Конспект уроку "Електроенергетика. Виробництво та постачання електроенергії в Україні" для учнів 9 класу. Даний конспект уроку містить матеріал для вивчення електроенергетики України.Після даного уроку діти мають знати про основні типи електростанцій (ТЕС, ГЕС, АЕС). Також аовинні вміти характеризувати їх за таким планом
7. Принцип розташування
Електроенергетика. Виробництво та постачання електроенергії в Україні.
Мета: сформувати в учнів уявлення про господарське значення електроенергетики, типи електростанції, фактори їх розміщення, переваги та недоліки;визначити структуру галузі, частку у виробництві електроенергії України кожної з видів електростанцій розвивати вміння роботи з картою, статистичним матеріалом та графіками, формувати критичне мислення, вміння висловлювати і аргументувати свою думку.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник (Географія: Бойко В.М.. Підручн. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. – Тернопіль: вид-во «Підручники і посібники», 2017р. карти., атласи, карта електроенергетики України, комп’ютер, інтерактивна дошка.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка присутності учнів, їх підготовки до уроку, організація уваги учнів, психологічний настрій на роботу.
ІІ ПЕРЕВІРКА ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1.Географічна гра «Знайди пару – визнач галузь»
Почергово на дошці із презентації (слайд 1) з’являються запитання.
Учні почергово виходять до дошки та підбирають галузь, яка характеризується, прикріплюючи стікери.
Запитання
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Запитання
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Електроенергетика та її значення.
Якою є тема нашого сьогоднішнього уроку?
Отже, темою сьогоднішнього уроку є «Електроенергетика України». Слайд 5
Очікувані результати:
Слайд 5
Електроенергетика – галузь господарства, що виробляє електроенергію і передає її на відстані.
ЛЕП – лінії електропередачі.
Слайд 7
У вивченні нового матеріалу нам допоможе план характеристики електростанцій.
ПЛАН характеристики електростанцій
У кожного на парті є табличка «Типи електростанцій» та «Позитивне та негативне» Протягом уроку ви працюватимете з ними, записуючи потрібну інформацію, а саме Слайд 8
Працювати будемо в групах. На попередньому уроці кожна команда одержала завдання підготувати інформацію про історію створення електростанцій в Україні. Тому починаємо характеризувати ТЕС саме з історії її створення.
І група – ТЕС
Перша Центральна електростанція постійного струму загального користування у Києві почала діяти у грудні місяці 1890 року. Проект та будівництво її консультували: начальник Київського залізничного училища І. Мацон та відомий учений професор фізики Київського університету Н. Шиллер, який мав учений ступінь з електротехніки. Електрична станція давала струм для освітлення міського театру, Хрещатика і будинків приватних абонентів. Електростанція мала ізольовану котельню, машинне відділення та розподільчий пристрій. В котельні були змонтовані три парові котли, які опалювалися дровами. Вода поступала із міського водопроводу. Котли виробляли пару для трьох горизонтальних двоциліндрових парових машин по 44 кВт кожна. Ці машини приводили в рух динамомашину Сименса. Крім того, для живлення 14 дугових ліхтарів, установлених на Хрещатику, були виділені дві динамомашини із приводом від парових машин, потужністю по 14.7 кВт. Потужність електростанції становила біля 110.3 кВт.
Відео
Теплова енергетика – найбільший виробник електроенергії в Україні, але й один із найбільших забруднювачів навколишнього середовища.
Робота з зошитом
ТЕЦ – це вид теплових електростанцій, які крім електроенергії одержують ще й тепло
ТЕЦ будують звичайно у великих містах, оскільки передача пари або гарячої води поки що можлива на відстань не більше 20 км
ДРЕС - державні районні електростанції, що обслуговують великі території.
Теплові електростанції будуються набагато швидше і дешевші, ніж ГЕС, але для їхньої експлуатації потрібно набагато більше людей і постійний видобуток та транспортування палива.
ТЕС можуть працювати тільки в стабільному режимі, оскільки для досягнення необхідних параметрів пари в котлі необхідно його розігрівання протягом 2–3 діб. Часті зупинки і запуски теплоелектростанції різко знижують ефективність їх роботи, зокрема підвищують витрати палива і зношують устаткування.
Вплив ТЕС на довкілля залежить від того, який вид палива вони використовують. Найбільшої шкоди природі завдають станції, що працюють на вугіллі.
Потужні ТЕС працюють у Придніпров'ї: Запорізька (3,6 млн кВт), Криворізька (3 млн кВт), Придніпровська;
у Харківській та Київській областях: Зміївська та Трипільська. На заході розташовані Бурштинська (2,4 млн.кВт) та Добротвірська, в центрі - Ладижинська ТЕС.
ІІ група – ГЕС
Перша гідроелектростанція в Україні почала працювати в 1913 році в селі Сокілець , що на Вінниччині з ініціативи власника тутешніх маєтностей графа Потоцького. Для цього навіть не довелося споруджувати дорогу греблю, бо порожисте русло Південного Бугу утворює тут природний перепад води в кілька метрів. Досить було побудувати паралельно річці дериваційний канал, встановити шлюзи — і вода змогла крутити турбіну. Це була перша ГЕС в Україні
Сокілецьку гідроелектростанцію три роки тому мали намір відновити за рахунок інвестицій швецької компанії, але це не виявилось можливим. Справа у тому, що територія, на якій розташована ГЕС, перебуває в оренді.
Строк договору оренди – 25 років. Слід зазначити, що потужність даної станції 400 кіловат. Приміщення перебуває у неналежному стані, немає жодного технічного оснащення.
Відео про Київську ГЕС
Різновидом гідравлічних електростанцій є гідроакумулятивні електростанції (ГАЕС). В Україні збудовано кілька ГАЕС: зокрема, Київську, Дністровську. Але цих потужностей недостатньо. Що ж являють собою ГАЕС?
Гідравлічні електростанції (ГЕС) відзначаються тривалими термінами і високою вартістю будівництва, але їхня експлуатація дуже проста і вимагає мінімальних затрат праці. Щоб запрацювали турбіни ГЕС, необхідно просто відкрити засувки в греблі. Протягом декількох хвилин станція може включитися в роботу на повну потужність. Виробництво енергії на ГЕС ґрунтується на невичерпному потоці води. Цим і пояснюється низька собівартість їхньої електроенергії (у чотири рази нижче, ніж на рівних за потужністю ТЕС). ГЕС економічно найбільш вигідно будувати на річках з великим падінням і витратою води. Створення великих ГЕС на рівнинних річках призвело до затоплень великих площ, уповільнення стоку і забруднення водоймищ.
Відео про ГАЕС
Робота з зошитом
ГАЕС – гідроакумулююча станція, що накопичує енергію та віддає її під час «пікових» навантажень.
Відео про ГАЕС (продовження)
Запитання :
Чи працюють ГЕС в нашій області? Які? На якій річці?
Яке значення вони мають?
ІІІ група – АЕС
Відлік своєї історії станція веде з 1971 року, коли почалося проектування Західно-Української АЕС, яку пізніше перейменували в Рівненську АЕС.
Будівництво станції почалося в 1973 році. Два перших енергоблоки уведені в експлуатацію в 1980—1981 роках, а 3-й енергоблок — мільйонник — в 1986 році.
Будівництво 4-го енергоблоку розпочалося в 1984 році, а в 1991 році передбачалося введення його в експлуатацію. Однак саме тоді роботи призупинили внаслідок введення мораторію Верховної Ради на спорудження ядерних об'єктів на території України.
Будівництво відновилося в 1993 році після скасування мораторію. Було проведене обстеження 4-го енергоблоку, підготовлена програма його модернізації й досьє проекту завершення будівництва. Проведені також громадські слухання з цього питання. 10 жовтня 2004 року 4-й енергоблок Рівненської АЕС був уведений в експлуатацію.
Протягом останніх років РАЕС виробляє близько 11-12 млрд кВт•год електроенергії, яка становить 16 % виробництва на атомних електростанціях.
2 липня 2018 року було заявлено про підготовку до будівництва енергоблоку №5.
Відео Запорізька АЕС
Будують АЕС там, де немає достатньої енергетичної бази або паливо дороге, а потрібно багато електроенергії. АЕС — дуже складні об’єкти як для будівництва, так і для експлуатації (про це свідчить Чорнобильська аварія), тому до виготовлення устаткування для них, до будівництва та експлуатації повинні ставитися найсуворіші вимоги. Атомні електростанції: Рівненська (м. Кузнєцовськ, Рівненська обл.), Південноукраїнська (м. Южноукраїнськ, Миколаївська обл.), Запорізька (м. Енергодар, Запорізька обл.), Хмельницька (м. Нетішин, Хмельницька обл.).
У Києві і Севастополі розташовані дослідницькі реактори. Чорнобильську АЕС остаточно було зупинено в грудні 2000 року. Велику проблему являє собою процес поховання ядерних відходів. В Україні діє шість підприємств комбінату «Радон» з переробки і збереження радіоактивних відходів.
Запитання:
1.Що є сировиною для атомних електростанцій?
2.Де видобувають уранову руду (Інгульське родовища на Кіровоградщині)
3.Чому атомні електростанції розташовані переважно на півночі, півдні та в центрі? (Тут немає інших виробників електроенергії, а АЕС орієнтуються на споживача)
3.Якою є причина закриття Чорнобильської АЕС?
Експлуатація АЕС призводить як до негативних так і позитивних наслідків.
Відео
7.Принцип розташування Атомні електростанції використовують незначну кількість палива (уранова руда), тому орієнтовані винятково на споживачів. Оскільки вони є дуже водомісткими, ураховується наявність водних джерел
Позитивні й негативні наслідки експлуатації АЕС.
Позитивні |
Негативні |
АЕС використовують мізерну кількість ядерного палива. Дають можливість побудувати електростанції поблизу споживача й у такий спосіб заощаджувати на транспортуванні енергоносіїв. Не спалюють атмосферний кисень, майже не забруднюють атмосферу й ґрунт. Виробляють дешеву електроенергію. |
Катастрофа на Чорнобильській призвела до радіоактивного забруднення, величезних витрат, пов'язаних з усуненням наслідків аварії, підвищення низки захворювань серед людей. АЕС можуть стати об'єктом нападу терористів, що призведе до катастрофи. Великі витрати з утилізації радіоактивних відходів. Нерозв'язаними залишаються питання утилізації відходів АЕС .
|
Відео
Учні заповнюють таблицю «Переваги та недоліки різних видів електростанцій»
Тип електростанції |
Переваги |
Недоліки |
ТЕС |
|
|
АЕС |
|
|
ГЕС |
|
|
Нетрадиційні: ВЕС, СЕС |
|
|
V І. Закріплення, корекція, використання знань
Географічний крос
Виставлення оцінок з аргументацією.
VІІ. ВИСНОВКИ УРОКУ
Мікрофон
Поділіться своїми здобутками на уроці, почавши словами «Сьогодні на уроці я …»
VІІІ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати § 22.
2. Закінчити роботу в контурній карті
3. Проаналізувати шляхи економії електроенергії в побуті власною родиною.