Урок – подорож «Весняна подорож до міста Птахів» для 4 класу
Підготувала:
вчитель початкових класів
Чоботар Таміла Юріївна
КЗ «Добровеличківське НВО»
Урок – подорож
« Весняна подорож
до міста Птахів»
Підготувала:
вчитель початкових класів
Чоботар Таміла Юріївна
2018 р.
Мета:
Підібрати цікавий матеріал про птахів нашої місцевості;
формувати в учнів початкові навички дослідницької роботи;
розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння виступати перед аудиторією;
розвивати трудові навички; виготовити годівнички для пташок;
розвивати творчість, уяву, фантазію;
прищеплювати любов до природи.
Обладнання:
Мультимедійна презентація, запис голосів птахів, уривки з мультфільмів, виставка книг про птахів, виставка робіт в техніці ізонитка на тему «Птахи», виставка малюнків на тему « Птахи навколо нас».
Хід подорожі
Вчитель:
Діти, сьогодні у нас не звичайний урок, а урок – подорож. А куди ми з вами помандруємо ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
Високо літають , комашок та гусінь поїдають. (Птахи)
Послухайте пісеньку головного героя мультика « Хто такі птахи?» ( слайд1)
Сьогодні ми побуваємо в незвичайному місті, місті , де все пов’язано з птахами. Так як зараз починається пора року весна, то подорож відбуватиметься по весняному місту Птахів. ( слайд 2)
Птахів, діти, вважають справжніми першими провісниками весни. Із давніх-давен 18 березня відзначали Кононів день. У цей день у давнину влаштовувалися цікаві дитячі забави – заклички птахів. Матері і бабусі випікали з тіста для діток фігурки птахів – жайворонка та голубів. Уранці ними прикрашали двір і сад, а коли коли добре пригрівало сонечко, діти виходили юрбами за село, несучи в руках печиво. Діти дзвінко промовляли:( учні розказують заклички)
А тепер повернемося до нашої подорожі, і перше куди ми потрапимо – це вулиця Перелітних птахів (знаєте, яких птахів називають перелітними?) ( слайд 3)
Зараз наші учні розкажуть вам,які пташки першими повертаються до нас весною.
1 учень (слайд 4)
Першими повертаються жайворонки, їх вважають справжніми благовісниками весни на
Україні. В одній із народних веснянок співається так:
Чом ти, жайворонку, рано з вирію вилетів?
Іще по горах сніженьки лежать,
Іще по долинах криженьки стоять.
Селяни за жайворонками гадали на врожай: якщо вони летять високо над землею, то це до Бога летять молитися – буде врожай; якщо ж над землею низько, - то це вони загубили по дорозі ціп – буде неврожай.
2 учень (сл..5)
Другими повертаються граки. І відразу ж беруться до гніздування, здіймаючи такий галас і метушню на деревах, як циган на ярмарку.
3 учень ( сл..6)
Слідом за граками прилітають дикі гуси. Коли діти, бувало, побачать уперше цих пташок, то підкидають угору солому і гукають: «Гуси ,гуси, нате вам на гніздечко, а нам на здоров’ячко». Цю солому матері збирали і клали на гніздо під квочку, щоб курчата водилися.
4 учень ( сл..7)
Четвертими повертаються із вирію чорногузи, або ще їх називають бусли, бузьки, лелеки. Існує повір’я: якщо лелека звив гніздо на хаті, то він має принести господарям щастя, оскільки гніздяться вони лише біля добрих людей.
5 учень (сл..8)
П’ятими повертаються ластівки. Їх вважають найкращими благовісниками весни, що приносять на своїх прудких крилах весняне тепло. Цих пташок дуже шанують вважають їх Божими охоронцями осель. Існував такий звичай: хто перший побачить ластівку, той має взяти в жменю землі, кинути її за ластівкою зі словами: « На тобі, ластівко, на гніздо, а людям на добро».
Вчитель
А тепер давайте звернемо в провулок Весняних народних прикмет (таких провулків у цьому місті є 4: Весняних, Літніх, Осінніх, Зимових прикмет. ( учні розповідають прикмети). ( слайд 9)
Далі на нашому шляху « Пташиний стадіон» ( сл.10)
Визнаєте, що птахи першокласні літуни. Так от, давайте заглянемо сюди і побачимо,які результати показують пернаті. ( сл.11)
Для підтримки сил, птахам потрібно їсти. Давайте зайдемо в пташину їдальню і побачимо апетит пташок. (сл.12) Де ж знаходяться пташині їдальні? ( В полях, лісах, гаях, садах)
А що робити зимуючим птахам? Подивіться як наші учні взяли участь в акції « Допоможи птахам взимку» ( сл..13, 14)
А ось пташина музична школа. Адже ви знаєте, що деякі птахи неабиякі співаки. (сл..15)
Зараз ви будете вгадувати, стоячи за дверима класу, хто навчається в цьому класі.
Прослуховування записів голосів птахів. (сл. 16, 17, 18, 19,20)
А зараз ми побуваємо на майдані пташиних рекордів. ( сл.21) ( сл..22)
О, куди це ми потрапили? Так, це пташиний дитячий садок. ( сл..23) Прочитайте, чим займається малеча в садочку? ( сл..23) А які ви знаєте ігри за участю пташок? ( «Унадився журавель», «Пташка в клітці», «Гуси», «День – ніч». А які пісні знаєте про птахів? ( « Ой летіли дикі гуси», « Ластівка», « Ой кувала зозуля» )Ну, а зараз зайдемо в танцювальну залу, приєднаємося до улюбленого танцю пташиної дітвори і самі трошки розімнемося ( Фізкультхвилинка) (сл..24)
Молодці, гарно потанцювали. А ось підходимо до хати-читальні. (сл..25) Діти, що це? Так, це бібліотека.
Птахи дуже люблять читати про своїх родичів. Тому погляньте, які книги стоять у них на полицях. ( сл..26) Які з цих книг ви читали? А тепер поглянемо на нашу виставку книг. Кому що сподобалося,підходьте до нашої шкільної бібліотеки, беріть і читайте, ви дізнаєтесь дуже багато цікавого.
Ну а як же в наш час без кіно? Так, у Пташиному містечку є кінотеатр. ( сл..27)
Давайте переглянемо уривки з улюблених мультиків усіх пернатих. ( сл.. 28, 29,30,31)
До нас прийшло послання від птахів, вони хочуть, щоб ви розгадали ребуси, адже бачать, що ви розумні дітки. (сл..32) Молодці, гарно впоралися з цим завданням.
А ось по дорозі нам трапляється « Творча майстерня». ( сл..33) Як ви думаєте, дітки, що ж майструють пташки? Так, вони вміють гарно будувати свої гнізда. Давайте поглянемо на самих кращих майстрів у цій справі. Ремез ( сл..34), ластівка (сл..35), лелека (сл.. 36), горлиця ( сл..37), дятел (сл..38).
До нас прийшов лист від птахів. Вам цікаво про що там йдеться? Давайте прочитаємо. (сл..39)
Огляд виставки дитячих малюнків та робіт в техніці ізонитка.
А тепер давайте звернемо на проспект Символів.(сл..40) Я думаю, те що розкажуть наші учні ви вже знаєте, а може дещо дізнаєтесь і нового.
Виступ учнів з інформацією про птахів-символів. Сова (сл..41), лебідь (сл..42), лелека (сл..43), ластівка (сл..44), орел (сл..45), голуби ( сл..46).
Місто Птахів дуже велике за одну подорож нам його не обійти. Ми вже трохи втомилися, тому на завершення нашої подорожі зайдемо у сквер Пам’ятників. (сл..47) Так-так не тільки відомим людям ставлять пам’ятники, а і птахам. Кому і за що вам розкажуть наші діти.
О, знову лист від птахів. ( сл..52) Звернення від птахів ( сл.. 53)
Звернення птахів
1.Бережіть нас.
2.Не руйнуйте наші гнізда.
3.Допомагайте нам взимку,
розвішуйте годівнички.
4. Оберігайте нас від хижаків.
5. Не шуміть в лісі весною, коли ми
висиджуємо пташенят.
І тоді ми будемо
розвеселяти вас
чарівним співом!