Мета:
Тема: Етапи індивідуального розвитку організмів. Початкові стадії ембріонального розвитку тварин.
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: мультимедійна дошка зі слайдами, таблиці ембріогенезу хордових, безхребетних та рослин
Основні поняття: ембріогенез, онтогенез, життєвий цикл, морула, бластула, гаструла, зародкові листки, гамета, запліднення, зигота, постембріональний розвиток, дроблення.
Хід уроку
І Організаційний етап
Перевірка готовності учнів до уроку, перевірка присутніх. Налаштування на урок.
ІІ Актуалізація опорних знань
Експрес - тестовий контроль.
1. Мейоз – це:
а) поділ нестатевих клітин;
б) поділ статевих клітин.
2. Мейоз має: а) два мітотичні поділи; б) один мітотичний поділ.
3. Галоїдною називають клітину, у якій виявлено:
а) по одній хромосомі кожного типу;
б) по дві хромосоми кожного типу;
в) по три хромосоми кожного типу.
4. Гаметогенезом називають:
а) процес утворення нестатевих клітин;
б) процес утворення статевих клітин.
5. Овогенез – це:
а) формування яйцеклітин; б) формування сперматозоїдів.
6. Сперматогенез – це:
а) формування яйцеклітин; б) формування сперматозоїдів.
7. Стадії гаметогенезу:
а) розмноження; б) росту; в) дозрівання; г) формування.
8. Результатом овогенезу є утворення:
а) однієї яйцеклітини; б) напрямних тілець;
в) чотирьох яйцеклітин; г) чотирьох сперматозоїдів.
9. Результатом сперматогенезу є утворення:
а) однієї яйцеклітини; б) напрямних тілець;
в) чотирьох яйцеклітин; г) чотирьох сперматозоїдів.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Повідомити тему, мету та завдання уроку. Поставити проблемне запитання:
- чи залежить перебіг ембріонального розвитку для подальшого розвитку і
життєдіяльності організмів?
- чи відрізняють онтогенези в особин одного виду, які живуть в різних природних умовах і чому?
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: На попередньому уроці ми з вами пригадали особливості запліднення у різних груп живих організмів. Сьогодні на уроці нам треба зясувати, що ж відбувається після запліднення. То ж давайте запишемо тему нашого уроку в зошити.
Повідомлення теми та мети уроку.
ІV Вивчення нового матеріалу
Індивідуальний розвиток організмів – онтогенез – розвиток особини від зародження до смерті, що при статевому розмноженні починається з утворення зиготи та характеризується необоротними змінами (збільшення маси тіла, розмірів, появою нових тканин та органів).
У багатьох рослин до ембріонального розвитку відносять процеси, які відбуваються у зародковому мішку насіннєвих рослин.
Онтогенез кожної особини це коротке і швидке повторення філогенезу (історичного розвитку) виду, до якого він відноситься.
Тривалість онтогенезу у різних організмів можуть бути дуже відмінними. Наприклад, метелик Соленобія живе менше однієї доби, а черепахи можуть жити більше 150 років, річкова щука проживає більше 300 рокі,; рослини, в основному травянисті, часто бувають однорічними, а секвоя росте понад 3000 років, мексиканський кипарис зростає більше 10000 років.
Деякі вчені стверджують, що чим довше спиш, то довше живеш. Це зрозуміло: уві сні уповільнюються всі обмінні процеси.
Онтогенез поділяють на ембріональний та постембріональний.
Давайте запишемо опорну схему в зошит.
Ембріональний період – час, коли нова істота зароджується та розвивається в всередині материнського організму або яйця, насінини, тощо. Даний процес завершується народженням.
Постембріональний розвиток – супроводжується збільшенням розмірів (кількісні та якісні зміни). Цей період триває від моменту народження і до смерті.
Давайте розглянемо стадії ембріонального розвитку.
Дроблення зиготи починається одразу в матковій трубі. Перше ділення відбувається в вертикальній площині, утворюються 2 однакові клітини – бластомери. Вони діляться ще раз та утворюють 4 бластомери і так далі. При цьому, після поділу, вони не збільшуються в розмірах. Онтогенез – індивідуальний розвиток організму з моменту утворення зиготи (або активації яйцеклітини) до природної смерті.
Термін “онтогенез” запропонував німецький вчений Е.Геккель у 1866 р. Тривалість онтогенезу у рослинних і тваринних організмів різна: у деяких водоростей сягає кількох годин, а мамонтове дерево живе кілька тисяч років.
Ембріональний розвиток (ембріогенез, зародковий розвиток) – період онтогенезу від моменту утворення зиготи до народження чи виходу із оболонок. Етапи:
Запліднення
Дроблення
Гаструляція
Нейруляція
Гістогенез
Органогенез
Етапи онтогенезу у рослин: зигота – зародкова меристема – зародок (зародковий корінець, листочки або сім’ядолі та брунечка).
Розповідь про ембріональний розвиток – ембріогенез.
У 1906 р. професор Московського університету М.А.Варнак встановив, що після запліднення починається дробіння зародкових клітин.
Дроблення – етап ембріонального розвитку у всіх багатоклітинних тварин, що становить ряд послідовних мітотичних оділів зиготи або активованої яйцеклітини. Дроблення призводить до утворення одношарового зародка – бластули. При цьому маса зародка і його обєм не змінюється, тобто вони залишаються такими ж, як у зиготи, а яйце розділяється на все дрібніші клітини – бластомери.
Дроблення відбувається доти, доки розміри бластомерів не досягнуть значень, характерних для соматичних клітин. В результаті дроблення створюються умови для диференціювання. Клітини, що утворилися з різних ділянок яйцеклітини, отримують неоднакову цитоплазму і набувають здатності до переміщень, які забезпечують формування органів майбутнього організму.
Тип дроблення залежить від кількості жовтка і його розташування в яйцеклітині. Якщо жовтка мало – відбувається повне дроблення, якщо багато – неповне дроблення.
Якщо жовтка мало і він рівномірно розподілений в цитоплазмі (у голкошкірих, плоских червів, ссавців) спостерігається повне рівномірне дроблення (бластомери однакові за розміром, дробиться вся яйцеклітина). Якщо жовток розподілений нерівномірно (у земноводних), спостерігається повне нерівномірне дроблення (бластомери різної величини: ті, які містять жовток – більші, яйцеклітина дробиться повністю.).
За неповного дроблення жовтка в яйцеклітині настільки багато, що борозни не можуть розділити його повністю.
Дроблення яйцеклітини, у якої ділиться лише сконцентрована в певному місці частина цитоплазми, де знаходиться ядро, називається неповним дискоїдальним (у плазунів, птахів). При неповному поверхневому дробленні (у комах) в глибині жовтка відбуваються перші синхронні ядерні поділи, що не супроводжуться поділом цитоплазми, рівномірно розподіляються в жовтку. Коли їх стає длстатньо багато, вони мігрують в цитоплазму, де потім виникає бластодерма.
В результаті ділення еластомерів утворюється морула, що за розмірами така сама як і зигота. Коли бластомерів стає 32, вони утворюють порожнисту сферу, що має один шар клітин. Порожнина всередині бластули – бластоцель. Стадію бластули проходять зародки всіх типів тварин. Дроблення зиготи людини повне, нерівномірне й асинхронне закінчується утворенням бластоцисти
Після імплантації зародка на одному з її полюсів клітини починають ділитися швидше, чим на іншому, впинаються всередину бластоцелі. Цей процес називається – гаструляція. З тих клітин, які впинаються всередину, утворюється другий шар клітин зародка. Ця двохшарова сфера називається – гаструла. Зовнішній шар клітин – ектодерма, внутрішній – ентодерма. Ці шари називається зародковими листками. На місці вгинання утворюється первинний рот, який веде в замкнену кишкову порожнину.
У більшості тварин після завершення гаструляції між зовнішнім та внутрішнім зародковими листками формується третій зародковий листок – мезодерма. В подальшому, у вищих тварин, первинний рот замикається, а рот дорослої особини з’являється на протилежному кінці тіла. Таких тварин називають вторинноротими, на відміну від тих, які зберегли первісне розташування роту – первиннороті.
Наступна стадія – нейрула. На цьому етапі відбувається формування частин зародка: нервова трубка і хорда.
Порівняти між собою стадії бластули та гаструли, замалювати їх і відповідно позначити.
Зародкові листки та закладка органів:
- ектодерма – шкіра, нервова система, органи чуттів
- ентодерма – травний канал, печінка, підшлункова залоза, легені, хорда;
- мезодерма – кістки, хрящі та м’язи (в тому числі і серцевий), кров і кровоносні судини, нирки, статеві залози.
V. Оперування поняттями.
З’ясувати з учнями рівень оволодіння новими поняттями (з допомогою вчителя та користуючись матеріалами параграфу).
VІ. Узагальнення та систематизація знань з теми.
Заповнення разом з учнями таблиці
VII Повідомлення домашнього завдання.
Вивчити §20, вивчити терміни.
Написати відповідь до епіграфа