Урок Фізика 7 клас "Агрегатні стани речовини "

Про матеріал
План-конспект уроку Фізика 7 клас Агрегатні стани речовини Тема: Агрегатні стани речовини Мета: • сформувати уявлення про агрегатні стани речовини • порівняти фізичні властивості тіл у різних агрегатних станах • ознайомити з кристалічними й аморфними тілами • розвивати логічне мислення, спостережливість Тип уроку: формування нових знань та вмінь.
Перегляд файлу

 

Терентьєва Оксана Петрівна

 

План-конспект уроку

Фізика 7 клас Агрегатні  стани  речовини

Тема: Агрегатні  стани  речовини

Мета:

  сформувати уявлення про агрегатні стани речовини

  порівняти фізичні властивості тіл у різних агрегатних станах

  ознайомити з кристалічними й аморфними тілами

  розвивати логічне мислення, спостережливість

Тип уроку: формування нових знань та вмінь.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання

Робота в групах:

  1.                   Що таке явище дифузії? (Взаємне проникнення частинок однієї речовини в іншу)
  2.                   В яких речовинах явище дифузії відбувається повільніше? (де густина більша. Таким чином, густина \rhoдля цього випадку запишеться як:

\rho = \frac {m}{V}

  1.                   Чому ми не відчуваємо ударів молекул повітря? (маси молекул надзвичайно малі, а їхні удари  - дуже  часті, «барабанний дріб» швидких ударів крихітних молекул виявляє себе як остійний тиск повітря)
  2.                   Яку природу має взаємодія молекул? (на дуже малих відстанях молекули відштовхуються, а на трохи більших – притягуються)

III. Вивчення нового матеріалу

Агрегатні стани речовин

— В яких агрегатних станах може перебувати речовина?

Кожному учневі на долоню покласти шматок льоду, а під долоню поставити склянку, щоб вода, розтанувши, була зібрана в склянку.

— У вас на долоні вода, що перебуває у твердому стані. Що з нею відбувається?

Учитель демонструє процес випаровування води за допомогою власного кубика льоду та її конденсацію на склі, пояснює відмінності між фазами — агрегатними станами.

— Таким чином, запишемо:

 

http://www.subject.com.ua/lesson/nature/5klas/5klas.files/image007.jpg

Ви вже знаєте, що вода і лід (сніг, іній) — це два різні агрегатні стани води: рідкий і твердий. Поява інею на деревах пояснюється просто: вода з поверхні річки випаровується, перетворюючись на водяну пару. Водяна пара, у. свою чергу, конденсується й осідає у вигляді інею. Водяна пара — це третій стан води — газоподібний.
       Наведемо ще один приклад. Ви, безперечно, знаєте про небезпеку розбити медичний термометр: у ньому міститься ртуть — густа рідина сріблястого кольору, яка, випаровуючись, утворює дуже отруйну пару. А от за температури, нижчої від -39 °С, ртуть перетворюється на твердий метал. Таким чином, ртуть, як і вода, може перебувати у твердому, рідкому й газоподібному станах.
      Практично будь-яка речовина залежно від фізичних умов може перебувати в трьох агрегатних станах: твердому, рідкому й газоподібному. 
       Водяна пара, вода, лід — це три агрегатні стани тієї самої речовини, утвореної однаковими молекулами — молекулами води. Чому ж фізичні властивості речовин, які утворені однаковими молекулами, але перебувають у різних агрегатних станах, відрізняються одна від одної? Імовірно, причина такої відмінності полягає в тому, що молекули по-різному рухаються та взаємодіють?
        Пропоную розглянути малюнок, на основі якого пояснюю, що молекули по-різному взаємодіють  і рухаються в різних агрегатних станах тому, що змінюється відстань між ними, та хімічний склад  залишається при цьому незмінним.

C:\Users\User\Desktop\img1.jpg

Далі учні повинні усвідомити властивості речовин  різних агрегатних станів.  Це питання я розкриваю , систематизуючи дані в таблицю.

Властивості

речовини

Стани речовини

Твердий

Рідкий

Газоподібний

Форма

Зберігає

Не зберігає

Не зберігає

Об’єм

Зберігає

Зберігає

Займає весь об’єм

Розташування

Відстані між молекулами приблизно дорівнюють розміру молекул, порядок у розташуванні

Відстані між молекулами приблизно дорівнюють розміру молекул, порядок відсутній

Відстані між молекулами набагато

більші від розміру молекул

Стиснення

Майже неможливе

Майже неможливе

Досить легко стиснути

Рух

Коливання

Коливання, інколи “стрибки”

Літають по всьому об’єму, інколи

зазнають зіткнень

Взаємодія

Сильна

Сильна

Під час зіткнень слабо притягаються і слабо відштовхуються

Зміни агрегатного стану, їх суть -  це процеси, називані фазовими переходами. Виділяють наступні їхні різновиди: із твердого в рідке - плавлення; з рідкого в газоподібне - випар і кипіння; із твердого в газоподібне – сублімація відбувається практично при любій мінусовій температурі та сухому повітрі (кристалики йоду, нафталіну, «сухого» льоду); з газоподібного в рідке або тверде – конденсація.

Цікаво знати

- Метали можна розплавити (перетворити на рідину). Це відбувається при температурі в сотні і навіть тисячі градусів. Для плавлення вольфраму (електричні лампи) потрібно 3000 С. Але під час роботи електричної лампи вольфрам потроху випаровується, тобто існує всередині лампи в газоподібному стані.

- Якщо сильно охолодити кисень або азот, з яких в основному складається повітря, можна перетворити їх на рідину і навіть на тверде тіло.

- Будь яка речовина, нагріта до досить високої температури переходить у стан плазми.

Плазма – четвертий  стан речовини:

- У плазмі електрони відірвалися від атомів і набули цілковитої волі руху. Втративши частину своїх електронів, атоми й молекули набувають позитивного електронного заряду; після цього вони називаються іонами.

- Плазма – це газ, що складається з позитивно й негативно заряджених частинок у таких пропорціях, що загальний заряд дорівнює нулю.

- Електрони, що вільно рухаються, можуть переносити електричний струм. Тому інакше говорять, що плазма – це провідний газ.

- В наших земних умовах стан плазми рідкісний і незвичайний. У Сонячній системі із плазми складається Сонце. Верхні шари земної атмосфери іонізовані випромінюванням Сонця, тобто теж складаються із плазми. Цю верхню атмосферу називають іоносферою (від неї залежить можливість далекого радіозв’язку).

        У твердому стані залежно від взаємного розташування атомів і молекул фізичні тіла  класифікуються на:

1.  Кристалічні речовини:

  У твердому стані молекули й атоми більшої частини речовин розташовані в чітко визначеному порядку (утворюють кристалічні гратки). Такі речовини називаються кристалічними.

  Порядок розташування молекул (атомів) у гратках речовини визначає її фізичні властивості.

  Кристалічні тіла плавляться за певної температури.

  Приклади: алмаз, лід, кухонна сіль, цукор.

2.  Аморфні тіла:

  Тверді речовини, молекули (атоми) яких не утворюють кристалічних граток і в цілому розташовані безладно, називаються аморфними.

  Аморфні тіла не мають певної температури плавлення, тобто при збільшенні температури вони переходять у рідкий стан поступово.

  Притаманні пружна та пластична деформації

  Приклади: смола, скло, пластмаси, віск, бурштин.

IV. Закріплення нових знань

1. Практикум

У дві склянки води обережно налити дві-три краплі чорнил. Перша склянка повинна бути з холодною водою, друга — з гарячою. Результати спостережень за швидкістю процесів записати та замалювати в зошитах. Пояснити результати досліду, зробити висновок про вплив температури на дифузію.

2. Бесіда

 Поміркуємо разом:

                     Назвіть речовину, яку часто можна спостерігати в трьох різних агрегатних станах (за звичних для нас умов).

                     Чи можна стверджувати, що ртуть – завжди рідина, а повітря – завжди газ ?

                     Чи відрізняються одна від одної молекули водяної пари і льоду?

                     Чому тверді тіла зберігають об*єм і форму?

                     У чому подібність і в чому відмінність кристалічних і аморфних речовин?

                     Як рухаються молекули в рідинах?

Чому гази займають весь наданий об*єм?

Цікаві завдання  «Перевір себе»

  З підвищенням температури швидкість руху молекул:

  1.                   зростає;
  2.                   не змінюється;
  3.                   зменшується.

  У якої речовини за кімнатної температури притягання між молекулами найсильніше?

  1.                   вода.
  2.                   водень.
  3.                   алюміній.

  Молекули льоду, води і водяної пари:

  1.                   не відрізняються;
  2.                   не дуже відрізняються;
  3.                   дуже відрізняються;

  Які з указаних властивостей належать твердим тілам, рідким або газоподібним?

  1.                   Важко змінити форму;
  2.                   Важко стиснути;
  3.                   Займають весь наданий об’єм;
  4.                   Легко змінюють форму;
  5.                   Не мають власної форми;
  6.                   Відстані між молекулами приблизно дорівнюють розмірам молекул;
  7.                   Легко стиснути;
  8.                   Сильна взаємодія між молекулами.

  Знайти відповідні до змісту слова.

 а) всі тіла складаються з                                 а) Менделєєв

 б) молекули однієї і тієї самої                       б) однакові

    речовини                                                       в) молекул і атомів 

 в) вчений, який систематизував

    хімічні елементи

  Розмістити речовини за їх станом за звичайних умов (тверді речовини, рідини чи гази:

а) кисень; б) молоко; в) цукор; г) залізо; д) ртуть;

е) повітря; є) спирт; ж) алюміній; з) азот; и) скло;

і) цегла; к) бензин; л) мідь; м) дерево.

V. Підсумок уроку

Підсумуємо вивчене

  Практично будь-яка речовина залежно від фізичних умов може існувати в трьох агрегатних станах: твердому, рідкому й газоподібному.

  Фазові переходи  агрегатних станів:  плавлення; випар і кипіння; сублімація;  конденсація.

  Коли речовина переходить з одного стану в інший, змінюється взаємне розташування молекул і характер їхнього руху, однак склад молекул (хімічний склад речовини) залишається незмінним.

VІ. Домашнє завдання

                     Прочитати теоретичний матеріал за підручником;

                     вивчити матеріал за конспектом;

                     опрацювати запитання та завдання для самоперевірки.

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Сиротюк В. Д.)
До уроку
§ 7. Будова речовини
Додано
5 березня
Переглядів
397
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку