Тема 1. ПОДОРОЖУЄМО І ВІДКРИВАЄМО СВІТ.
ТИЖДЕНЬ 2.
ТЕМА УРОКУ «Досліджуємо разом. Павутиння на шкільному подвір'ї. Як збирати павутиння »
Мета: ознайомити учнів із класом «павукоподібних», розвивати інтерес до пізнання, самостійне та критичне мислення, дрібну моторику; збагачувати активний словник; сформувати основні правила поведінки в природі, виховувати бережливе ставлення до тварин.
Обладнання: підручник О. Волощенко, О. Козак, Г. Остапенко “Я досліджую світ” 3 клас (частина 1); робочий зошит № 1 “Я досліджую світ”; кольорові олівці; зображення різновидів павуків; кульки з вати (пінопласту) чи серветки для дослідження.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: після цього уроку діти зможуть:
Називати основні ознаки павукоподібних.
Пояснювати: чому не варто боятися павуків.
Порівнювати різновиди павуків.
Формулювати власні судження стосовно цих тваринок .
Хід уроку
І етап. АКТУАЛІЗАЦІЯ =ВИКЛИК
1.Організаційна частина
Перевірка присутності та готовності учнів до уроку.
Емоційне налаштування.
Девіз уроку:
Думати – колективно.
Діяти – оперативно.
Сперечатись – доказово.
Це для всіх обов’язково.
2. Вступна частина
Забезпечити сприятливий мікроклімат на уроці, пізнавальну атмосферу.
Відгадай загадку
У куточку поселивсь
І мерщій обгородивсь,
Сплів драбинки про запас.
— Прошу, мухи, в гості вас!
Прийом «Асоціативний кущ»
Мета : висловити асоціації, які виникають у дітей, коли чують слово «павук».
Інструкція: Діти, коли ви чуєте слово «павук» , що найперше спадає вам на думку? Які слова чи почуття виникають у вашій уяві?
На дошці посередині записую слово «Павук», від нього стрілочками асоціації ( 4-5 думок учнів).
Стратегія « Таблиця ЗХД».
Запитання до учнів «Що визнаєте про павуків?» - записую у І колонку (таблиця на ватмані). Далі ставлю ще одне запитання « А що би ви хотіли дізнатися про павуків ще?». Відповіді коротко записую в ІІ колонку таблиці.
Остання колонка може заповнюватися вже після наступного етапу – осмислення ( Усвідомлення змісту)
Після завершення роботи з другою колонкою, оголошую тему уроку і очікувані результати.
Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?( відповіді учнів)
Сьогодні ми знову будемо подорожувати і відкривати світ разом із павучком. Я сподіваюсь, ми навчимось розрізняти павуків від інших тваринок, наприклад, комах. Ознайомимось із різновидами павуків. Також на основі здобутих знань сформуємо власне ставлення до павуків.
ІІ етап. УСВІДОМЛЕННЯ ЗМІСТУ.( Осмислення)
Зараз я вам хочу прочитати розповідь про павучків . Але перед тим, давайте, висловимо припущення щодо сутності цих тваринок.
Я пропоную вам списки тверджень, сформульованих на основі змісту розповіді. Ви маєте припустити,чи правильні ці висловлювання.
Павуки мешкають на всій планеті, у всіх країнах (так)
Арахнофобія – найпоширеніша боязнь павуків (так)
Всі павуки полюють за допомогою павутини (ні)
Павуки мають 4 пари ніг (так)
Кров у павуків червоного кольору (ні)
Павуки живляться тільки комахами (ні)
Павуки є членистоногими тваринами. Всі види павуків мають по 4 пари ніг. Їх тіло розділене на 2 частини – черевце і головогруди. На головогрудях розташувалися 4 пари ходильних кінцівок і 2 пари видозмінених кінцівок – ротові органи. Вони необхідні для захоплення і подрібнення їжі.
В кінці черевця є 3 пари павутинних бородавок, що відповідають за вироблення павутини. Вони являють собою видозмінені черевні кінцівки. З павутинних бородавок виділяється рідина, яка миттєво твердне на повітрі і перетворюється в досить міцну нитку. Павутина відрізняється ступенями клейкості, товщини і міцності.
Павуки живляться комахами, дощовими черв’яками, жабами, мишами, птахами, равликами, мурахами, ящірками, пуголовками, невеликими рибками.
Павуки мешкають на всій планеті, у всіх країнах.
Не всі павуки полюють за допомогою павутини, деякі вважають за краще накидатися на здобич, як справжні хижаки, як-от австралійські павуки-гладіатори.
У павуків замість крові гемолімфа, вона прозора, але на повітрі стає блакитною.
Як ви думаєте : чи слід боятися павуків?
Виявляється, що багато людей дуже боїться павуків. Боятись павуків – це природно. Боязнь павуків – арахнофобія. Насправді павуків не варто боятися, адже в більшості випадків вони є безпечними. Проте варто бути обізнаними в тому, що деякі павуки є отруйними (наприклад, павук-банан, каракурти, тарантули, павуки-зебри, павуки-оси – показую зображення). Павуки ніколи не нападають першими і без причин.
Павуки можуть бути корисними, тому що вони знищують інших комах і навіть тих, які розносять хвороби, наприклад, москітів.
Домалюйте симетрично павучка.
Знайомимось із алгоритмом виконання дослідження.
Ми дізналися багато цікавих фактів про павуків. І сьогодні ми маємо нагоду перевірити наскільки міцна павутинка. Інформацію про проведене дослідження ми запишем у зошит № 1 (с. 9, завд. 1).
ІІІ ЕТАП.РЕФЛЕКСІЯ.
Закріплення й узагальнення знань.
У нас залишилася незаповнена третя частина таблиці. Давайте пригадаємо, що ми дізналися про павуків. Заповнюємо третю колонку на ватмані.
Запитання учням:
- Що нового ви сьогодні дізналися на уроці?
- Що вразило вас найбільше?
- Чи визначили ви для себе: чи потрібно боятись павуків?
- Чи змінилось ваше ставлення до павуків на основі отриманих знань?
Таблиця «З-Х-Д»
«Продовжи речення»
Інструкція. На завершення уроку пропоную на основі здобутих на уроці знань продовжити речення:
Тепер я знаю… .
Тепер я буду… .
Учні висловлюють свою думку .
Підсумок уроку.
Оголошення Д/З