Урок математики 5 клас
Тема «Додавання і віднімання десяткових дробів»
Мета: створення умов для складання алгоритму додавання і віднімання десяткових дробів
Завдання:
* Активізувати знання учнів про проблеми збереження навколишнього середовища.
* Спонукати учнів до відкриття способу додавання і віднімання десяткових дробів.
* Організувати в спільній діяльності з учнями прийняття мети і завдань уроку.
* Розвивати вміння учнів складати і віднімати десяткові дроби.
* Створити умови для формування в учнів ключових компетентностей .
I. Організаційний етап
Добрий день, діти!
Рівно встали, тихо сіли,
Головами покрутили.
Дуже солодко потягнулися
І один одному посміхнулися.
Продзвенів зараз дзвінок
Починаємо урок.
II. Формулювання мети і завдань уроку
- А зараз я хочу запропонувати вам цікаве завдання: відкрийте 1-ий аркуш «Екологічна шифровка» і обведіть великі літери тих висловлювань, з якими ви згодні.
Екологічна шифровка.
Завдання: обведи велику букву того висловлювання, з яким згоден.
Добра справа - не смітити на вулиці, прибирати за собою сміття в лісі.
Поліетиленові пакети, викинуті на вулицю, удобрюють грунт.
Ризик отруїтися і отруїти навколишнє середовище загрожує, якщо спалюєш пластикові пляшки.
Ліс великий, можна викидати сміття, місця вистачить.
І ти ставай й діла свої верши за екологію довкілля і душі
Прикрасити життя навесні можна великим букетом пролісків.
Зелена книга-книга, в яку занесені зникаючі види тварин і рослин.
Бережи свої ліси: ліс-багатство і краса
Якщо ви правильно виконали завдання, то з великих літер ви отримаєте назву чисел, з якими сьогодні ми будемо продовжувати працювати.(«Дріб»)
Прочитайте вголос, з якими пропозиціями ви погодилися (читають по ланцюжку)
- А які дроби ми вивчаємо? (десяткові)
- Діти, а судячи з такого початку уроку, як ви думаєте, про що ще дуже важливе сьогодні піде мова? (Про екологію).
Давайте уявимо себе юними екологами і сьогодні на уроці спробуємо вирішити завдання не з підручника, а екологічні завдання про наш рідний край.
- Але спочатку підготовче завдання: використовуючи наступний набір цифр: 1,3,5 складіть найбільший і найменший десяткову дріб так, щоб ціла частина містила тільки одну з даних цифр, кожну цифру можна використовувати один раз. (5,31 і 1,35).
А ось і перше завдання. На березі річки Сіверський Донець відпочиває дві групи туристів. Одна група залишила після себе 5,31 кг сміття, а друга група залишила – на 1,35 кг сміття менше.
1) Скільки кг сміття залишила після себе друга група туристів?
2) скільки кг сміття залишили після себе обидві групи туристів?
Щоб відповісти на перше питання завдання, що треба зробити? (відняти дроби).
А щоб відповісти на друге питання завдання, що треба зробити? (додати дроби).
Чи зможете ви прямо зараз розв’язати задачу? (ні)
Чому? ( не вміємо додавати і віднімати десяткові дроби).
Чим же ми сьогодні на уроці будемо займатися? (будемо вчитися додавати і віднімати десяткові дроби).
У зошитах - число, тема уроку «Додавання і віднімання десяткових дробів".
А що ми будемо робити для того, щоб вчитися додавати і віднімати десяткові дроби?
Завдання уроку: (діти самі планують урок)
1. Повторимо, що ми знаємо про десяткові дроби;
2. Знайдемо спосіб додавання і віднімання десяткових дробів, сформулюємо правило;
3. Розв’яжемо приклади;
4. Перевіримо свої знання.
III. Актуалізація опорних знань.
1. Який дріб вважають десятковим?
2. У чому особливість запису десяткових дробів?
3. Що відокремлює кома?
4. Де знаходиться ціла частина, а де дробова в записі десяткового дробу?
5. Скільки цифр має бути в дробовій частині?
6. З'ясуйте, в якому стовпчику вірно записаий десятковий дріб, обведіть літеру йому відповідну і ви дізнаєтеся назву однієї з рослин, занесеної до Червоної книги України.
1) сім цілих три десятих
7, 3
А
7,03
У
7,003
П
2) нуль цілих сорок п'ять сотих
0, 045
Л
0, 0045
В
0,45
С
3) чотири цілих двадцять вісім тисячних
4, 28
Д
4, 028
Т
4, 0028
Ь
4) дванадцять цілих дев'ять сотих
12, 009
А
12, 9
Е
12,09
Р
5) вісімнадцять цілих вісім десятих
18,08
Ш
18,8
А
18, 008
В
6) п'ять цілих сімнадцять десятитисячних
5, 0017
Г
5, 017
У
5, 17
Л
7) тридцять шість цілих сто дві тисячних
36, 0102
В
36, 1002
И
36,102
А
8)сто двадцять цілих тринадцять сотих
120, 013
К
120, 13
Л
120, 0013
Ц
7. На дошці на картках представлені довжини річок які протікають по Україні . Записати їх у порядку зростання:
Сіверський Донець- 1053, 2 км, Дніпро – 2201,7 км, Десна – 1130.3 км, Південний Буг – 806,03 км, Дністер – 1362,6 км.
IV. Вивчення нового матеріалу.
А тепер повернемося до теми нашого уроку, яку ж проблему ми повинні з вами вирішити? (як додавати і віднімати десяткові дроби).
Де можна знайти відповідь на запитання сьогоднішньої теми? (діти пропонують: запитати у вчителя, у батьків, знайти в Інтернеті, в підручнику,...)
Але ми постараємося знайти відповідь самостійно.
У таблицю впишіть за розрядами десяткові дроби: 871,04 і 124,5
Розряди цілої частини числа
Кома
Розряди дробової частини числа
- Діти, який головний принцип читання десяткових дробів?
Завдання: записати суму цих чисел і різницю цих чисел.
Діти виконують завдання в парах або в групах (в разі затруднення у кожного є можливість використовувати питання-підказки.
Питання-підказки
* Якщо не звертати уваги на кому, то які числа вийшли? (Натуральні)
* Ми вміємо складати натуральні числа? (вміємо)
* А з якими числами скласти 4 і 5? (з нулями)
* Ось ми і підійшли до способу додавання десяткових дробів. У чому він полягає?
* Проведемо процедуру з додаванням десяткових дробів. (Учень біля дошки знаходить суму чисел. 871,04 і 124,5 відповідь: 995,54)
Сотні
|
Десятки
|
Одиниці
|
,
|
Десяті
|
Соті
|
8 |
7 |
1 |
|
0 |
4
|
1 |
2 |
4 |
|
5 |
|
* Повторимо процедуру з відніманням десяткових дробів. (Учень біля дошки знаходить різницю чисел. 871,04 і 124,5 відповідь: 746,54)
Сотні
|
Десятки
|
Одиниці
|
,
|
Десяті
|
Соті
|
8 |
7 |
1 |
|
0 |
4
|
1 |
2 |
4 |
|
5 |
|
Перевірка завдання, корекція помилок.
Значить, тепер кожен раз, щоб додати або відняти дроби, ми будемо креслити таблицю? (Ні).
Тоді, щоб скласти або відняти десяткові дроби, що ми повинні знати? (правило)
Для цього створимо алгоритм. Перед вами лежать фрази, а ви повинні
(Додатки):
1. Записати десяткові дроби один під одним в стовпчик, так щоб кома була під комою;
2. Зрівняти кількість цифр після коми (якщо це необхідно);
3. Виконати додавання або віднімання дробів, не звертаючи уваги на кому;
4. У відповіді поставити кому під комами. (правило - на слайді).
(перевіряємо алгоритм - 4 учні біля дошки розподіляють дії в правилі).
V. Фізкультхвилинка.
Всі піднесли руки - раз,
І навшпиньки став весь клас.
Два – присіли, руки вниз.
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Хто старався присідати –
Може вже відпочивати
VI. Закріплення нового матеріалу.
- Робота в парах. Завдання : розповісти правило один одному, потім привести один приклад додавання або віднімання, 1 варіант пояснює 2 варіанту ще раз.(2хв.)
-Діти, тепер ми можемо повернутися до завдання, яке викликало у вас Труднощі? (Можемо)
Розв’язують в парах, а один учень на закритій дошці. Перевірка.
Розв’язання в стовпчик: 1) 5,31 – 1,35 = 3,96 (кг)-сміття після 2-ої групи.
2) 5,31 + 3,96 = 9,27(кг) – сміття після обох груп.
(Діти дивуються і роблять висновок з екологічної проблеми).
VII.Закріплення нового матеріалу.
На слайді числа: 25,4 0,9 2,04 14,6 100,9
Завдання (усно):
* Складіть перше і четверте числа і ви дізнаєтеся, яку площу на планеті займають ліси.(40млн км2)
* Відняти з першого з кінця числа друге число спочатку і ви дізнаєтеся, скільки років розкладається в грунті консервна банка.(100 років)
* Те число, яке у вас вийшло, помножити на 5. Стільки років розкладається в грунті пластикова пляшка.(500 років)
* Суму всіх чисел помножте на 0. Скло не переробиться в грунті ніколи.
4.Завдання-жарти (усно на слайдах)
1. Коля свій щоденник закопав на глибину 5,4 м, а Толя закопав свій щоденник на глибину 12,7 м. на скільки метрів глибше закопав свій щоденник з двійками Толя?
2. Припустимо, що ти вирішив стрибнути у воду з висоти 8,2 м і, пролетівши 5,6 м, передумав. Скільки метрів тобі ще летіти мимоволі?
Яким новим же правилом ви сьогодні користувалися для розв’язання завдань? (діти промовляють правило).
VIII Домашнє завдання.
1. Повторіть теоретичний матеріал за відповідним параграфом підручника.
2. Виконайте вправи
IX. Підведення підсумків уроку.
Висловіть свою думку: - що вдалося, що не вдалося? Які були труднощі?
- Оцініть свій емоційний стан (настрій) на даний момент часу: візьміть в одну руку хмаринку, в іншу – сонечко і підніміть вгору тільки ту фігурку, яка відповідає вашому настрою в кінці уроку.
Діти, ви всі сьогодні дуже добре працювали. Молодці! Дякую за урок.