Урок «Дії учнів під час аварії на хімічно-небезпечних підприємствах міста: на насосній станції третього підйому. Обережно, хлор!»

Про матеріал

Розробка уроку до дня ЦО «Дії учнів під час аварії на хімічно-небезпечних підприємствах міста: на насосній станції третього підйому. Обережно, хлор!» допоможе познайомити учнів з найбільш характерними для нашої місцевості надзвичайними ситуаціями, правилами поведінки в надзвичайних ситуаціях техногенного характеру, пояснити порядок і способи оповіщення населення, дії учнів під час аварії на хімічно-небезпечних підприємствах міста; ознайомити з існуючими засобами захисту органів дихання.

Перегляд файлу

Тема: Дії учнів під час аварії на хімічно-небезпечних підприємствах міста: на насосній станції третього підйому. Обережно, хлор!

Мета: Познайомити учнів з найбільш характерними для нашої місцевості надзвичайними ситуаціями, правилами поведінки в надзвичайних ситуаціях техногенного характеру. Пояснити порядок і способи оповіщення населення, дії учнів під час аварії на хімічно-небезпечних підприємствах міста, на насосній станції третього підйому; ознайомити з   існуючими засобами захисту органів дихання. Розвивати увагу, вдумливість, розсудливість. Виховувати правильну поведінку в екстремальних ситуаціях.

Обладнання: мультимедійний проектор, екран, презентація

Хід уроку

І. Організація класу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку

Ми живемо в чудовому куточку України – місті Краматорську. З дитинства любимо маленьку річечку Білянку, крейдяні пагорби, сонячні галявини, дороги між деревами. Страшно навіть уявити, що ці краєвиди може щось зруйнувати.

Наша Земля дуже болісно реагує на погане до неї ставлення з боку людей і часто відповідає нам «взаємністю» - стихійними лихами, від яких руйнуються міста і села, зникають з обличчя Землі ліси, сади, ріки і гори.
На жаль, часто це призводить до загибелі людей. А називають такі явища надзвичайні ситуації. Саме про них піде мова сьогодні.
ІІІ. Актуалізація опорних знань

Що таке стихійні лиха?( Це надзвичайне природне явище, що діє з великою руйнівною силою, завдає значної шкоди району, в якому відбувається, порушує нормальну життєдіяльність населення, знищує матеріальні цінності)

До стихійних лих відносяться…( Землетруси, цунамі, вулкани, повені, зсуви, смерчі, посуха, пожежа)

Хто спричиняє стихійні лиха?( Спричиняє лиха сама природа. Вона має надзвичайно велику силу. На жаль, людина не може запобігти стихійним лихам. Вона безсила перед природою. Людина навчилася керувати космічним кораблем, комп’ютером, але не в змозі зупинити вулкан чи землетрус.)

ІV. Вивчення нового матеріалу:

  1. Хімічно  небезпечні об'єкти нашого міста

 Крім стихійних лих, які спричиняє сама природа, трапляються нещасні випадки через несправність техніки, через те, що деякі люди байдуже ставляться до своїх обов 'язків.
      Це аварія. Аварії бувають транспортні і промислові (на шахтах, заводах, електростанціях). Аварії, під час яких гинуть люди, називають катастрофами.
Прогрес людства неможливий без нових технологій. У свою чергу, використання техніки тягне за собою можливі її збої, прорахунки в технології її виробництва і використання. Техногенні катастрофи займають одне з провідних місць серед катастроф за кількістю людських жертв.   Дані ООН показують, що техногенні катастрофи - треті серед всіх видів надзвичайних ситуацій за кількістю загиблих. Техногенна катастрофа - велика аварія, що тягне за собою масову загибель людей і навіть екологічну катастрофу. Однією з особливостей техногенної катастрофи є її випадковість (тим самим вона відрізняється від терактів).

В нашому невеликому містечку розташовано 11 хімічно небезпечних об'єктів і близько 100 просто небезпечних.

Серед хімічно небезпечних об'єктів перше місце займає фільтрувальна станція з великим запасом хлору. Далі йдуть три насосні станції, дві свердловини питного водопостачання на території НКМЗ, м'ясопереробний завод, холодокомбінат.

В Україні за статистикою останнього десятиліття щороку виникає від 110 до 140 надзвичайних ситуацій. Серед них аварії з викидами СДОР — 4 %.

Найближче до нашої школи розташована насосна станція ІІІ-го підйому, на якій зберігається 1т хлору для дезінфекції води.

  1. Характеристика хлору.

Хлор - жовто-зелений газ, що має задушливий запах.  Хлор  у 2,5 рази важчий за повітря.  Легко накопичується в підвалах, тунелях, підземних переходах, де можуть ховатися люди. При виході з ємкостей димить. Добре розчиняється у воді, забруднюючи водойми, усе живе у водоймі гине. Негорючий, але підтримує горіння багатьох органічних речовин.

Водень утворює із хлором суміші, що вибухають на сонячному світлі.

Точка кипіння -34,5°С, отже, навіть зимою хлор знаходиться в газоподібному стані.

Легко зріджується. За тиску 5-7 атм. перетворюється в рідину.

При аварії та розливі рідкий хлор випаровується, створюючи з водяними парами білий туман. 1 кг рідкого хлору утворює 35 л газів.

Хлор в промисловості отримують електролізом розчину кухонної солі.

  1. Використання хлору.

Щорічне споживання хлору у світі обчислюється десятками мільйонів тонн:

  • для відбілювання тканин
  • при виробництві целюлози і паперу
  • при виготовленні різних видів каучуку (резини)
  • для добування деяких розчинників, таких як хлороформ, хлористий метилен, тетрахлорметан.
  • для виробництва  калій хлорату (бертолетової солі), хлорного вапна та багатьох інших сполук, що містять атоми Хлору.
  • у харчовій промисловості зареєстрований як харчова добавка E925
  • для знезараження води на водопровідних станціях і як засіб дезінфекції.

 Мінімальна потреба людини в хлорі становить близько 800 мг на добу. Немовля отримує необхідну кількість хлору через молоко матері. Хлор необхідний для вироблення в шлунку соляної кислоти,  яка сприяє травленню і знищенню хвороботворних бактерій. М'язова тканина людини містить 0,20-0,52 % хлору , кісткова - 0,09 %; в крові - 2,89 г / л. В організмі середньої людини (маса тіла 70 кг) 95 г хлору. Щодня з їжею людина отримує 3-6 г хлору , що з надлишком покриває потребу в цьому елементі.

Значення хлору для рослин.

Хлор, потрапляючи в ґрунт, посилює його кислотність, погіршує дію мінеральних і органічних добрив. Але він може бути корисним, наприклад, на торфовищах, де прискорює розкладання торфу та створює надлишок азоту.

Хлор сильніше гнітить молоді рослини і розсаду. Постраждалі рослини мають менші розміри, гірше листя, зі слабкою кореневою системою. Така карликовість виникає через гальмування хлором надходження основних елементів живлення.

Тому добрива, що містять хлор, використовують зазвичай під осінню перекопку ґрунту. З таким розрахунком, щоб за зиму він із ґрунту вивітрився.

У невеликих кількостях такі добрива можна використовувати і влітку. Тільки не під чутливі до хлору культури. А особливо гостро на нього реагують огірки. У теплицях, де їх вирощують, використовують тільки безхлорні добрива. Свіжий гній теж протипоказаний в основному через підвищений вміст хлору. Полежить рік-інший - і можна буде його вносити під будь-яку культуру.

Помідори до цього елемента є чутливими у два рази менше огірків. Але й для них хлористий калій краще замінювати сірчанокислим.

Відомі й корисні властивості хлору. Він підвищує стійкість молодих томатів до захворювань, знижує рівень поглинання нітратів, чим зменшує їхню кількість у рослині.

Хлор необхідний для утворення кисню в процесі фотосинтезу.

  1. Витік хлору - небезпечна аварія 

При повній відсутності вологи хлор не діє на залізо, це і дозволяє зберігати його

в сталевих цистернах під тиском. Але іноді стається витік хлору.

Перші ознаки отруєння

  • Гіркота у роті; 
  • Різкий кашель; 
  • Підвищена сльозотеча та слиновиділення; 
  • Нудота і блювотні позиви; 
  • Запаморочення, судоми; 
  • Короткочасна затримка дихання, задуха; 
  • Якщо сталося отруєння хлором при контакті зі шкірою, то на пошкодженій ділянці виникають локальні крововиливи без порушення цілісності шкірного покриву, сильний свербіж, почервоніння.

Якщо відбувається вплив газоподібного хлору у високих концентраціях, то потерпілий відчуває сильний удушення, його шкіра синіє, і смерть настає практично миттєво.

Щоб захистити населення під час НС створено спеціальний орган - штаб ЦО. Його завдання – своєчасно попередити населення про небезпеку, яка насувається.
Про стихійні лиха повідомляють по місцевому радіо та телебаченню. Для того, щоб люди увімкнули їх, використовують завивання сирен на заводах і фабриках, безперервні гудки поїздів, сигнали автомобілів, а у школах - переривчасті дзвінки. Пам'ятайте, що це попередження, сигнал «УВАГА ВСІМ!». Почувши такий сигнал усім слід негайно увімкнути радіо чи телевізор і слухати інформацію штабу ЦО.
А інформацію можна почути таку:

"Увага! Говорить відділ з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту  населення міста. Громадяни! Трапилася аварія на насосній станції із викидом в атмосферу хлору - сильнодіючої отруйної речовини. Хмара зараженого повітря

поширюється у ... (такому-то) напрямку. У зону хімічного зараження потрапляють  (перерахування вулиць, кварталів, районів). Жителям вулиць ... (таких-то) із приміщень не виходити. Зачинити вікна, двері, здійснити герметизацію квартир (будинків). У підвалах, нижніх поверхах не укриватися, тому що хлор важчий за повітря і затікатиме у низинні місця і підвали будинків.

Жителям вулиць ... (таких-то) негайно залишити квартири, установи, підприємства за  планом евакуації і виходити у райони ... (такі-то).

Повідомте про це сусідам. Слухайте наші повідомлення. У подальшому дійте у відповідності із вказівками відділу з питань НС та ЦЗН міста."

Дії після сигналу штабу ЦО

  • Спокійно надіти засоби захисту органів дихання, построїтися   парами біля класу
  • Дочекавшись вчителя, спокійно, але швидко йти вниз до виходу з приміщення
  • Не штовхатися та не переганяти один одного
  • Допомагати тим дітям, які не можуть швидко йти або здіймають паніку
  • Коли вийшли з приміщення, построїтися за вчителем

Засоби  захисту органів дихання та шкіри.

  • ватно-марлева пов’язка
  • респіратор
  • протипилова маска
  • протигази
  • плащ з капюшоном,  накидки, комбінезони, гумове взуття, рукавиці

Перша допомога при отруєнні хлором

  • промити очі, ніс, рот 2% розчином питної соди
  • робити інгаляції теплими водяними парами з додаванням питної соди
  • закапати в очі вазелінову або оливкову олію
  • дати пити велику кількість рідини

V. Підсумок уроку.

1. Ситуаційне завдання:

 У другій половині дня ви разом із друзями гуляли. В цей час недалеко від вас пролунало кілька потужних вибухів, через деякий час ви побачили як у повітря піднімається зеленувато-жовта хмара і рухається за повітрям вздовж вулиці. Автотранспорт почав подавати сигнал тривоги. У вас вдома лишилися бабуся і молодша сестра. Батьки на роботі.

а) Визначте, що відбулося, і за зовнішніми ознаками встановіть характер хмари, що поширюється, опишіть її властивості , що спричиняють ураженню, та засоби захисту.

б) Прийміть рішення щодо ситуації та опишіть ваші дії щодо неї.

Відповідь: Вибухнули ємності з хлором. Це газ зеленувато-жовтого кольору з різким задушливим запахом. В 2,5 разів важче повітря, стелиться над землею. Проникає в нижні і підвальні приміщення будинків і споруд. Пари сильно подразнюють органи дихання, очі і шкіру.

Рішення:

Негайно повернутися додому.

Щільно закрити вікна та двері.

Якщо хлор почне поникати в будинок, то необхідно (при відсутності протигазу і респіратора) надіти на обличчя пов’язку або рушник, попередньо змочені водою або 2% розчином питної соди.

2. Гарні новини:

Краматорські підприємства поступово відмовляються від використання аміаку і хлору

Зараз керівництво міськводоканалу опрацьовує питання знезараження води не небезпечним хлором , а цілком безпечним гіпохлоритом натрію. Розглядають варіант відмови від хлору і на НМКЗ , де цю речовину використовують для очищення води, видобутої з свердловин.

Що стосується аміаку , то він використовується окремими підприємствами у роботі холодильних установок. Сьогодні намітилася тенденція переходу з аміаку на безпечніший фреон.

 

 

VІ. Рефлексія.  Продовжіть речення:

Сьогодні на уроці я дізнався…

Сьогодні на уроці мені сподобалось…

Сьогодні на уроці мені не сподобалось…

 

docx
Додано
21 липня 2018
Переглядів
1650
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку