Урок /
Розв’язування задач.
Мета уроку:
|
Закріпити знання учнів про густину речовини. прищепити навички розв’язування якісних і розрахункових задач.
|
Тип уроку:
|
комбінований урок.
|
Перевірка
знань
|
Самостійна робота № 5 «Густина» (наприкінці уроку).
|
ХІД УРОКУ.
-
Урок починається зі стислого фронтального опитування, під час якого учитель звертає особливу увагу на розуміння учнями фізичного змісту густини речовини.
Також привертається увага учнів, що з основної формули для густини можна одержати формули для розрахунку маси й об’єму тіл: m = · V i .
-
Якісні задачі.
-
Чим можна пояснити той факт, що густина водяної пари відрізняється від густини води?
-
Дві золоті монети мають однакову масу. Яка з них товще й у скільки разів, якщо діаметр першої монети у два рази більший, ніж діаметр другої? (Відповідь: товщина другої монети в 4 рази більша).
-
Відомо, що під час нагрівання всі тіла збільшуються в розмірах. Чи в однаковій мірі змінюється густина твердих тіл під час нагрівання? Збільшується вона або зменшується?
-
Залізну гирю нагріли. Чи змінився при цьому її об’єм і густина? (Відповідь: Об’єм збільшився, а густина зменшилась).
-
Чому під час складування листів полірованого заліза між ними кладуть аркуші паперу? (Відповідь: Щоб запобігти злипанню листів в наслідок притягання між молекулами).
-
Чи змінюється маса молекул води, якщо вода замерзає і випаровується? (Відповідь: Ні, маса не змінюється).
-
Розміри атомів і молекул не змінюються під час нагрівання, але чому тоді збільшуються розміри тіл під час нагрівання? (Відповідь: Збільшується відстань між молекулами).
-
Етапи розв’язування фізичних задач.
Вчитель докладно розбирає з учнями етапи розв’язування задач, при цьому аркуші з надрукованими етапами роздаються учням на парти.
1-й етап Аналіз фізичної проблеми
На цьому етапі вам необхідно:
-
Уважно прочитати умову задачі;
-
Виявити, які величини вже відомі, які потрібно знайти, значення яких величин можна відшукати в довідковій літературі;
-
Виконати пояснювальний рисунок (схему, графік), якщо в цьому є необхідність;
-
Коротко записати умову задачі;
-
Визначити, у яких одиницях вона буде розв’язуватися (якщо величини, використані в задачі, подано не в СІ або з префіксами, такі величини переважно переводять в одиниці СІ без префіксів).
2-й етап Пошук математичної моделі
На цьому етапі вам необхідно:
-
Записати загальні рівняння, що пов'язують фізичні величини, які характеризують розглянуте в задачі фізичне явище;
-
Конкретизувати ці рівняння для даної задачі.
3-й етап Розв'язання і аналіз результатів
На цьому етапі вам необхідно:
-
Розв’язати рівняння відносно шуканої величини;
-
Перевірити одиницю шуканої величини;
-
Виконати необхідні обчислення;
-
Проаналізувати результати.
-
Розрахункові задачі.
Учні дивлячись в попередньо роздані надруковані етапи розв’язування задач, самостійно по черзі коментують записи, які за їх словами відтворює на дошці вчитель (робить зразок для учняв).
-
Мідна деталь об’ємом 200 см3 має масу 1,6 кг. Суцільна ця деталь чи порожня? Якщо порожня, знайдіть об’єм порожнини.
Дано: Розв’язування: Розрахунки:
V1 = 200 cм3; 1) 1 = m1 / V1, де 1) = 1600 г 200см3 = 8 г/см3
m1 = 1,6 кг; 2) V = V1 - V2, тоді 8 г/см3 8,9 г/см3 – куля має порожнину.
1 = 8,9 г/см3. ; 2) = 179,78 см3
_______________ V = V1 - V2 V = 200 см3 – 179,78 = 20,22 см3
V - ? [ ] = [ ] = [ ] = [ см3 ]
Відповідь: 20,22 см3.
-
З 300 см3 олова й 100 см3 свинцю виробили сплав. Яка його густина? Вважайте, що об’єм сплаву дорівнює сумі об’ємів речовин, з яких він складається.
Дано: Розв’язування: Розрахунки:
V1 = 300 cм3; 1) спл = = , де 1) = 1600 г 200см3 = 8 г/см3
V2 = 100 cм3
1 = 7,3 г/см3 ; mол = олVол , mсв = свVсв спл = =
2 = 11,3 г/см3. спл = = = 8,3 ( )
V - ? [ ] = [ ] =
= [ ] = [ ]
Відповідь: 8,3 .
-
Консервну бляху покривають оловом, витрачаючи 0,73 г олова на 400 см3 площі бляхи. Яка товщина шару олова?
Дано: Розв’язування: Розрахунки:
m = 0,73г ; 1) , де 1)
= 7,3 г/см3; 2) V = d ∙ S
S = 400 см2. ; 2) = 0,00025 (см)
_______________ [ V ] = [ ] = [ ] = [ см3 ]
d - ? [ d ] = [ ] = [ см ]
Відповідь: 0,00025 см.
-
Перевірка знань учнів відбувається шляхом проведення самостійної роботи № 5 « Густина».
ЗАДАЧІ ІЗ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ № 5
Густина.
ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ______________________________________________________
1. Густина міді 8900 кг/м3. Це означає, що … Оберіть правильне твердження.
А. Об’єм 8900 кг міді буде 8900 м3.
Б. Об’єм 1 кг міді буде 8900 м3.
С. Маса 1 м3 міді становить 8900 кг.
2. Об’єм суцільної алюмінієвої кульки дорівнює 10 см3. Оберіть правильне твердження.
А. Маса кульки більше 40 г.
Б. Маса 1 см3 алюмінію більше 2 г.
В. Об’єм 1 г алюмінію дорівнює 2,7 см3.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ__________________________
-
На шальках зрівноважених ваг лежать кубики. Чи однакова густина речовин, з яких вироблено кубики? Відповідь поясніть.
-
На шальках терезів поклали однакові за об’ємом бруски з латуні й алюмінію. На якій шальці латунний брусок? Відповідь поясніть.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ_____________________
-
а) Яка із двох ложок однакової маси – сталева чи срібна – має більші розміри?
б) З якого металу виготовили деталь, якщо її маса 3,9 кг, а об’єм 500 см3?
-
а) У результаті переміщення поршня об’єм повітря в циліндрі зменшився у 2 рази. Як при цьому змінилася густина повітря?
б) Яку масу гасу можна влити в бідон об’ємом 0,02 м3?
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ________________________________________________________
-
Скільки будівельних цеглин розміром 250×120×65 мм дозволено перевозити на автомашині вантажопідйомністю 4 т?
-
Є два бруски однакової маси: срібний і мідний. Розміри срібного - 2×5×6 см. Довжина мідного бруска 7 см, ширина 4 см. Яка його висота?
Домашнє завдання.
-
Підручник.: § 10, 11, 12.
-
Зб.: р1) № 7.6; 7.8; 7.9; 7.55; 7.57.
р2) № 7.27; 7.28; 7.61; 7.63; 7.64.
р3) № 7.52; 7.54; 7.71; 7.74; 7.76.
Етапи розв’язування фізичних задач.
1-й етап Аналіз фізичної проблеми
На цьому етапі вам необхідно:
-
Уважно прочитати умову задачі;
-
Виявити, які величини вже відомі, які потрібно знайти, значення яких величин можна відшукати в довідковій літературі;
-
Виконати пояснювальний рисунок (схему, графік), якщо в цьому є необхідність;
-
Коротко записати умову задачі;
-
Визначити, у яких одиницях вона буде розв’язуватися (якщо величини, використані в задачі, подано не в СІ або з префіксами, такі величини переважно переводять в одиниці СІ без префіксів).
2-й етап Пошук математичної моделі
На цьому етапі вам необхідно:
-
Записати загальні рівняння, що пов'язують фізичні величини, які характеризують розглянуте в задачі фізичне явище;
-
Конкретизувати ці рівняння для даної задачі.
3-й етап Розв'язання і аналіз результатів
На цьому етапі вам необхідно:
-
Розв’язати рівняння відносно шуканої величини;
-
Перевірити одиницю шуканої величини;
-
Виконати необхідні обчислення;
-
Проаналізувати результати.
ЗАДАЧІ ІЗ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ № 5
Густина.
ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ______________________________________________________
1. Густина міді 8900 кг/м3. Це означає, що … Оберіть правильне твердження.
А. Об’єм 8900 кг міді буде 8900 м3.
Б. Об’єм 1 кг міді буде 8900 м3.
С. Маса 1 м3 міді становить 8900 кг.
2. Об’єм суцільної алюмінієвої кульки дорівнює 10 см3. Оберіть правильне твердження.
А. Маса кульки більше 40 г.
Б. Маса 1 см3 алюмінію більше 2 г.
В. Об’єм 1 г алюмінію дорівнює 2,7 см3.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ__________________________
-
На шальках зрівноважених ваг лежать кубики. Чи однакова густина речовин, з яких вироблено кубики? Відповідь поясніть.
-
На шальках терезів поклали однакові за об’ємом бруски з латуні й алюмінію. На якій шальці латунний брусок? Відповідь поясніть.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ_____________________
-
а) Яка із двох ложок однакової маси – сталева чи срібна – має більші розміри?
б) З якого металу виготовили деталь, якщо її маса 3,9 кг, а об’єм 500 см3?
-
а) У результаті переміщення поршня об’єм повітря в циліндрі зменшився у 2 рази. Як при цьому змінилася густина повітря?
б) Яку масу гасу можна влити в бідон об’ємом 0,02 м3?
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ________________________________________________________
-
Скільки будівельних цеглин розміром 250×120×65 мм дозволено перевозити на автомашині вантажопідйомністю 4 т?
-
Є два бруски однакової маси: срібний і мідний. Розміри срібного - 2×5×6 см. Довжина мідного бруска 7 см, ширина 4 см. Яка його висота?
Розв’язування задач Клас 7 Урок 6/15 Страница 1