Презентація "Будова хромосоми"

Про матеріал

Презентація "Будова хромосоми" містить наочний матеріал будови хромосоми, фотокаріограми набору хромосом людини та ін. Така презентація станек в нагоді при проведенні уроків з теми "Клітина як цілісна система", зокрема при вивченні хімічного складу і будови хромосом на різних стадіях клітинного циклу.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ядро всьому голова!(З біологічного фольклору)1

Номер слайду 2

Назвіть складові ядра клітин еукаріотів2

Номер слайду 3

Охарактеризуйте фази мітозу3

Номер слайду 4

Гра “ Так і ні ”1. Бактерії не мають клітинної стінки. 2. Триплет – це послідовність із трьох нуклеотидів, яка кодує певну амінокислоту. 3. Органела, в якій зберігається спадкова інформація – ядро. 4. Рибосоми не синтезують білки. 5. Хлоропласти заповнені ферментами. 6. Мітохондрії синтезують глюкозу. 7. Тваринні клітини не мають клітинної стінки. 8. Прокаріоти – живі організми, що мають ядро. 9. Рибосома – одномембранна органела клітини. 10. Хлоропласти – органели рослинних клітин. 11. Центром управління клітиною є ядро. 12. Еукаріоти містять ядро.13. Вакуоля – рослинна органела. 14. Цитологія – наука про спадковість і мінливість.  4

Номер слайду 5

Хімічний склад і будова хромосом на різних стадіях клітинного циклу. Лабораторна робота № 5. Будова хромосом5

Номер слайду 6

Мета: Навчальна: - вивчити будову, біохімічний склад хромосом; - на основі знань про будову ядра клітини сформувати поняття про роль хромосом у процесі розмноження, росту і розвитку організмів; - вивчити групи хромосом; дати поняття про каріотип і його видову специфіку. Розвиваюча: - поглибити знання з хромосомного набору хромосом. Виховна: - формувати світогляд учнів, продовжити виховання бережливого ставлення до збереження геному та вивчити негативний вплив мутагенних чинників на хромосомний набір.6

Номер слайду 7

Мотивація“ Що закладено в геном, того не витягнеш волом! ”“ Яка хромосома, такі й діти! ” (Народна біологічна мудрість)7

Номер слайду 8

1. Яке визначення можна дати поняттю “хромосома”? 2. Яку будову мають хромосоми?3. Що таке каріотип?4. Яке значення мають знання про хромосоми й каріотип у житті людини?8

Номер слайду 9

Хромосома є носієм спадкової інформаціїХромосома - це велика молекулярна структура, де міститься близько 90 % ДНК клітини. Всі хромосоми містять дуже довгий безперервний полімеризований ланцюг ДНК (єдину ДНК-молекулу), що містить гени, регуляторні елементи та проміжні нуклеотидні послідовності. Слово «хромосома» походить від грецьких слів «хрома» - колір та «сома» - тіло. Термін “хромосома” в 1888 р. запропонував В. Вальдеєр9

Номер слайду 10

Хроматин. Хромосоми еукаріот складаються з лінійної макромолекули ДНК, що намотана на специфічні білки-гістони, формуючи матеріал під назвою «хроматин». Хроматином називають комплекс ДНК та білків. До складу хроматину входять два типи білків - гістонові та негістонові.10

Номер слайду 11

Хромосоми можуть перебувати в двох структурно-функціональних станах: в конденсованому (спіралізованому) та деконденсованому (деспіралезованому). В інтерфазі хромосоми живої клітини невидимі, спостерігати можна лише гранули хроматину, бо в цей період хромосоми частково або повністю деконденсовані. Під час мітотичного поділу клітини, коли відбувається конденсація хроматину, хромосоми добре помітні.11

Номер слайду 12

Хроматида структурний елемент хромосоми, що формується в інтерфазі ядра клітини в результаті подвоєння (реплікації) хромосоми.12

Номер слайду 13

Будова метафазної хромосоми:1 – вторинна перетяжка; 2 – хроматиди;3 – первинна перетяжка; 4 – центромера;5 – місце прикріплення веретена поділу13

Номер слайду 14

ділянка хромосоми, що характеризується специфічною послідовністю нуклеотидів і структурою. Центромера відіграє важливу роль в процесі розподілу клітинного ядра, в контролі експресії генів та бере участь у з'єднанні сестринських хроматид. Центромера14

Номер слайду 15

Каріотипсукупність якісних (форма) і кількісних (розмір і кількість) ознак хромосомного набору. Кожному видові організмів властивий певний каріотип. Саме його постійність забезпечує існування видів 15

Номер слайду 16

Приклади каріотипів різних організмів. Людина – 46 Огірок – 14 Горила – 48 Картопля – 18 Короп – 104 Пшениця м'яка - 42 Віслюк – 66 Пшениця тверда - 28 Лисиця – 34 Буряк – 18 Кінь – 64 Липа – 84 Дрозофіла – 8 Горох – 14 Жаба - 24 Миша – 40 16

Номер слайду 17

Каріотипи різних тварин: 1 – щуки; 2 – курки; 3 – кішки; 4 - саламандри 17

Номер слайду 18

Хромосомний набір ядра може бути: Гаплоїдним (1n);Диплоїдним (2n);Поліплоїдним (3n, 4n…)18

Номер слайду 19

Хромосоми, що належать до однієї пари, називають гомологічним, до різних - негомологічними. Статеві хромосоми у представників однієї зі статей різні за розмірами й будовою. Їх називають – гетерохромосомами, а нестатеві – аутосомами 19

Номер слайду 20

“ Якщо в парі більш ніж двоє, хромосомні будуть збої! ” (З біологічного фольклору)20

Номер слайду 21

Порушення числа хромосом Поліплоїдія – збільшення хромосом у кратну кількість разів Анеуплоїдія – поява або зникнення однієї з гомологічних хромосом Моносомія - відсутність однієї з гомологічних хромосом Нулісомія - відсутність двох гомологічних хромосом Трисомія - наявність зайвої хромосоми 21

Номер слайду 22

Порушення числа хромосом. Трисомія за1 – 8-ю парами хромосом не сумісна із життям плода;13-ю парами хромосом – синдром Патау;21-ю парами хромосом - синдром Дауна;однією Х-хромосомою з пари статевих хромосом – синдром Шерешевського-Тернера 22

Номер слайду 23

Порушення числа хромосом Метод поліплоїдії широко застосовується селекціонерами для створення нових сортів рослин. Доведено, що збільшення кількості хромосом підвищує стійкість рослин до патогенних мікроорганізмів і деяких інших несприятливих факторів зовнішнього середовища, зокрема, до радіації. Приблизно 80 % сучасних сортів різних видів культурних рослин є поліплоїдами 23

Номер слайду 24

Утворення гаплоїдних клітин. Рослинні клітини. Тваринні клітини24

Номер слайду 25

Нулісомики. Каріотипи нулісомиків – мутантів пшениціКолекція нулісомиків пшениці. У зразків відсутні різні пари хромосом25

Номер слайду 26

Триплоїди. Синдром Дауна. Триплоїдний кавун. Не утворює насіння26

Номер слайду 27

Поліплоїди27

Номер слайду 28

Значення дослідження каріотипу. Дослідження каріотипу дають змогу діагностувати багато спадкових захворювань навіть на ранніх етапах розвитку;Будову каріотипу застосовують у систематиці організмів для розпізнавання близьких за будовою видів (так званих видів-двійників);Крім того, вивчення каріотипу дає змогу встановлювати ступінь історичної спорідненості між організмами.28

Номер слайду 29

Два близькі види хом'яків (китайський і даурський) дуже подібні за будовою і відрізняються лише за набором хромосом - відповідно 22 і 20 у диплоїдному наборі 29

Номер слайду 30

Правило постійності числа хромосом. Кількість хромосом та характерні особливості їхньої будови - видова ознака. Це є правилом постійності числа хромосом. Кількість хромосом не залежить від висоти організації, а також не завжди вказує на філогенетичну спорідненість: одне й те саме число може траплятись у дуже далеких форм, а в близьких видів - дуже відрізнятися. В представників одного виду число хромосом в ядрах всіх клітин постійне.30

Номер слайду 31

Таким чином, хромосоми – нуклеопротеїдні структури в ядрі еукаріотичної клітини, які стають легко помітними в певних фазах клітинного циклу. Хромосоми являють собою високий ступінь конденсації хроматину, постійно присутнього в клітинному ядрі. Основу хромосоми становить лінійна (не замкнута в кільце) макромолекула ДНК. У хромосомах зосереджена велика частина спадкової інформації. Хромосома!?31

Номер слайду 32

Визначте стать людини, хромосоми якої ви бачите32

Номер слайду 33

Визначте, за якою парою спостерігається порушення числа хромосом на фотокаріограмах хворої людини33

Номер слайду 34

Який синдром супроводжує таке порушення?34

Номер слайду 35

Лабораторна робота. Мета: вивчити будову хромосом, їх значення для життєдіяльності організмів, закріпити вміння розвязувати задачі з молекулярної біологіїОбладнання й матеріали: схеми, малюнки, моделі ДНК, хромосом. Будова хромосом35

Номер слайду 36

Хід роботи1. Замалювати та назвати зазначені частини (1-; 2- ; 3- ;… 12-; і т.д.)2. Дати відповіді на запитання.3. Розв'язати задачі.36

Номер слайду 37

а) ДНК: ГГЦ-АТГ-ЦЦА-АТТ-ГГЦ ДНК: б) ДНК: АТЦ-ЦГГ-ЦТА-ААГ-ЦЦЦ і-РНК: в) і-РНК: АЦГ-ГУА-ЦЦУ-АГГ-АУА ДНК: Висновок: Які особливості будови хромосом?Яка їх роль?37

Номер слайду 38

Домашнє завдання. Опрацювати параграф 18 Відповісти на запитання в кінці параграфа. Підготувати повідомлення на тему: “ Синдром Патау ”, “ Синдром Шерешевського-Тернера”38

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Анциборова Вера
    Щиро дякую. Особливо за біологічний фольклор!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Павленко Оксана
    Дякую за розробку. Дуже сподобались фольклорні вислови
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Соколенко Єлизавета Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Соколенко Єлизавета Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
pptx
Додано
27 липня 2018
Переглядів
17142
Оцінка розробки
4.9 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку