Урок "Розв"язування задач з теми "Густина речовини""

Про матеріал

Розробка уроку має на меті :

1. Закріпити знання учнів про густину речовини. прищепити навички розв'язування якісних і розрахункових задач.

2. Перевірку знань учнів у вигляді самостійної роботи.

Перегляд файлу

Урок   /

  Розв’язування задач.

 

Мета уроку:

   Закріпити знання учнів про густину речовини. прищепити навички розв’язування якісних і розрахункових задач.

Тип уроку:

 комбінований урок.

 Перевірка

знань

Самостійна робота № 5 «Густина» (наприкінці уроку).

 

 ХІД УРОКУ.

 

  1. Урок починається зі стислого фронтального  опитування, під час якого учитель звертає особливу увагу на розуміння учнями фізичного змісту густини речовини.

Також привертається увага учнів, що з основної формули для густини  можна одержати формули для розрахунку маси й об’єму тіл:        m = · V   i   .

 

  1. Якісні задачі.
  1. Чим можна пояснити той факт, що густина водяної пари відрізняється від густини води?

 

  1. Дві золоті монети мають однакову масу. Яка з них товще й у скільки разів, якщо діаметр першої монети у два рази більший, ніж діаметр другої? (Відповідь: товщина другої монети в 4 рази більша).

 

  1. Відомо, що під час нагрівання всі тіла збільшуються в розмірах. Чи в однаковій мірі змінюється густина твердих тіл під час нагрівання? Збільшується вона або зменшується?

 

  1. Залізну гирю нагріли. Чи змінився при цьому її об’єм і густина? (Відповідь: Об’єм збільшився, а густина зменшилась).

 

  1. Чому під час складування листів полірованого заліза між ними кладуть аркуші паперу? (Відповідь: Щоб запобігти злипанню листів в наслідок притягання між молекулами).

 

  1. Чи змінюється маса молекул води, якщо вода замерзає і випаровується? (Відповідь: Ні, маса не змінюється).

 

  1. Розміри атомів і молекул не змінюються під час нагрівання, але чому тоді збільшуються розміри тіл під час нагрівання? (Відповідь: Збільшується відстань між молекулами).

 

  1. Етапи розв’язування фізичних задач.

Вчитель докладно розбирає з учнями етапи розв’язування задач, при цьому аркуші з надрукованими етапами роздаються учням на парти.

1-й етап     Аналіз фізичної проблеми

На цьому етапі вам необхідно:

  1. Уважно прочитати умову задачі;
  2. Виявити, які величини вже відомі, які потрібно знайти, значення яких величин можна відшукати в довідковій літературі;
  3. Виконати пояснювальний рисунок (схему, графік), якщо в цьому є необхідність;
  4. Коротко записати умову задачі;
  5. Визначити, у яких одиницях вона буде розв’язуватися (якщо величини, використані в задачі, подано не в СІ або з префіксами, такі величини переважно переводять в одиниці СІ без префіксів).

2-й етап     Пошук математичної моделі

На цьому етапі вам необхідно:

  1. Записати загальні рівняння, що пов'язують фізичні величини, які характеризують розглянуте в задачі фізичне явище;
  2. Конкретизувати ці рівняння для даної задачі.

3-й етап     Розв'язання і аналіз результатів

На цьому етапі вам необхідно:

  1. Розв’язати рівняння відносно шуканої величини;
  2. Перевірити одиницю шуканої величини;
  3. Виконати необхідні обчислення;
  4. Проаналізувати результати.
  1. Розрахункові задачі.

Учні дивлячись в попередньо роздані надруковані етапи розв’язування задач, самостійно по черзі коментують записи, які за їх словами відтворює на дошці вчитель (робить зразок для учняв).

 

  1. Мідна деталь об’ємом 200 см3 має масу 1,6 кг. Суцільна ця деталь чи порожня? Якщо порожня, знайдіть об’єм порожнини.

            Дано:                         Розв’язування:                 Розрахунки:

V1 = 200 cм3;            1)  1 = m1 / V1, де                 1) = 1600 г 200см3 = 8 г/см3

       m1 = 1,6 кг;               2) V =  V1 -   V2, тоді                8 г/см3    8,9 г/см3 – куля має порожнину.                         

       1 =  8,9 г/см3.               ;                         2) = 179,78 см3

_______________               V = V1 -   V2                         V = 200 см3 – 179,78 = 20,22 см3                 

         V  - ?                                                                            [ ] = [ ] = [ ] = [ см3 ]

Відповідь: 20,22 см3.

 

  1. З 300 см3 олова й 100 см3 свинцю виробили сплав. Яка його густина? Вважайте, що об’єм сплаву дорівнює сумі об’ємів речовин, з яких він складається.

            Дано:                                 Розв’язування:                                            Розрахунки:

      V1 = 300 cм3;            1)  спл = = ,  де                 1) = 1600 г 200см3 = 8 г/см3

      V2 = 100 cм3

      1 = 7,3 г/см3 ;            mол =  олVол ,  mсв = свVсв                            спл =  =                       

      2 = 11,3 г/см3.           спл =                                   =  = 8,3 ( )       

         V  - ?                                                                                               [ ] = [ ] =

                                                                                                                         =  [ ] = [ ]

Відповідь: 8,3 .      

 

  1. Консервну бляху покривають оловом, витрачаючи 0,73 г олова на 400 см3 площі бляхи. Яка товщина шару олова?

            Дано:                         Розв’язування:                 Розрахунки:

m = 0,73г ;                 1)    , де                    1)  

       = 7,3 г/см3;            2)  V = dS                                                     

       S = 400 см2.                 ;                           2) = 0,00025 (см)

_______________                                                           [ V ] = [ ] = [ ] = [ см3 ]      

         d  - ?                                                                       [ d ] = [ ] = [ см ]

Відповідь: 0,00025 см.

 

  1. Перевірка знань учнів відбувається шляхом проведення самостійної роботи № 5 « Густина».

ЗАДАЧІ ІЗ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ  № 5

 

                   Густина.

 

ПОЧАТКОВИЙ  РІВЕНЬ______________________________________________________

 

    1.   Густина міді 8900 кг/м3. Це означає, що … Оберіть правильне твердження.

       А.   Об’єм  8900 кг міді буде 8900 м3.

       Б.   Об’єм 1 кг міді буде 8900 м3.

       С.   Маса 1 м3 міді становить 8900 кг.

 

     2.    Об’єм суцільної алюмінієвої кульки дорівнює 10 см3. Оберіть правильне твердження.

       А.   Маса кульки більше 40 г.

       Б.   Маса 1 см3 алюмінію більше 2 г.

              В.   Об’єм 1 г алюмінію дорівнює 2,7 см3.

 

СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ__________________________

 

  1.  На шальках зрівноважених ваг лежать кубики. Чи однакова густина речовин, з яких вироблено кубики? Відповідь поясніть.

 

  1. На шальках терезів поклали однакові за об’ємом бруски з латуні й алюмінію. На якій шальці латунний брусок? Відповідь поясніть.

 

ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ_____________________

 

  1. а)   Яка із двох ложок однакової маси – сталева чи срібна – має більші розміри?

 

б)   З якого металу виготовили деталь, якщо її маса 3,9 кг, а об’єм 500 см3?

 

  1. а)   У результаті переміщення поршня об’єм повітря в циліндрі зменшився у 2 рази. Як при цьому змінилася густина повітря?

 

б)   Яку масу гасу можна влити в бідон об’ємом 0,02 м3?

 

ВИСОКИЙ РІВЕНЬ________________________________________________________

 

  1. Скільки будівельних цеглин розміром 250×120×65 мм дозволено перевозити на автомашині вантажопідйомністю 4 т?

 

  1. Є два бруски однакової маси: срібний і мідний. Розміри срібного - 2×5×6 см. Довжина мідного бруска 7 см, ширина 4 см. Яка його висота?

 

Домашнє завдання.

 

  1. Підручник.:   § 10, 11, 12.
  2. Зб.: р1) № 7.6; 7.8; 7.9; 7.55; 7.57.

       р2) № 7.27; 7.28; 7.61; 7.63; 7.64.

       р3) № 7.52; 7.54; 7.71; 7.74; 7.76.

 

 

Етапи розв’язування фізичних задач.

 

 

1-й етап     Аналіз фізичної проблеми

На цьому етапі вам необхідно:

  1. Уважно прочитати умову задачі;
  2. Виявити, які величини вже відомі, які потрібно знайти, значення яких величин можна відшукати в довідковій літературі;
  3. Виконати пояснювальний рисунок (схему, графік), якщо в цьому є необхідність;
  4. Коротко записати умову задачі;
  5. Визначити, у яких одиницях вона буде розв’язуватися (якщо величини, використані в задачі, подано не в СІ або з префіксами, такі величини переважно переводять в одиниці СІ без префіксів).

 

 

2-й етап     Пошук математичної моделі

На цьому етапі вам необхідно:

  1. Записати загальні рівняння, що пов'язують фізичні величини, які характеризують розглянуте в задачі фізичне явище;
  2. Конкретизувати ці рівняння для даної задачі.

 

 

3-й етап     Розв'язання і аналіз результатів

На цьому етапі вам необхідно:

  1. Розв’язати рівняння відносно шуканої величини;
  2. Перевірити одиницю шуканої величини;
  3. Виконати необхідні обчислення;
  4. Проаналізувати результати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАДАЧІ ІЗ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ  № 5

 

 

                   Густина.

 

 

ПОЧАТКОВИЙ  РІВЕНЬ______________________________________________________

 

    1.   Густина міді 8900 кг/м3. Це означає, що … Оберіть правильне твердження.

       А.   Об’єм  8900 кг міді буде 8900 м3.

       Б.   Об’єм 1 кг міді буде 8900 м3.

       С.   Маса 1 м3 міді становить 8900 кг.

 

     2.    Об’єм суцільної алюмінієвої кульки дорівнює 10 см3. Оберіть правильне твердження.

       А.   Маса кульки більше 40 г.

       Б.   Маса 1 см3 алюмінію більше 2 г.

              В.   Об’єм 1 г алюмінію дорівнює 2,7 см3.

 

 

СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ__________________________

 

  1. На шальках зрівноважених ваг лежать кубики. Чи однакова густина речовин, з яких вироблено кубики? Відповідь поясніть.

 

  1. На шальках терезів поклали однакові за об’ємом бруски з латуні й алюмінію. На якій шальці латунний брусок? Відповідь поясніть.

 

 

ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ_____________________

 

  1. а)   Яка із двох ложок однакової маси – сталева чи срібна – має більші розміри?

 

б)   З якого металу виготовили деталь, якщо її маса 3,9 кг, а об’єм 500 см3?

 

  1. а)   У результаті переміщення поршня об’єм повітря в циліндрі зменшився у 2 рази. Як при цьому змінилася густина повітря?

 

б)   Яку масу гасу можна влити в бідон об’ємом 0,02 м3?

 

 

ВИСОКИЙ РІВЕНЬ________________________________________________________

 

  1. Скільки будівельних цеглин розміром 250×120×65 мм дозволено перевозити на автомашині вантажопідйомністю 4 т?

 

  1. Є два бруски однакової маси: срібний і мідний. Розміри срібного - 2×5×6 см. Довжина мідного бруска 7 см, ширина 4 см. Яка його висота?

 

 

 Розв’язування задач                           Клас 7                                  Урок  6/15 Страница 1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 19. Учимося розв’язувати задачі
Додано
26 липня 2018
Переглядів
67108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку