Урок "Етапи індивідуального розвитку"

Про матеріал

Мета:

  • Навчальна: розглянути особливості онтогенезу організмів, етапи індивідуального розвитку організмів, початкові стадії ембріонального розвитку тварин в багатоклітинних організмів, сформувати в учнів поняття онтогенез, ембріогенез, бластула, гаструла, нейрула;
  • Розвиваюча: розвивати вміння використовувати отримані раніше знання, вміння аналізувати отриманні раніше знання та робити висновки;
  • Виховна: виховування бережливого ставлення до власного організму та оточуючого світу.
Перегляд файлу

Тема: Етапи індивідуального розвитку організмів. Початкові стадії ембріонального розвитку тварин.

Мета:

  •                 Навчальна: розглянути особливості онтогенезу організмів, етапи індивідуального розвитку організмів, початкові стадії ембріонального розвитку тварин в багатоклітинних організмів, сформувати в учнів поняття онтогенез, ембріогенез, бластула, гаструла, нейрула;
  •                 Розвиваюча: розвивати вміння використовувати отримані раніше знання, вміння аналізувати отриманні раніше знання та робити висновки;
  •                 Виховна: виховування бережливого ставлення до власного організму та оточуючого світу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: мультимедійна дошка зі слайдами, таблиці ембріогенезу хордових, безхребетних та рослин

Основні поняття: ембріогенез, онтогенез, життєвий цикл, морула, бластула, гаструла, зародкові листки, гамета, запліднення, зигота, постембріональний розвиток, дроблення.

Хід уроку

І Організаційний етап

Перевірка готовності учнів до уроку, перевірка присутніх. Налаштування на урок.

ІІ Актуалізація опорних знань

Експрес - тестовий контроль.

1. Мейоз – це:

а) поділ нестатевих клітин; 

б) поділ статевих клітин.

2. Мейоз має: а) два мітотичні поділи; б) один мітотичний поділ.

3. Галоїдною називають клітину, у якій виявлено:

а) по одній хромосомі кожного типу;

б) по дві хромосоми кожного типу;

в) по три хромосоми кожного типу.

4. Гаметогенезом називають:

а) процес утворення нестатевих клітин;

б) процес утворення статевих клітин.

5. Овогенез – це:

а) формування яйцеклітин;  б) формування сперматозоїдів.

6. Сперматогенез – це:

а) формування яйцеклітин;  б) формування сперматозоїдів.

7. Стадії гаметогенезу:

а) розмноження; б) росту;  в) дозрівання;  г) формування.

8. Результатом овогенезу є утворення:

а) однієї яйцеклітини;  б) напрямних тілець;

в) чотирьох яйцеклітин;  г) чотирьох сперматозоїдів.

9. Результатом сперматогенезу є утворення:

а) однієї яйцеклітини;  б) напрямних тілець;

в) чотирьох яйцеклітин;  г) чотирьох сперматозоїдів.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

 Повідомити тему, мету та завдання уроку. Поставити проблемне запитання:

- чи залежить перебіг ембріонального розвитку  для подальшого розвитку і

життєдіяльності організмів?

- чи відрізняють онтогенези в особин одного виду, які живуть в різних природних умовах і чому?

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

Вчитель: На попередньому уроці ми з вами пригадали особливості запліднення у різних груп живих організмів. Сьогодні на уроці нам треба зясувати, що ж відбувається після запліднення. То ж давайте запишемо тему нашого уроку в зошити.

Повідомлення теми та мети уроку.

ІV Вивчення нового матеріалу

Індивідуальний розвиток організмів – онтогенез – розвиток особини від зародження до смерті, що при статевому розмноженні починається з утворення зиготи та характеризується необоротними змінами (збільшення маси тіла, розмірів, появою нових тканин та органів).

У багатьох рослин до ембріонального розвитку відносять процеси, які відбуваються у зародковому мішку насіннєвих рослин.

Онтогенез кожної особини це коротке і швидке повторення філогенезу (історичного розвитку) виду, до якого він відноситься.

Тривалість онтогенезу у різних організмів можуть бути дуже відмінними. Наприклад, метелик Соленобія живе менше однієї доби, а черепахи можуть жити більше 150 років, річкова щука проживає більше 300 рокі,; рослини, в основному травянисті, часто бувають однорічними, а секвоя росте понад 3000 років, мексиканський кипарис зростає більше 10000 років.

Деякі вчені стверджують, що чим довше спиш, то довше живеш. Це зрозуміло: уві сні уповільнюються всі обмінні процеси.

Онтогенез поділяють на ембріональний та постембріональний.

Давайте запишемо опорну схему в зошит.

Ембріональний період – час, коли нова істота зароджується та розвивається в всередині материнського організму або яйця, насінини, тощо. Даний процес завершується народженням.

Постембріональний розвиток – супроводжується збільшенням розмірів (кількісні та якісні зміни). Цей період триває від моменту народження і до смерті.

Давайте розглянемо стадії ембріонального розвитку.

Дроблення зиготи починається одразу в матковій трубі. Перше ділення відбувається в вертикальній площині, утворюються 2 однакові клітини – бластомери. Вони діляться ще раз та утворюють 4 бластомери і так далі. При цьому, після поділу, вони не збільшуються в розмірах. Онтогенез – індивідуальний розвиток організму з моменту утворення зиготи (або активації яйцеклітини) до природної смерті.

Термін “онтогенез” запропонував німецький вчений Е.Геккель у 1866 р. Тривалість онтогенезу у рослинних і тваринних організмів різна: у деяких водоростей сягає кількох годин, а мамонтове дерево живе кілька тисяч років.

Ембріональний розвиток (ембріогенез, зародковий розвиток) – період онтогенезу від моменту утворення зиготи до народження чи виходу із оболонок. Етапи:

Запліднення

Дроблення

Гаструляція

Нейруляція

Гістогенез

Органогенез

Етапи онтогенезу у рослин: зигота – зародкова меристема – зародок (зародковий корінець, листочки або сім’ядолі та брунечка).

 Розповідь про ембріональний розвиток – ембріогенез. 

У 1906 р. професор Московського університету М.А.Варнак встановив, що після запліднення починається дробіння зародкових клітин.

Дроблення – етап ембріонального розвитку у всіх багатоклітинних тварин, що становить ряд послідовних мітотичних оділів зиготи або активованої яйцеклітини. Дроблення призводить до утворення одношарового зародка – бластули. При цьому маса зародка і його обєм не змінюється, тобто вони залишаються такими ж, як у зиготи, а яйце розділяється на все дрібніші клітини – бластомери.

Дроблення відбувається доти, доки розміри бластомерів не досягнуть значень, характерних для соматичних клітин. В результаті дроблення створюються умови для диференціювання. Клітини, що утворилися з різних ділянок яйцеклітини, отримують неоднакову цитоплазму і набувають здатності до переміщень, які забезпечують формування органів майбутнього організму.

Тип дроблення залежить від кількості жовтка і його розташування в яйцеклітині. Якщо жовтка мало – відбувається повне дроблення, якщо багато – неповне дроблення.

Якщо жовтка мало і він рівномірно розподілений в цитоплазмі (у голкошкірих, плоских червів, ссавців) спостерігається повне рівномірне дроблення (бластомери однакові за розміром, дробиться вся яйцеклітина). Якщо жовток розподілений нерівномірно (у земноводних), спостерігається повне нерівномірне дроблення (бластомери різної величини: ті, які містять жовток – більші, яйцеклітина дробиться повністю.).

За неповного дроблення жовтка в яйцеклітині настільки багато, що борозни не можуть розділити його повністю.

Дроблення яйцеклітини, у якої ділиться лише сконцентрована в певному місці частина цитоплазми, де знаходиться ядро, називається неповним дискоїдальним (у плазунів, птахів). При неповному поверхневому дробленні (у комах) в глибині жовтка відбуваються перші синхронні ядерні поділи, що не супроводжуться поділом цитоплазми, рівномірно розподіляються в жовтку. Коли їх стає длстатньо багато, вони мігрують в цитоплазму, де потім виникає бластодерма.

В результаті ділення еластомерів утворюється морула, що за розмірами така сама як і зигота. Коли бластомерів стає 32, вони утворюють порожнисту сферу, що має один шар клітин. Порожнина всередині бластули – бластоцель. Стадію бластули проходять зародки всіх типів тварин. Дроблення зиготи людини повне, нерівномірне й асинхронне закінчується утворенням бластоцисти 

Картинки по запросу бластула

Після імплантації зародка на одному з її полюсів клітини починають ділитися швидше, чим на іншому, впинаються всередину бластоцелі. Цей процес називається – гаструляція. З тих клітин, які впинаються всередину, утворюється другий шар клітин зародка. Ця двохшарова сфера називається – гаструла. Зовнішній шар клітин – ектодерма, внутрішній – ентодерма. Ці шари називається зародковими листками. На місці вгинання утворюється первинний рот, який веде в замкнену кишкову порожнину.

Похожее изображение

У більшості тварин після завершення гаструляції між зовнішнім та внутрішнім зародковими листками формується третій зародковий листок – мезодерма. В подальшому, у вищих тварин, первинний рот замикається, а рот дорослої особини з’являється на протилежному кінці тіла. Таких тварин називають вторинноротими, на відміну від тих, які зберегли первісне розташування роту – первиннороті.

Наступна стадія – нейрула. На цьому етапі відбувається формування  частин зародка: нервова трубка і хорда.

Картинки по запросу нейрула

Порівняти між собою стадії бластули та гаструли, замалювати їх і відповідно позначити.
 Зародкові листки та закладка органів:
- ектодерма – шкіра, нервова система, органи чуттів
- ентодерма – травний канал, печінка, підшлункова залоза, легені, хорда;
- мезодерма – кістки, хрящі та м’язи (в тому числі і серцевий), кров і кровоносні судини, нирки, статеві залози.

V. Оперування поняттями.

З’ясувати  з учнями рівень оволодіння новими поняттями (з допомогою вчителя та користуючись матеріалами параграфу).

  1.               Онтогенез – ….(ймовірна відповідь учнів: індивідуальний розвиток організмів)
  2.               ….. – період розвитку організму від запліднення до народження (ймовірна відповідь учнів: ембріогенез)
  3.               Постембріональний розвиток – це …..( ймовірна відповідь учнів: період розвитку організмів від народження до смерті)
  4.               Вкажіть стадії ембріогенезу: (ймовірна відповідь учнів: зигота, бластула, гаструла, нейрула).
  5.               Інвагінація – це …( ймовірна відповідь учнів: процес впинання шару бластодерми та утворення двох зародкових листків)

VІ. Узагальнення та систематизація знань з теми.

Заповнення разом з учнями таблиці

VII Повідомлення домашнього завдання.

Вивчити §20, вивчити терміни.

Написати відповідь до епіграфа

docx
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
26 липня 2018
Переглядів
20400
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку