Тема уроку: Два способи зміни внутрішньої енергії тіла.
Мета: сформувати знання про два способи зміни внутрішньої енергії тіла: роботу і теплопередачу та вміння застосовувати їх для пояснення конкретних явищ; розвивати логічне мислення учнів; виховувати позитивне ставлення до навчання.
Обладнання: шматочки дроту або скріпки (для кожного учня), колба, з’єднана гумовою трубкою з рідинним манометром; металева трубка з корком, спиртівка, спирт, повітряний насос, закоркована посудина з двома отворами.
Тип уроку: комбінований.
Міжпредметні зв’язки: з трудовим навчанням — нагрівання інструменту та оброблюваних деталей під час роботи в шкільних майстернях; з історією — здобування вогню первісною людиною шляхом тертя.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчання, повідомлення теми і мети уроку
Фронтальний дослід № 1. Візьміть скріпку та декілька разів швидко випрямте та зігніть її кілька разів. Доторкніться до місця згину.
Що ви відчуваєте? Чому?
На це питання ми з легкістю зможемо відповісти після вивчення теми «Два способи зміни внутрішньої енергії».
1. Учні відповідають з місця на запитання.
Сформулюйте основні твердження про будову речовини.
Що таке енергія?
Які види механічної енергії ви знаєте?
Наведіть приклади явища, за якого відбувається перетворення потенціальної енергії в кінетичну; кінетичної — в потенціальну.
Один учень розповідає про домашнє експериментування, робить висновок (внутрішню енергію тіла можна змінити за рахунок механічної роботи).
На основі розглянутих прикладів і досліду проводиться фронтальна бесіда за запитаннями:
Чи залишається внутрішня енергія тіла незмінною?
Як дізнатися, що вона збільшилася, зменшилася? (Тіло нагріюся, деформувалося)
Після цього треба розглянути способи, якими можна досягти зміни внутрішньої енергії.
ІУ. Вивчення нового матеріалу
Дослід 2. Колбу з повітрям з’єднують гумовою трубкою з рідинним манометром, потім її нагрівають гарячим повітрям над спиртівкою. Тиск газу в колбі зростає, рівні рідин у манометрі змінюються. Отже, за рахунок нагрівача внутрішня енергія спочатку зросла, потім за рахунок цієї енергії газ виконав роботу — змістив рідину в манометрі.
Дослід 3. У металеву трубку наливають трішки води, щільно закривають корком і закріплюють похило в штативі. Трубку нагрівають над полум’ям. Вода кипить, і пара виштовхує корок.
Пояснюючи ці досліди, учитель розкриває механізм теплопередачі з точки зору молекулярно-кінетичної теорії. Молекули гарячого тіла мають більшу кінетичну енергію, ніж молекули холодного, тому, стикаючись у граничному прошарку з молекулами холодного, вони віддають їм частину своєї кінетичної енергії. Потім молекули граничного прошарку, взаємодіючи з молекулами наступного, теж «діляться* з ними цією енергією. Віддавши деяку частину її, вони знову можуть одержати від молекули гарячого тіла нову порцію енергії, яку передадуть далі. Звідси й назва цього фізичного явища — теплопередача. Внутрішню енергію можна збільшити не тільки внаслідок теплопередачі, а й виконуючи механічну роботу.
Дослід № 4. У металеву трубку наливають трохи спирту, щільно закривають корком і натирають цю трубку шнуром,— корок вискакує з трубки.
Під час натирання трубки ми виконуємо механічну роботу. Внутрішня енергія тіла збільшується, бо трубка нагрівається. Спирт всередині трубки швидко випаровується, і його пара виштовхує корок.
Дослід № 5. Закорковану посудину, дно якої змочено водою, під’єднують другим отвором до повітряного насосу й нагнітають у неї повітря; корок виштовхується. У колбі утворюється туман.
зменшується. У той момент, коли температура різко падає, у колбі утворюється туман.
Учні разом з учителем роблять висновки стосовно вивченого, записують їх у зошитах.
Два способи зміни внутрішньої енергії : робота і теплопередача
Теплопередача — це процес зміни внутрішньої енергії тіла без виконання роботи над тілом або самим тілом.
Осмислення та закріплення вивченого
Фронтальна бесіда за питаннями:
Що називають внутрішньою енергією?
Які існують способи зміни внутрішньої енергії?
Наведіть приклади явищ, коли внутрішня енергія змінюється в процесі теплопередачі. {Нагрівання ложки, опущеної в склянку з гарячим чаєм, нагрівання води в каструлі, охолодження поверхні праски, паяльника, коли їх вимикають.)
Наведіть приклади явищ, за яких внутрішня енергія змінюється в процесі роботи. {Нагрівання інструменту та деталей під час роботи, спалахування сірників під час тертя об коробок, здобування вогню тертям.)
Наводячи кожний приклад, уточнюємо, як саме змінилася внутрішня енергія: збільшилася чи зменшилася.
Розв’язування якісних задач
Шайба ковзає по горизонтальній площині. Що відбувається з потенціальною енергією шайби? Кінетичною енергією? Внутрішньою енергією?
Як змінюється внутрішня й механічна енергія хокейної шайби:
а) коли її виносять на мороз;
б) коли літак, у якому перевозять шайбу (разом з хокейною командою), збільшує швидкість на злітній смузі;
в) коли літак злітає вгору;
г) коли по шайбі б’ють клюкою?
Чи можна запалити сірника, не виконуючи над ним механічної роботи?
Коли забивають цвях, його шляпка нагрівається слабо, а коли цвях вже забитий, то досить кількох ударів по шляпці, щоб її сильно розігріти. Пояснити це явище.
У.Домашнє завдання
Опрацювати § за підручником, довгострокове завдання: ознайомитися з додатковою літературою з питання: «Яке значення має теплопередача в природі, побуті, техніці?»
УІ.Підбиття підсумків уроку