Урок енергозбереження «Бережемо енергію – бережемо планету» для учнів 3-4 класів сприяє формуванню мотивації до дій і моделей поведінки, орієнтованих на сталий стиль життя. Підібрані завдання спонукають учнів до творчої діяльності, потребують залучення особистого досвіду, використання та осмислення набутих знань.
Урок енергозбереження
Бережемо енергію – бережемо планету!
Мета. Привернути увагу учнів до проблем використання енергії, економії енергії та енергоресурсів, охорони навколишнього середовища; створити мотивації для зберігання ресурсів та енергії; розвивати пізнавальний інтерес, творчу активність, допитливість, логічне мислення учнів.
Хід заняття
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
1. Проблемна ситуація
- Уявіть, що ви опинились на острові. Вдень було весело – ви гралися, збирали дивовижні плоди, купались в океані. Але ось зайшло сонечко, стало темно. Які ваші відчуття? Чого бракує на острові? Що ж потрібно для комфортного життя?
2. Відгадування загадок (Слова-відгадки кріпляться на магнітах. Додаток 1)
1.Я завжди на мотузку
На столі чи у кутку,
До розетки як припнусь,
Мовби човен рушу в путь,
Згладжу хвилі всі, будь ласка.
Як я звусь? (Електропраска)
2.Тато наш привіз улітку
Морозцю біленьку скриньку
І тепер ця біла скринька,
Служить влітку нам і взимку.
Береже продукти –
М'ясо, рибу, фрукти. (Холодильник)
3.Ось машина – в ній насос.
Це - звичайний…пилосос.
4.Мама голову помила,
Потім…(феном) посушила.
5. Може він порахувати,
Може він пісні співати,
Малювати і писати,
Помилки перевіряти.
Може він листа прийняти,
З другом швидко нас зв’язати,
Він багато чого може
І завжди нам допоможе! (Комп’ютер )
6.Диво-скринька, в ній - вікно.
У вікні – щодня кіно. (Телевізор)
3. Бесіда
- Як одним словом можна назвати всі ці предмети?
- Завдяки чому ці предмети можуть працювати?
- Так, для роботи кожного із цих приладів витрачається багато електроенергії. А чи зможемо ми відмовитися від користування хоча б одним із них? (Діти арґументують відповіді, вчитель прибирає магніти).
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
- Сьогодні на уроці ми будемо навчатись бережливому використанню енергії, дізнаємось більше про альтернативні джерела енергії і спробуємо стати заощадливим господарем.
ІV. Робота по темі
1.Розповідь з елементами бесіди із застосуванням презентації.
- Назвіть зображені предмети (Додаток 2). Що об’єднує ці природні об’єкти?
- Де ж народжується електрика?
– Які джерела енергії знаходяться під землею? Як вони називаються?Наведіть приклад. А як ви думаєте, чи безкінечні запаси корисних копалин?
- Паливні корисні копалини утворювалися десятки і сотні мільйонів років, а закінчитися можуть вже за 60 років. Та чи безпечний для людини цей вид енергії?
2.Дослід
- Давайте запалимо свічку. Що вона дає?(Світло і тепло) Піднесемо до полум’я скло, що на ньому утворилося? (Кіптява). Вона знаходиться і в повітрі, яким ми з вами дихаємо. Чи шкідливо це для здоров’я?
– Тому таке використання такого джерела енергії призводить до забруднення навколишнього середовища.
– Сонце, вода і вітер – це джерела нової енергії, чистої. Щоб отримати електроенергію, люди навчилися використовувати силу вітру, енергію падаючої води, сонця, геотермічну енергію (внутрішнє тепло Землі), біологічне паливо.
3. Робота в групах. Гра «Вибери правильний шлях, не нашкодь довкіллю»
І група. Ваше місто знаходиться біля великої річки. Вам вигідно побудувати гідроелектростанцію, яка буде приносити вам великий дохід. Можете ловити рибу. Що ж станеться, коли розпочнеться нерест? Ваше місто споживає багато води і скидає стічні води. Ваш вибір?
ІІ група. Ваше місто знаходиться в кліматичній зоні, де багато сонця. Вам вигідно будувати у себе сонячні електростанції, проте вони дуже дорогі. Дешевше побудувати звичайну ТЕС, але доходу від неї буде менше, а шкоди більше. Вибирайте, який шлях розвитку вам підійде найбільше.
ІІІ група. Ваше місто знаходиться на березі моря, де постійно дме вітер. Цей цінний природний ресурс варто використати. Пам'ятайте про рибальство. Є проблема зі стічними водами.
4.Рухавка
5. Інформаційна хвилина
- Більшість із нас проживає в ось такому багатоповерховому будинку. Найбільше електроенергії ми витрачається на штучне освітлення приміщень. Вчені підрахували - для того, щоб 12 годин щодня протягом року горіла одна лампа потужністю 100 Вт, необхідно спалити 180 кг вугілля, внаслідок чого в атмосферу буде викинуто 425 кг СО2. Що ж робити аби зберегти корисні копалини, не принести шкоди довкіллю. Про це розкажуть герої мультфільму.
2. Перегляд мультфільму «Добре світло» https://www.youtube.com/watch?v=EbvMfsux91c
3.Обговорення мультфільму
- Яка небезпека чекає на Землю у разі підвищення температури +2°С?
- Що таке парниковий ефект?
- Яким чином людська діяльність впливає на цей процес?
- Яка шкода від застарілої лампи розжарювання?
- Як звали суперагентів?
- Який вихід знайшли герої?
- Чому мультфільм має назву «Добре світло»?
V. Фізхвилинка ( з мультфільму «Фіксики»)
VІ. Робота в парі «Що я можу сам»
Завдання. Відмітьте, що можете зробити самі для збереження енергії, а що разом з батьками.
1. Виключати всі електроприлади, які не використовуються, та не залишати їх у режимі очікування.
Корисна порада. Виключайте всі електричні прилади, які не використовуються, оскільки навіть у режимі очікування вони споживають енергію. Це допоможе вам зберегти приблизно 80 гривень на рік. Не залишайте заряджатися мобільні телефони та ноутбуки всю ніч.
2. Протирати електричні лампи від пилу.
Корисна порада. Витерта лампа світить на 10-15% яскравіше, ніж
запилена.
3. Закривати штори ввечері.
Корисна порада. Закривайте штори наприкінці дня, аби тепло не залишало приміщення.
4. Читати книги при сонячному освітленні.
Корисна порада. Використання сонячного світла – це один із найсуттєвіших резервів економії електроенергії. Використовуйте більше природнього світла, коли це можливо. На вулиці почало темнішати – подумайте, можливо, настав час для вечірньої прогулянки або вже час подумати про сон? Або ж працюйте з настільною лампою, вимкніть кімнатне освітлення.
5. Тримати вікна чистими.
Корисна порада. Запилене скло може поглинати до 30% світла. Тримайте їх чистими.
6. Кип’ятити лише стільки води, скільки вам потрібно. Чистити чайник від
накипу.
Корисна порада. Якщо ви будете кип’ятити лише необхідну вам кількість води, ви зможете заощадити. Але не забувайте про те, що нагрівний елемент електричного чайника має бути вкритий водою. Накип у чайнику проводить тепло майже в тридцять разів гірше, ніж метал, тому істотно збільшує кількість енергії, що потрібна для кип’ятіння води.
7. Встановлення теплового екрану з алюмінієвої фольги за радіаторами.
Корисна порада. Фольга відбиває тепло і спрямовує назад у кімнату, економія тепла до 4%.
8. Заміна вікон, утеплення вхідних дверей.
Корисна порада. 15% тепла втрачається через нещільні двері, 35% - через вікна.
9. Заміна звичайних ламп на енергозберігаючі.
Корисна порада. Енергозберігаючі лампи служать від 5 до 50 разів довше, оплата за світло в 10 разів менше.
10. Відремонтувати кран, що протікає.
Корисна порада. Кран, що протікає, призводить до втрат 7000 літрів води на рік (за умови, що вона крапає повільно). Якщо ж вода біжить тоненькою цівкою, то її втрати становитимуть до 30 000 літрів, на рік.
VІІ. Рольова гра «Соціальна реклама»
Учні об’єднуються у групи. Отримують завдання: використовуючи інформацію з попередньої вправи «Що я можу сам», підготувати невеличкий ролик (виступ на 1 хвилину) «Енергозбереження в моєму домі».
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Продовжте речення:
Ми знаємо… Вміємо… Цінуємо…
ІX. Творче завдання «Поміркуй удома»
Додаток 1
|
|
|
|
? |
|
?
|
|
? |
|||
|
|
? |
? |
Додаток 2
Джерела енергії