Тема: Густина речовини
Мета: Введення поняття густини, як величини, що характеризує речовину; одиниць її вимірювання;
Формування вміння порівнювати густини різних речовин;
Удосконалення вміння самостійно робити висновки із спостережуваних дослідів;
Розуміння важливості знань про густину для вирішення практичних задач.
Тип уроку: Засвоєння нових знань, умінь, навичок.
Форма проведення:
Актуалізація опорних знань-фронтальне опитування;
вивчення нового матеріалу – бесіда з проведенням дослідів; закріплення – розв’язування якісних задач, інтерактивна вправа «Знайди помилку».
Демонстрації:
зважування тіл однакового об’єму, але різної маси.
Обладнання:
Терези, набір тіл однакового об’єму, таблиця густин, дидактичні матеріали для закріплення знань.
Очікувані результати: учні
- розуміють фізичний зміст поняття густини;
- знають формулу для обчислення густини;
- вміють розв’язувати якісні задачі, користуватися таблицями;
- знають спосіб практичного визначення густини.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань (Етап «Орієнтація»)
1. У чому полягає відмінність між речовиною і фізичним тілом?
2. Назвіть тіла, які складаються з пластмаси, дерева. Чим у цих випадках є дерево, пластмаса?
3. Що розуміють під поняттям «об’єм»? Як його знайти? Які одиниці вимірювання об’єму? Як позначають об’єм?
4. Яку властивість тіла характеризує маса? Які одиниці маси ви знаєте?
5. Як можна виміряти масу тіла
ІІ. Створення проблемної ситуації.
Як можна визначити масу величезної гранітної брили або великої кількості нафти якогось родовища?
(Версії учнів)
Так як жодний із запропонованих способів для визначення величезних мас не підходить, спробуємо розв’язати задачу іншим способом.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Демонстрація дослідів.
- Зважування алюмінієвих циліндрів однакових об’ємів;
- Зважування залізних циліндрів однакових об’ємів;
- Зважування алюмінієвого і залізного циліндрів однакових об’ємів;
Висновки:
- Маси тіл однакові, якщо вони виготовлені з однієї речовин мають однакові об’єми;
- Маси тіл різні, якщо вони виготовлені з різних речовин, хоча й мають однакові об’єми.
Це дає можливість порівняти маси тіл, знаючи маси за однакових об’ємів, наприклад 1см або 1м.
2. Аналіз результатів лабораторних досліджень.
В лабораторії найточнішими методами вимірювали масу зразків алюмінію різних об’ємів, перед вами результати досліджень.
m, г |
2,7 |
5,4 |
27 |
54 |
270 |
V, см |
1 |
2 |
10 |
20 |
100 |
Чи помітили ви якусь закономірність?
Відношення маси до об’єму у кожному досліді залишається сталим 2,7
3. Введення поняття густини.
Густина = маса / об’єм; в буквених позначеннях
В яких одиницях можна вимірювати густину?
Фізичний зміст поняття: показує, яку масу має одиниця об’єму даної речовини. (Етап «Структурована практика»)
3. Робота з підручником (Етап «Керована практика»)
Розгляньте таблицю ст..69.
- Знайдіть у таблиці густину бетону. Що означає це число?
- Котра з твердих речовин має найбільшу густину? Найменшу?
- Порівняйте густину води і льоду. Що це означає?
-
4. Необхідність врахування густини речовини при будівництві, створенні нових матеріал, техніці.
5. Розв’язування якісних задач (Етап «Самостійна практика»)
- Три кубики з мармуру, льоду і латуні мають однаковий об’єм. Який із них має найбільшу масу, який найменшу?
- Яке з двох тіл, масою 2кг кожне, має більший об’єм – скляне чи залізне? Чому?
6. Розв’язання проблемного питання.
7. Закріплення.
Вправа «Знайди помилку»
Із переліку слів викресліть ті, що не стосуються сьогоднішньої теми. З слів, що залишилися, складіть речення, використовуючи допоміжні слова. (Додаток 1)
8. Підбиття підсумків.
9. Домашнє завдання.
Прочитати §10.
Виконати вправу 1,2,3
Додатково: Визначити густину господарчого мила
Додаток 1
1. Із переліку слів викресліть ті, що не стосуються сьогоднішньої теми. З слів, що залишилися, складіть речення, використовуючи допоміжні слова.
Сила Густина Маса
Секундомір Терези Взаємодія
Об’єм Речовина Площа
Мензурка
______________це характеристика______________________
2. Із переліку слів викресліть ті, що не стосуються сьогоднішньої теми. З слів, що залишилися, складіть речення, використовуючи допоміжні слова.
Сила Густина Маса
Секундомір Терези Взаємодія
Мензурка
____________показує, яку__________ має одиниця____________
3. Із переліку слів викресліть ті, що не стосуються сьогоднішньої теми. З слів, що залишилися, складіть речення, використовуючи допоміжні слова.
Сила Густина Маса
Секундомір Терези Взаємодія
Об’єм Речовина Площа
Мензурка
Щоб визначити _______________ необхідні такі прилади: ____________ і ____________.
4. Із переліку слів викресліть ті, що не стосуються сьогоднішньої теми. З слів, що залишилися, складіть речення, використовуючи допоміжні слова.
Сила Густина Маса
Секундомір Терези Взаємодія
Об’єм Речовина Площа
Мензурка
Щоб обчислити ______________________ необхідно ___________ поділити на ______________
5. Із переліку слів викресліть ті, що не стосуються сьогоднішньої теми. З слів, що залишилися, складіть речення, використовуючи допоміжні слова.
Сила Густина Маса
Секундомір Терези Взаємодія
Об’єм Речовина Площа
Мензурка
За однакового _____________ більшу ____________ має те тіло,__________________ якого більша.
6. Із переліку слів викресліть ті, що не стосуються сьогоднішньої теми. З слів, що залишилися, складіть речення, використовуючи допоміжні слова.
Сила Густина Маса
Секундомір Терези Взаємодія
Об’єм Речовина Площа
Мензурка
За однакової ____________ більший ____________ має те тіло, _______________________ якого менша.