Розробка уроку: "Внутрішня будова листка. Лабораторна робота №8 “Внутрішня будова листка у зв'язку з його функціями.” містить в собі інтерактивні форми роботи, які допомагають вчителю провести цікавий і інтересний урок.
Тема: “Внутрішня будова листка. Лабораторна робота №8 “Внутрішня будова листка у зв'язку з його функціями.”
Мета уроку: Ознайомити учнів з анатомічною будовою листка у зв'язку з виконуваними функціями. Поглибити знання о рослинних тканинах, сформувати уяву про особливості будови клітин та їх функцій, встановити зв'язок будови клітин і тканин листа з функціями, які виконує лист.
Встановити причино-наслідницькі зв'язки, коротко і чітко формувати свої думки. Розвивати учбові навичкі з поіску та систематизації інформації, навички перетворювати здобуту інформацію. Розвивати креативність, критичність, увагу, пам'ять.
Формувати культуру умственого труда, виховувати креативніякості, прививати бережливе ставлення до рідної природи та оточуючого середовища.
Урок отримання нових знань.
Структура уроку:
До дошки визиваються три учні.
1 учень: Намалювати схеми розташування листків на стеблі, назвати їх.
2,3 учень: Намалювати схеми листків з дуговим, сітчастим та паралельнім жилкуванням листа, та привети приклади рослин, які мають такі жілкування листків.
Завдання всім:
1. Вставте до тексту пропущені літери: (5балів)
М_ жв_ зля, супр_т_вне, п_гін, в_г_тативне, г_н_ративне, л_стова, ж_лка,
дуг_ве, пар_лельне, ж_лк_вання, хл_р_філ, хлор_пл_ст.
2. Заполніте кросфорд: (7балів)
По горизонталі:
2. В чому здійснюється фотосинтез?
5. Бічна частина пагона, що характеризується обмеженим ростом і виконує функції фотосинтезу, газообміну і транспірації.
6. Виділення рослиною водяної пари в атмосферу.
По вертикалі:
1. Процес утворення органічних речовин з неорганічних.
3. Листки з кількома пластинками.
4. Провідний пучок, яким здійснюється транспортування поживних речовин у листку.
|
|
1 ф |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 х |
л |
о |
р |
о |
п |
л |
а |
3 с |
т |
и |
|
|
|
|
|
|
т |
|
|
|
|
|
к |
|
|
|
|
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
л |
|
4 ж |
|
|
|
|
|
|
с |
|
|
|
|
|
а |
|
і |
|
|
|
|
|
5 л |
и |
с |
т |
о |
к |
|
д |
|
л |
|
|
|
|
|
|
н |
|
|
|
|
|
н |
|
к |
|
|
|
|
|
|
6 т |
р |
а |
н |
с |
7 п |
і |
р |
а |
ц |
і |
я |
|
|
|
е |
|
|
|
|
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
з |
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
с |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
і |
|
|
|
|
|
|
|
Основні функції листка — фотосинтез, випаровування (транспірація), газообмін. Будова листка тісно пов’язана з його функціями. Фотосинтез відбувається в хлоропластах, які є майже в усіх клітинах листка. Хлоропласти зумовлюють зелений колір листка.
У покривній тканині листка є продихи — щілини, утворені двома клітинами із своєрідною будовою, які називають замикальними. Це щілина, яка може час від часу відкриватися і закриватися. Газообмін і транспірація у рослині здійснюються через продихи на поверхні листка.
Якщо розглянути поперечний розріз листка у мікроскоп, можна побачити, що клітини основної тканини (мезофілу — маса клітин між верхньою і нижньою покривною тканинами) неоднакові. Клітини, що прилягають до верхнього боку листка, зазвичай утворюють 2-3 шари і схожі на стовпчики. Тому цю тканину називають стовпчастою. У ній здебільшого і відбувається фотосинтез. Тканину, що прилягає до нижнього боку листка, називають губчастою. Вона справді схожа на губку. Це пов’язане з тим, що в губчастій тканині є багато повітряних камер, або між клітинників. У цій тканині зазвичай відбувається газообмін і транспірація.
Провідна тканина в листку представлена пучками. До складу провідних пучків входять ситоподібні трубки, судини, живі клітини та часто мертві механічні тканини. Ззовні листка провідні пучки мають вигляд жилок.
В процесі роботи з текстом підручника заповнюєм таблицю:
Назва частин листа |
Назва тканин |
Якими клітинами утворюється? |
Яку функцію виконує? |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 ряд: “Будова шкірки листа” ( пп. 19 стр. 75-76)
2 ряд: “М'якоть листа” (пп. 19 стр. 76-77)
3 ряд: “Жилки листа” ( пп. 19 стр. 77)
Лабораторна робота №8 “Внутрішня будова листка у зв'язку з
виконуваними ним функціями
Мета: Розглянути особливості внутрішньої будови листка й пояснити ії зв'язок із функціями, які виконує листок.
Обладнання та матеріали: Мікроскоп, готові постійні мікропрепарати поперечних зрізів листка, зошит, підручник.
Хід роботи:
1.Розглянте під мікроскопом постійний мікропрепарат поперечного зрізу листка. Знайдить на ньому продихи. Відмітьте особливості їх будови й занесіть їх у таблицю. Також занесіть у таблицю функції, які виконує ця структура листка.
2. Розглянте на мікропрепараті шкірку. Відмітьте особливості ії будови й занесіть їх у таблицю. Також занесіть у таблицю функції, які виконує ця структура листка.
3. Розглянте на мікропрепараті стовпчасту тканину. Відмітьте особливості ії будови й занесіть їх у таблицю. Також занесіть у таблицю функції, які виконує ця структура листка.
4. Розглянте на мікропрепараті губчасту тканину. Відмітьте особливості ії будови й занесіть їх у таблицю. Також занесіть у таблицю функції, які виконує ця структура листка.
5. Розглянте на мікропрепараті жилку. Відмітьте особливості ії будови й занесіть їх у таблицю. Також занесіть у таблицю функції, які виконує ця структура листка.
6. Зробіть висновок, у якому вкажіть, яким чином особливості будови певних структур листка дозволяють їм ефективно виконувати відповідні функції. Та запишить його в зошит.
Таблиця
для запису результатів досліда
Структура листка |
Особливості будови |
Функції |
Продих |
|
|
Шкірка |
|
|
Стовпчаста тканина |
|
|
Губчаста тканина |
|
|
Жилка |
|
|
Домашне завдання : Вивчити пп. 19, пов. пп.1-18.
1. Вставте до тексту пропущені літери: (5балів)
М_ жв_ зля, супр_т_вне, п_гін, в_г_тативне, г_н_ративне, л_стова, ж_лка,
дуг_ве, пар_лельне, ж_лк_вання, хл_р_філ, хлор_пл_ст.
1. Вставте до тексту пропущені літери: (5балів)
М_ жв_ зля, супр_т_вне, п_гін, в_г_тативне, г_н_ративне, л_стова, ж_лка,
дуг_ве, пар_лельне, ж_лк_вання, хл_р_філ, хлор_пл_ст.
1. Вставте до тексту пропущені літери: (5балів)
М_ жв_ зля, супр_т_вне, п_гін, в_г_тативне, г_н_ративне, л_стова, ж_лка,
дуг_ве, пар_лельне, ж_лк_вання, хл_р_філ, хлор_пл_ст.
2. Заполніте кросфорд: (7балів)
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі:
2. В чому здійснюється фотосинтез?
5. Бічна частина пагона, що характеризується обмеженим ростом і виконує функції фотосинтезу, газообміну і транспірації.
6. Виділення рослиною водяної пари в атмосферу.
По вертикалі:
1. Процес утворення органічних речовин з неорганічних.
3. Листки з кількома пластинками.
4. Провідний пучок, яким здійснюється транспортування поживних речовин у листку.
7.Листки з однією пластинкою на черешку.
КОМУНАЛЬНІЙ ЗАКЛАД ОСВІТИ
“НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС №138
“ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД 1 СТУПЕНЯ – ГІМНАЗІЯ”
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Урок на тему:
“ Внутрішня будова листка.
Лабораторна робота №8 “Внутрішня будова листка у зв'язку з виконуваними ним функціями.””
(7 клас)
Вчитель біології
Самойленко О.Г.
м. Дніпропетровськ
2013 р.
Заповни таблицю,
читаючи текст підручника
Назва частин листа |
Назва тканин |
Якими клітинами утворюється? |
Яку функцію виконує? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Заповни таблицю,
читаючи текст підручника
Назва частин листа |
Назва тканин |
Якими клітинами утворюється? |
Яку функцію виконує? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Заповни таблицю,
читаючи текст підручника
Назва частин листа |
Назва тканин |
Якими клітинами утворюється? |
Яку функцію виконує? |
|
|
|
|
|
|
|
|