Мета комбінованого уроку:
Підготувати учнів до виконання низки лабораторних робіт на наступних уроках. Актуалізувати знання учнів з математики (вимірювання довжини, ширини, площі фігур; вміння користуватись співвідношеннями величин).
Навчити учнів визначати:
площі поверхні чи сторін та об'єми фігур правильної та неправильної форми.
Урок 4/4
ВИМІРЮВАННЯ ФІЗИЧНИХ ВЕЛИЧИН.
Мета уроку: |
Підготувати учнів до виконання низки лабораторних робіт на наступних уроках. Актуалізувати знання учнів з математики (вимірювання довжини, ширини, площі фігур; вміння користуватись співвідношеннями величин). Навчити учнів визначати:
|
Тип уроку: |
комбінований урок. |
Обладнання: |
|
План уроку: |
|
П л а н у р о к у
1. На дошці намальовано кросворд. Вчитель пропонує учням відповісти на запитання до нього ( учні по черзі виходять до дошки). Сигналом готовності учня до відповіді є піднята рука. За кожну вірну відповідь учень отримує по одному додатковому балу до балів отриманих за відповіді до другої частини актуалізації опорних знань.
|
1 |
|
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
3 |
|
|
|
|
||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|||
|
5 |
|
|
|
|
||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|||
В за тонованому стовпчику при правильних відповідях одержите назву однієї з наук про природу.
Слово «Фізика»
2.
Було це дуже давно, коли люди ще залізо не кували, на колесах не їздили, але вже рахували не «один – два – багато», а могли сказати скільки зерен у колоску, скільки Йодей у племені, скільки листків на дереві.
Жили на острові два племені: довгоруки і швидконоги. Вони вміли дещо вимірювати, але робили це по-різному. Довжину швидконоги вимірювали у футах. У головній печері племені зберігався шматок закам’янілої глини зі слідом лівої ноги легендарного вождя Швидконога І – із ним порівнювали довжину швидконоги. Час швидконоги вимірювали в а – бумах (скільки часу залишилось жити заручникові, якого скинули з гори висотою 50 футів. Поки заручник падав, він кричав «а-ачз», потім чулося «бум»).
Довгоруки довжину вимірювали в ліктях. У старійшини у схованці зберігалася стріла, довжина якої – була точно така, як рука Довгорука І – від кінчиків пальців до ліктя. Час вимірювався в ліанах, тобто час згоряння однієї ліани довжиною 10 ліктів.
Якось зустрілися два хлопчики – довгорук і швидконіг.
- А мій тато найкраще стріляє з лука. Він улучає в яблуко з відстані 200 ліктів!
- 200 чого?
- Ліктів. Ти що не бачив стріли довжиною з руку Довгорука І.
- Потрібна мені рука вашого Довгорука І, як мамонту третій бивень…
- Як ви думаєте, чим закінчилась їхня розмова?
- Як можна допомогти швидконогим і довгоруким, щоб вони розуміли один одного?
- Що ви знаєте про еталони фізичних величин?
- Які одиниці вимірювання довжини ви знаєте? Назвіть їх співвідношення.
- Які одиниці вимірювання об’єму ви знаєте? Назвіть їх співвідношення.
- Наведіть формулу для визначення площі квадрата? Прямокутника? Паралелепіпеда?
Потрібно вимірювати все, що піддається вимірюванню, і зробити вимірювальним все, що не піддається.
Г.Галілей
Частина простору, яку займає тіло називається об’ємом (V)
Для розуміння суті вимірювання об’єму вчитель використовує наданий нижче малюнок (він міститься на листах, що роздаються кожному учневі на початку уроку). На малюнку фактично представлений прямий спосіб вимірювання об’єму кімнати, коли її вільний простір заповнюється одиничними мірами вимірювання об’єму, за які взято куби.
Рис. 1
Після обговорення малюнку вчитель звертає увагу учнів на одиниці вимірювання фізичних величин та їх співвідношення, що наведені в таблиці.
Одиниці довжини |
Одиниці площі |
Одиниці об’єму |
м, см, дм, мм… |
см2, дм2, м2, км2… |
см3, дм3, м3, км3… |
1 см = 0,01 м |
1 м2 = 100 дм2 = 10 000 см2 = 0,000 01км2 |
1м3=1000дм3=1000 000см3=0,000 000 001км3 |
1 м = 100 см |
1 км2 = 1 000 000 м2 |
1 м3 = 1 000 000 см3 |
1 м = 10 дм |
1 см2 = 0,0001 м2 |
1 л = 0,001 м3 |
1 см = 10 мм |
1 дм2 = 0,01 м2 |
1 см3 = 0,000 000 1м3 |
1 км = 1 000 м |
|
1 мл = 0,001 л |
|
|
1 мл = 1 см3 |
|
|
1 л = 1 дм3 |
Вчитель звертає увагу учнів на малюнок 1, який знаходиться на роздатковому матеріалі, який учні отримали на початку уроку. Він пояснює учням принцип прямого вимірювання площі. Обчислення шуканої площі здійснюється шляхом підрахунку кількості квадратиків заданого розміру, (наприклад 5 мм х 5 мм). На малюнку наведені деякі з можливих варіантів фігур, площа яких становить 0,5 см2. Вчитель пояснює, що виготовивши палетку (прозору плівку або пластину розграфлену на квадрати) можна виміряти площу будь – якої плоскої фігури.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
рис. 2
Для вимірювання площі плоскої фігури неправильної форми можна використовувати прийом змальовування контуру цієї фігури, який спочатку кладуть на розграфлений у клітинку папір (рис. 2). Учням пропонується як домашнє завдання визначити в такий спосіб площу ступні ноги. Надалі цей результат може бути використаний при визначенні тиску, який здійснює людина на підлогу.
Учитель пропонує учням продовжити заповнення таблиці наприкінці конспекту.
Назва |
Позначення |
Одиниці |
Прилад для вимірювання |
Температура |
Т,t |
0С |
Термометр |
Об’єм |
V |
м3 |
Мензурка |
Завдання:
Визначення розмірів тіл.
Мета. Навчитися визначати протяжність, площу та об’єм тіл.
Обладнання. Сірникова коробка, лінійка.
Зміст роботи.
VІ. Домашнє завдання.
І. 1. Підручник.: § 4.
2. Зб.: р1) № 3.2; 3.3; 3.7; 3.9; 3.13.
р2) № 3.18; 3.19; 3.21; 3.28; 3.32.
р3) № 3.33; 3.34; 3.37; 3.47; 3.48.
ІІ.
10 см = ___ м; 5 мм = ___ м; 0,2 см = ___ м; 0,5 мм = ___м;
3 см2 = ___ м2; 15 мм2= ___ м2; 15 дм2 = ___ дм2; 45 см2 = ___ м2;
35 мл = ___ см3; 255 см3= ___ м3 ; 3 л = ___ м3; 40 см3 = ___ м3.
Одиниці довжини |
Одиниці площі |
Одиниці об’єму |
м, см, дм, мм… |
см2, дм2, м2, км2… |
см3, дм3, м3, км3… |
1 см = 0,01 м |
1 м2 = 100 дм2 = 10 000 см2 = 0,000 01км2 |
1м3=1000дм3=1000 000см3=0,000 000 001км3 |
1 м = 100 см |
1 км2 = 1 000 000 м2 |
1 м3 = 1 000 000 см3 |
1 м = 10 дм |
1 см2 = 0,0001 м2 |
1 л = 0,001 м3 |
1 см = 10 мм |
1 дм2 = 0,01 м2 |
1 см3 = 0,000 000 1м3 |
1 км = 1 000 м |
|
1 мл = 0,001 л |
|
|
1 мл = 1 см3 |
|
|
1 л = 1 дм3 |
Рис. 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Рис. 2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Роздатковий матеріал. Картка-завдання: визначити площу плоских фігур, не вдаючись до використання спеціальних вимірювальних приладів (затемненні ділянки – отвори).
Домашнє завдання.
10 см = ___ м; 5 мм = ___ м; 0,2 см = ___ м; 0,5 мм = ___м; 3 см2 = ___ м2; 15 мм2= ___ м2;
15 дм2 = ___ дм2; 45 см2 = ___ м2; 35 мл = ___ см3; 255 см3= ___ м3 ; 3 л = ___ м3; 40 см3 = ___ м3.
1. Підручник.: § 4.
2. Зб.: р1) № 3.2; 3.3; 3.7; 3.9; 3.13. р2) № 3.18; 3.19; 3.21; 3.28; 3.32. р3) № 3.33; 3.34; 3.37; 3.47; 3.48.
Однак не слід думати, що чим точнішим є вимірювання, тим краще: зайва точність не завжди доцільна.
Припустимо, що замість довжини голки вам необхідно виміряти довжину кришки столу. У цьому випадку немає необхідності враховувати десяті й соті частки міліметра, оскільки, вимірюючи довжину столу в різних місцях, ми одержимо величини, що відрізняються на кілька міліметрів. Тому частки міліметра в цьому випадку можна знехтувати.
Також немає сенсу вимірювати довжину стіни з точністю до міліметра.
Із цього можна зробити висновок, що необхідну точність вимірювання визначає мета експерименту.
Якщо кравець, викроюючи штани, помилиться на 1 мм, ви цього навіть н6е помітите. А от якщо, просиляючи нитку у вушко голки, він щоразу помилятиметься на 1 мм, то навряд чи штани коли-небудь буде пошито.
Вимірювання фізичних величин 7 клас Урок 4/4 Страница 1