Дата _______ Номер уроку _______ Соціально побутове орієнтування 3 клас
Тема. Дорожня безпека
Мета. пояснити правила переходу проїжджої частини дороги; вчити розпізнавати
дорожню розмітку; поглибити знання про правила пішохідного руху; вчити уникати небезпеки на дорозі, визначати напрямок руху транспортних засобів; виховувати дисциплінованість пішохода.
Обладнання: зошит, ілюстративні та роздаткові матеріали.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
1.Організаційний момент
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок.
Будем добре працювати,
Хороші результати будемо мати.
2.Нервово-психологічна підготовка
Прослуховування пісні гурту Мандри «Дорога»
3.Перевірка домашнього завдання.
4.Актуалізація опорних знань
Робота над загадками
• Тягнеться нитка,
А в клубок не змотаєш. (Дорога)
• На дорозі їх багато —
Іде на колесах хата.
Двері спершу ти відчиниш,
На дивані відпочинеш,
А вона в єдину мить
Хоч куди тебе домчить. (Автомобіль)
— У школі ви — учні, а на дорозі — пішоходи. Щоб не сталося біди, необхідно виконувати Правила дорожнього руху.
— Які з них ви вивчили у 1-му класі? (Кожна вулиця має проїжджу частину для руху транспорту. Це — дорога. Пішоходи ходять узбіччями або тротуарами.
Світлофор — найкращий друг пішоходів. Переходити дорогу треба на переході.)
Бесіда запитаннями.
— Як називається частина дороги, призначена для руху транспорту?
— Як називається місце, де пішоходи переходять дорогу?
5.Мотивація учбової діяльності.
— Сьогодні на уроці ви поглибите свої знання про правила пішохідного руху з метою запобігання небезпеки на дорозі.
6.Повідомлення теми уроку
7.Пояснення нового матеріалу
— Що треба робити, щоб на вулицях і дорогах нашої країни було безпечно?
— Розглянь малюнок Для чого призначені тротуари? Для чого призначена проїжджа частина?
— Як перекладається слово тротуар (с. 78)? Як по ньому треба йти?
— Де треба ходити, якщо тротуарів немає?
— Де треба ходити, якщо відсутні пішохідна і велосипедна доріжки?
Словникова скарбничка
Пішохід — особа, яка бере участь у дорожньому русі поза транспортними засобами. Пішоходами є також люди, які рухаються в інвалідних колясках без двигуна, ведуть велосипед, мопед, мотоцикл, везуть санки, візок, дитячу чи інвалідну коляску.
Учасники дорожнього руху — це особи, які беруть участь у русі на дорозі: пішоходи, водії транспорту, пасажири, погоничі тварин.
Робота за підручником
— Розглянь малюнки на с. 80. Згадайте, які бувають пішохідні переходи та які знаки біля них встановлюють.
— Розглянь малюнки на с. 81. Як переходити дорогу в місцях, де встановлено світлофор?
— Як переходити дорогу, якщо поруч немає пішохідного переходу і світлофора?
— Що треба зробити перед переходом дороги спочатку?
— Розглянь верхній малюнок на с. 82. Розкажіть, як переходити дорогу.
— На проїжджій частині дороги часто можна побачити позначення білою, жовтою, синьою або червоною фарбою. Це — дорожня розмітка.
Потоки транспорту, що рухаються у протилежних напрямках, розділені осьовою лінією.
Місце пішохідного переходу позначають «зеброю» або доріжкою з пунктирних ліній, якщо на переході є світлофор. .......
На широких дорогах розмічають «острівці безпеки», де пішоходи можуть зупинитися і пропустити транспорт.
— Для чого призначена дорожня розмітка?
— Розглянь малюнок. Для чого призначена біла вузька суцільна лінія посередині дороги?
— Чому розмітку у вигляді білих широких смуг, що нанесені поперек дороги, називають «зеброю» (с. 83)? Що вона показує? (Місце пішохідного переходу, де немає світлофора.)
Робота з ілюстрацією.
Відгадайте загадку.
• А я зебра не проста,
Без копит і без хвоста, .......
Лиш біленькі смуги маю.
Я лежу, а не гуляю. .......
Знає кожен пішохід:
Я — дорожній... (перехід).
Робота в парі
— Розкажи мені правила переходу дороги.
— Які пішохідні переходи зустрічаються на вашому шляху до школи? Розкажи, як ти по них переходиш дорогу.
— Для чого потрібна дорожня розмітка?
8.Фізхвилинка.
Раз, два — всі пірнають,
Три, чотири — виринають,
П’ять, шість — на воді
Кріпнуть ручки молоді.
Сім, вісім, що є сили
Всі до берега приплили,
Дев’ять, десять — розгорнулись,
Обсушились, розігрілись
І за парти тихо всілись.
9.Закріплення знань.
— Які частини дороги вам відомі?
— Які правила пішоходів ви запам’ятали?
— Які дорожні знаки ви зустрічаєте дорогою до школи?
— Якої сторони ви тримаєтесь на тротуарах і пішохідних доріжках?
— Де ви переходите дорогу, коли йдете до школи?
— Чи користуєтесь ви підземним і надземним переходами?
— Чи переходите ви дорогу підземним або надземним переходами, йдучи до школи?
10.Рефлексія.
- Що сподобалося на уроці?
11. Домашнє завдання.