Старокостянтинівський РМК
Урок екології в 11 класі на тему:
Колообіг речовин і енергії як основний системотворчий фактор. Поняття біогеохімічного циклу та його ролі у функціонуванні та розвитку геосистем.
Клименко Л. М.
Клименко В.А.
2018 р.
Мета: розкрити суть колообігу речовин і енергії як основного системоутворюючого фактора, визначити його основні ланки та розкрити поняття «біогеохімічного циклу» та його ролі у функціонуванні та розвитку геосистем;
продовжувати розвиток та формування в учнів умінь та навичок роботи з роздатковим матеріалом, підручником та порівняльними таблицями, навичок порівняння, аналізу й узагальнення отриманих знань;
виховувати бережливе ставлення до природи, продовжувати формувати розуміння й прагнення раціонального природокористування, сприяти розвитку ціннісного ставлення до природи рідного краю.
Обладнання та матеріали: дидактичний матеріал, презентація «Колообіг речовин та енергії» (за наявністю комп’ютерного обладнання).
Базові поняття та терміни: колообіг речовин, потік енергії, ланки колообігу, біогеохімічний цикл, антропогенний вплив.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи навчання: інтерактивні, пояснювально-ілюстративні — бесіда, розповідь; репродуктивні, частково пошукові, проблемні, творчі.
Структура уроку
I. Організаційна частина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 хв
ІІ. Аналіз контрольної роботи №1..……………………………………. 5 хв
ІII. Актуалізація опорних знань . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 хв
IV. Мотивація навчальної діяльності . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 хв
V. Вивчення нового матеріалу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 хв
VІ. Узагальнення та систематизація знань . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 хв
VІI. Підсумки уроку . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 хв
VIІI. Домашнє завдання . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1 хв
Хід уроку
І. Організаційна частина. Привітання, перевірка присутніх та готовності до уроку.
ІІ. Аналіз контрольної роботи №1.
ІII. Актуалізація опорних знань
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Уявіть собі, що з нашої планети зникли всі редуценти. До чого це призведе?
Необхідно підвести учнів до розуміння того, що всі організми є невід’ємною частиною біосфери, для кожної екосистеми важливі всі її компоненти і вона зможе існувати лише за наявності усіх трьох ланок трофічних ланцюгів: продуцентів, консументів і редуцентів.
— Чим наша планета відрізняється від інших планет Сонячної системи?
— Як ви гадаєте, завдяки чому життя на нашій планеті постійно підтримується?
Вчитель повідомляє учнів, що фасилітатором називають викладача, вчителя, тренера, основне завдання якого полягає в стимулюванні та направленні процесу самостійного пошуку інформації та спільної діяльності учнів.
Сьогодні завдання фасилітаторів, опираючись на отримані картинки, пояснити класу тему й мету нашого уроку.
З класу обираємо два учні, які хочуть спробувати себе в ролі фасилітаторів й вручаємо їм картки із зображенням та висловом. Їх завдання: Якнайкраще й доступніше пояснити своїм однокласникам, над якою темою сьогодні працюватиме клас.
Отже, тема нашого уроку як ви вже зрозуміли - колообіг речовин і енергії як основний системотворчий фактор. Поняття біогеохімічного циклу та його ролі у функціонуванні та розвитку геосистем.
Мета уроку - розкрити суть колообігу речовин і енергії як основного системоутворюючого фактора, визначити його основні ланки та розкрити поняття «біогеохімічного циклу» та його ролі у функціонуванні та розвитку геосистем.
V. Вивчення нового матеріалу
Для постійного існування біосфери, для запобігання загибелі життя на Землі в природі мають постійно відбуватись безперервні процеси перетворення її живої речовини. Біологічний колообіг —це багаторазова участь хімічних елементів у процесах, які протікають у біосфері.
У біосфері відбувається постійний колообіг активних елементів, які переходять від організму до організму, у неживу природу і знову до організму. Елементи, які вивільняються мікроорганізмами при гнитті, надходять у ґрунт і атмосферу, знову включаються до колообігу речовин біосфери, поглинаючись живими організмами.
Цей процес є біогенною міграцією атомів. Для біогенної міграції характерне накопичення хімічних елементів у живих організмах, а також їх вивільнення в результаті розкладу мертвих організмів.
Біогенна міграція спричинюється трьома процесами:
• обміном речовин в організмах;
• ростом;
• розмноженням.
Визначення біогенної міграції хімічних елементів, що спричинена силами життя, дав B. I. Вернадський (Закон біогенної міграції атомів). Біогенна міграція є частиною загальної міграції хімічних елементів біосфери. Головною геохімічною особливістю живої речовини є те, що вона, пропускаючи крізь себе атоми хімічних елементів земної кори, гідросфери та атмосфери, здійснює
у процесі життєдіяльності їх закономірну диференціацію. Завершуючи свій життєвий цикл, організми повертають природі все, що взяли в неї упродовж життя.
- Яка причина постійного колообігу в біосфері? (Обмеженість
елементів, із яких утворюється тіло організмів.)
Циклічність і біогенна міграція речовин – умови існування геосистем
Найважливішою умовою стійкості існування екосистем усіх рівнів є
колообіг речовини на планеті. Колообіги речовин є ландшафтоутворювальними процесами, оскільки до них залучені всі компоненти ландшафту чи природного середовища.
Колообіг хімічних речовин із неорганічного середовища через рослинні та тваринні організми назад у неорганічне середовище з використанням сонячної енергії та енергії хімічних реакцій називається біогеохімічним циклом. У такі цикли втягнуті практично всі хімічні елементи і насамперед ті, що беруть участь у побудові живої клітини.
Біологічний колообіг оборотний не повністю, частина речовин постійно виходить із колообігу й осідає в товщі осадових порід як органогенні вапняки, гумус, торф і т. п. У результаті колообігу біосфера (чи інша екосистема) не повертається в початковий стан: для біосфери характерний поступальний рух, тому символом біологічного циклу є не коло, а циклоїд (спіраль).
Завдання:
Як відбувається перетворення руди на сталь, дерева – на меблі, нафти – на пластмасу, бавовни – на тканину? Зазначити, що на шляху цих перетворень потрібно взяти із середовища, а що повернути йому, як змінюються властивості матерії у кінцевих технологічних ланцюжків.
Учні об’єднуються у 4 групи, кожна отримує завдання опрацювати й схематично зобразити одного із основних біофільних елементів (Карбону, Оксиген, Нітрогену, Фосфору).
Кожна група отримує довідковий матеріал, опрацьовує його та має свою відповідь сформулювати у вигляді відповідей на такі основні запитання:
На одному дереві в лісі за сезон утворюється 10 кг сухої маси листя, яку поїдає гусінь. Цю гусінь поїдають комахоїдні птахи. Середня маса комахоїдної птахи — 200 г. Вміст води в її організмі — 75 %. Скільки дерев треба для того, щоби протягом сезону могла прогодуватися зграя таких пташок, до складу якої входить 10 особин, за умови, що на наступний трофічний рівень у екосистемі переходить 10 % речовини?
Біогеохімічний цикл – це незамкнутий (замкнутий) та зворотній (незворотній) процес колообігів речовин і потоків енергії між компонентами біосферної цілісності. У багатьох ланках природних колообігів людська діяльність набула ролі другорядної (головної) сили, яка змінює ці процеси. Часто хімічна рівновага порушується через недостатність (недосконалість) технологічних процесів. На колообіг основних біофільних елементів впливають такі види антропогенної діяльності як винищення (насадження) лісів, руйнація (відновлення) ґрунтів.
- Перевірка правильності виконання завдання
VIІ. Підсумки уроку
Кожне нове досягнення неминуче супроводжується втратою чогось попереднього.
Баррі Комонер
VIIІ. Домашнє завдання Опрацювати параграф 12 (ст. 50-54).
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
Додаток №1.
|
«Вода – вічна мандрівниця» |
|
«Все пов'язане з усім» - Перший із неписаних законів екології |
Додаток №2
Додаток №3.
Колообіг Карбону |
|
Природні сполуки, до складу яких входить Карбон, постійно зазнають змін, унаслідок яких здійснюється колообіг Карбону. Важлива роль у колообігу Карбону належить карбон(IV) оксиду, який входить до складу атмосфери. Цей газ надходить в атмосферу внаслідок багатьох процесів —виверження вулканів, горіння палива, розкладання вапняку, дихання живих організмів, процесів бродіння і гниття. З повітря СO2 у значних кількостях поглинається наземними рослинами та фітопланктоном Світового океану. Процес поглинання СO2 відбувається тільки на світлі — фотосинтез, унаслідок якого утворюються органічні сполуки, що містять Карбон. Із рослин, які поїдаються тваринами, Карбон переходить у тваринні організми. Тварини виділяють Карбон у вигляді вуглекислого газу під час дихання. Рослини і тварини з часом відмирають, починають гнити, окислюватись і частково перетворюватися на СO2, що повертається у повітря й знову поглинається рослинами. А частково рослинні та тваринні рештки у ґрунті перетворюються на горючі копалини — кам’яне вугілля, нафту, природний газ. Горючі копалини використовують як паливо, внаслідок згоряння якого СO2 знову повертається в атмосферу.
В атмосфері міститься вуглекислий газ, Карбон(ІІ) оксид, як малі компоненти — вуглеводні, зокрема, метан та інші органічні сполуки. Карбон — основний хімічний елемент живої речовини, оскільки входить до складу різноманітних органічних речовин. |
Людська діяльність значно впливає на колообіг цього біофільного елемента. Проте через різке збільшення спалювання різних видів палива вміст вуглекислого газу в атмосфері дедалі збільшується, а вміст кисню зменшується. Порушення рівноваги між вмістом кисню й вуглекислого газу в атмосфері може призвести до так званого «парникового ефекту» (шар СО2 відіграє таку саму роль, як скло в теплиці). Це доволі загрозливе явище. Річ у тім, що вуглекислий газ вільно пропускає на Землю випромінювання Сонця, але сильно затримує теплове випромінювання Землі. Порушується нормальна тепловіддача Землі у космічний простір, а це спричинює потепління клімату. Потепління клімату Землі може викликати танення льодовиків і призвести до підвищення рівня Світового океану. В результаті позатоплюються всі низько розташовані частини материків — низини, що межують з океаном і густозаселені. Почнеться танення вічної мерзлоти, що спричинить заболочування великих територій, випадання рясних дощів, а це позначиться на сільському господарстві тощо. Відомо, що головним регулятором співвідношення вуглекислого газу і кисню в атмосфері Землі є фотосинтез. Ще 50 років тому це співвідношення було оптимальним: об'ємна частка кисню в атмосфері становила 21 %, вуглекислого газу — 0,03 %. Нині нормальне співвідношення порушується. Господарська діяльність людини, з одного боку, призводить до посилення викидів СО2 в атмосферу, а з другого — до знищення «природних лабораторій», в яких здійснюється фотосинтез, тобто поглинається вуглекислий газ (вирубування лісів, масова загибель фітопланктону тощо). |
Колообіг Нітрогену |
|
У природі Нітроген зустрічається як у вільному стані, так і у зв'язаному. У вільному стані Нітроген у вигляді азоту входить до складу повітря (об'ємна частка N2 становить 78 %, масова — 75,6 %). Оскільки азот з повітря витрачається мало, його запаси в атмосфері залишаються сталими. У вигляді неорганічних сполук Нітроген у невеликих кількостях є в ґрунті. Проте у вигляді складних органічних сполук — білків — він увіходить до складу всіх живих організмів, беручи участь у їх життєдіяльності. З Нітрогену складається азот N2, його багато в повітрі. Проте безпосередньо з повітря Нітроген у вигляді азоту засвоюють лише деякі бактерії, а всі інші організми здатні засвоювати Нітроген тільки у складі сполук. Рослини засвоюють Нітроген неорганічних сполук, які у ґрунті, у вигляді йонів NH4 і NO3. У рослинах здійснюється синтез білків. Рослини частково поїдаються травоїдними тваринами, і білкові речовини потрапляють до організму тварин. Під час гниття залишків рослин і тварин під впливом спеціальних бактерій відбуваються складні біохімічні процеси, внаслідок яких органічні сполуки, що містять Нітроген, перетворюються на неорганічні сполуки Нітрогену, які повертаються в ґрунт. Ці сполуки знову засвоюються рослинами, і цикл перетворень замикається. Прянишников Дмитро Миколайович (1865—1948) видатний російський учений, академік, спеціаліст у галузі агрохімії, фізіології рослин і рослинництва. Розробив теорію нітратного живлення рослин (1916), наукові основи вапнування кислих грунтів, гіпсування солонців, застосування мінеральних добрив у землеробстві. Встановив, що нітратний нітроген (NО3-) тільки після відновлення до аміаку може бути використаний рослиною для синтетичного процесу. Розробив проблему використання фосфоритів безпосередньо на добриво і довів можливість переробки їх на суперфосфат, склав фізіологічну характеристику вітчизняних калійних добрив. Розробляв проблему розміщення добрив у сівозмінах, питання норм, строків і техніки внесення добрив у грунт, виробництва складних мінеральних добрив. Крім того, під час грози атмосферний азот сполучається з киснем, утворюючи NО, що окиснюється киснем повітря до NО2 і зрештою перетворюється на нітратну кислоту (кислі дощі), яка потрапляє в ґрунт і там унаслідок взаємодії з мінералами переходить у нітрати.
Нітроген у вигляді газоподібних сполук перебуває в повітрі у вигляді органічних сполук — у тілах живих організмів, у ґрунті — у вигляді солей амонію, нітратів і нітритів. |
Антропогенний вплив на колообіг азоту визначається наступними процесами: |
Колообіг Оксигену |
|
Приблизно четверта частина атомів усієї живої матерії припадає на частку Оксигену. Оскільки загальна кількість атомів Оксигену в природі незмінна, з видаленням кисню з повітря внаслідок дихання та інших процесів повинно відбуватися його поповнення. Найважливішими джерелами кисню в неживій природі є вуглекислий газ та вода. Кисень потрапляє в атмосферу головним чином внаслідок процесу фотосинтезу, в якому бере участь вуглекислий газ. Важливим джерелом Оксигену є атмосфера Землі. Частина кисню утворюється у верхніх частинах атмосфери внаслідок дисоціації води під дією сонячного випромінювання. Частина кисню виділяється зеленими рослинами в процесі фотосинтезу із води та вуглекислого газу У свою чергу атмосферний вуглекислий газ утворюється внаслідок реакцій горіння та дихання тварин. Атмосферний кисень витрачається на утворення озону у верхніх частинах атмосфери, окисні процеси вивітрювання гірських порід, у процесі дихання тварин і в реакціях горіння. Перетворення кисню у вуглекислий газ призводить до виділення енергії, відповідно, на перетворення вуглекислого газу в кисень енергія повинна витрачатись. Ця енергія надається Сонцем. Таким чином, життя на Землі залежить від циклічних хімічних процесів, можливих завдяки потраплянню сонячної енергії. Життєдіяльність живих організмів, як відомо, підтримується сучасним співвідношенням в атмосфері кисню і вуглекислого газу. Природні процеси споживання кисню і вуглекислого газу і їх надходження в атмосферу збалансовані. |
Антропогенна дія робить помітний вплив на колообіг Оксигену в біосфері. З розвитком промисловості і транспорту кисень використовується на процеси горіння. Наприклад, на спалювання різних видів палива потрібне від 10 до 25% кисню, вироблюваного зеленими рослинами. Зменшується надходження кисню в атмосферу через скорочення площ лісів, степів і збільшення пустель. Скорочується число продуцентів кисню і у водних екосистемах. Головна причина — забруднення океанів і морів, річок і озер. Учені вважають, що в найближчі 150—180 років кількість кисню в атмосфері може скоротитися на 1/3 в порівнянні з його змістом в кінці XX в. Особливу тривогу останніми роками викликає часто спостережуване руйнування озонового шару. |
Колообіг Фосфору |
|
Особливістю колообігу Фосфору є те, що він має лише одну газоподібну сполуку — фосфін, який утворюється під час гниття органічних решток. Більшість фосфатів не розчинні у воді. Мінералами є апатити й фосфорити. У ґрунті фосфор входить до складу решток мертвих організмів. Поширеним фосфоровмісним добривом є гуано-послід морських птахів. Редуценти |
Антропогенний вплив на колообіг фосфору полягає в наступному: |
1