Анотація представлених матеріалів.
З метою виявлення шляхів формування соціальних компетентностей учнів на уроках фізики і математики велику роль надають інтегровані уроки.
Чому сприяють інтегровані уроки?
- оновленню змісту навчання;
- урізноманітненню форми і методів навчання;
- підвищенню якості знань;
- формування цілісного сприйняття навколишнього світу.
Для учнів 7 класів при знайомстві з новим предметом фізика важко сприймається матеріал на перевід одних одиниць вимірювання на інші, математичні розрахунки прикладів у вигляді степеня числа. За новою програмою фізика випереджає деякі теми з математики. Тому велику увагу приділяю інтегрованим урокам.
П.І.Б. конкурсанта: Васильченко Тетяна Анатоліївна, вчитель фізики та математики, вчитель-методист, вчитель віщої категорії
Заклад: Криворізька педагогічна гімназія
Анотація представлених матеріалів.
З метою виявлення шляхів формування соціальних компетентностей учнів на уроках фізики і математики велику роль надають інтегровані уроки.
Чому сприяють інтегровані уроки?
- оновленню змісту навчання;
- урізноманітненню форми і методів навчання;
- підвищенню якості знань;
- формування цілісного сприйняття навколишнього світу.
Для учнів 7 класів при знайомстві з новим предметом фізика важко сприймається матеріал на перевід одних одиниць вимірювання на інші, математичні розрахунки прикладів у вигляді степеня числа. За новою програмою фізика випереджає деякі теми з математики. Тому велику увагу приділяю інтегрованим урокам.
Тема: Фізичні величини. Міжнародна система одиниць. Кратні та частинні одиниці.
Мета: -освітня: ввести поняття «вимірювання, фізичні величини, одиниці фізичних величин». Ознайомити учнів зі структурою Міжнародної системи одиниць. Розглянути,як утворюються кратні та частинні одиниці.
Обладнання та наочність:
Хід уроку
-повідомлення теми, цілей та завдань уроку.
-мотивація навчальної діяльності учнів.
Запитання для співбесіди:
План вивчення нової теми
Вчителю:
Кожна фізична величина має свою назву, позначається певним символом, виражається числовим значенням, має одиницю вимірювання.
Виміряти фізичну величину означає порівняти її з однорідною величиною, яку взято за одиницю цієї величини.
Наприклад, довжина – фізична величина, яка характеризує протяжність тіл, відстаней. Найчастіше її позначають малою латинською літерою l.
Інтервал часу порівнюємо з інтервалом, який називають секундою, масу тіла – з масою еталона маси – кілограмом.
Отже, довжина – l [м],
час – t [с],
маса –m [кг].
До основних одиниць СІ належать:
Довжина – 1 м (метр) Сила світла – 1 кд (кандела)
Час – 1 с (секунда) Сила струму – 1 А (ампер)
Маса – 1 кг (кілограм) Кількість речовини – 1 моль
Температура – 1 К (Кельвін)
Кратні одиниці – це одиниці, які більші за одиниці в 10, 100, 1000 і більше разів.
Частинні одиниці – це одиниці, які менші від основних одиниць у 10, 100, 1000 і більше разів. (робота з підручником , табл. 2 стр. 17 , В.Д.Сиротюк)
Для переведення застосуємо правила:
№1. Подайте у метрах такі значення фізичних величин:
1км = 1000м = 103м
1м= 100 см = 102 см
1 м = 1000 мм = 103 мм
1 м = 10 дм = 101 дм
Або частинні одиниці:
1 м = 0,001 км = 10-3 км
1 см = 0,01 м = 10-2 м
1 дм = 0,1 м = 10-1 м
1 мм = 0,001 м = 10-3 м.
Висновок: Можна замінити, що степінь числа у км, м у кратних одиницях має додатній степінь, а у частинних відємний.
Повторення і аналіз основних фактів:
Для того, щоб правильно переводити одиниці вимірювання в систему СІ, пригадаємо математику:
10 = 101 або 0,1 = 10-1
100 = 102 0,01 = 10-2
1000 = 103 0,001 = 10-3
10000000 = 106 0,000001 = 10-6
Кратні одиниці Часткові одиниці (або частинні)
Для кожної з них є префікси. (Робота з підручником ,табл. 2, стор. 17, В.Д.Сиротюк) .
Творче перенесення знань і навичок учнів у нові ситуації:
№1. Переведіть у систему СІ приклади:
145 мм = 0,145 м = 145 х 10-3 м
1,8 км = 1800 м = 1,8 х 103 м
2 км 32 м = 2032м
8,4 дм = 0,84 м = 8,4 х 10-1 м
№2. Запишіть за допомогою кратних або частинних одиниць такі значення фізичних величин:
Розв’язання:
0,000 0075 = 7,5 мкм = 7,5 х 10-6 м
5900 000 000 000 м = 5,9 Тм = 5,9 х 1012 м
Отже, кратні і частинні одиниці можна записати і через степінь числа.
Означення з математики : степенем числа а з натуральним показником n(n>1) називають добутокn множників, кожен з яких дорівнює а.
an = a x a x a x …… a
nмножників
Наприклад, 25 = 2 х 2 х 2 х 2 х 2 = 32
34 = 3 х 3 х 3 х 3 = 81
53 = 5 х 5 х 5 = 125
Вважають, що а1 = а ; а0 = 1 ; а-1 = ; 0n = 0; 1n = 1.
Основні властивості степенів:
№3. Яка з нерівностей є правильною?
Розв’язання:
52 дм = 52 х 10-1 м = 5,2 м
В: 520 см = 52 дм
20 мм = 20 х 10-3 = 0,02 м
В: 20 мм > 2000 мкм
32 кг = 32 кг
В: 32 кг >3300 г
300 мс = 300 х 10-3 = 3 с
В: 3 с = 300 мс
Відповідь: б).
№4. Попрацюємо зі степенями:
= 0,2 x 102 = 20
= 2 x 107
= 16x 102x 106x 4 x 101 /(4 x 103x64x 10-8 =)=1 x 109 / 4 x 10-5 =
= 0,25 x 1013
= 1 x 10-3 x 102/( 2 x 10-4 x 10-3 x 108)= 0,5 x 10-1 / 101 = 0,5 x 10-2 = 0,005
= 8 x 10-2x 10-3x 4 x 10-1x 1 x 105x 10-5= 32x 104
Попрацюємо з іншими фізичними величинами через множники:
50 мс = 50 х 10-3 с 14,6 дм = 14,6 х 10-1 м
815 см = 815 х 109 м 8,5 нс = 8,5 х 1012 с
0,3 Тм = 0,3 ч 1012 м 100 мкм = 100 х 10-6 = 10-4 м
Одиницею вимірювання площі Sє [м2].
Знаємо, з математики, але тепер переводимо через степінь і запам’ятаємо:
1 км2 = (103м)2 = 106 м21 м2 = 10-6 км2
1 м2= (100 см)2 = (102)2 см2 = 104 см2 1 см2 = 10-4 м2
1 м2 = (1000 мм)2 = (103)2 мм2 = 106 мм2 1 мм2 = 10-6 м2
1 м2 = (10 дм)2 =(101)2 дм2 = 102 дм2 1 дм2 = 10-2 м2
Знайдемо, аналогічно, одиниці об’єму V [м3].
1 м3 = (100 см)3 = (102)3 см3 = 106 см3 1 см3 = 10-6 м3
1 м3 = (100 дм)3 = (101)3 дм3 = 103 дм3 1 дм3 = 10-3 м3
1 м3 = (1000 мм)3 = (103)3 мм3 = 109 мм3 1 мм3 = 10-9 м3
По аналогії двох таблиць можна встановити залежність між кратними і частинними одиницями.
Узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів, основних ідей та наукових теорій, предметів, що є складовими інтегрованого уроку.
№1. Запишіть величини, використовуючи кратні та частинні одиниці та властивості степеня.
1200 К = 12 х 102 К
0, 000034 дм = 34 х 10-6 дм = 34 х 10-6 х 10-1 м= 34 х 10-7 м
3 700 000 000 мм = 37 х 108 х 10-3 м = 37 х 105 м
0,050 мкм = 5 х 10-2 х 10-6 м = 5 х 10-8 м
0,000075 Дж = 75 х 10-6 Дж
400 Вт = 4 х 102 Вт
1200 кОм = 12 х 102 х 103 Ом = 12 х 105 Ом
0,000002 Кл = 2 х 10-6 Кл
0,0008 с = 8 х 10-4 с
№2. Переведіть в систему СІ такі значення:
30 мм3 = 30 х (10-3)3 = 30 х 10-9 = 3 х 10-8 м3
0,4 дм2 = 0,4 х (10-1)2 = 0,4 х 10-2 м2
35 дм3 = 35 х (10-1)3 = 35 х 10-3 м3
2,5 см2 = 2,5х (10-2)2 = 2,5 х 10-4 м2
45000 см3 = 45 х 103 х (10-2)3 = 45 х 103 х 10-6 = 45 х 10-3 м3
750 мм2 = 750 х (10-3)2 = 750 х 10-6 = 75 х 10-5 м2
№ 4.18 – 24(у)
Використана література
1.Фізика : підруч. для 7-го кл. загальноовіт. навч. закл. / В.Д. Сиротюк.- Київ : Генеза, 2015.-240 с. : іл.
2.Мерзляк А.Г. Алгебра: підруч.для 7 кл.загальноосвіт.навч.закладів-
Х. : Гімназія,2015.-210 с.
3.Навчальні програми загальноосвітніх навчальних закладів: Математика. Інформатика. 5-9 класи . – К.:Видавничий дім «Освіта».2013.-96с.
4. Освітній портал:(Електронний ресурс).-режим доступу:http|//urok-ua.com.