Урок "Електричне поле"

Про матеріал
Конспект уроку по темі "Електричне поле", містить елементи урокув, розроблених на сервісах Kahoot і Genialy.ly
Перегляд файлу

Урок  2.    Електричне поле

Мета:

Навчальна :ввести поняття електричного поля, силових ліній електричного поля; розповісти про вплив електричного поля на живі організми; формувати формувати  компетентності:

 -    соціальну  - виявлення  ініціативи, вміння спілкуватися, усвідомлення власного внеску в загальну роботу.

-         полікультурну – вміння застосовувати здобуті знання на практиці, розвивати вміння робити висновки.

-      самоосвітню – формувати бажання до навчання, концентрувати пам'ять, увагу.

-         комунікативну – вивчати ази  культурного спілкування в ході обговорення завдання.

-         інформаційну – вміння використовувати різноманітну інформацію, вміння аналізувати, систематизувати її для підвищення інтелекту.

 

Розвивальна :розвивати вміння виділяти основне  у матеріалі, що вивчається; розвивати інтерес до вивчення  предмета за допомогою виконання  завдань різного типу.

Виховна: виховувати уважність, культуру мови, самостійність.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

I. Організаційний етап

II. Перевірка домашнього завдання

(на сервісі « Кахут» вікторина, сервіс на англійській мові)

https://create.kahoot.it/creator/39d9cbfa-992e-4db2-8a51-ee356a9bba04

 

1. Як грецькою мовою називається бурштин?2. Що таке електричний заряд?3. Що таке електризація?4. Яку величину має елементарний заряд?5. В яких  одиницях вимірюється електричний  заряд?. 6. Яких видів існують заряди? 7,8. Який рід заряду має ебонітова паличка, потерта об вовну? паличка зі скла, потерта об шовк? 9,10. Як взаємодіють тіла, що мають однойменні заряди? різнойменні заряди?

(оцінюються відповіді)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Проблемне питання: під час розчісування сухе чисте волосся «тягнеться» за пластмасовим гребінцем, тому що внаслідок електризації і волосся, і гребінець набувають електричного заряду. Чому волосся навіть на відстані повторює рухи гребінця? Наприкінці уроку ви  зможете знайти відповідь на це запитання.

IV. Актуалізація опорних знань та вмінь

Запитання до учнів:

1. Що ми знаємо про поля з уроків фізики та інших предметів природничого циклу?

2. Які асоціації виникають при слові «поле», яке значення воно має?

2. Які сили діють на тіло, яке  підвішене на підвісі?

V. Вивчення нового матеріалу

1.Поняття електричного поля

Якщо торкнутися ебонітовою паличкою, наелектризованою тертям об вовну, кульки, підвішеної на нитці, та повільно піднести до пластини з оргскла, натертої поліетиленом , то можна  спостерігати, як по мірі наближення кульки нитка, на якій її підвішено, почне відхилятися від вертикалі.

Висновок: наелектризована пластина спричиняє певні зміни в просторі навколо себе: простір змінюється таким чином, що на заряджену кульку, внесену в нього, крім сили тяжіння і сили натягу нитки, починає діяти деяка третя сила.  У цьому випадку говорять, що в просторі снує електричне поле. Відкрийте підручник на сторінці 107 і знайдіть означення електричного поля.

Електричне поле – це особлива форма матерії, що існує навколо заряджених тіл або частинок і діє з деякою силою на інші частинки або тіла, які мають електричний заряд. Поняття «електричне поле» ввів англійський фізик Майкл Фарадей наприкінці ХІХ століття. Силу, з якою електричне поле діє на заряджені частинки або тіла, називають  електричною силою. Позначається Fел, вимірюється в Ньютонах.

2. Характеристика електричного поля

(учні самостійно ознайомлюються з пунктом на сторінці 108)

Характеристики електричного поля

1) Електричне поле є матеріальним.

2) Існує в будь-якій точці простору, що оточує заряд.

3) Із віддаленням від заряду поле стає слабшим.

4) Електричне поле має енергію.

5) У даній точці простору може існувати скільки завгодно електричних полів.

3.Зображення електричного поля

Оскільки електричне поле неможливо побачити, то англійський фізик Майкл Фарадей запропонував зображувати електричні поля графічно за допомогою силових ліній.

Силові лінії електричного поля (або лінії електричного поля) — це умовні лінії, вздовж яких на заряджену частинку діє сила з боку електричного поля. За напрямок силових ліній беруть напрямок, у якому електричне поле діє на позитивно заряджену частинку. Щільність силових ліній залежить від того, наскільки сильним є електричне поле Домовились лінії електричного поля домовилися креслити так: чим сильніше електричне поле, тим щільніше розташовані лінії.

Аналіз рисунка на стор. 109 мал 20.4.

 Обговорення проблемного питання (с. 109 підручника).

(висновок: із віддаленням від заряду поле стає слабшим).

В загальному випадку лінії електричного поля є кривими лініями, але можуть бути й прямими. Наприклад: лінії електричного поля рівномірно зарядженої кульки, лінії електричного поля між двома паралельними пластинами, що мають однакові за значенням і протилежно напрямлені за знаками заряди.

Увага! Силові лінії починаються на позитивному і закінчуються на негативному заряді             

4. Вплив електричного поля на організм людини.

Експериментально доведено, що поверхня Землі заряджена негативно, а верхні шари атмосфери — позитивно. Отже, між Землею й іоносферою є електричне поле, до існування в якому пристосувалося все живе. Однак через технізацію нашого побуту людина опинилася ізольованою від негативного заряду Землі. Це призводить до накопичення в нашому тілі надміру позитивних зарядів, що спричиняють ослаблення організму та провокують хвороби. Вирішити  цю проблему можна, послабивши електричне поле шляхом підвищення вологості повітря, застосуванням антистатиків, штучною йонізацією повітря.

5. Користь електричного поля.

Властивості електричного поля успішно використовують в процесах електростатичного фарбування , покриття паперу наждачним порошком, покриття поверхні лаком , нанесення емалі на метали( автомобільні заводи, фабрики  музичних інструментів, меблеві фабрики, заводи емалевого посуду). На суконних фабриках і фабриках із виробництва лінолеуму, руберойду, толю здійснюється ворсування матеріалів при виробленні ворсових тканин, килимів, ковдр, замші, різних видів покриттів і будівельних матеріалів.

6. Це цікаво.

             1. Нільські риби мормиріуси відчувають електричне поле.

2.Ви застудилися? У вас грип? Вам допоможе електричне поле. Вчені з'ясували, що бактерії гинуть в сильному електричному полі, напруга якого 2000 Вольт. Якщо хворий на грип людина впродовж 5 годин буде знаходитися в приміщенні, де створено сильне електричне поле, то він відчує полегшення і швидше одужає.

М'ясо та масло, оброблені таким способом, не уражаються бактеріями і грибками протягом більше 40 днів

 

3.А у вас бронхіт? Це вже серйозно. Вам допоможе електрофорез. Електрофорез застосовується для введення в організм хворої людини ліки за допомогою електричного поля. Їх вводять з прокладок, змочених ліками і підкладених під електроди. Ліки, введені в організм таким способом, менше руйнуються, довше затримуються в тканинах.

 

4.У вас болять зуби? Врятувати вас від зубного болю можна за допомогою електричного поля. Дослідження показали, що біль завжди пов'язана з пониженням потенціалу електричного поля біля хворого ділянки. Біль завжди "негативна". Звідси і спосіб боротьби з нею. Якщо фрезу бормашини з'єднати з позитивним полюсом джерела постійного струму і доторкнутися нею хворого зуба, потенціали зрівняються і біль припиниться

5.Видатний французький фізик і лікар д’Арсонваль страждав від підвищення електризації атмосфери. Як тільки наближалася гроза, він сідав на ізольований стілець, пускав машину, що виробляла статичну електрику і брався рукою за її негативний полюс. Таким чином, він нейтралізував дію навколишнього електричного поля на свій організм і почував себе краще.

 

7. Закріплення отриманих знань

Метод «Ланцюжок»

1)Учні дають відповіді на контрольні запитання після § 20 підручника.

2)Виконання вправ

вправа № 20: завдання № 1 — усно.

3) Як зміняться сили, що діють на тіла, якщо заряд, який утворює поле, збільшити?

4) Електричне поле зарядженої металевої кульки діє на заряджену порошинку. А чидіє поле порошинки на кульку?

VII. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія за методом «Закінчити  фразу»:

1) На уроці мені запам'яталося....

2)Я дізнався нового…

3) Мені було цікаво…

VIII. Домашнє завдання

Опрацювати § 20, вправа № 20: завдання № 2-4 — письмово; підготувати реферат про люстру Чижовського.

 

 

 

1. Підручник Фізика 8 за редакцією Бар’яхтара, ст106-112

2. Підручник Фізика 9/ М.І.Шут, М.Т. Мартинюк,Л.Ю. Бондаренко – К.; Ірпінь: Перун, ст..29-33

3.Шкільний світ. Фізика, бібліотека, номер 2, 2016

4.Фізичні сходинки. Завдання для роботи на уроці. Сичак А.В. Методичний посібник.Тернопіль, навчальна книга,2017

5.https://naurok.com.ua/cikaviy-material-z-rozdilu-elektrichne-prole-44741.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 20. Електричне поле
Додано
19 лютого 2022
Переглядів
2334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку