Фізика 11 клас
Тема. Дисперсія світла
Мета: дати поняття про дисперсію світла і пояснити її з погляду електромагнітної теорії; познайомити з структурою світла, з природою кольорів, з будовою спектроскопа; повторити раніше вивчений матеріал; формувати інформаційну культуру учнів, підвищити емоційний рівень навчального процесу на уроці; розвивати логічне мислення, пам'ять ;
виховувати інтерес до предмету, охайність, самостійність.
Демонстрації: 1. Фрагмент відеофільму «Дисперсія».
2. Одержання неперервного спектру.
3. Спостереження лінійчатого спектру.
Обладнання: проектор, екран, спектроскопи, свічка, роздатковий матеріал, плакати: девіз уроку, «Сьогодні на уроці …», відеоматеріал на електронному носії інформації «Дисперсія світла», таблиці значень синусів кутів.
Девіз уроку: «Жодного байдужого обличчя»
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повторення раніше вивченого матеріалу
На останніх уроках ми вивчаємо природу світла та його властивості. Пригадаємо раніше вивчений матеріал.
Фронтальне опитування за запитаннями:
Висновок: повторили раніше вивчений матеріал (деякий знадобиться на уроці).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні ми познайомимося ще з одним хвильовим явищем – дисперсією світла. (Формулюється мета уроку).
План викладання нового матеріалу
(1 – 6 пункти плану – фрагмент відеофільму). Перегляд відеофільму коментується вчителем. Учнями робляться відповідні записи в зошитах. Учні знаходять визначення в підручниках.
Висновок: познайомилися з дослідом І. Ньютона, з’ясували, що таке спектр, дисперсія світла, чому навколишній світ має різноманітне забарвлення.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Дати відповіді на наступні запитання використовуючи підручник , конспект уроку.
Червоний – ЧАРІВНА
Оранжевий – ОЛЕНА
Жовтий – і ЖАБА
Зелений – ЗЕЛЕНА
Блакитний – БАГАТЬОМ
Синій – СЛУГУВАЛИ
Фіолетовий – ФАНТАСТАМ
Спостерігати неперервний спектр від денного світла, від полум’я свічки ( демонстрація 2).
Посипаючи полум’я свічки кухонною сіллю, спостерігати на фоні неперервного спектру яскраві жовти спалахи – що це таке ми з’ясуємо на наступному уроці ( демонстрація 3).
Розв’язування задач:
Задача. Яка швидкість світла в воді, якщо при частоті 440 Т Гц довжина хвилі дорівнює 0,51 мк м ?
Розбирається задача колективно, а обчислення самостійно.
св - ? |
СІ |
св = λν св = 0,51* 10-6 м * 440* 1012 Гц =224 * 106 м/с = 224М м/с.
Відповідь: св = 224 М м/с. |
ν = 440 Т Гц λ = 0,51 мк м |
440* 1012Гц 0,51*10-6 м |
Вправа 27 (1). Визначити кут відхилення променів зеленого світла (λ = 550 нм) у спектрі першого порядку, отриманого за допомогою дифракційної гратки, період якої 0, 02 мм.
Задача розв’язується біля дошки
φ - ? |
СІ |
dsin φ = kλ sin φ = sin φ = = 27500 *10-6 = 0,027500; φ = 1.50. Відповідь: φ = 1,50. |
k = 1 d = 0,02 мм λ = 550 нм
|
0,02 *10-3 м 550 * 10-9 м |
Самостійна робота ( робота виконується на 5 – 7 хвилин, якщо вистачає часу на уроці. Учні виконують роботу на листочках, які отримали)
Тести
1. Світло – це…
А) електрична хвиля;
Б) магнітна хвиля;
В) електромагнітна хвиля.
2. Швидкість світла позначається літерою
А) с; Б) υ; В) λ.
3. Швидкість світла має значення …
А) 200 000 км/с; Б) 300 000 км/с; В) 400 000 км/с.
4. Інтерференція хвиль – це…
А) додавання хвиль;
Б) огинання хвилями перешкод;
В) розкладання білого світла на кольори.
5. Дифракція хвиль – це …
А) розкладання білого світла на кольори;
Б) додавання хвиль;
В) огинання хвилями перешкод.
6. Дисперсія хвиль це…
А) додавання хвиль;
Б) огинання хвилями перешкод;
В) розкладання білого світла на кольори.
7. Спектром називають …
А) заломлення світла;
Б) сукупність багатьох кольорів;
В) огинання хвиль.
8. Визначити швидкість світла в склі (показник заломлення скла n=1,3)
А) 230 769 км/с; Б) 320 000 км/с; В) 250 000 км/с.
(Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом. Перевірка роботи виконується вчителем, поки учні записують д/з).
V. Підсумок уроку
Учні роблять підсумок уроку використовуючи плакат «Сьогодні на уроці…»
VІ. Домашнє завдання: опрацювати § 56, розв’язати задачу вправа 27(2); *індивідуальне завдання: підготувати інформацію «Застосування явища дисперсії», про
І. Ньютона.
Література