Урок Доброти. «Моя сім’я – мій скарб».

Про матеріал
Урок Доброти. «Моя сім’я – мій скарб».Розширити уявлення учнів про сім’ю, її склад.
Перегляд файлу

Тема. Урок Доброти. «Моя сім’я – мій скарб».

Мета:

  • Формування предметних компетентностей:

розширити уявлення учнів про сім’ю, її склад; формувати  уявлення про стосунки у сім’ї; ознайомити учнів з основними правилами, обов’язками  в сім’ї;  формувати любов і повагу до членів родини, до людей похилого віку, внутрішню потребу у збереженні сім’ї, людяність, доброту, щирість у стосунках.

  • Формування ключових компетентностей:

уміння вчитися:  учити учнів виконувати розумові операції та практичні дії;

інформаційної: учити переносити новий набутий життєвий досвід у нову ситуацію;

здоров’язберігаючу: формувати в учнів уміння ухвалювати рішення щодо власної поведінки у різноманітних життєвих ситуаціях;

загальнокультурної: формувати культуру міжособистісних взаємин.

Епіграф. «Дерево тримається корінням, а людина сім’єю» .

                 (народна мудрість)

Навчальні методи. Бесіда, розповідь, вправа, ілюстрація, робота в парі, групі.

Обладнання. Плакат «Я малюю світ довкола» , картка з написом епіграфу уроку, картка – схема «Моя сім’я – яка вона »,картини художників, фотокартки родин, схема кросворду «Члени родини», відеозапис пісні Н. Май «Родина»; роздатковий матеріал: картки «Так – Ні», картки для розігрування ситуацій в ролях, картки з оповіданнями В. Сухомлинського.

Твори мистецтва. Пісня «Родина» Н. Май.

Оформлення класної кімнати. Парти розміщені одна до одної. На класній дошці розміщена тема уроку, епіграф, відповідні схеми та плакати.

Хід уроку

І. Організація класу

Вітання

Вправа «Я малюю світ довкола»

Намалюю світ довкола:

Ось моя велика школа,

Ось дерева, ось квітки,

Ось над деревом хмарки,

Світить сонечко щасливе.

Світ довкола – справжнє  диво!

І нехай у цьому світі

Завжди мама ясно світить,

Тато, братик і сестра,

Діти з нашого двора.

(Діти словами «домальовують» все, чого ще бракує в їхньому щасливому світі.)

 

 

 

 

 

 

                                                               

 

ІІ. Повідомлення теми уроку

Ігрова вправа «Моя рідня»

  • Зараз ми з вами зіграємо в гру, яку вас ще з малечку навчали ваші батьки, а їх – ваші дідусі і бабусі. Приготуйте для гри ваші пальчики:

 

 

«Оцей пальчик – мій дідусь,

Оцей – моя бабуся,

Оцей пальчик – мій татусь,

Оцей – моя матуся,

А цей пальчик – оце я!

А це вся моя рідня!»   

(Діти почергово згинають пальці, починаючи з Великого.)

 

 

 

 

 

 

                                                              

 

  • Уже тоді, ваші рідні, на прикладі вашої маленької ручки, формували у ваших маленьких голівках поняття сім’ї, родини і її цілісності. Тому сьогодні тема нашого уроку: «Моя сім’я – мій скарб!»

Епіграфом нашого уроку є вислів: «Дерево тримається корінням, а людина сім’єю».

 

ІІІ. Робота над вивченням нового матеріалу

Розгадування ребуса

(Діти розгадують ребус)

  • Слово сім’я складається з двох слів – «Сім» і «Я».  Мабуть,  число сім наділене певною «магічною» силою, адже у світі багато чого позначене числом сім:
  • сім чудес світу;
  • сім кольорів веселки;
  • сім днів у тижні.

Тому давайте зіграємо у гру «Моя сім’я – яка вона».

(Діти добирають 7 прикметників до слова сім’я)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Кожна родина складається з певної кількості осіб. Розгадайте кросворд

та дізнайтеся як називаються члени родини.

 

Кросворд «Члени родини»

(Діти розгадують кросворд, відповіді записують у відповідну колонку)

  1. Ще рідня у мене є!

Всім питання задає,

І вертлява, й невеличка,

Моя люба це … (сестричка)

  1. Хто усіх нас захищає,

Матінці допомагає?

З ним нічого не боюсь,

 Здогадались? Це… (татусь, тато)

  1. Сивий, мудрий і поважний.

Заклопотаний, відважний.

Всього я в житті навчусь,

Бо зі мною мій … (дідусь)

  1. З ним ніколи не сварюся,

 Іграшками поділюся.

Буду з ним дружити, грати.

Познайомтесь, це мій … (братик)

  1. Для бабусі я… (онук)
  2. Ще голубонька рідненька –

Добра, мила і старенька.

 Я ніколи не журюся,

Бо у мене є … (бабуся)

 

 

 

 

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

1.С

Е

С

Т

Р

А

 

 

2.Т

А

Т

О

 

 

3.Д

І

Д

У

С

Ь

 

4.Б

Р

А

Т

И

К

 

 

5.О

Н

У

К

 

6.Б

А

Б

У

С

Я

 

Вправа «Веселий шарварок»

(За дитячими творами Олени Пчілки)

Сюжетно – рольові ігри

(Діти розігрують ситуації за ролями)

Здогадлива дитина

Мати порається по господарству. Вбігає Івась.

Івась. Мамо! Мамуню!

Мати. Що тобі, Івасю? Що сталося?

Івась. Ой, мамуню, що зараз було!...

Мати. Що?

Івась. До нашої комори забралася миша та й впала у діжку з квасом.

Мати. Ой, боже мій! Чи ж ти її витяг?

Івась. Еге! Буду я витягати. Щоб вона мене вкусила. Я піймав кота і вкинув у діжку, щоб він мишу з’їв.

Хитрячок

Ведуча. Пекла мама маківники до Нового року, а синок Івась біля неї крутився.

Починає пекти маківники.

Івась. Мамо! Мамо, а ви знаєте, що?

Мати. Що, Івасю?

Івась. Чого ви, мамо, зі мною не говорите?

Мати. Ой дитино, чи ти не бачиш, що мамі ніколи? Та й що  буду тобі говорити?

Івась. Та що – небудь! От сказали б, наприклад: «Ось на тобі, Івасю, маківничка!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізкультхвилинка:

У мене тато ось такий: високий, сильний, молодий!

Мама в мене ось така: гарна, добра та весела!

А я, хоч і маленька, та до всього спритненька: Стрибаю, бігаю, кручуся,

Бавлюся, і присідаю, і відпочиваю!

 

Робота в групах.

Кожна група працює над запропонованим текстом В. Сухомлинського.

(Діти читають оповідання, відбувається спільне обговорення понять єдності, дружби, довіри, вірності, любові, які мають бути обов’язковими в сім’ї.)

  1.  група -  Текст 1 «А хто ж вам казку розповідає, бабусю?»

Петрик і Миколка звикли, що бабуся Марія дає їм вечеряти, стелить постіль і вкладає спати. Як покладе онуків у постіль, сідає на стільці й розповідає їм казку. Бабусина казка заколисує маленьких онуків. Вони засинають. А вранці прокидаються і бачать: бабуся Марія вже порається на кухні. Готує їм сніданок.
Одного разу Миколка й питає:
— Бабусю, а коли ви спите?
— Як вас покладу...
— А встаєте коли?
— Як вам ще лишається три години спати.
— А хто ж вам казку розповідає, бабусю? Бабуся Марія усміхнулася й нічого не відповіла.
А Миколка думав: "Справді, хто ж розповідає бабусі казку?"

  1. група – Текст 2 « Образливе слово»

 Одного разу Син розсердився і згарячу сказав матері образливе, грубе слово. Заплакала мати. Схаменувся Син, жаль стало йому Матері. Ночей не спить — мучить його совість: адже він образив Матір.
Йшли роки. Син-школяр став дорослою людиною. Настав час їхати йому в далекий край. Поклонився Син Матері низько до землі й говорить:
— Простіть мені, Мамо, за образливе слово.
— Прощаю, — сказала Мати й зітхнула.
— Забудьте, Мамо, що я сказав вам образливе слово.
Задумалась Мати, геть посмутніла. На її очах з'явились сльози. Каже вона синові:
— Хочу забути, Сину, а не можу. Рана від колючки загоїться й сліду не залишиться. А рана від слова заживає, проте слід глибокий зостається.

  1. група – Текст 3 «Народився братик»

В Оленчиної матусі народився хлопчик. Радіє Оленка: тепер у мене є братик. 
Прокинулася вночі Оленка, бачить - схилилась мама над колискою та й співає колискові.

Заворушилась заздрість в Оленчиній душі. Тепер, думає, мама вже не любитиме мене так, як раніше. Бо треба ж і Петрика любити.

- Мамо, - каже Оленка вранці, - ой, як люблю я вас...
- А чого ти мені це говориш? - непокоїться мати.

- Бо хочу, щоб ви мене любили не менше, ніж Петрика...

Мама полегшено зітхнула й каже:
-Піди, Оленко, Сонця запитай, як воно ділить своє тепло між людьми?

Вийшла Оленка та й питає. А Сонце каже: 
- Для кожної людини - все моє тепло. Від першої до останньої іскринки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Закріплення набутих компетентностей

Вправа «Колаж»

  • Кожен із вас має свою сім’ю, яка складається із різної кількості її членів. Кожна ваша сім’я – це маленька держава, яка має свої права, обов’язки, звичаї, традиції, які передаються від роду до роду.  Сьогодні ми створимо колаж «Моя сім’я» на який кожен із вас приклеїть фотокартку вашої сім’ї.

(Діти по черзі приклеюють фотокартки своїх сімей)

 

 

 

 

 

 

 

   

Вправа  «Так – Ні »

(Якщо учень згодний з твердженням, піднімає  картку усміхненого смайлика, якщо ні – смайлика, який закрив очі)

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                     

 

 

  • Я ніколи не сварюся зі своїми батьками.
  • Я завжди дякую батькам за свою їжу.
  • Я завжди вмикаю комп’ютер лише отримавши дозвіл від батьків.
  • Я завжди допомагаю батькам.
  • Я ніколи не ховаю щоденник від батьків.
  • Я завжди допомагаю бабусі та дідусеві.
  • Я люблю та допомагаю батькам у вихованні сестрички чи братика.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ігрова вправа «Караоке»

(Учні об’єднуються у пари та виконують спів пісні Н. Май «Родина»)

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

V. Підсумок уроку

Вправа «Буря запитань»

(Діти відповідають на питання)

– Хто ми для своїх батьків? (Діти).

– Хто ми для бабусь та дідусів? (Онуки).

– Кого в сім'ї називають берегинею? (Маму).

– Як можна одним словом назвати всіх близьких родичів? (Родина).

Вчитель. Родина, рід, сім’я – це основа для становлення кожного з нас, як особистості. Ми маємо це пам’ятати, цінувати і оберігати родинне вогнище.

  • «…А що дитині треба?

Дім красивий, білий.

І, як світлий образ,

Мамин погляд добрий,

Й батька дорогого

Чути добре слово.

А ще гарно б мати

І сестру, і брата…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Джерело: http://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-sim-yu-rodinu/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
  2. Квітка сонця: Притчі, казки, оповідання/ В. О. Сухомлинський;

Пер. Д. С. Чередниченка. – Х.: ВД «Школа», 2013 – 240 с.

  1. Кращий подарунок: Загадки, вірші, оповідання. – Х: ПП

«Поляков В. К.» 2009. – 384с.

  1. Олена Пчілка – дітям. / Упорядники: В. Комзюк, Н. Пушкар.– Львів: Апріорі, 2015. – 76 с.
  2. Ранкові зустрічі в початковій школі: дидак. матер.

 / М. І. Чумарна. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2017. – 24с.

  1. Caвiнa Л.П. Пальчикова гімнастика для розвитку мовлення дошкільнят: Посiбн. для батьків i педагогів. — К: Школа, 2001. — 47 с.

 

 

 

1

 

docx
Додано
23 січня 2022
Переглядів
2294
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку