картографічний матеріал, підручник, додаткові джерела інформації, засвоюють значний за обсягом матеріал про сусідні з Україною держави. Впродовж  уроку відбувається також оцінювання навчальних досягнень учнів, систематизація та узагальнення знань, підготовка до контролю з теми «Країни Європи». Результатом роботи учнів на уроці є складена у вигляді таблиць та схем економіко-географічна характеристика країн-сусідів України.  Завершується урок подачею домашньої самостійної роботи: учням класу пропонується сформувати динамічні групи і підготувати електронну презентацію держав-сусідів України (не більше 10 хвилин), надається консультація зі змісту презентації.

        Предметні компетенції, які формуються на уроці.

К ом п е т е н ц і ї                                                І с т р у м е н т а р і й

- самоосвітня                                        Виконання завдань уроку, розвиток інтересу

                                                               учнів до предмету.

 

- інформаційна                                     Робота з різними джерелами інформації,

                                                               складання підсумкової таблиці.

 

- полікультурна                                    Виявлення особливостей країн та народів.

 

- комунікативна                                    Робота в групах, спілкування учнів.

 

 

 

       Навчально-методичне забезпечення:

  • інформаційні картки;
  • роздатковий матеріал;
  • таблиці.

 

Список літератури

 

1. Булава Л.М. Фізична географія України. 8 клас. – Харків: АН ГРО плюс, 2008.

 

2. Економічна і соціальна географія світу. За ред. Б.П.Яценка. – К.: АртЕк, 1997.

 

3. Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. Географія. 10 клас. – Харків: Оберіг, 2010.

 

4.  Кузнецов А.П. Страны, хозяйство, люди. – М.: Просвещение,1988.

 

5. Масляк П.О., Олійник Я.Б., Степаненко А.В.Словник довідник учня з економічної

    і соціальної географії світу. – К.: Лібра, 1996. 

 

6. Топузов О.М., Тименко Л.В. Економічна і соціальна географія світу. – К.: Зодіак-

     ЕКО, 1995.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку: Держави – сусіди України.

 

Мета уроку: Скласти характеристику держав – сусідів України.

 

Завдання :

Освітні:

  •  продовжити вивчення країн Європи;

-     охарактеризувати особливостіЕГП, населення, сучасний стан економіки та

      галузеву структуру господарства держав-сусідів України,використовуючи 

      раніше вивчений матеріал про країни Європи;

 Розвиваючі:

  -    розвивати сомоосвітню, інформаційну, полікульту,коммунікативну

        компетенції старшокласників;

  -    розвивати в учнів логічне, аналітичне та критичне мислення; уміння та

        навички порівнювати, працювати з картами, таблицями, додатковою

        літературою;

Виховні:

  •  виховувати повагу до історії та культури інших народів;
  •  поглиблювати  загальнокультурні надбання старшокласників.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами узагальнення раніше

                    засвоєного.

 

Обладнання: політична карта Європи, підручники, атласи, роздатковий матеріал,

                      довідники, таблиці.

 

 

Основні питання теми:

1. Загальні відомості про країни-сусіди України.

2. Особливості ЕГП країн.

3. Населення, демографічні процеси.

4. Сучасний стан економіки країн.

5. Галузева структура господарства.

6. Зв’язки країн-сусідів з Україною.

 

 

 

 

                                  Х І Д   У Р О К У

І  Підготовчий етап

    1. Вступне слово вчителя.

Ми продовжуємо вивчення Європи. На попередніх уроках ми вивчили  склад і особливості європейського регіону, охарактеризували європейські  країни «Великої сімки»: ФРН, Велику Британію, Францію та Італію. Згадаємо ще раз ці країни, написавши географічний диктант.

    2. Географічний диктант.

Завдання: порівняйте чотири європейські країни «Великої сімки».

1.   Найменша за площею держава з чотирьох. Велика Британія.

2.   Франція чи ФРН мають більше сусідів на суходолі? ФРН.

3.   З чотирьох тільки в одній країні відрізняється форма державного правління.

      Велика Британія.

4.   Париж на Сені, Лондон на Темзі, а Берлін на ... Шпреє.

5.   Багатонаціональна країна. Велика Британія.

6.   Територією якої держави протікає її найбільша річка По. Італія.

7.   Країна, яка найкраще забезпечена прісними водами. Франція.

8.   Країна, в якій АЕС відіграють значну роль в енергетиці. Франція.

9.   Країна – крупний імпортер сільськогосподарської продукції. ФРН.

10. Яка країна займає перше місце в Західній Європі з вирощування рису? Італія.

11. Країна, яка займає перше місце у світі з вирощування винограду. Італія.

 

 

 

ІІ  Орієнтаційний етап

 

      1.Мотивація.

         На уроці сьогодні ми розглянемо групу держав Європи, які відіграють важливу роль для України, бо всі вони мають спільну особливість: вони є сусідніми з нашою державою країнами. А з сусідами треба спілкуватися, дружити, щоб спільно жити в нашому європейському домі. Тому знайомство з сусідніми державами має велике значення для кожної культурної людини. Отже, будемо знайомитися, спираючись на ті знання , які вже маємо після вивчення країн Європи. Почнемо роботу колективно, потім працюємо в групах, кожна з яких обирає собі одне  завдання із запропонованих. Користуємося підручником, картами, довідниками, роздатковим матеріалом (різними джерелами можна обмінюватися). Після опрацювання питання в групі представник групи інформує клас, надаючи матеріал для занесення в підсумкову таблицю. Представники інших груп можуть ставити запитання, уточнювати інформацію. Підсумкову таблицю заповнюють всі учні класу.

 

     2. Актуалізація.

    А) Фронтальна бесіда. Робота в зошитах. Заповнення таблиці.

1. Згадайте типовий план характеристики країни.

2. Скільки незалежних держав знаходиться в Європі? Як вони відрізняються за         площею та населенням?

    2.2. Назвати країни, що межують з Україною суходолом, порівняти їх за

            площею,  кількістю населення, визначити довжину кордону з Україною

 

 

 

 

                                                                                                                 Таблиця 1

 

 

 

Назва країни

 

Площа

території

Тис.км2

 

   Населення

     млн.чол.

   (2017 рік)

 

   Столиця

Довжина

Кордону з

Україною

    км

1.

Росія

17 млн.км2

   145

Москва

   1974

2.

Молдова

   33,7

   5

Кишинів

   1202

3.

Білорусь

   9,7

   9,7

Мінськ

   1084

4.

Румунія

   237,5

   24

Бухарест

   614

5.

 Польща

   313

   38

Варшава

   542

6.

 Угорщина

   93

   11

Будапешт

   137

7.

 Словаччина

   49

   6

Братислава

   98

 

3. Назвіть приклади різних за формою правління та адміністративно-територіального устрою країн Європи. До складу яких міжнародних організацій входять країни регіону?

 

      3.3.Зясувати, яку форму державного правління мають сусідні держави,

            який у них державний устрій та адміністративно-територіальний поділ,

            членами яких міжнародних організацій вони є.

 

                                                                                                                   Таблиця 2

 

 

 

Назва країни

  Форма

правління

 Адмін.-

територ.

  поділ

 

Членство в міжнародних оргазаціях

1.

Росія

республіка

федерація

ООН, СНД та ін.

2.

Молдова

республіка

унітарна

ООН, СНД та ін.

3.

Білорусь

республіка

унітарна

ООН, СНД та ін.

4.

Румунія

республіка

унітарна

ООН, ЄС, НАТО та ін.

5.

 Польща

республіка

унітарна

ООН, ЄС, НАТО та ін.

6.

 Угорщина

республіка

унітарна

ООН, ЄС, НАТО та ін.

7.

 Словаччина

республіка

унітарна

ООН, ЄС, НАТО та ін.

 

 

4. Охарактеризуйте демографічні процеси, притаманні сучасній Європі?

 

      4.4. Назвати загальні риси населення , найбільші міста сусідніх з Україною

             держав. Які з них є однонаціональними, а які – багатонаціональними?

 

                                                                                                                    Таблиця 3    

 

 

 

Назва країни

Національний

       склад

  населення

 

                     Найбільші міста

1.

Росія

багатонаціон.

Москва, Санкт-петербург, Новосибірськ,

Омськ, Єкатеринбург, Самара та ін.

2.

Молдова

багатонаціон.

Кишинів, Тираспіль, Бендери, Бєльци

3.

Білорусь

однонаціон.

Мінськ, Гомель, Могильов, Вітебськ

4.

Румунія

однонаціон.

Бухарест, Брашов, Яси, Тімішоара

5.

 Польща

однонаціон.

Варшава, Лодзь, Краков, Катовіце,

Познань, Вроцлав, Гданськ

6.

 Угорщина

однонаціон.

Будапешт, Дебрецен, Мишкольц, Сегед

7.

 Словаччина

однонаціон.

Братислава, Кошице, Жиліна, Прешов

 

 

ІІІ  Практичний етап

 

    1.Завдання для роботи груп

1. Визначити головні особливості ЕГП країн (сусідське, транспортне, ресурсне

    положення).

 

2. Визначити в яких сусідніх країнах є значні земельні, водні, лісові, рекреаційні

            ресурси. Родовища яких мінеральних ресурсів розміщені на територіях цих країн?

 

3. До якого типу держав за рівнем економічного розвитку та значенням у світовій

    економіці й політиці належать країни-сусіди України?

 

4. Визначити провідні галузі економіки сусідніх держав.

 

2. Виступи представників груп.

1. Головними особливостями ЕГП сусідніх з україною держав є:

     - компактність розміщення у Європі ( крім Росії);

     - межують з країнами, які мають різний рівень економічного розвитку;

     - наявність виходу до морів ( крім Білорусі , Молдови, Угорщини та Словаччини);

     - зручність транспортного та ресурсного  положення.

2. Природно-ресурсний потенціал:

                                                                                                                 Схема 1

                                                 Р Е С У Р С И

 

                      Земельні      Водні         Лісові     Рекреаційні            Мінеральні

 

Росія                  + + +            + + +          + + +         + +         Паливні, рудні, нерудні 

Молдова            +                                                                          * Нерудні

Білорусь            +                   + +             +                                  * Паливні, нерудні  

Румунія             +                                                        +                * Рудні

Польща             +                    +                +                +            Паливні, рудні

Угорщина         +                                                         +                * Паливні

Словаччина      +                                                         +                * Паливні, нерудні

 

 

Умовні познаачення:   + + +   - дуже забезпечені

                                       + +       - мало забезпечені

                                       +          - недостатньо забезпечені

                                *          - недостатньо забезпечені

 

 

3. Всі країни-сусіди України належать до країн з перехідною економікою. До здобуття ними незалежності всі вони мали переважно індустріальний тип економіки. У країнах переважала державна форма власності, а неконкурентноспроможна продукція підприємств була зорієнтована переважно на внутрішній ринок. Зараз у сусідніх державах проводяться реформи. Ці реформи у різних країнах проводяться неоднаковими темпами: дуже стрімко – у Польщі; поступово – у Росії, Угорщині. Словаччині; повільно – у Білорусі, Румунії, Молдові.

 

4. Провідні галузі економіки:

                                                                                                          Схема 2

 

Росія – паливна, нафтопереробна, металургія, машинобудування, хімічна, лісова. Багатогалузеве сільське господарство, різні види транспорту.

 Молдова – агропромисловий комплекс (сільське господрство та харчова промисловість).

Білорусь – машинобудування, хімічна, лісова, легка промисловість. Сільське господарство.

Румунія – машинобудування, легка промисловість. Сільське господарство.

Польща – паливна, металургійна, машинобудування, хімічна, харчова промисловість. Багатогалузеве сільське господарство.

Угорщина – кольорова металургія, машинобудування, фармацевтична промисловість. Сільське господарство.

Словаччина – кольорова металургія, машинобудування, легка, харчова промисловість. Сільське господарство.

ІV  Підсумковий етап

 

1. Підбиття підсумків роботи по складанню загальної характеристики держав-сусідів України.

2. Бесіда з учнями про форми міжнародних економічних відносин між країнами у світі.

          1. Чи доводилося вам бувати за межами України? Де і з якою метою?

          2. Чи можна вважати туризм формою міжнародних економічних звязків?

          3. Чи можна вважати проведення Україною разом з Польщею чемпіонату з

               футболу у 2012 році формою міжнародних звязків?

В И С Н О В О К .

Основними формами зовнішніх економічних звязків є:

  • зовнішня торгівля;
  • кредитно-фінансові відносини;
  • науково-технічні звязки;
  • надання послуг (транспортні, рекламні, банківські та ін.);
  • міжнародний туризм.

 

3. Оцінювання роботи учнів на уроці.

 

 

V  Домашнє завдання.

1. Створити динамічні групи (4-5 чол.) та підготувати електронну презентацію держав-сусідів України (до 10 хвилин).

 

Під час підготовки презентації звернути увагу на такі питання.

  • типовий план характеристики країни;
  • особливості національних традицій народу;
  • приклади звязків країн-сусідів з Україною;
  • Молдова: особливості історичного розвитку (з 1924 по1940 рр.входила до складу Української РСР як автономна республіка, сучасна політична ситуація в країні);
  • Білорусь: схожість історії країни з Україною( Київська Русь, Російська імперія, незалежність 1991 року), сучасний стан економіки  (збереження системи планування, державна власність), вплив аварії на ЧАЕС на населення та господарство;
  • Румунія: історичні моменти ( утворення держави у 1861 році післяобєднання князівств Молдови та Валахії), особливості національно складу населення;
  • Польща: зв’язок історії країни з Україною, сучасні стосунки, роль релігії в країні;
  • Угорщина: природні багатства країни;
  • Словаччина: природні багатства країни, збереження та відновлення історичних памяток шляхом передачі їх у власність приватним господарям.

 

 

doc
Додано
9 лютого 2019
Переглядів
6146
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку