Бакулєва Т.Л., учитель географії ЗОШ №15
міста Маріуполя
ДЕРЖАВИ – СУСІДИ УКРАЇНИ
Урок у 10 класі
Методичний аналіз уроку
Тема «Держави-сусіди України» вивчається у І розділі «Європа» курсу «Економічна і соціальна географія світу» і завершує вивчення теми 2 «Країни Європи». На вивчення теми «Країни Європи» відводиться 9 уроків, а на вивчення держав – сусідів України – 3, один із яких вивчає загальну характеристику країн, два інших – проходять у вигляді електронної презентації країн – сусідів України і включають більш детальну та всебічну характеристику сусідніх держав та види зв’язків країн – сусідів з Україною.
Місце уроку у вивченні теми 2 «Країни Європи».
Урок 1. Економіко-географічна характеристика Німеччини
Урок 2. Економіко-географічна характеристика Франції.
Урок 3. Економіко-географічна характеристика Великої Британії.
Урок 4. Економіко-географічна характеристика Італії.
Урок 5. Практична робота 2.Складання картосхеми просторової організації економіки однієї з європейських країн «Великої сімки»
Урок 6. Держави – сусіди України. Загальна характеристика
Урок 7. Держави – сусіди України. Презентація дослідницьких проектів
Урок 8. Зв’язки країн-сусідів з Україною. Презентація дослідницьких проектів
Урок 9. Підсумковий урок. Тестовий контроль теми «Країни Європи». Тематичне оцінювання.
Специфіка уроку полягає в тому, що на уроці не тільки вивчається новий матеріал про країни, що межують з Україною, а й узагальнюється та перевіряється якість засвоєння попередньо вивченого навчального матеріалу про Європи.
На уроці використовується технологія продуктивного навчання. Учні, працюючи в групах, використовуючи набуті знання про країни європейського регіону, картографічний матеріал, підручник, додаткові джерела інформації, засвоюють значний за обсягом матеріал про сусідні з Україною держави. Впродовж уроку відбувається також оцінювання навчальних досягнень учнів, систематизація та узагальнення знань, підготовка до контролю з теми «Країни Європи». Результатом роботи учнів на уроці є складена у вигляді таблиць та схем економіко-географічна характеристика країн-сусідів України. Завершується урок подачею домашньої самостійної роботи: учням класу пропонується сформувати динамічні групи і підготувати електронну презентацію держав-сусідів України (не більше 10 хвилин), надається консультація зі змісту презентації.
Предметні компетенції, які формуються на уроці.
К ом п е т е н ц і ї І с т р у м е н т а р і й
- самоосвітня Виконання завдань уроку, розвиток інтересу
учнів до предмету.
- інформаційна Робота з різними джерелами інформації,
складання підсумкової таблиці.
- полікультурна Виявлення особливостей країн та народів.
- комунікативна Робота в групах, спілкування учнів.
Навчально-методичне забезпечення:
Список літератури
1. Булава Л.М. Фізична географія України. 8 клас. – Харків: АН ГРО плюс, 2008.
2. Економічна і соціальна географія світу. За ред. Б.П.Яценка. – К.: АртЕк, 1997.
3. Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. Географія. 10 клас. – Харків: Оберіг, 2010.
4. Кузнецов А.П. Страны, хозяйство, люди. – М.: Просвещение,1988.
5. Масляк П.О., Олійник Я.Б., Степаненко А.В.Словник довідник учня з економічної
і соціальної географії світу. – К.: Лібра, 1996.
6. Топузов О.М., Тименко Л.В. Економічна і соціальна географія світу. – К.: Зодіак-
ЕКО, 1995.
Тема уроку: Держави – сусіди України.
Мета уроку: Скласти характеристику держав – сусідів України.
Завдання :
Освітні:
- охарактеризувати особливостіЕГП, населення, сучасний стан економіки та
галузеву структуру господарства держав-сусідів України,використовуючи
раніше вивчений матеріал про країни Європи;
Розвиваючі:
- розвивати сомоосвітню, інформаційну, полікульту,коммунікативну
компетенції старшокласників;
- розвивати в учнів логічне, аналітичне та критичне мислення; уміння та
навички порівнювати, працювати з картами, таблицями, додатковою
літературою;
Виховні:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами узагальнення раніше
засвоєного.
Обладнання: політична карта Європи, підручники, атласи, роздатковий матеріал,
довідники, таблиці.
Основні питання теми:
1. Загальні відомості про країни-сусіди України.
2. Особливості ЕГП країн.
3. Населення, демографічні процеси.
4. Сучасний стан економіки країн.
5. Галузева структура господарства.
6. Зв’язки країн-сусідів з Україною.
Х І Д У Р О К У
І Підготовчий етап
1. Вступне слово вчителя.
Ми продовжуємо вивчення Європи. На попередніх уроках ми вивчили склад і особливості європейського регіону, охарактеризували європейські країни «Великої сімки»: ФРН, Велику Британію, Францію та Італію. Згадаємо ще раз ці країни, написавши географічний диктант.
2. Географічний диктант.
Завдання: порівняйте чотири європейські країни «Великої сімки».
1. Найменша за площею держава з чотирьох. Велика Британія.
2. Франція чи ФРН мають більше сусідів на суходолі? ФРН.
3. З чотирьох тільки в одній країні відрізняється форма державного правління.
Велика Британія.
4. Париж на Сені, Лондон на Темзі, а Берлін на ... Шпреє.
5. Багатонаціональна країна. Велика Британія.
6. Територією якої держави протікає її найбільша річка По. Італія.
7. Країна, яка найкраще забезпечена прісними водами. Франція.
8. Країна, в якій АЕС відіграють значну роль в енергетиці. Франція.
9. Країна – крупний імпортер сільськогосподарської продукції. ФРН.
10. Яка країна займає перше місце в Західній Європі з вирощування рису? Італія.
11. Країна, яка займає перше місце у світі з вирощування винограду. Італія.
ІІ Орієнтаційний етап
1.Мотивація.
На уроці сьогодні ми розглянемо групу держав Європи, які відіграють важливу роль для України, бо всі вони мають спільну особливість: вони є сусідніми з нашою державою країнами. А з сусідами треба спілкуватися, дружити, щоб спільно жити в нашому європейському домі. Тому знайомство з сусідніми державами має велике значення для кожної культурної людини. Отже, будемо знайомитися, спираючись на ті знання , які вже маємо після вивчення країн Європи. Почнемо роботу колективно, потім працюємо в групах, кожна з яких обирає собі одне завдання із запропонованих. Користуємося підручником, картами, довідниками, роздатковим матеріалом (різними джерелами можна обмінюватися). Після опрацювання питання в групі представник групи інформує клас, надаючи матеріал для занесення в підсумкову таблицю. Представники інших груп можуть ставити запитання, уточнювати інформацію. Підсумкову таблицю заповнюють всі учні класу.
2. Актуалізація.
А) Фронтальна бесіда. Робота в зошитах. Заповнення таблиці.
1. Згадайте типовий план характеристики країни.
2. Скільки незалежних держав знаходиться в Європі? Як вони відрізняються за площею та населенням?
2.2. Назвати країни, що межують з Україною суходолом, порівняти їх за
площею, кількістю населення, визначити довжину кордону з Україною
Таблиця 1
|
Назва країни |
Площа території Тис.км2 |
Населення млн.чол. (2017 рік) |
Столиця |
Довжина Кордону з Україною км |
1. |
Росія |
17 млн.км2 |
145 |
Москва |
1974 |
2. |
Молдова |
33,7 |
5 |
Кишинів |
1202 |
3. |
Білорусь |
9,7 |
9,7 |
Мінськ |
1084 |
4. |
Румунія |
237,5 |
24 |
Бухарест |
614 |
5. |
Польща |
313 |
38 |
Варшава |
542 |
6. |
Угорщина |
93 |
11 |
Будапешт |
137 |
7. |
Словаччина |
49 |
6 |
Братислава |
98 |
3. Назвіть приклади різних за формою правління та адміністративно-територіального устрою країн Європи. До складу яких міжнародних організацій входять країни регіону?
3.3.З’ясувати, яку форму державного правління мають сусідні держави,
який у них державний устрій та адміністративно-територіальний поділ,
членами яких міжнародних організацій вони є.
Таблиця 2
|
Назва країни |
Форма правління |
Адмін.- територ. поділ |
Членство в міжнародних оргазаціях |
1. |
Росія |
республіка |
федерація |
ООН, СНД та ін. |
2. |
Молдова |
республіка |
унітарна |
ООН, СНД та ін. |
3. |
Білорусь |
республіка |
унітарна |
ООН, СНД та ін. |
4. |
Румунія |
республіка |
унітарна |
ООН, ЄС, НАТО та ін. |
5. |
Польща |
республіка |
унітарна |
ООН, ЄС, НАТО та ін. |
6. |
Угорщина |
республіка |
унітарна |
ООН, ЄС, НАТО та ін. |
7. |
Словаччина |
республіка |
унітарна |
ООН, ЄС, НАТО та ін. |
4. Охарактеризуйте демографічні процеси, притаманні сучасній Європі?
4.4. Назвати загальні риси населення , найбільші міста сусідніх з Україною
держав. Які з них є однонаціональними, а які – багатонаціональними?
Таблиця 3
|
Назва країни |
Національний склад населення |
Найбільші міста |
1. |
Росія |
багатонаціон. |
Москва, Санкт-петербург, Новосибірськ, Омськ, Єкатеринбург, Самара та ін. |
2. |
Молдова |
багатонаціон. |
Кишинів, Тираспіль, Бендери, Бєльци |
3. |
Білорусь |
однонаціон. |
Мінськ, Гомель, Могильов, Вітебськ |
4. |
Румунія |
однонаціон. |
Бухарест, Брашов, Яси, Тімішоара |
5. |
Польща |
однонаціон. |
Варшава, Лодзь, Краков, Катовіце, Познань, Вроцлав, Гданськ |
6. |
Угорщина |
однонаціон. |
Будапешт, Дебрецен, Мишкольц, Сегед |
7. |
Словаччина |
однонаціон. |
Братислава, Кошице, Жиліна, Прешов |
ІІІ Практичний етап
1.Завдання для роботи груп
1. Визначити головні особливості ЕГП країн (сусідське, транспортне, ресурсне
положення).
2. Визначити в яких сусідніх країнах є значні земельні, водні, лісові, рекреаційні
ресурси. Родовища яких мінеральних ресурсів розміщені на територіях цих країн?
3. До якого типу держав за рівнем економічного розвитку та значенням у світовій
економіці й політиці належать країни-сусіди України?
4. Визначити провідні галузі економіки сусідніх держав.
2. Виступи представників груп.
1. Головними особливостями ЕГП сусідніх з україною держав є:
- компактність розміщення у Європі ( крім Росії);
- межують з країнами, які мають різний рівень економічного розвитку;
- наявність виходу до морів ( крім Білорусі , Молдови, Угорщини та Словаччини);
- зручність транспортного та ресурсного положення.
2. Природно-ресурсний потенціал:
Схема 1
Р Е С У Р С И
Земельні Водні Лісові Рекреаційні Мінеральні
Росія + + + + + + + + + + + Паливні, рудні, нерудні
Молдова + * Нерудні
Білорусь + + + + * Паливні, нерудні
Румунія + + * Рудні
Польща + + + + Паливні, рудні
Угорщина + + * Паливні
Словаччина + + * Паливні, нерудні
Умовні познаачення: + + + - дуже забезпечені
+ + - мало забезпечені
+ - недостатньо забезпечені
* - недостатньо забезпечені
3. Всі країни-сусіди України належать до країн з перехідною економікою. До здобуття ними незалежності всі вони мали переважно індустріальний тип економіки. У країнах переважала державна форма власності, а неконкурентноспроможна продукція підприємств була зорієнтована переважно на внутрішній ринок. Зараз у сусідніх державах проводяться реформи. Ці реформи у різних країнах проводяться неоднаковими темпами: дуже стрімко – у Польщі; поступово – у Росії, Угорщині. Словаччині; повільно – у Білорусі, Румунії, Молдові.
4. Провідні галузі економіки:
Схема 2
Росія – паливна, нафтопереробна, металургія, машинобудування, хімічна, лісова. Багатогалузеве сільське господарство, різні види транспорту.
Молдова – агропромисловий комплекс (сільське господрство та харчова промисловість).
Білорусь – машинобудування, хімічна, лісова, легка промисловість. Сільське господарство.
Румунія – машинобудування, легка промисловість. Сільське господарство.
Польща – паливна, металургійна, машинобудування, хімічна, харчова промисловість. Багатогалузеве сільське господарство.
Угорщина – кольорова металургія, машинобудування, фармацевтична промисловість. Сільське господарство.
Словаччина – кольорова металургія, машинобудування, легка, харчова промисловість. Сільське господарство.
ІV Підсумковий етап
1. Підбиття підсумків роботи по складанню загальної характеристики держав-сусідів України.
2. Бесіда з учнями про форми міжнародних економічних відносин між країнами у світі.
1. Чи доводилося вам бувати за межами України? Де і з якою метою?
2. Чи можна вважати туризм формою міжнародних економічних зв’язків?
3. Чи можна вважати проведення Україною разом з Польщею чемпіонату з
футболу у 2012 році формою міжнародних зв’язків?
В И С Н О В О К .
Основними формами зовнішніх економічних зв’язків є:
3. Оцінювання роботи учнів на уроці.
V Домашнє завдання.
1. Створити динамічні групи (4-5 чол.) та підготувати електронну презентацію держав-сусідів України (до 10 хвилин).
Під час підготовки презентації звернути увагу на такі питання.