Урок екології в 11 класі на тему: Категорія «збалансований розвиток», її еволюція. Найважливіші баланси у сфері природокористування. Досягнення пропорцій між природо-ресурсним пот

Про матеріал
Мета: сформувати уявлення учнів про категорію «збалансований розвиток», розглянути найважливіші баланси у сфері природокористування та шляхи досягнення пропорцій між природо ресурсним потенціалом і особливостями його використання; продовжувати розвиток та формування в учнів умінь та навичок роботи з роздатковим матеріалом, навичок порівняння, аналізу й узагальнення отриманих знань; виховувати бережливе ставлення до природи, продовжувати формувати розуміння й прагнення раціонального природокористування.
Перегляд файлу

Старокостянтинівський РМК

 

 

Урок екології в 11 класі на тему:

Категорія «збалансований розвиток», її еволюція. Найважливіші баланси у сфері природокористування. Досягнення пропорцій між природо-ресурсним потенціалом і особливостями його використання.


Клименко Л.М.

Клименко В.А.

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (7).jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018 р.


Мета: сформувати уявлення учнів про категорію «збалансований розвиток», розглянути найважливіші баланси у сфері природокористування та шляхи досягнення пропорцій між природо ресурсним потенціалом і особливостями його використання;

продовжувати розвиток та формування в учнів умінь та навичок роботи з роздатковим матеріалом,  навичок  порівняння, аналізу й узагальнення отриманих знань;

 виховувати бережливе ставлення до природи, продовжувати формувати розуміння й прагнення раціонального природокористування.

Обладнання та матеріали: дидактичний матеріал, презентація «Категорія «збалансований розвиток», її еволюція» (за наявністю комп’ютерного обладнання),  


Базові поняття та терміни: збалансований розвиток, невиснажливе природокористування, біологічна продуктивність, біоспоживання.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.


Методи навчання: інтерактивні, пояснювально-ілюстративні — бесіда, розповідь; репродуктивні, частково пошукові, проблемні, творчі.
 

Структура уроку
I. Організаційна частина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 хв
ІІ. Перевірка домашнього завдання……………………………………. 3 хв

ІII. Актуалізація опорних знань . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 хв
IV. Мотивація навчальної діяльності . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 хв
V. Вивчення нового матеріалу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 хв
VІ. Узагальнення та систематизація знань . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 хв
VІI. Підсумки уроку . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 хв
VIІI. Домашнє завдання . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1 хв
 

Хід уроку

 

І. Організаційна частина. Привітання, перевірка присутніх та готовності до уроку.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  • Гра з використанням міжпредметних зв’язків «Кіт у мішку»  (Додаток №1)

Матеріали та обладнання: мішечок з картками із завданнями, паперові фішки для об’єднання учнів у групи, назви команд «Хіміки», «Біологи», «Екологи»

Завдання: учні за обраними ними паперовими фішками об’єднуються у три групи  «Хіміки», «Біологи», «Екологи». Вчитель дістає із мішка картки із завданнями та доручає їх розв’язання відповідним командам-експертам із кожної теми. Якщо команда не розв’язує завдання, їй допомагає інша, заробивши відповідно додатковий бал. Отримані за гру бали враховуються при виставленні оцінок в кінці уроку.

 

ІII. Актуалізація опорних знань

  • Прийом  «Синтез думок» Додаток №2.

Учням пропонується дві картинки і декілька ключових слів.

  1. Про що розповідають дані зображення?
  2. Що на вашу думку означають розміщені на дошці слова?

 

ІV.  Мотивація навчальної діяльності.

  • Прийом  Історичний факт

Конференція ООН із питань довкілля та розвитку, що проходила в Ріо-де-Жанейро в червні 1992 р., стала визначною подією. На ній були присутні голови 179 держав та представники багатьох країн, міжнародних та неурядових організацій. Ця конференція продемонструвала, що людство більше не може розглядати довкілля окремо від економічного розвитку. На конференції було ухвалено всесвітню програму дій «Порядок денний на ХХІ ст..» на наступні 100 років. Програма має досягти у світовому масштабі двох цілей: чисте довкілля та стабільна економіка для всіх народів світу. Цей історичний документ – вичерпний погляд на збалансований  ( сталий) розвиток. Декларація, прийнята в Ріо, містить базові принципи, на яких мають ґрунтуватися майбутні рішення та державна політика.

  • Чому необхідним стало проведення такої конференції?
  • Які екологічні проблеми призвели до зміни ставлення людини до довкілля?

 

  • Оголошення теми та мети уроку.

Отже, тема уроку: «Категорія «збалансований розвиток», її еволюція. Найважливіші баланси у сфері природокористування. Досягнення пропорцій між природо-ресурсним потенціалом і особливостями його використання»

 

 Мета: сформувати уявлення  про  з категорією «збалансований розвиток», розглянути найважливіші баланси у сфері природокористування та шляхи досягнення пропорцій між природо ресурсним потенціалом і особливостями його використання.

 

 

 

 

V. Вивчення нового матеріалу

  • Прийом  Лекція

        Збалансований розвиток (англ. sustainablе — підтримуючий, тривалий, безперервний і development — розвиток) —

 1) розвиток, що задовольняє потреби нинішнього покоління, не ставлячи під загрозу можливість майбутніх поколінь задовольняти свої потреби;

2) такий розвиток країн і регіонів, коли економічне зростання, матеріальне виробництво і споживання, а також інші види діяльності суспільства відбуваються в межах, які визначаються здатністю екосистем відновлюватися, поглинати забруднення і підтримувати життєдіяльність тепе­рішніх і майбутніх поколінь.

У 50-60-х рр. XX ст. розвиток пов’язували лише з економічним прогресом і зростанням економічної ефективності. На початку 70-х рр. у зв’язку з несправедливим розподілом прибутків і зростанням кількості бідних у країнах, що розвиваються, питання соціальної справедливості були визнані так само важливими, як і збільшення економічної ефективності. Проте зростаюче споживання природних ресурсів призвело до деградації довкілля й негативно вплинуло на здоров’я людей. Реальною загрозою стала проблема «меж зростання», на яку 1972 року звернув увагу світової громадськості Римський клуб. Щоб уникнути екологічної кризи, до концепції розвитку необхідно було включити третю мету — збереження довкілля. Вперше це питання було порушено на Конференції ООН з довкілля людини (1972, м. Стокгольм).

Термін «збалансований розвиток» з’явився 1980 року, коли вийшла «Всесвітня стратегія охорони природи» (ВСОП), підготовлена Міжнародною спілкою охорони природи (МСОП). Ця стратегія висунула принципово нове положення: збереження природи нерозривно пов’язане з питаннями розвитку. Розвиток суспільства має відбуватися за умови збереження природи. Поняття «збалансований розвиток» почали широко застосовувати після публікації 1987 року звіту Міжнародної комісії з довкілля та розвитку «Наше спільне майбутнє», підготовленого під керівництвом Г.X. Брундтланд. Концепція збалансованого розвитку набула провідного статусу після Конференції ООН з довкілля та розвитку (1992, м. Ріо-де-Жанейро) і була відображена в прийнятому на конференції Порядку денному на XXI століття. Світове співтовариство визнало, що збалансований розвиток «має стати пріоритетним питанням порядку денного міжнародного співробітництва».

Загальновизнаним є розуміння збалансованого розвитку як гармонійне поєднання економічних, соціальних та екологічних складових розвитку. Лише досягнення збалансованості між ними забезпечить можливість перейти до такого суспільного розвитку, який не виснажуватиме природні й людські ресурси а тому матиме можливість тривати досить довго. В українській мові популярності набув термін «сталий розвиток», який з’явився внаслідок перекладу терміна «устойчивое развитие» з російської мови, а не безпосереднього перекладу з англійської.

Важливим завданням науковців є складання балансу між господарськими потребами суспільства та природними можливостями їх задоволення. Маючи такий баланс і озброївшись принципово новою безвідходною технологією, можна буде зняти антагоністичне протиріччя між суспільством і природою. Для  цього необхідно враховувати таке: економіко-географічне положення певного регіону; мінерально-сировинний, земельний, водний, рекреаційний потенціал та його просторовий розвиток; соціальний (демографічна ситуація, якісне кількісна структура населення, соціальна інфраструктура); економічний (сільське та водне господарство, промисловість) і природоохоронний потенціал.

 

  • Прийом   складання схеми «збалансованість між біологічною продуктивністю та споживанням біопродукції» (на прикладі геосистем України)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

НАСЛІДКИ:

  1. Зниження здатності до саморегуляції.
  2. Розвиток техногенного спустелення.
  3. Деградація ґрунтів.

 

ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМИ: докорінна зміна структури земельного фонду, скорочуючи орні землі, вилучаючи з їхнього складу малопродуктивні і деградовані землі і переводячи їх під заліснення і залуження.

 

  • Учні записують основні аспекти в робочі зошити й замальовують схему.
  •  

VІ. Узагальнення та систематизація знань

  • Прийом  Бесіда
  1. Що таке збалансований розвиток?
  2. Чому виникла потреба у формуванні поняття «збалансований розвиток»?
  3. Коли концепція збалансованого розвитку набула провідного статусу?
     
  • Прийом  Екологічна задача.

Сьогодні придатних для сільського господарства родючих земель на планеті залишилось 2,5 млрд га. За останнє сторіччя через ерозію ґрунтів у світі було виведено з обороту 23 % родючих земель. Визначте, за який час людство втратить придатні для використання землі, якщо не змінить стратегію і тактику природокористування.

 

  • Екологічна вправа «Вжити заходи»

Восени або навесні ви помітили, як сільськогосподарські працівники спалюють стерню біля лісу чи луків. Що ви зробите?
• Зупинюся та поясню їм, що спалювання стерні негативно впливає на ґрунт та може спричинити пожежу в сусідньому лісі або на луках, яка знищить усе живе, що там є, і таким чином порушить природний баланс.

Зателефоную до міліції або пожежної бригади.

Зателефоную до міської (районної) адміністрації.

Обурюся їхнім безпечним ставленням, але нічого не зроблю.

Зроблю щось інше (поясніть).


VIІ. Підсумки уроку

 

  • Прийом  Мікрофон «Я на цьому урці дізнався про?

 

  • Виставлення оцінок


VIIІ. Домашнє завдання  Домашнє завдання Опрацювати § 13, творча робота на с.57

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

 

  1. Білявський Г.О., Падун М.М., Фурдуй Р.С. Основи загальної екології. – К.: Либідь, 1995.
  2. Екологія: підручник для 11 класу загальноосвініх навчальних закладів. Рівень стандарту, академічний рівень / Л.П. Царик, П. Л. Царик, І. М. Вітенко. – 2-ге вид. – К.: Генеза, 2012. – 96 с.: іл.
  3. Мотивація на уроках екології 11 клас. Методичний посібник / О.П. Мельник. – Вінниця,  2014 р. – 56 с.
  4. http://viktoriahvorostana.blogspot.com/2016/02/10.html
  5. https://jannaivanivna.wordpress.com/2016/11/02/розробка-конспектів-уроків-з-екологі/

 

 

 

 

 


Додаток №1.

 

Гра «Кіт у мішку»

Фішки для об’єднання в групи експертів

 

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (8).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (8).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (8).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (8).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (8).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (8).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (8).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (8).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (8).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (8).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (9).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (9).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (9).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (9).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (9).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (9).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (9).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (9).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (9).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (9).jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\cCxb2uhZTN8.jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\cCxb2uhZTN8.jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\cCxb2uhZTN8.jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\cCxb2uhZTN8.jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\cCxb2uhZTN8.jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\cCxb2uhZTN8.jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\cCxb2uhZTN8.jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\cCxb2uhZTN8.jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\cCxb2uhZTN8.jpg

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\cCxb2uhZTN8.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Назви команд (вирізати й зігнувши під гострим кутом, поставити таблички на столах команд)

 

 

 

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\cCxb2uhZTN8.jpg

ЕКОЛОГИ

 

 

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (9).jpg

ХІМІКИ

 

 

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (8).jpg

БІОЛОГИ

 

 

Картки з орієнтовними  завданнями:

 

 

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\cCxb2uhZTN8.jpg

Єдиним джерелом вуглецю, який використовується автотрофними організмами для синтезу органічної речовини, є вуглекислий газ, що входить до складу атмосфери або розчинений у воді. У процесі фотосинтезу СО2 засвоюється зеленими росли­нами — продуцентами, перетворюється на органічні речовини (вуглеводи, білки, ліпіди, нуклеїнові кислоти), які переходять по ланках ланцюгів живлення до консументів і редуцентів. Повернення СО2 в атмосферу відбувається внаслідок дихання, бродіння та спалювання палива. 

 

Зобразіть схематично колообіг вуглецю в природі.

Назвіть джелела антропогенного впливу на колообіг вуглецю.

Правильна відповідь – 3 бали

 

 

 

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (8).jpg

Вода належить до найпоширеніших речовин у природі. Водою вкрито 4/5 поверхні Земної кулі – це океани, моря, озера, річки. Значні її кількості у вигляді льоду та снігу вкривають високі гори й величезні простори Арктики і Антарктики. Багато води в атмосфері у вигляді пари, туману,хмар. Значна кількість води міститься у земній корі у вигляді підземних вод. У природі вона перебуває не тільки у вільному, а й у хімічно зв’язаному стані. Більшість запасів води на Землі знаходиться в морях і океанах, прісна вода становить менше 1% 
Вода входить до складу багатьох гірських порід та всіх рослинних і тваринних організмів. На воду припадає близько 60% маси тіла тварин і до 80% маси тіла риб. У деяких рослинах уміст води іноді перевищує 90% від їх маси.

Яку роль відіграє вода в живих організмах?  Які процеси в живих організмах неможливі без води?

Правильна відповідь –3 бали

 

 

 

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (9).jpg

У листках постійно протікають процеси утворення і розпаду поживних речовин. 
Роздивіться схематичний запис процесів, що протікають у рослині. Які процеси позначені літрами А і Б, відбиває представлений нижче запис? 
C:\Users\A491~1\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image013.gifА. Органічна речовина + кисень + енергія окиснення = вода + вуглекислий газ 
C:\Users\A491~1\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image014.gifБ. Вуглекислий газ + вода енергія світла=  вуглевод + кисень 

Запишіть рівняння відповідних реакцій.

Правильна відповідь – 3 бали

 

 

 

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\cCxb2uhZTN8.jpg

 

Розрахуйте розмір харчової території зграї вовків у 100 голів, виходячи з того, що середня маса вовка —  60 кг, він є консументом II порядку  а первинна продуктивність лісу —  12 т/га.

 

Проблемне запитання. Чому ланцюги живлення ніколи не включають  великої кількості ланок?  

Правильна відповідь – 5 балів

 

 

 

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (8).jpg

Скласти ланцюг послідовної біогенної міграції атомів Карбону від СО2 повітря до Карбону органічних речовин тіла людини.

(врахувати, що людина є консументом ІІ порядку в трофічних ланцюгах)

В яких сполуках Карбон засвоюється організмом людини з травної системи.

 

Правильна відповідь –5 балів

 

 

 

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\завантаження (9).jpg

Промислові підприємства світу щороку разом з іншими відходами викидають в атмосферу близько 40 млн. т оксиду сірки (ІV). У кольоровій металургії з відходів газів виробляють сірчану кислоту, що значно дешевше, ніж виробництво цієї речовини в хімічній промисловості. На основі сумарної реакції 2S2 + О2 + 2Н2О = 2Н2SО4 обчислити, яку кількість сірчаної кислоти можна одержати за умови, що для цього буде використано 2/3 світової кількості оксиду сірки (ІV), який викидається в атмосферу.

 

Правильна відповідь –3 бали

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №2

 

 «Синтез думок»

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\19021.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СТІЙКИЙ

БАЛАНС

ЗБАЛАНСОВАНИЙ

СТАЛИЙ

 

 

 

F:\11  Із диску H\Робота навчання\Doc-shool\КЛМ-док\ЕКОЛОГІЯ\++\12.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Лібіченко Юлія
Додано
23 квітня 2020
Переглядів
798
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку