Тема. Дикі та свійські тварини
Мета: ознайомлювати учнів з істотними ознаками диких і свійських тварин; учити визначати, яку користь приносять свійські тварини людині; формувати уміння їх розпізнавати за істотними зовнішніми ознаками, місцем мешкання, способом харчування; розвивати логічне мислення через завдання на порівняння, доведення, вилучення зайвого, встановлення взаємозв’язків між тваринами;виховувати спостережливість, пізнавальний інтерес до тварин, дбайливе ставлення до них.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Я всміхаюсь сонечку – здрастуй золоте!
Я всміхаюсь квіточці –хай вона цвіте!
Я всміхаюсь друзям – зичу їм тепла.
Гостям усміхаюся – зичу їм добра!
А тепер зручно сідаємо
Наш урок-мандрівку починаємо.
Сьогодні проведемо
Незвичайний наш урок.
Ми у лісі, друже, глянь,
Повен ліс дивувань:
Тут звірів навчають
У справжнісінькій школі.
Учитель – тітонька Сова
Зібрала учнів доволі.
-Сьогодні ми запрошені на урок до тітоньки Сови , в її наукове дупло. Саме зараз туди вирушає лісовий автобус .А мандрувати ми будемо не самі, а зі звірятами, які поспішають до школи. Щоб потрапити до автобусу, треба виконати певні завдання тітоньки Сови . Звірята неспроможні виконати завдання самостійно, тому просять вашої допомоги.
Допоможемо, діти?
-Завжди вирушаючи в мандрівку необхідно дізнаватися про погоду. Це ми і зробимо зараз.
Отож, дізнаємося про погоду сьогоднішнього дня.
-Яка зараз пора року?
-Який місяць?
-Яке число?
-Тепло чи холодно надворі?
-Який стан неба?
-Яка температура повітря?
-Чи були сьогодні опади, коли ви йшли до школи?
II. Повідомлення теми і мети уроку
-Ось наш автобус мчить казковим лісом. Першим в наш в автобус хоче сісти Білочка, але для цього їй треба отримати квиток.
-Скажіть, де живе білочка?
-Як називаються тварини, що живуть у лісі?
-Як називаються тварини, що живуть поруч з людиною?
- Сьогодні на уроці ми дізнаємося про життя диких і свійських тварин, уточнимо і перевіримо наші знання про користь , яку приносять свійські та дикі тварини, та будемо вчитися дбайливо доглядати за свійськими тваринами.
III. Вивчення нового матеріалу
-Яке ж завдання білочці потрібно виконати?.
1.Гра «Розподіліть тварин на групи».( за малюнками на дошці)
Кожен учень виходить до дошки і кладе малюнок у певну групу.
5) Порівняйте і зробіть висновок.
|
Дикі |
Свійські |
Домівка |
Будують самі |
Будує людина |
Харчування |
Добувають самі |
Дає людина |
Потомство |
Піклуються, самі |
Допомагає людина |
Висновок |
Не залежать від людини |
Залежать від людини. |
-Молодці, діти, ви допомогли Білочці придбати квиток на автобус, бо добре виконали завдання, яке приготувала тітонька Сова . Подивіться , яка Білочка задоволена.
-А хто ж наступний проситься до нашого автобусу? Та це ж Їжачок .
Йому тітонька Сова загадала виконати таке завдання.
6) Розгляньте малюнки. Назвіть дорослих тварин та їх дитинчат.
(за малюнками на дошці)
- Що спільного у ведмедя, білки. Зайця? (Це дикі тварини, тому що вони самі добувають собі їжу, знаходять або будують собі житло, піклуються про своє потомство.)
— Чим відрізняються від диких тварин корова, курка, свиня? (Ці тварини живуть поряд із людиною. Вона піклується про їх їжу, житло, здоров'я.)
— Як назвати одним словом цих тварин? (Це свійські тварини.)
—Яких ще свійських тварин ви знаєте?
7) Робота за малюнками.
Учитель відкриває на дошці малюнки із зображенням тварин:
миша, собака, кішка, півень, качка.
— Яка тварина тут «зайва»? Поясніть чому. (Миша не свійська тварина, оскільки вона не є корисною людини)
— Розкажіть, яку користь приносять свійські тварини.
-Ось і Мишка мчить автобусом до лісової школи
-Діти , а хто наступний проситься до нашого автобусу? Та це ж Зайчик, який витирає слізки, бо гадає ,що не впорається із завданням самостійно. А завдання буде таким.
— Відгадайте загадки.
• Сама строката, їсть зелене, дає біле. (Корова)
• Хто не пряде, не тче, а людей одягає? (Баран,, вівця)
• У кого роги довші за хвіст? (Коза).
• Хвіст гачком, ніс п'ятачком. (Свиня)
— Як можна назвати всіх цих тварин? (Свійські тварини)
— Дикі тварини живуть у природі самостійно: добувають собі їжу, будують житло, доглядають за своїм потомством. Звідки з'явилися свійські тварини?
2 Розповідь учителя «Як з'явилися свійські тварини»
—Дуже давно, коли ще не було міст, машин і книг, люди мешкали в печерах. Вони боялися величезних страшних хижаків. Нашим пращурам постійно хотілося їсти, дуже рідко вони знаходи собі їжу. Одного разу одна розумна людина почала підгодовувати вовків, які ходили біля її житла. Поступово вовки стали добрішими, а їх дитинчата звикли до людини, почали жити поряд із нею. Вони стали вже не дикими, а свійськими;
Так з'явилися собаки. Вони навчились охороняти людину від ворогів, допомагали їй шукати і добувати собі їжу. Минав час. Кількість друзів людини поміж тварин зростала. Тепер людина вже не могла жити без своїх свійських друзів і помічників.
— Чим свійські тварини відрізняються від диких? (Люди годують їх, будують їм житла, піклуються про їх потомство.)
— Чим вони платять людям за їх любов, ласку, увагу? Діти відповідають, а учитель фіксує відповіді дітей та схемі.
М'ясо, сир, молоко, шкіра,
яйця, пух, пір'я, шерсть,
Свійські тварини
мед, віск, ліки, охорона житла, Людина
транспортний
засіб, спілкування
— До свійських тварин належать не лише різноманітні звірі (корова, вівця, коза, свиня, кінь).
— Правильно, свійські тварини — це ще і птахи (кури, гуси, качки), і риби (короп), і комахи (бджоли, шовкопряд).
- Молодці, діти,тепер Зайчик придбав квиток і буде разом з нами мандрувати до лісової школи.
--А зараз невеличка зупинка для перепочинку.
Звірі в лісі проживають
І роботу також мають.
Тож виходять на полянку
І зарядку роблять з ранку.
Встали й ми побіля парт.
Встали всі? Мерщій на старт.
Лапки вгору, лапки вниз,
Землі - матінці вклонись.
Сонцю руки простягни.
До проміння поверни.
А тепер прогнімо спини,
І замремо на хвилину.
Розігнулись, пострибали,
Потім трішки політали
І за парти посідали.
IV. Узагальнення і систематизація знань та вмінь учнів
Тітонька Сова пропонує їй пограти в
гру «Незавершене речення». Давайте допоможемо Лисичці.
а) Тварини, які самі добувають собі їжу, захищаються від ворогів, самі влаштовують собі житло, виводять потомство, називаються...(дикими)
б) Тварини, яких розводять люди, годують і захищають їх, будують для них житла, піклуються про їх потомство, називаються...(свійськими)
1.Робота з підручником(с.54)
2.Робота в зошиті(с.21)
3.Гра «Відповідності»пропонує Ведмедику.
1) З'єднайте назви свійських тварин і те, що від них отримує людина.
Корова _ яйця
кури — молоко, сир, масло
вівці мед
бджоли шерсть
дупло |
нора |
гніздо |
хатка |
барліг |
конюшня |
свинарник |
вівчарня |
корівник |
курник |
— Людина постійно піклується про свійських тварин: годує, чистить, стежить за їх здоров'ям. Улітку для свійських тварин заготовлює корми, до настання холодів утепляє житла. Узимку і навесні у свійських тварин народжуються дитинчата. Чи знаєте ви, які у кого дитинчата?
1)Учитель називає дорослу тварину, а діти — дитинчат цієї тварини.
Наприклад:
Свиня — (поросята)
Кодова — (телята)
Качка — (качата) Гусак — (гусенята) Кінь — (лошата)
Вівця — (ягнята)
Кішка — (кошенята)
—Що нового ви дізналися на уроці?
—Назвіть диких тварин нашого краю.
— Назвіть свійських тварин нашого краю.
-Чи сподобався вам урок?