22 серпня о 18:00Вебінар: Як зробити урок цікавим: перевірені лайфхаки

Урок "Дорожні знаки та їх групи"

Про матеріал

Мета:

ознайомити учнів із дорожніми знаками, формувати навички їх розпізнавання, закріпити вивчені Правила дорожнього руху;

розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці, увагу, спостережливість, уміння орієнтуватися на вулицях міста за допомогою дорожніх знаків;

виховувати увагу, бажання знати і виконувати Правила дорожнього руху, обережність, культуру поведінки на вулицях міста.

формувати здоров׳язберігаючу компетентність учнів;

формувати соціальну компетентність учнів, а саме, здатність співпрацювати, самостійно приймати рішення;

виховувати дбайливе ставлення до свого здоров'я турботу про життя;

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ГРУПИ ДОРОЖНІХ ЗНАКІВ:

ПОПЕРЕДЖУВАЛЬНІ, ЗАБОРОННІ, НАКАЗОВІ, ІНФОРМАЦІЙНО-ВКАЗІВНІ, ЗНАКИ СЕРВІСУ,

ЗНАКИ ДОДАТКОВОЇ НФОРМАЦІЇ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Основи здоров’я», 4 клас

 

Тема: «Дорожні знаки та їх групи.»

 

Мета:  

  •        ознайомити учнів із дорожніми знаками, формувати навички їх розпізнавання, закріпити вивчені Правила дорожнього руху;
  •        розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці, увагу, спостережливість, уміння орієнтуватися на вулицях міста за допомогою дорожніх знаків;
  •        виховувати увагу, бажання знати і виконувати Правила дорожнього руху, обережність, культуру поведінки на вулицях міста.
  • формувати здоров׳язберігаючу компетентність учнів;
  • формувати соціальну компетентність учнів, а саме,  здатність співпрацювати, самостійно приймати рішення;
  • виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я турботу про життя;

 

 

Обладнання: 

  • сюжетні та предметні малюнки,
  • індивідуальні картки
  • дорожні знаки, таблиці з групами дорожніх знаків,
  • робочий зошит «Основи здоров’я»
  • модель уроку,
  •   комп’ютер, презентація

 

 

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Епіграф уроку

Здоров'я настільки переважує решту благ життя,

що здоровий жебрак щасливіший за хворого короля.

Артур Шопенгауер

 

 

І.  Створення емоційного фону.

Учитель:

  Любі діти! У наш клас

Завітали гості щирі!

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Відгадайте загадку

Не золото, а найдорожче. (життя)

 

У народі кажуть, що найцінніший скарб людини – це її здоров’я. Тому його необхідно берегти. Втратити здоров’я або життя дуже просто і легко, а от повернути його назад іноді буває неможливо. Отже, про це треба пам’ятати.

Прослухавши вірш, скажіть, про що ми будемо з вами говорити.

 

Ми живемо в суспільстві людському.

Так багато є правил у ньому.

Знати правила ці треба, друже,

Та й виконувать добре їх дуже.

Правило — це є вимога єдина,

Ну, а ти у суспільстві — людина!

А тепер тобі стало вже ясно —

Всі вимоги виконувать вчасно!

Хай засвоїть твоя голова

В нашій мові чарівні слова.

І знання запасай на майбутнє —

Для людини це сила могутня.

А здоровим щоб буть силі й духу,

Треба знати ще й правила руху.

Хоч питання це дуже складне,

Але знай, що життя в нас одне.

Неповторне: як втратиш — не буде,

Будуть інші сміятися люди,

Будуть інші співати пісні,

Зорі будуть стрічать росяні.

А щоб цього не сталось ніколи,

Ми підемо до нашої школи.

Набирайся і сили, і духу —

Йдемо в гості до Правила Руху.

III. Повідомлення теми, мети.

  1. - Сьогодні на уроці ми не просто будемо вивчати правила дорожнього руху, а познайомимося із дорожніми знаками, їх видами, та навчимося орієнтуватися за ними у межах міста.
  2. Планування роботи за моделлю.         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Очікувані цілі

- Що ви очікуєте від уроку?

 

4. Створення навчальної ситуації.

- Щоб досягти мети, нам слід дотримуватись п’яти правил:

  •             Правило піднятої руки
  •             Дружня співпраця в парах, групах
  •             Уважно слухати вчителя
  •             Активно і творчо працювати
  •             Учитись оцінювати свої знання та знання друзів

 

5. - Відгадайте, хто це?

Ми побачили з тобою,

Як одною лиш рукою,

Тільки жезла він підняв –

Вантажівку вмить спиняв.

Що ж це за силач такий?

Це - ….( інспектор ДАІ)

Мужня людина, яка несе свою службу і в спеку, і в дощ, і вдень, і вночі – це інспектор ДАІ. Він перевіряє справність автомашин, слідкує за виконанням водіями правил дорожнього руху, першим приходить на допомогу потерпілим у дорожньо-транспортних пригодах.

 

ІV. Засвоєння нових знань, умінь та навичок.

 

- Відгадавши загадку, ви зрозумієте про буде йти мова на уроці.

1. Загадка

Стоять вони всі при дорозі,

Допомогти людині в змозі,

Усюди — близько і далеко,

Надійні сторожі безпеки.

Одні із них нам сповіщають,

А інші — щось забороняють,

Попереджають нас завжди,

Аби не трапилось біди.

Вартують на узбіччях тихо,

Оберігають нас від лиха.

Ти тільки будь уважним дуже,                 

Їх слухайся, шановний друже.

Це знає кожен, знає всякий —

Слід поважать дорожні … ( Знаки)

 

ЩО ?

 

 

ДОРОЖНІ   ЗНАКИ

 

Виставити дорожні знаки на дошку.

 

2. Випереджуюче завдання.

Вчитель. Давайте згадаємо історію дорожніх знаків. Чи завжди дорожні знаки були такими, якими вони є зараз?

Окремі учні отримали завдання дізнатися історію створення дорожніх знаків.

Групова робота. Інтерактивна технологія «Навчаючи – учусь»

( Кожна група визначає посланця )

 

І група

Перші дорожні покажчики з'явилися практично одночасно з виникненням доріг. Первісні дороги важко назвати шляхами, які мостили їх камінням, цег­ли, дерев'яних колод, з плит. Перші вимощені дороги з'явились в розвинених могутніх державах: Єгипті, Персії, Римі. Ці дороги були вузькі. Щоб розминутися ви­никли правила, хто багатший, той проїде.

Багато тисяч років тому, люди користувалися звірини­ми стежками. Тварини без складних приладів і точних розрахунків уміють обирати найнебезпечніший напря­мок. Вони обминають велике каміння, грузьку драговину, глибокі провалля. Перші дороги у Південній Америці прокладались по шляхах слонів. Для позначення маршруту первісні мандрівники надломлювали сучки і робили мітки на корі дерев, встановлювали вздовж доріг камені певної форми.

«Не йди сюди» — гілочка покладена поперед стежки.

«Прямуй так» — наконечник стріли чи списа, біля ньо­го малюнок оселі.

«Повертай назад, там...» — зламана гілочка, тонка вер­шина якої повернута до грубішого кінця, а біля неї зоб­раження хижака.

Деякі знаки, зовсім змінившись, дожили до нашого часу.

Білочку на стежці нагадує знак «В'їзд заборонено».

Наконечник стріли — «Рухатися тільки в цьому на­прямі»

А зігнуту назад гілочку — знак «Місце для розвороту».

 

Наступним кроком стало надання придорожнім спорудам конкретної форми, щоб виділити їх на фоні навколишнього пейзажу. З цією метою вздовж доріг почали ставити скульптури.

 

Одну з таких скульптур - половецьку бабу - можна побачити в музеї. Після виникнення писемності на каменях стали робити написи, звичайно писали назву населеного пункту, в який веде дорога. Перша в світі система дорожніх покажчиків виникла в Давньому Римі в III ст. до н.е.

2 група

Юлій Цезар був, ймовірно, першим правителем в історії, який ввів правила дорожнього руху. Він, наприклад, прийняв закон, по якому жінки не мали права управляти колісницями в Римі. Із виникненням автомобілів з'явилися перші регулювальники, які стояли на дорогах і рукою показували напрям руху. Потім їм видали сигнальні ліхтарі. Але вони не могли вирішити всіх проблем.

 Перший світлофор був винайдений Джеєм Найтом і встановлений 10 грудня 1868 року в Лондоні. Управлявся він вручну й мав два семафорних крила. Якщо крила були підняті горизонтально, це означало сигнал «Стоп», а коли їх опускали під кутом 45 градусів – дозволялося обережно рухатися. І все ж таки багато фахівців вважають, що справжній світлофор народився 5 серпня 1914 року. Вони мали червоний і зелений кольори й при перемикані видавали звуковий сигнал. Керував системою поліцейський, який сидів у скляній будці на перехресті.  До 1920 року не існувало автоматичних світлофорів.

 

3 група

У 1903 році на вулицях Парижа з'явилися перші дорожні знаки: на чорному або синьому тлі квадратних вивісок білою фарбою було намальовано символи - «Крутий спуск», «Небезпечний поворот», «Нерівна дорога». Стрімкий розвиток транспорту ставило перед кожною країною одні й ті ж завдання: як покращити організацію руху і безпеку проїзду. Для вирішення цих питань представники європейських країн зібралися в 1909 р. в Парижі на конференцію з автомобільного руху, на якій була розроблена і прийнята «Міжнародна конвенція щодо пересування автомобілів». Даною конвенцією було введено чотири дорожніх знаки: «Нерівна дорога», «Звивиста дорога, «Перехрестя» і «Перетин з залізницею».

  1. Перевірка за допомогою технології «Мозковий штурм»
  1.              Коли виникли дорожні знаки? (ІІІ ст.. до н.е.)
  2.              Де виникла перша система дорожніх знаків? (В Давньому Римі)
  3.              Де з’явилися перші дорожні знаки? (у Парижі)
  4.              Де і коли була прийнята «Міжнародна конвенція щодо пересування автомобілів»? (в Парижі, в 1909 р.)
  5.              Які були перші дорожні знаки? («Нерівна дорога», «Небезпечний поворот», «Крутий спуск»).

 

4. Розповідь учителя

Коли людина вчиться читати, їй показують букви. Із букв будують слова, зі слів — речення. У дорожньої мови також є букви — знаки. Але їх не потрібно складати у слова. Один знак, одна дорожня буква означає цілу фра­зу — дорожній сигнал. Ці сигнали бувають різними. Одні попереджають водія або пішохода про небезпеку, інші — забороняють рух. Є знаки, за допомогою яких можна дізнатися, де отримують якусь послугу.

Усі  дорожні знаки (додаток 1 Правил дорожнього руху) поділяються на сім груп (категорій):

 попереджувальні знаки;

 заборонні знаки;

 наказові знаки;

 інформаційно-вказівні знаки;

 знаки сервісу;

 таблички;

 знаки пріоритету. ( в книжці не сказано)

 

Одні знаки розміщені на трикутниках з червоною об­лямівкою. Мають фон — білий, малюнки — чорні. Вони попереджають водіїв про наближення до небезпечної ділянки дороги і характер небезпеки. Під час руху по цій ділянці необхідно вжити заходів для безпечного проїзду. Це – попереджувальні знаки.

Інші знаки не випадково розміщені у колі з червоною облямівкою або з червоним фоном. Вони забороняють рух певних транспортних засобів, в’їзд автомобілів,їх стоянку, розворот. Це - заборонні знаки.

 

А ось знаки у колі блакитного кольору. Вони дозволя­ють рух, наказують рухатися у певному напрямку легко­вим автомобілям, вказують велосипедну доріжку, доріжку для пішоходів тощо. Це - наказові знаки.

 

А ось інші знаки: форма — квадрат або прямокутник, колір фону, як правило, синій (на автомагістралях — зелений), колір малюнків, як правило, білий. Вони інформують учасників дорожнього руху про розташування населених пунктів, різних об'єктів, територій, де діють спеціальні правила. До цих знаків відносяться також покажчики напрямів і відстаней, кілометрові знаки, знаки з вказівкою назв міст і річок. Це – інформаційно-вказівні знаки.

Є ще знаки — блакитні прямокутники з малюнками: то ніж з виделкою, то червоний хрест, то намет, то ліжко. Не важко здогадатися, що ці знаки вказують: поруч пост ДАІ, їдаль­ня, медичний пункт і т. д  Це - знаки сервісу. ( Форма — прямокутна, колір фону — білий, колір малюнків — чорний, окантовка синя.)

Таблички до дорожніх знаків. Вони прямокутної форми, колір фону — білий, колір малюнка — чорний, окантовка — чорна. На них малюнки, які несуть різну інформацію. Наприклад: «Ожеледиця», «Інваліди», «Сліпі пішоходи»….

5. Робота в  підручнику с. 109-115

6. «Мозковий штурм» 

- Що нового можете додати до моєї розповіді?

- Які ж функції дорожніх знаків?

- Якими дорожніми знаками ви користувались?

- Які з наказових знаків обов’язково треба запам’ятати?

- Поміркуйте,чому водієві важливо знати знаки сервісу?

- Які важливі відомості сповіщають водіям, пішоходам інформаційно-вказівні знаки?

7. Робота в зошиті с. 54 «З’єднай вид знака з його описом». Взаємоперевірка.

 

8. Вікторина

- А тепер я перевірю, чого ви навчились.

Гра покаже,чи всі діти старанно трудились.

( вчитель читає вірш про знак, а учні класу називають та показують його.)

 

Водій гальмує тут уважно,                        Попереджувальні

Ну, а за ним його сусід.

А люди йдуть собі поважно,

Бо пішохідний перехід! ( Знак 1.32 Пішохідний перехід)

 

Ще більш уважним треба бути,                Попереджувальні

Як край дороги школа є.

Бо діти можуть і забути,

Що цілий ряд машин снує. ( Знак 1.33 Діти)

 

А тут хлопчина може мчати,                        Попереджувальні

І зразу, може, не збагне.

Тут треба теж пригальмувати,

І лихо хлопчика мине. ( Знак 1.34 Виїзд велосипедистів)

 

Перед залізницею завжди зупинись,       

І на різні сторони уважно подивись.                 Попереджувальні

Бо нема шлагбаума. То уважним будь!

Й знак оцей важливий ніколи незабудь! (Залізничний переїзд без шлагбаума)

 

А ось і інша небезпека —

Хто знає, що в собі таїть?                             Попереджувальні

Обвал дороги недалеко?

Чи впало дерево й лежить?

Усе, звичайно, може бути:

Аварія чи кавардак.

Не можна і на мить забути

Цей попереджувальний знак ( Знак 1.39 Інша небезпека ( аварійно –

небезпечна ділянка)

 

Всякий рух забороняю                                   Заборонні

І відразу в толк візьміть.

Всіх про це повідомляю —

І, будь ласка, не шуміть.  (3.1 — Рух заборонено.)

 

 

 

Недалеко і до лиха,                                     Заборонні

Ця дорога смерть несе.

На велосипеді їхать

Заборонено, і все.

Якщо й вік вам дозволяє,

Чотирнадцять повних є,

Їхать він забороняє,

Бо для вас доріжки є!

А під знак оцей на трасу

Їхать вам уже ніяк!

Не забудьте мене часом,

Я вам заборонний знак.. (3.8 — Рух на велосипедах заборонено)

 

Я кричу, я заявляю                                        Заборонні

Всім, хто хоче довго жить.

Строго я забороняю

Пішоходам тут ходить! (3.9 — Рух пішоходів заборонено.)

 

Знак оцей — пересторога,                              Заборонні

Дуже добре треба знать.

Тут кінчається дорога —

Заборонено в’їжджать! (3.21 — В’їзд заборонено)

 

Хто мене впізнав, скажіть!           

Я такий чудовий!                                              Наказові

Тут спокійно всі ходіть,

Знак я наказовий!

Я існую лиш для тих,

Хто пішечком ходить.

І спиню проїжджих всіх,

Щоб вам не зашкодить. (Знак 4.13. Доріжка для пішоходів)

 

 

7.  Гра «Розстав дорожні знаки на місце­вості».

8. Гра «Так чи ні»?

1. Місце, де на вахті стоїть міліціонер. Пост ДАІ

2. Дуже хочеться їсти. Який ми шукаємо знак? Проїзд заборонено

3. Дуже хочеться їсти. Ми шукаємо знак…  Ресторан або їдальня.  Кафе.

4. Ніч… Де зупинитися? Рух велосипедиста

5. Який знак допоможе перейти дорогу? Пішохідний перехід

6. Який рух забороняє рухатися? В’їзд заборонено

7. Який знак сповіщає про виїзд велосипедистів? Виїзд велосипедистів

 

9. Робота у зошиті. С. 55 « Що означають знаки? Напиши.»

 

10. Розгляд ситуацій.

 

Дівчинці, при поверненні зі школи додому, необхідно перейти дорогу. Побачивши знак «Діти», вона впевнено закрокувала через проїзну частину. Чи правильно зробила дівчинка? Якщо ні, то чого?

Відповідь: Знак «Діти» не дає переваги пішоходу при переході дороги. Дівчинці потрібно було зупинитися на тротуарі, глянути ліворуч і, лише переконавшись, що смуга руху вільна, дійти до середини дороги. Зупинитися на осьовій лінії, подивитися праворуч і закінчити перехід, якщо немає машин.

11. Групова робота на картках.

1. Познач групи дорожніх знаків.

2. Карта району. Розставте дорожні знаки.

3. Знайди назву дорожніх знаків.

           4. Розкажіть про дорожній знак за таким планом:

        Як називається знак.

        До якої групи належить.

        Що він означає.

5. Дай відповіді на запитання

1.     Людина, яка їде у транспорті. (Пасажир)

2.     Як називають той пост, де на вахті стоїть міліціонер? (ДАІ)

3.     До якої групи належать знаки, схожі на червоне око світлофора? (Заборонні)

4.     Людина, яка іде по тротуару. (Пішохід)

5.     Як називаються ті знаки, що зображені у блакитно­му крузі? (Зобов'язуючі)

6.     Пристрій для регулювання руху транспорту і пішо­ходів. (Світлофор)

V. Підсумок уроку

Чи збулися ваші очікування?

«Мозковий штурм»

1. Для введення обмежень в русі застосовують …(заборонні дорожні знаки).

2. Загальною ознакою попереджувальних дорожніх знаків є …(трикутник з червоною облямівкою та білим фоном).

3. Працівник ДАІ, який регулює дорожній рух…(регулювальник).

4. Нормативний документ, який встановлює порядок дорожнього руху на всій території України…(Правила дорожнього руху).

5. Інформують про розміщення об’єктів сервісу…(знаки сервісу).

6. Загальною ознакою заборонних знаків є…(коло з червоною облямівкою та білим фоном).

Цікаво!

Забороняється самовільно встановлювати, знімати, пошкоджувати чи закривати дорожні знаки, розташовувати плакати, афіші, рекламні носії, які можуть погіршити видимість чи ефективність знаків, осліпити учасників дорожнього руху, відволікти їхню увагу і поставити під загрозу безпеку дорожнього руху.

Любіть себе та інших поважайте,

Своє життя й здоров’я бережіть.

І правильну дорогу вибирайте,

Якщо до старості бажаєте дожить.

Щоб не спізнитись ви не поспішайте.

Раніше вийдіть, щоб спокійно йти.

А по дорозі рот не роззявляйте,

Щоб і життя, й здоров’я зберегти.

Бо їде транспорт, всюди перехожі.

Хтось на роботу, хтось з роботи йде.

Чи сіє дощ, чи дні стоять погожі,

А рух не зупиняється ніде.

Летять машини, швидкість в них висока.

Миттєво транспорт цей не зупинить.

І хоч дорога, може, й не широка,

Та через неї, діти, не біжіть.

Спіткнутись можна чи перечепитись…

Летять машини, вам несила встать.

Автомобіль не може зупинитись,

Страшне нещастя може вас спіткать.

Дорогу виберіть до рідної вам школи,

Щоб світлою й безпечною була.

І навпростець теж не ходіть ніколи,

Собі й нікому не бажайте зла

 

 

 

1

 

doc
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
550
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку