Тема уроку. Електроємність. Конденсатори та їх використання в техніці. Енергія електричного поля
Цілі уроку:
Оснащення уроку: будова й дія конденсатора постійної та змінної ємності, види конденсаторів, енергія зарядженого конденсатора, плати з комп'ютера або телевізора, у яких є конденсатори.
Тип уроку: комбінований урок
План уроку.
Конспект уроку.
Етапи уроку |
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
І.Організаційний етап |
Привітання учнів, організація робочого місця. Вступне слово вчителя: друзі, ви вже не перший рік вивчаєте фізику, кожного уроку дізнаєтесь все більше про закони та явища природи, намагаючись дати відповіді на питання, що турбували людство тисячоріччями. Сьогодні на уроці ми познайомимося з поняттям електроємності і електроємності плоского конденсатора.
|
Привітання вчителя, організація робочих місць. Слухають вчителя. |
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. |
Найголовніша формула успіху-знання і мислення. При введені поняття електроємності поставити ряд опитів, на яких показати неоднакову зміну потенціалу двох ізольованих провідників різного розміру, при надані їм різних зарядів і продемонструвати далі, що для отримання рівних потенціалів цім провідниками потрібно різні заряди |
Слухають вчителя. Спостерігають досліди. Обмірковують побачене. Приймають участь в обговоренні.
|
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. |
Пропонує учням за допомогою підручника з’ясувати основні поняття теми та, працюючи в парах заповнити картку опорного конспекту. Контролює роботу учнів. |
Знайомляться з матеріалом підручника. Заповнюють картку опорного конспекту (Додаток А). |
ІV. Використання отриманих знань. |
Організація роботи в четвірках. Спостереження за роботою учнів. Пояснення розв’язування задачі |
Робота в групах, (Додаток Б). Обговорюють і записують дані до задачі та її вирішення |
V. Контроль та корекція отриманих знань. |
Пропонує учням тестові завдання для самоконтролю. Спостерігає за роботою. Організує обговорення завдання тестування, звертає увагу на ключові моменти. |
Обирають правильні відповіді на картках (Додаток В). Обмінюються картками та за допомогою ключа відповідей перевіряють роботу сусіда. Підраховують кількість правильних відповідей. Приймають участь в обговоренні завдань. |
VІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія. |
Учитель підвиває підсумки уроку, оцінює роботи груп та окремих учнів. Пропонує за бажанням виставити оцінки, отримані на уроці. Рефлексія:
|
Слухають вчителя. За бажанням називають оцінки. Приймають участь в обговоренні уроку. |
VІІ. Домашнє завдання. |
Задає домашнє завдання. |
Записують домашнє завдання. |
Додаток А.
Картка опорного конспекту
Електроємність. Конденсатори та їх використання в техніці.
Енергія електричного поля
Конденсатором
називають
Електроємність конденсатора
Зарядом конденсатора
вважають
Типи конденсаторів
Плоский конденсатор це
Електроємність плоского
конденсатора:
Енергія зарядженого
конденсатора
Електричні конденсатори
Основа конструкції конденсатора – дві обкладки, що проводять струм, між якими знаходиться діелектрик
Ліворуч – конденсатори для поверхневого монтажу, праворуч – конденсатори для об’ємного монтажу, зверху – керамічні, знизу – електролітичні. На танталових конденсаторах (ліворуч) смугою позначено «+», на алюмінієвих (праворуч) маркують «-»
SMD-конденсатор на платі, макрофотографія
Слюдяний герметичний конденсатор у металоскляному корпусі типу «СГМ» для навісного монтажу.
Керамічний підстрійний конденсатор.
Назва |
Ємність |
Електричне поле |
Схема |
Плоский конденсатор |
|
|
|
Циліндричний конденсатор |
|
|
|
Сферичний конденсатор |
|
|
|
Сфера |
|
12 пФ, 20 кВ Вакуумний конденсатор сталої ємності.
Два 8 мкФ, 525 Два паперових електролітичних конденсатора у радіо 1930 років
Додаток Б.
4 мкКл
Розв’язування:
C= 20 = = 0,4мкДЖ
Q= 4 мкКл=410-6 Кл
дорівнює15 см2 ,а відстань між пластинами – 0,02см. Знайдіть електроємність плоского конденсатора.
Розв’язування:
S=15 см2 = 1510-4 м С =
d = 0,02см =210-4 м С =
ε = 7
ε0 = 8,8510-12 Ф/м
С- ?
Додаток В.
Тест для самоперевірки
1.Електроємність це:
А. Кількісна міра провідника
Б. Енергетична міра провідника
В. Кількісна і енергетична міра провідника
2.Виберіть одиницю електроємності:
А. С=
Б. С= Qφ
В. С=
Г. С= QЕ
А. Розподільник електричних зарядів
Б. Накопичувач електричних зарядів
В. Розподільник і накопичувач електричних зарядів
Г. Інша відповідь
А. Плоска пластина з діелектриком
Б. Система плоских пластин розділених діелектриком
В. Система плоских пластин
Г. Інша відповідь
А. С=
Б. С=
В. С=
Г. С = Q