Старокостянтинівський РМК
Урок екології в 11 класі на тему:
Категорія «збалансований розвиток», її еволюція. Найважливіші баланси у сфері природокористування. Досягнення пропорцій між природо-ресурсним потенціалом і особливостями його використання.
Клименко Л.М.
Клименко В.А.
2018 р.
Мета: сформувати уявлення учнів про категорію «збалансований розвиток», розглянути найважливіші баланси у сфері природокористування та шляхи досягнення пропорцій між природо ресурсним потенціалом і особливостями його використання;
продовжувати розвиток та формування в учнів умінь та навичок роботи з роздатковим матеріалом, навичок порівняння, аналізу й узагальнення отриманих знань;
виховувати бережливе ставлення до природи, продовжувати формувати розуміння й прагнення раціонального природокористування.
Обладнання та матеріали: дидактичний матеріал, презентація «Категорія «збалансований розвиток», її еволюція» (за наявністю комп’ютерного обладнання),
Базові поняття та терміни: збалансований розвиток, невиснажливе природокористування, біологічна продуктивність, біоспоживання.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи навчання: інтерактивні, пояснювально-ілюстративні — бесіда, розповідь; репродуктивні, частково пошукові, проблемні, творчі.
Структура уроку
I. Організаційна частина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 хв
ІІ. Перевірка домашнього завдання……………………………………. 3 хв
ІII. Актуалізація опорних знань . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 хв
IV. Мотивація навчальної діяльності . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 хв
V. Вивчення нового матеріалу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 хв
VІ. Узагальнення та систематизація знань . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 хв
VІI. Підсумки уроку . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 хв
VIІI. Домашнє завдання . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1 хв
Хід уроку
І. Організаційна частина. Привітання, перевірка присутніх та готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Матеріали та обладнання: мішечок з картками із завданнями, паперові фішки для об’єднання учнів у групи, назви команд «Хіміки», «Біологи», «Екологи»
Завдання: учні за обраними ними паперовими фішками об’єднуються у три групи «Хіміки», «Біологи», «Екологи». Вчитель дістає із мішка картки із завданнями та доручає їх розв’язання відповідним командам-експертам із кожної теми. Якщо команда не розв’язує завдання, їй допомагає інша, заробивши відповідно додатковий бал. Отримані за гру бали враховуються при виставленні оцінок в кінці уроку.
ІII. Актуалізація опорних знань
Учням пропонується дві картинки і декілька ключових слів.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Конференція ООН із питань довкілля та розвитку, що проходила в Ріо-де-Жанейро в червні 1992 р., стала визначною подією. На ній були присутні голови 179 держав та представники багатьох країн, міжнародних та неурядових організацій. Ця конференція продемонструвала, що людство більше не може розглядати довкілля окремо від економічного розвитку. На конференції було ухвалено всесвітню програму дій «Порядок денний на ХХІ ст..» на наступні 100 років. Програма має досягти у світовому масштабі двох цілей: чисте довкілля та стабільна економіка для всіх народів світу. Цей історичний документ – вичерпний погляд на збалансований ( сталий) розвиток. Декларація, прийнята в Ріо, містить базові принципи, на яких мають ґрунтуватися майбутні рішення та державна політика.
Отже, тема уроку: «Категорія «збалансований розвиток», її еволюція. Найважливіші баланси у сфері природокористування. Досягнення пропорцій між природо-ресурсним потенціалом і особливостями його використання»
Мета: сформувати уявлення про з категорією «збалансований розвиток», розглянути найважливіші баланси у сфері природокористування та шляхи досягнення пропорцій між природо ресурсним потенціалом і особливостями його використання.
V. Вивчення нового матеріалу
Збалансований розвиток (англ. sustainablе — підтримуючий, тривалий, безперервний і development — розвиток) —
1) розвиток, що задовольняє потреби нинішнього покоління, не ставлячи під загрозу можливість майбутніх поколінь задовольняти свої потреби;
2) такий розвиток країн і регіонів, коли економічне зростання, матеріальне виробництво і споживання, а також інші види діяльності суспільства відбуваються в межах, які визначаються здатністю екосистем відновлюватися, поглинати забруднення і підтримувати життєдіяльність теперішніх і майбутніх поколінь.
У 50-60-х рр. XX ст. розвиток пов’язували лише з економічним прогресом і зростанням економічної ефективності. На початку 70-х рр. у зв’язку з несправедливим розподілом прибутків і зростанням кількості бідних у країнах, що розвиваються, питання соціальної справедливості були визнані так само важливими, як і збільшення економічної ефективності. Проте зростаюче споживання природних ресурсів призвело до деградації довкілля й негативно вплинуло на здоров’я людей. Реальною загрозою стала проблема «меж зростання», на яку 1972 року звернув увагу світової громадськості Римський клуб. Щоб уникнути екологічної кризи, до концепції розвитку необхідно було включити третю мету — збереження довкілля. Вперше це питання було порушено на Конференції ООН з довкілля людини (1972, м. Стокгольм).
Термін «збалансований розвиток» з’явився 1980 року, коли вийшла «Всесвітня стратегія охорони природи» (ВСОП), підготовлена Міжнародною спілкою охорони природи (МСОП). Ця стратегія висунула принципово нове положення: збереження природи нерозривно пов’язане з питаннями розвитку. Розвиток суспільства має відбуватися за умови збереження природи. Поняття «збалансований розвиток» почали широко застосовувати після публікації 1987 року звіту Міжнародної комісії з довкілля та розвитку «Наше спільне майбутнє», підготовленого під керівництвом Г.X. Брундтланд. Концепція збалансованого розвитку набула провідного статусу після Конференції ООН з довкілля та розвитку (1992, м. Ріо-де-Жанейро) і була відображена в прийнятому на конференції Порядку денному на XXI століття. Світове співтовариство визнало, що збалансований розвиток «має стати пріоритетним питанням порядку денного міжнародного співробітництва».
Загальновизнаним є розуміння збалансованого розвитку як гармонійне поєднання економічних, соціальних та екологічних складових розвитку. Лише досягнення збалансованості між ними забезпечить можливість перейти до такого суспільного розвитку, який не виснажуватиме природні й людські ресурси а тому матиме можливість тривати досить довго. В українській мові популярності набув термін «сталий розвиток», який з’явився внаслідок перекладу терміна «устойчивое развитие» з російської мови, а не безпосереднього перекладу з англійської.
Важливим завданням науковців є складання балансу між господарськими потребами суспільства та природними можливостями їх задоволення. Маючи такий баланс і озброївшись принципово новою безвідходною технологією, можна буде зняти антагоністичне протиріччя між суспільством і природою. Для цього необхідно враховувати таке: економіко-географічне положення певного регіону; мінерально-сировинний, земельний, водний, рекреаційний потенціал та його просторовий розвиток; соціальний (демографічна ситуація, якісне кількісна структура населення, соціальна інфраструктура); економічний (сільське та водне господарство, промисловість) і природоохоронний потенціал.
НАСЛІДКИ:
ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМИ: докорінна зміна структури земельного фонду, скорочуючи орні землі, вилучаючи з їхнього складу малопродуктивні і деградовані землі і переводячи їх під заліснення і залуження.
VІ. Узагальнення та систематизація знань
Сьогодні придатних для сільського господарства родючих земель на планеті залишилось 2,5 млрд га. За останнє сторіччя через ерозію ґрунтів у світі було виведено з обороту 23 % родючих земель. Визначте, за який час людство втратить придатні для використання землі, якщо не змінить стратегію і тактику природокористування.
Восени або навесні ви помітили, як сільськогосподарські працівники спалюють стерню біля лісу чи луків. Що ви зробите?
• Зупинюся та поясню їм, що спалювання стерні негативно впливає на ґрунт та може спричинити пожежу в сусідньому лісі або на луках, яка знищить усе живе, що там є, і таким чином порушить природний баланс.
Зателефоную до міліції або пожежної бригади.
Зателефоную до міської (районної) адміністрації.
Обурюся їхнім безпечним ставленням, але нічого не зроблю.
Зроблю щось інше (поясніть).
VIІ. Підсумки уроку
VIIІ. Домашнє завдання Домашнє завдання Опрацювати § 13, творча робота на с.57
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
Додаток №1.
Гра «Кіт у мішку»
Фішки для об’єднання в групи експертів
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Назви команд (вирізати й зігнувши під гострим кутом, поставити таблички на столах команд)
|
|
|
ЕКОЛОГИ |
|
|
|
ХІМІКИ |
|
|
|
БІОЛОГИ |
Картки з орієнтовними завданнями:
|
Єдиним джерелом вуглецю, який використовується автотрофними організмами для синтезу органічної речовини, є вуглекислий газ, що входить до складу атмосфери або розчинений у воді. У процесі фотосинтезу СО2 засвоюється зеленими рослинами — продуцентами, перетворюється на органічні речовини (вуглеводи, білки, ліпіди, нуклеїнові кислоти), які переходять по ланках ланцюгів живлення до консументів і редуцентів. Повернення СО2 в атмосферу відбувається внаслідок дихання, бродіння та спалювання палива.
Зобразіть схематично колообіг вуглецю в природі. Назвіть джелела антропогенного впливу на колообіг вуглецю. |
Правильна відповідь – 3 бали |
|
Вода належить до найпоширеніших речовин у природі. Водою вкрито 4/5 поверхні Земної кулі – це океани, моря, озера, річки. Значні її кількості у вигляді льоду та снігу вкривають високі гори й величезні простори Арктики і Антарктики. Багато води в атмосфері у вигляді пари, туману,хмар. Значна кількість води міститься у земній корі у вигляді підземних вод. У природі вона перебуває не тільки у вільному, а й у хімічно зв’язаному стані. Більшість запасів води на Землі знаходиться в морях і океанах, прісна вода становить менше 1% Яку роль відіграє вода в живих організмах? Які процеси в живих організмах неможливі без води? |
Правильна відповідь –3 бали |
|
У листках постійно протікають процеси утворення і розпаду поживних речовин. Запишіть рівняння відповідних реакцій. |
Правильна відповідь – 3 бали |
|
Розрахуйте розмір харчової території зграї вовків у 100 голів, виходячи з того, що середня маса вовка — 60 кг, він є консументом II порядку а первинна продуктивність лісу — 12 т/га.
Проблемне запитання. Чому ланцюги живлення ніколи не включають великої кількості ланок? |
Правильна відповідь – 5 балів |
|
Скласти ланцюг послідовної біогенної міграції атомів Карбону від СО2 повітря до Карбону органічних речовин тіла людини. (врахувати, що людина є консументом ІІ порядку в трофічних ланцюгах) В яких сполуках Карбон засвоюється організмом людини з травної системи.
|
Правильна відповідь –5 балів |
|
Промислові підприємства світу щороку разом з іншими відходами викидають в атмосферу близько 40 млн. т оксиду сірки (ІV). У кольоровій металургії з відходів газів виробляють сірчану кислоту, що значно дешевше, ніж виробництво цієї речовини в хімічній промисловості. На основі сумарної реакції 2S2 + О2 + 2Н2О = 2Н2SО4 обчислити, яку кількість сірчаної кислоти можна одержати за умови, що для цього буде використано 2/3 світової кількості оксиду сірки (ІV), який викидається в атмосферу.
|
Правильна відповідь –3 бали |
Додаток №2
«Синтез думок»
СТІЙКИЙ |
БАЛАНС |
ЗБАЛАНСОВАНИЙ |
СТАЛИЙ |
1