11 серпня о 18:00Вебінар: Зберегти креативність: корисні вправи для вчителів та учнів

Урок для 6 класу "Озера"

Про матеріал
Розробка уроку для 6 класу на тему "Озера". Мета уроку: 1. Навчальна: поглиблення та систематизація знань про озера; сформувати знання про класифікації озер; розкрити значення озер в природі та господарській діяльності людини. 2. Розвиваюча: розвивати в учнів логічне мислення, пам’ять, уміння систематизувати вивчений матеріал; розвивати уміння роботи з картами та схемами атласу, робити висновки. 3. Виховна: виховувати в учнів почуття бережного ставлення до природи та дбайливе ставлення до водних ресурсів; формувати розуміння наслідків господарської діяльності людини у зв’язку з використанням гідрологічних ресурсів.
Перегляд файлу

Тема уроку: Озера та їх різноманітність.

Мета уроку:

1. Навчальна: поглиблення та систематизація знань про озера; сформувати знання про класифікації озер; розкрити значення озер в природі та господарській діяльності людини.

2. Розвиваюча: розвивати в учнів логічне мислення, пам’ять, уміння систематизувати вивчений матеріал; розвивати уміння роботи з картами та схемами атласу, робити висновки.

3. Виховна: виховувати в учнів почуття бережного ставлення до природи та дбайливе ставлення до водних ресурсів; формувати розуміння наслідків господарської діяльності людини у зв’язку з використанням гідрологічних ресурсів.

Основні терміни і поняття: озеро, солоне озеро, прісне озеро

Тип уроку: комбінований.

Методи: пояснювально-ілюстративний, евристичний, репродуктивний.

Обладнання: настінна карта півкуль, мультимедійна презентація, електронні носії, контурні карти, атласи, підручник для 6 класу.

Структура уроку:

1. Організаційний етап (1хв)

2. Перевірка домашнього завдання (15 хв)

3. Мотивація діяльності учнів (2 хв)

4. Вивчення нового матеріалу (20хв)

5. Узагальнення і систематизація знань; (4хв)

6. Підсумки уроку; (2 хв)

7. Домашнє завдання. (1-2хв)

 

 

 

 

 

Хід уроку:

  1. Організаційний етап (1хв).

(привітання з учнями, перевірка присутності на уроці).

  1. Перевірка домашнього завдання (15 хв).

Вже декілька уроків ми вивчаємо води суходолу. Давайте згадаємо які водні об’єкти відносять до вод суходолу.

 «Бліц-опитування»

І. 1. Що таке гирло річки? (кінець річки)

   2. Що таке річковий басейн? (площа з якої вода стікає в одну річку)

   3. Які типи живлення річок існують? (дощове, снігове, льодовикове, підземними водами)

   4. Що таке паводок? (короткочасне раптове підняття води в річках).

ІІ. 1. Що таке вододіл? (межа, що відокремлює сусідні річкові басейни)

     2. Що таке меандри? (звивини річки)

     3. Що таке стариця? (частина колишнього русла річки)

     4. В яку пору року настає повінь? (весна)

 Як визначити притоки річки: праві, ліві? (стати спиною до витоку річки)

  1. Мотивація діяльності учнів (2 хв)

«Дивуй!»

Головним або одним із головних творців є вода, «родинні стосунки».

Крім річок, найважливішими накопичувачами води на суші є озера, водосховища. Озера іноді порівнюють з мініатюрними морями. Їх форма, розміри, склад і походження надзвичайно різноманітні. Так, у пустелях Центральної Азії є дивовижні «блукаючі» озера, які змінюють своє місце розташування. Існують на Землі озера, заповнені не водою, а кислотою або гарячим асфальтом, а є озера з «мертвою» та «живою» водою — як у казці! Про деякі з них ми сьогодні почуємо Але все-таки головна цінність озер — це прісна вода. Озера можна створити штучно, тоді їх називають водосховищами.

Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про особливості озер, з’ясуєте їх роль у житті та господарській діяльності людини.

  1. Вивчення нового матеріалу (20хв)

На суходолі багато замкнених заглиблень, у які стікають поверхневі води. Якщо в таке заглиблення надходить більше води, ніж її випаровується, вода збирається, утворюється озеро.

«Робота з підручником»

Складаємо визначення терміну «Озеро», шукаємо ключові слова (западини суходолу, що заповнені водою і безпосередньо не пов’язані з морем)

Учні записують визначення в зошит.

Озера трапляються на рівнинах і в горах. Вони дуже відрізняються одне від одного за площею і глибиною, походженням улоговини, властивостями води, а також за біологічними особливостями. Сьогодні ми розглянемо озера, що відрізняються походженням озерних улоговин, солоністю та водним режимом.

На відміну від моря озеро не є частиною океану. Від річки відрізняється тим, що вода в ньому не тече, як потік.

Заглиблення, у якому знаходиться озеро, називається озерною улоговиною. За характером походження озерних улоговин можна виділити такі основні типи озер:

 Учні в робочих зошитах складають схему «Походження озер».  Перевірка складеної схеми.

Розповідь вчителя.

Залишкові. Ці озера називають залишковими, адже вони залишились від давніх морських басейнів, втративши зв’язок з океанами. До таких озер відносяться Каспійське а Аральське моря та озеро Чад.

Тектонічні. Ці озера утворюються в розломах земної кори під час інтенсивних горотворних процесів. Як правило, такі озера зустрічаються в сейсмічно активних зонах і характеризуються значними глибинами та видовженою формою. До озер тектонічного типу відносяться найглибше в світі озеро Байкал, високогірне озеро Тітікака в Андах та озеро, розташоване в межах Східно-Африканського розлому – Танганьїка.

Вулканічні. Ці озера також утворюються в результаті активних рухів земної кори і формуються в кратерах вулканів, тому і зустрічаються там, де спостерігається інтенсивна вулканічна діяльність, а саме в Ісландії, Італії, на Камчатці.

Карстові. Ці озера сформувались в результаті розчинення водою гірських порід. Такі озера не займають значних площ, але як правило зустрічаються одне поблизу одного. До таких озер відносяться Шацькі озера.

Льодовикові. Озерні улоговини цих озер сформувались в результаті діяльності давнього льодовика. Такі озера не відрізняються великими глибинами і зустрічаються певними групами одне поблизу іншого. Прикладом таких озер можуть бути Ладозьке та Онезьке в Євразії та Північноамериканські озера.

Загатні. Ці озерні улоговини утворились в результаті загачування русла річки природним способом. Таким чином утворилось озеро Тана в Африці та озеро Синевир на Україні.

Лиманні. Їх іще називають лагунними, оскільки такі озера формуються на узбережжі морів в гирлах річок. Прикладом цих озер є Маракайбо (найбільше лагунне озеро) в Південній Америці та Сасик на півдні України.

Стариці. Ці озера утворюються в результаті зміни русла річки, коли на території заплави залишається ділянка старого річища. Такі озера мають незначні розміри і зустрічаються вздовж русел рівнинних річок.

Заплавні озера, які виникли на заплаві річки внаслідок відокремлення рукава чи затоки від основного русла річковими наносами. Кагул, Ялпуг виникли внаслідок затоплення заплави Дунаю.

Класифікація озер за водним режимом

 Чи замислювались ви, чому зустрічаються озера з прісною та солоною водою? Щоб отримати відповідь на це питання, слід з’ясувати, яким буває водний режим озер. Озера, як і річки, живляться дощовою, талою й підземною водою. Водночас, вода з поверхні озер постійно випаровується. Озера також можуть поповнюватись водою за рахунок впадання в них річок і, навпаки, втрачати її в наслідок витікання річки з озера. Тому, за водним режимом розрізняють стічні та безтічні озера . Стічними є ті озера, з яких витікає хоча б одна річка. За умов, коли з озера не витікає жодна річка, формується безстічне озеро. Озера, які мають солону воду, на відміну від прісних, на фізичних картах позначають рожевим кольором.

 Класифікація озер за солоністю

За солоністю озера можна розділити на прісні, солоні та мінеральні.

Використання та охорона озер

Як і річки, озера відіграють велику роль у житті людини. Вони є природними резервуарами прісної води. Великі озера використовуються для судноплавства (наведіть приклади таких озер). Активно споживаються рибні запаси озер. З окремих мінералізованих озер видобувають корисні копалини (кухонну та інші солі). Їх солону воду, насичену цілющими речовинами, використовують для лікування людей. В результаті господарської діяльності людини озера значно швидше, ніж річки,забруднюються й втрачають свою первісну природу. Тому слід дбайливо ставитися до їх багатств.

  1. Узагальнення і систематизація знань; (4хв)

Практична робота. Позначення на контурній карті озер: Каспійське, Байкал, Вікторія, Великі озера (Верхнє, Мічиган, Гурон, Ері,  Онтаріо).

Висновок
1. Озера – це природні заглибини на суходолі, заповнені водою.
2. За походженням улоговин розрізняють озера: тектонічні, реліктові, льодовикові, вулканічні, загатні, карстові, старичні, лиманні, заплавні.
3. Озера мають свій водний режим, в результаті якого вода в них прісна або солона.

  1. Підсумки уроку; (2 хв)

(коментоване виставлення оцінок).

  1. Домашнє завдання. (1-2хв)

Вивчити § 49,  доробити практичну роботу №7 на с. 195.

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
16 травня
Переглядів
101
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку