ТЕМА: Дії з натуральними числами у дослідженні сімейного бюджету
(Формування складових громадянської компетенції на уроці математики, 5 клас)
МЕТА: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Натуральні числа»; розвивати обчислювальні навички; вдосконалювати вміння переносу знань та способів дій у практичні умови життя; формувати вміння аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет, користуючись математичними методами; навчати аргументувати та відстоювати свою позицію; ощадливість і поміркованість; ознайомити зі структурою та розрахунком сімейного бюджету, поглибити розуміння прав людини.
Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань
Ι. Актуалізація опорних знань
ΙΙ. Повідомлення деяких теоретичних відомостей.
Сьогодні ми з вами будемо розв’язувати задачі на розрахунок і оцінку сімейних бюджет деяких родин. Для цього спочатку познайомимось зі структурою розрахунку сімейного бюджету. У вас на партах є картки з інформацією. Давайте разом познайомимось із ними.
Інформація на картці 1
Сімейний бюджет – це сукупність доходів і витрат сім’ї за певний період часу (найчастіше за місяць, бо витрати й доходи орієнтовано саме на цей період). Складається він із двох частин: доходів і витрат. Перша з них – це джерела поповнення сімейного бюджету, а друга – витрати сім’ї.
Сімейний бюджет майже кожної родини формується за такими статтями доходів:
1) заробітна платня;
2) доходи від підприємницької діяльності;
3) дохід від особистого господарства;
4) пенсії, стипендії, соціальні гарантії;
5) доходи від цінних паперів;
6) інше.
Витрати сімейного бюджету поділяються на:
1) поточні витрати – придбання продуктів харчування, одягу, взуття, предметів особистої гігієни, оплата проїзду, платні послуги тощо;
2) одноразові витрати – придбання житла, предметів тривалого користування, оплата навчання, різні внески, сезонні закупки, оплата відпочинку тощо;
3) заощадження;
4) податки;
5) різні обов’язкові платежі.
Запорукою міцності сімейного бюджету є перевищення доходів над витратами
ΙΙΙ. Розв’язування задач
Клас ділиться на три групи, завданням кожної з яких буде дослідження сімейного бюджету: збалансований, дефіцитний, надлишковий.
1 група отримує картку з відомостями про сім’ю №1: тато, мама і донька, учениця 1 класу.
Доходи (за місяць)
Тато |
15000 грн |
Мама |
10000 грн |
Доходи від цінних паперів |
2000 грн |
Витрати (за місяць)
Комунальні послуги |
2300 грн |
Продукти харчування |
7560 грн |
Засоби гігієни |
1586 грн |
Одяг, взуття |
3000 грн |
Проїзд |
300 грн |
Харчування у школі |
350 грн |
Розваги |
2000 грн |
Інші витрати |
2000 грн |
Питання: яким буде бюджет сім’ї? чи можливо зібрати деяку суму на відпочинок влітку?
2 група отримує картку з відомостями про доходи та витрати сім’ї №2: тато, мама, бабуся, син 15 років і донька 7 років
Доходи (за місяць)
Тато |
10000 грн |
Мама |
8000 грн |
Бабуся |
5000 грн |
Витрати (за місяць)
Комунальні послуги |
3687 грн |
Продукти харчування |
8660 грн |
Засоби гігієни |
1790 грн |
Одяг, взуття |
4000 грн |
Проїзд |
600 грн |
Харчування у школі |
700 грн |
Розваги |
3000 грн |
Інші витрати |
1000 грн |
Питання: яким буде бюджет сім’ї? чи можливо зібрати деяку суму за рік?
3 група отримує відомості про сім’ю №3: тато, мама, донька 10 років, донька 8 років і донька 4 роки
Доходи (за місяць)
Тато |
20000 грн |
Мама |
6000 грн |
Витрати (за місяць)
Комунальні послуги |
2590 грн |
Продукти харчування |
8560 грн |
Засоби гігієни |
1784 грн |
Одяг, взуття |
3370 грн |
Проїзд |
400 грн |
Харчування |
670 грн |
Розваги |
2000 грн |
Інші витрати |
3500 грн |
Питання: яким буде бюджет сім’ї? чи можливо зібрати деяку суму?
ΙV. Обговорення результатів досліджень та пропозицій щодо складання бюджетів кожної з сімей.
V. Підведення підсумків. Рефлексія.
VΙ. Домашнє завдання.