Урок для 7 класу на тему "Вода"

Про матеріал
Розгорнутий урок з хімії для 7-го класу з теми "Вода, склад її молекули, фізичні властивості води". З зазначенням компетентностей, які опрацьовуються на цьому уроці.
Перегляд файлу

Клас: 7 клас

Тема уроку: Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода – розчинник

Мета уроку : формувати  ключові компетентності:

вміння вчитися - вивчити і розширити знання про воду та її властивості

соціальна компетентність - удосконалювати вміння учнів пояснювати причинно - наслідкову залежність між складом, будовою, властивостями речовин, формувати переконання в необхідності екологічного захисту навколишнього середовища брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації результатів роботи пари (групи);

загальнокультурна компетентність - виховувати бережливе ставлення до природних ресурсів, дотримуватися норм мовленнєвої культури;

здоров’язбережувальна компетентність - життєві навички, що  викликають необхідність підтримувати водний баланс організму;

Компетентості з ІКТ – вміння використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною довідковою літературою.

 Тип уроку: комбінований урок набуття та засвоєння нових знань і навичок з використанням міжпредметних зв’язків.

Очікувані результати: Учень/учениця називає склад молекули води; наводить приклади водних розчинів; описує поширеність води у природі, фізичні властивості води; обґрунтовує значення води у природі та житті людини, життєдіяльності організмів; висловлює судження про вплив діяльності людини на чистоту водойм та їх охорону від забруднень; використовує  здобуті  знання  та  навички  в  побуті  та  для  збереження довкілля.

Основні терміни і поняття: Вода, фізичні властивості води, вода – розчинник, поширеність води у природі.

Обладнання: презентація, таблиці , плакати, роздаткові картки,  глобус , карта півкуль, хімічний посуд і реактиви для демонстрацій: натрій, оксид кальцію, оксид фосфору, вода, пробірки, хімічний штатив.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація  навчальної діяльності

Прослухавши загадку, дайте відповідь на питання, про яку речовину, ми будемо вести мову на сьогоднішньому уроці:

Вона і лід , вона і пара

Бува бурхлива і рідка,

Вона розчинить сіль і цукор,

І в борщ і в суп її додай

Втамує спрагу, заспоїть

Не дивлячись на наш прогрес

Вона потрібна всім навколо

Відома всім уже давно

ЇЇ величність …..( Аш-два- О)

Так, ви правильно здогадалися – це вода. Саме цій дивовижній речовині  буде присвячений наш урок.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Вчитель: Учений В.І. Вернадський писав: «Вода стоїть відокремлено в історії нашої планети. Не існує  природного тіла, яке могло б зрівнятися з нею за впливом на перебіг основних геологічних процесів. Немає земної істоти, яка б не містила її. Вся земна речовина просякнута й охоплена нею».  Вернадський –  видатний  вчений    природознавець,  філософ,  мислитель, хоча  народився  у  Петербурзі,  його  мати  була  українкою,  а  корені  роду Вернадських  сягають  Запорізької  Січі.  На  все  життя  вчений  зберіг любов  до української мови, природи, культури, історії.

1. Бесіда про поширення води у неживій природі і живих організмах.

На воду припадає 60% маси тіл тварин, до 80% маси тіл риб, у деяких рослинах уміст води інколи перевищує 90% маси, а в огіркові 99%, в кавуні 93%. Людський організм теж не може існувати без води. Найбільше її міститься у склоподібному тілі ока – 99%, у крові – 90%, у мязах – до 75%, і навіть в кістках 28%. Людина може прожити без їжі близько 30 днів, без води 5 днів, без кисню 5 хвилин. Нестача води в організмі спричиняє нервове виснаження, параліч м’язів, а втрата її 20% - смерть. Вода в організмі людини відіграє роль передавача енергії, вона здатна запам’ятовувати та передавати інформацію. Вода реагує на слова і музику.

У неживій природі вода трапляється на кожному кроці. Учні наводять приклади океанів, морів, річок, озер, струмків, пригадують хмари, вміст води в повітрі у вигляді пари, дощ, сніг, туман, льодовики Антарктиди й Арктики. Демонстрація світлини річки Дністер, яка омиває місто Заліщики, краєвидів Дністровського каньйону з водоспадами, струмками.

Вчитель доповнює розповідь про вміст води у земній корі (підземні води, входить до складу багатьох гірських порід і мінералів).

2. Склад і будова молекули води (поглиблення попередніх та отримання нових знань).

Учні  записують у зошиті молекулярну, графічну формулу води. Вчитель демонструє кулестержневу та масштабну моделі молекули води, виготовлені із пластиліну.  Пригадайте з курсу природознавства:

-  хімічну формулу води;

-  до простих чи складних речовин вона належить?

-  обчисліть відносну молекулярну масу води;

-  охарактеризуйте якісний та кількісний склад молекули води.

(Учні відповідають на поставлені питання, один учень виконує завдання на дошці, учні класу працюють в робочих зошитах).

C:\Users\Admin\Desktop\djlf.png

А скільки зусиль доклали вчені, щоб встановити склад  води! Лише у 1805 році вчені Гей-Люссак та Гумбольдт встановили класичну формулу води – Н2О. Це природний оксид, назва його Гідроген оксид.

3. Фізичні властивості води (експериментально-дослідницький етап).

Вчитель наливає у фарфорову чашку невелику кількість води, нагріває її на полум’ї сухого пального, в цей час пригадує з учнями правила поведінки під час нагрівання речовин. Коли вода випарувалась, ставить проблемні питання, на які учні намагаються дати наукове пояснення:

  •                   Куди поділася вода?
  •                   Із яким явищем природи ми стикнулися?
  •                   Чи можна повернути цю воду назад у попередній стан?
  •                   Що таке властивості речовин?
  •                   Які властивості речовин вам відомі?

Вчитель поміщає на столі склянку, наповнену водою, і пропонує учням описати її властивості.

Робота в групах. Учні поділені на групи по 4 чоловіки, самостійно пригадують інформацію про фізичні властивості води, отриману на уроках природознавства, обговорюють отриману інформацію і записують на окремих аркушах. Після завершення обговорення групи делегують по одному представнику для захисту своїх спостережень, учні з кожної групи доповнюють властивості, записуючи їх на дошці.

Колір – безбарвний

Запах – не має

Смак – без смаку

Температура плавлення (замерзання) води – 0оС

Температура випаровування (кипіння) води – 100оС

Густина рідкої води за Т=4оС – 1 г/см3

Густина льоду (менша чи більша густини води) – менша (0,9 г/см3)

Під час замерзання вода розширюється чи стискається – розширюється на 1/11 від свого об’єму

Теплопровідність води – мала

Електропровідність – не проводить електричний струм (чиста, без солей)

Теплоємність – висока

Агрегатний стан – Вода існує у трьох агрегатних станах

 

Відома з віку рідина

Усяк її вживає,

Буває хмаркою вона,

Пушинкою буває,

Бува, як скло,

Крихка, тверда.

Це все – звичайна є вода.

Учні роблять висновок про агрегатні стани води.

 

А зараз розгадайте загадки:

*Яку воду можна носити в решеті? (сніг)

*Сидить півень на вербі, спустивши крила до землі (дощ)

*Що це таке: пливе і ллється, часом й на камінь дереться (вода)

*Чому риби не вмирають взимку під льодом? (у воді розчинений кисень)

*Як нема – усе висихає, звірі, риби й птахи помирають. (вода)

Учні записують результати колективної роботи про фізичні властивості води в робочі зошити.

Дослідно-експериментальна робота – розчинність води.

Вчитель активізує увагу учнів, зачитуючи приказки:

-  «Пропав, як сіль у воді»

-  «Що у воду впало, те пропало»

-  «Хоч море велике, та вода не годиться»

         Про  яку  властивість  води  йдеться  в  цих  прислів’ях ?  Вірно.  Вода - є розчинником. Основна властивість води –  це її розчинна здатність. Зараз ми дослідимо цю властивість води, провівши ряд дослідів.

Повторення правил безпеки під час роботи з лабораторним обладнанням.

Учні запрошуються вчителем до демонстраційного столу, де виконуються роботи:

  •                   Розчинність кухонної солі,
  •                   Розчинність оцтової кислоти,
  •                   Розчинність мідного купоросу
  •                   Розчинність газів у воді (демонструється закрита пляшка з водою, яку акуратно учень відкриває – спостерігають виділення бульбашок газу).

Висновок з усіх дослідів: Вода розчиняє тверді речовини (сіль, цукор, купорос), рідини (оцтову кислоту, спирт), газоподібні речовини (вуглекислий газ).

Та чи всі речовини розчиняються у воді? Продовжимо експеримент.

  •                   Розчинність молока
  •                   Розчинність олії
  •                   Розчинність крейди

Висновок: Речовини, які не розчиняються у воді, називаються нерозчинними. Зовсім нерозчинних речовин не існує, якась частка їх обов’язково розчиняється.

Вивчення розчинів ми продовжимо на наступних уроках.

ІV. Завершальний етап уроку: учні читають підготовлені вірші про воду та її роль у живій і неживій природі. Перегляд мультимедійної презентації «Вода та її роль у природі»

V. Узагальнення та систематизація знань.

          Учні дають відповідь на проблемне питання, поставлене на початку  уроку «Чому вода – це найважливіший природний оксид ?»  

         Отримані на уроці знання про властивості води узагальнюються з допомогою вчителя у вірші-семиряднику:  

     

Вода

Чиста,

Прозора,

Безбарвна, не пахне,

Замерзає

І стає парою,

Життєво важлива.

ЇЇ бережи!

Оцінювання вчителем роботи учнів впродовж уроку.

VІ. Домашнє завдання.

 Опрацювати параграф. Підготувати цікаві повідомлення про воду на окремих аркушах у формі краплин води.

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
1574
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку