Урок "Добре тому жити, хто вміє дружити"

Про матеріал

Урок «Добре тому жити, хто вміє дружити» має на меті дати поняття, що таке дружба. Сприяти формуванню добрих відносин між дітьми в класі. Шляхом створення психологічних ситуацій вибору підвести учнів до розуміння важливості взаємодопомоги в колективі; сприяти створенню дружнього дитячого колективу, виховувати чемне ставлення учнів одне до одного.

Перегляд файлу

Тема уроку: Добре  тому  жити, хто   вміє  дружити.

Мета. Дати поняття, що таке  дружба. Сприяти формуванню добрих відносин між дітьми в класі, виробляти в  собі  якості, що  сприяють  дружбі. Шляхом створення психологічних ситуацій вибору підвести учнів до розуміння важливості взаємодопомоги в колективі; сприяти створенню дружнього дитячого колективу, виховувати чемне ставлення учнів одне до одного. Розвивати усне мовлення, вміння висловлювати свої думки зв’язно, послідовно, повним реченням. Виховувати  прагнення бути товариськими, турботливими та  чуйними людьми.

                                                               Хід уроку

 

І. Вступна бесіда.

– Ось і промайнуло тепле  літо. Я  рада  вітати вас в  нашому  світлому  класі. Ви від-почили, набрались сил  і готові вчитися.  Шановні батьки, любі діти! Я щиро вітаю вас зі святом — Днем знань. Від усієї душі бажаю вам міцного здоров’я та здійснення всіх бажань.

За  літо ви познайомилися з багатьма людьми. Сподіваюсь, що ви скучили за  своїми  друзями з класу.  А тепер посміхніться і привітайтеся з тим, хто сидить біля вас.

-Учні співають пісню. ( Руханка )

В цьому класі друзі  всі.

( Тричі  плескають у долоні )

Я і ти, і ми, і ви.

( Тричі  плескають у долоні )

Добрий день тому, хто зліва.

Добрий день, тому, хто справа.

Ми – шкільна сім’я.

В цьому класі друзі  всі.

( Тричі  плескають у долоні )

Я і ти, і ми, і ви.

( Тричі  плескають у долоні )

Посміхнись тому, хто зліва.

Посміхнись, тому, хто справа.

Ми – одна сім’я.

  Як приємно, коли люди знайомляться, коли вітають один одного, посміхаються. Це прекрасно, коли люди хочуть бути друзями.

ІІ. Оголошення теми і мети заходу.

 

 Добре тому жити, хто вміє  дружити. Так  говорить  народна українська мудрість.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

У давнину український народ називали чудовим словом «добричі», тому що вони мали добру вдачу, були чуйні, ні з ким не ворогували, не нападали, бо жили з того, що давала їм матінка-земля. І дітей своїх так виховували: поважати один одного, вміти поступитися, миритися, жити в мирі і злагоді.

Багато років промайнуло з тих пір, але цей звичай не забувають у наших сім’ях.

У злагоді і мирі ми повинні жити у нашій шкільній учнівській сім’ї, нашій   країні.

Сьогодні ми будемо  говорити   не тільки про дружбу, а ще про те, кого можна назвати другом, яким  повинен   бути справжній друг, дізнаємося, що таке «міцна дружба», спробуємо визначити закони дружби.

Скільки б іграшок, книжок, розваг  у  тебе  не було, без справжнього друга сумно і нецікаво. Адже тільки з другом  можна  поділитися радістю і смутком, поговорити про все, що тебе  цікавить, весело погратися.

 2. Словникова робота. «Знайомий, приятель, товариш, друг».

  Дружба, товариство, друг і товариш … Здавалося б поняття прості, але як складно буває часом розібратися в людських відносинах. А від того, на скільки кожному вдається  зберегти і відстояти в собі і оточуючих, людське, залежить багато чого, залежить, яким буде наше життя.

– У всіх  у вас є друзі, товариші. Так давайте розберемося, чим відрізняються поняття «друг» і «товариш». Ці поняття дуже близькі один одному, але все-таки різняться. Як?

(Читаю, а діти додають потрібні слова)

  Про людину, з якою ви просто вітаєтесь у дворі, ви можете сказати … (знайомий).

  Про людину, з якою час від часу обговорюєте деталі матчу, фільм, якісь події, ви скажете … (приятель).

    Про однокласника, з яким за багато років навчання в школі з’їдений пуд солі, скажете … (товариш).

    Про людину, якій довіряєте свої таємниці, з якою можна розділити радості і печалі, скажете … (друг).

3.Інтерактивна вправа « Мікрофон».

  Чи можна школу назвати  нашим спільним домом? Як ви хочете, щоб в ньому жилося?

У школі багато просторих та світлих кабінетів. В кожному з них навчаються діти. Це однокласники. Що у них спільне?

-Чи можна їх назвати товаришами, друзями? Як діти стають друзями? Що для цього треба?

( Спільні інтереси та заняття, однакові погляди на життя…).

-Діти, а як ви розумієте слово «дружба»?

– У кого з вас є друзі?

– Чи є вони серед однокласників?

– Що для цього потрібно?

1. Справжня дружба 

Людина  може  жити  й  не  тужити,

Коли  умітиме  по  справжньому  дружити. 

Бо  друг  в  житті    це  вам  не  просто  так,

А  це,  напевно,  що  від  Бога  знак.

Товариша  не  можна  ображати,

Його  потрібно  вміти  поважати.

Не  кидайте  ви  друга  у  біді   

Він  допоможе  й  вам  колись  тоді.

Умійте  й  порадіти  ви  за  друга,

І  ви  забудете  відтак,  що  таке  сум  і  туга

Робіть  добро  й  великі  і  малі,

І  будуть  друзями  всі  люди  на землі.

 

 2.Якщо друг у  тебе  є,

Люби його   над  усе.

Ти  не  зрадь його ніколи,

Помагай йому в усьому.

Вислухати його вчись,

З   ним секретом поділись.

І   цукерку вдвох  ви з’їжте,

Яблуко навпіл розріжте.

 

3. Якщо дружить увесь клас,

Успіх буде повсякчас.

Все вам легко удається,

Весело усім живеться.

4. Перегляд мультика «Мудрі казки. Справжній друг»

5.Вправа «Як пахне дружба?» (Відчуття) 

Учитель : Як  пахне дружба?

– Яка вона на дотик?

– На смак?

– З  якою погодою ви б порівняли дружбу?

– З  якими тваринами можна пов’язати слово дружба?

– Які фарби ви візьмете, щоб «намалювати» дружбу? ( Словесне  малювання )

6.Мімічна гімнастика.

– Посміхніться один одному.

– Прийміть такий вираз обличчя, який повинен бути у дружелюбно налаштованої людини.

– А який вираз обличчя буває у вороже налаштованої людини?

(Закінчується гімнастика обов’язково посмішкою!)

-Що  ви  відчули, посміхаючись іншій людині? А що відчули, коли посміхалися вам?

( Діти діляться своїми враженнями.) Запам’ятайте ці відчуття. Вам було, безсумнівно, приємно, адже посмішка – це краща протиотрута, створена природою від неприємностей.

  – Давайте зараз заглянемо на одне подвір’я .

7.Учитель читає вірш  Бутрім В.Л. « Сірко»

Сірко-сердега тужить,

Що з ним ніхто не дружить.

Підходить збоку кіт Мурко:

« Давай пограємо,.Сірко !»

Сердито гаркнув на кота:

«Ану ж бо зникни, мілкота!

Щоб я з котами грався».

А згодом півень підлетів,

З Сірком погратися хотів.

Сірко і півня, як кота ,

Прогнав, та й ще обскуб хвоста.

Той заспівав: « Кукуріку!»

Ганьба бешкетнику Сірку!».

Сусідському  Пірату

Сірко був дуже  радий.

Змагатись почали. Забіг-

Сірка суперник переміг!

Сірко почав  кусатись:

« З  таким не хочу гратись!».

Лежить і знову тужить,

« Як нецікаво жити!

Немає з ким дружити!

Такі погані  всі! Чому?»

А що сказали б ви йому?

( Відповіді  дітей )

– Дружба – це дар. Дружити треба  вміти.

Є датське прислів’я: «Дорога до дому друга ніколи не буває довгою.» (Висловлювання учнів.)

8.Динамічна пауза

Дружать в нас у класі  хлопчики й дівчатка,

Дружать в нас на ручках пальчики-малятка.

Всі ми звикли до порядку, дружно робимо зарядку.

На носочки піднялись, і до сонця потяглись.

Руки в гору, руки вниз і тихесенько прогнись.

Раз присядьте, два  присядьте  і за парти тихо сядьте.

9.  Вікторина «Хто з ким дружить?»

– Діти, головна дружба  починається в родині. Саме в родині мами читають вам перші казки, розповіді про дружбу.

– Які казки та оповідання про дружбу ви вже прочитали? (Відповіді учнів.)

-Зараз ми проведемо вікторину. Вікторина «Хто з ким дружить?»

– Книг  про  дружбу багато. Читаючи ці книги, ви придбаєте собі  ще  й літературних друзів.

Перед вами різні герої, різні імена. Як ви думаєте, хто з ким дружить, хто кому потрібен?

Лисичка-сестричка…..(вовчик-братик)

Добра Білосніжка і … (сім гномів)

Кумедний Вінні-Пух і … (Порося)

Добрий Малюк і … (Карлсон)

Зелений крокодил Гена і … (Чебурашка)

10.Які ви знаєте українські народні казки, в яких йдеться про дружбу, взаємодопомогу?

(  « Рукавичка», «Ріпка», «Котик і Півник», «Коза-дереза» )

– Чи були герої казки « Лисичка та Журавель» друзями? Чим закінчилась їхня дружба? Чому?

11. Перегляд мультика «Мудрі казки. Не ображайте друзів»

 12.Моральні задачі.

– У кожного з нас в житті виникають різні ситуаціі. І кожен з нас по-своєму переживає їх. Давайте згадаєм ,чи завжди у нас все добре. Чи вмієте ви дружити? Як би ви вчинили в  такій ситуації?

   1)Продзвенів дзвоник. Діти взяли свої сніданки і пішли на перерву. Ось біля вікна стоять Олег і Іванко. У Олега –два печива. Іванко стоїть і дивиться у вікно, він сьогодні забув свій сніданок.

-Що мав би зробити  Олег?

– Як би ви діяли в такому випадку?

  2)  Сергійко був дуже веселим і дотепним хлопчиком. Одного разу він побачив ,як його однокласник  Мишко під час перерви  спотикнувся і впав у шкільному коридорі. Побачивши це ,Сергійко голосно розсміявся і сказав: «Ну що, вдало приземлився?» А Мишко чомусь пильно подивився на Сергійка і, не сказавши ні слова, пішов геть .

 Чи правильно вчинив Сергійко? Чому?

 Як би вчинили ви в цій ситуації?

13.   Поетична сторінка

1) В нашім класі є подружки,

Дві подружки-говорушки.

Так усі їх стали звать,

Бо подружки на уроках,

Мов сполохані сороки,

Цокотять і цокотять.

Говорушки Клава й Мила

На уроках говорили

Про морозиво та квас,

А учора, а учора

На загальних наших зборах

Говорив про них весь клас!

Говорушки Клава й Мила

На уроках говорили,

А на зборах — навпаки:

Червоніли і мовчали,

Наче в рот води набрали,—

Проковтнули язики!

 

2) Я сиджу біля віконця,

Із-за хмар не бачу сонця,

Дощ іде – на дворі шумно,

А мені самотньо й сумно.

І я б на дворі погуляв:

М’яч футбольний поганяв,

Я б на гойдалці катався,

Зі спускалки я б спускався,

І на ровері у раз

наздогнав усіх би вас!

 

Та гуляти неможливо –

Почалася сильна злива.

Я не буду сумувати,

В мене іграшок багато.

Нам їх вистачить на всіх -

Друзів запрошу своїх,

Будем бавитися разом,

Закінчиться дощ тим часом.

Треба чоботи взувати

І гуртом іти гуляти.

 

Де глибока, де не дуже –

Всі ізміряти калюжі!

А поки дощ холодний лив,

Я річ важливу зрозумів:

Хто один – завжди сумний:

В непогоду, в день ясний.

З другом сві стає чудовим,

Навіть в зливу кольоровим!

 

14 .Знайомство з мирилками.

Вчитель.

– Отже, мир і злагода, перш за все,  починається в колективі.

– А якщо друзі посварилися, що треба робити7

– А як миряться діти?

( вибрати декілька  мирилок за вибором учителя)

 

1)Ти – не  ворог, я – не ворог.

Нам сваритись просто сором.

Помирились, помирились,

Щоб ніколи не сварились.

 

2)Ти не плач, не плач, не плач

І скоріш мені пробач,

І на мене ти не сердься,

Бо у тебе добре серце.

Будемо завжди дружити

І ніколи не сваритись!

 

3) Битися – не билися,

Трохи посварилися,

Потім посміялися,

Друзями зосталися.

 

15.Гра « Знайти пару» (об’єдналка і руханка)  Дружба завжди виникає із взаємної симпатії. Наприклад, у малят така симпатія часто виявляється у бажанні поділитися солодощами. Ви також вмієте ділитись один з одним, а чи вмієте ви ділитися увагою і почуттями?

 

Для гри потрібні розрізані сюжетні малюнки.

 Діти розходяться по класу , відшукують свою “пару” .

  Коли люди дружать, вони  хочуть бути разом, вони цікавляться один одним, довіряють один одному, вміють домовлятися. Справжні друзі розуміють тебе і поважають твої інтереси і роблять все спільно.

16.Гра-розминка «Це мій кращий друг і я!»

Якщо відповідь про вас,

Промовляєте хором  враз:

«Це мій кращий друг і я»

Якщо ні-то мовчимо

і тихенько сидимо.

А тепер давайте грати – треба вам відповідати.

Рано – вранці хто піднявся?.....

А хто сонечку всміхався?......

Хто веселий і бадьорий кожен день іде до школи?....

Хто з вас працею своєю прикрашає дім і клас?.....

Хто приходить зранку в клас із запізненням на час?.....

Хто  уміє берегти ручки, зошити й книжки?......

А хто, граючи в футбол, у  вікно заб’є нам гол?.....

Хто веселу вдачу має і усім допомагає ?.....

Відповіли ви чудово,

вирушаємо в дорогу.

17.Інтерактивна вправа «Протилежності».

 Давайте дітям допоможемо зберегти їхню дружбу, визначимо  «ворогів» і «помічників» дружби.

На дошці вивішуються малюнки для 1- го ряду, 2 – го ряду, 3- го ряду. Діти з конвертів обирають  потрібні слова-якості та наклеюють  їх  на свої малюнки.

«Помічники» дружби.

(щирість, доброта, турбота, ніжність, скромність, довіра, надійність,любов, вірність, щедрість, повага, чесність, чуйність )

– Які слова-якості залишились в конвертах? Чому?

«Вороги» дружби.

(жадібність, брехливість, злість, зрада, грубість, байдужість, жорстокість )

  Подивіться на свої малюнки, зробіть, будь ласка, висновок: Чи легко бути другом?     (Ні, важко, так як треба самому бути хорошою людиною)

 

  Отже, хочеш мати друга – будь ним. Це мудре старе правило. Потрудися душею для людини,що знаходиться поруч , сприйми її радощі й негаразди як свої власні, подумай про те, як зробити її життя щасливішим, не пожалій для цього ні сил, ні часу.

                Взаємоповага, чуйність, ввічливість — неодмінні ознаки дружного класу. Неприпустимі в класі образливі прізвиська, непристойні жарти, неповага до дівчат, грубість у взаєминах. Дружбу   можна легко зруйнувати грубими, недоречними жартами.  Вам ще доведеться крокувати з класу в клас  пліч-о-пліч. Перед вами буде виникати безліч проблем, але я хочу сподіватись, що ви пронесете у своїх серцях довіру до людей, добро, уміння дорожити дружбою.

                           У всі часи в усіх народів дружба вважалась великою цінністю. Український народ завжди цінував цю чесноту в людських стосунках. Тому не дивно, що про дружбу та друзів є багато прислів’їв та приказок. Продовжимо роботу в групах і будемо складати прислів’я з двох частин в одне ціле.

18.  Інтерактивна вправа «Хмаринка слів» ( робота в групах )

Кожна група складає прислів´я «Хто швидше».

Друга шукай,…  а знайдеш- тримай.

Людина без друзів-…  що дерево без коріння.

Із ким поведешся, …  від того й наберешся.

Нових друзів май, а  – … старих не забувай.

Друзі  пізнаються… в  біді. .

Якщо друзі у злагоді, –  й робота йде на лад.

Перевірка результату роботи.

– Як розумієте зміст прислів’їв?

19.   Інтерактивна вправа «Мікрофон».(додай слово)

Щоб могли ми гарно жити,

Треба вчитися…(дружити)

А не кидатись словами,

Щоб не стати …(ворогами).

І запам’ятай собі –

З другом легше у ….(журбі).

Друг нас виручити може,

У біді він …(допоможе).

А як пісня, жарт чи сміх –

Радість ділиться на …(всіх).

Друг нас може захистити,

Може з класом …(помирити).

Друг не стане кепкувати

І на людях нас…( повчати).

А як сварять всі навкруг –

Йде на захист справжній…( друг).

І ніколи не забудь!

І ти для друга  вірним …(будь)!

І ще одне запам’ятай:

Друзів ти..( не забувай)!

Знай, моя дитино мила,

Дружба – це велика…(сила).

ІІІ. Підсумок уроку.

– Ось і добігає кінця наш урок. Сподіваюся, що він збагатив вас, допоміг доторкнутися душею до людських витоків добра й милосердя. Запам’ятайте закони  дружби (на дошці).

– Не залишай друга в біді, поділи з ним радість і горе.

– Стався до свого друга так, як би ти хотів, щоб він ставився до тебе.

– Не бійся в друга попросити вибачення, і сам старайся якомога швидше забути свою образу.

Пісня « Про дружбу»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
docx
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
1940
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку