Урок " Фізика як навчальний предмет у школі. Правила безпеки під час роботи з фізичним обладнанням та у фізичному кабінеті. Фізичні тіла й фізичні явища. Речовина і поле."

Про матеріал

Конспект уроку в 7 класі

Тема уроку. Фізика як навчальний предмет у школі. Правила безпеки під час роботи з фізичним обладнанням та у фізичному кабінеті. Фізичні тіла й фізичні явища. Речовина і поле.

Мета уроку: сформувати початкові поняття про природу і матерію як об'єкти вивчення фізики. Навчитися розрізняти фізичні явища, фізичні тіла та речовини. Ознайомити учнів з обладнанням кабінету, вивчити правила безпеки при проведенні лабораторних робіт.

Перегляд файлу

Тема уроку. Фізика як навчальний предмет у школі. Правила безпеки під час роботи з  фізичним обладнанням та у фізичному кабінеті. Фізичні тіла й фізичні явища. Речовина і поле.

Мета уроку

Навчальна: сформувати початкові поняття про природу і матерію як об’єкти вивчення фізики. Навчитися розрізняти фізичні явища,  фізичні тіла та речовини. Ознайомити учнів з обладнанням кабінету, вивчити правила безпеки при проведенні лабораторних робіт.

Розвивальна: розвивати логічне мислення, уміння пояснювати явища і робити загальні висновки; розширити кругозір учнів, викликати цікавість до вивчення нового предмету.

Виховна:виховувати та формувати науковий світогляд,  інтерес до вивчення фізики; виховувати повагу до думки іншого ,уміння слухати, любов та турботливе ставлення до природи. Вимагати дотримання правил безпеки у фізичному кабінеті

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: демонстрації механічних, теплових, магнітних, електричних і звукових явищ.

 Епіграф до уроку:

  Подивись навкруги, який світ дивовижний,

  Цей навколишній світ не такий вже й простий.

  А пізнати його допоможе наука,

  Яку «фізика» звати будемо далі всі ми.

                                                   Хід уроку

І. Організаційний момент.

1.    Привітання та знайомство.

2.   Ознайомлення з інструкцією “Правил безпеки при роботі в кабінеті фізики”.

2.    Підписання зошитів.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель звертає увагу дітей на епіграф уроку. Вони зачитують його, обговорюють.

IIІ. Вивчення нового матеріалу

  Ви вже 6 років навчалися в школі та багато чого знаєте. Тепер настав час познайомитися з «головною» наукою про природу — з фізикою.

З давніх часів людина спостерігала навколишній світ, намагалася зрозуміти зміни, які відбувалися в природі. Сонце давало людям тепло, а іноді приносило висушуючу згубну спеку, дощі давали живлячу вологу, але час від часу викликали жахливі повені. Незліченні біди несли урагани та землетруси. Не вміючи передбачити перебіг подій, люди списували все це на надприродні сили, добрі та злі. Так «з'явилися» боги та богині вогню, вітру, моря та родючості. Безпорадність завжди породжує жах і забобони. Однак поступово люди стали помічати, що зміни в природі (від розливів Нілу до сонячних і місячних затемнень) здійснюються за певними закономірностями. А з часом люди навчилися розуміти дійсні причини природних явищ і певною мірою їх систематизувати. Так зародилися природничі науки, науки, які вивчають природу.

— Які ви знаєте природничі науки?

- Всі ці науки (їх називають природничими) вивчають природу, явища, які в ній відбуваються.

Фізика — це природнича наука, яка вивчає найзагальніші закономірності явищ природи, властивості та будову матерії, закони її руху.

У перекладі з грецької слово «фізика» якраз і означає «природа». Цю назву використовував Аристотель у IV ст. до н. е.

Природа — це весь матеріальний світ, що нас оточує: повітря, вода, земля, люди, тварини, рослини, планети, зорі, бактерії тощо.

Навколишній світ має різні структурні рівні:

   мегасвіт — космічні об'єкти;

   макросвіт — світ, у якому ми живемо;

   мікросвіт — світ, якого ми не бачимо неозброєним оком.

У природі відбуваються безперервні зміни, вони називаються явищами природи. Пояснити явище — означає вказати на його причини: зміна дня і ночі пояснюється обертанням Землі навколо своєї осі; виникнення вітру пов'язане з різним нагріванням повітря в різних місцях.

Фізичні явища – явища, які можна описати за допомогою фізичних законів

Демонстрація явищ

1) механічні (падіння каменя, кочення кульки, рух Землі навколо Сонця);

2) звукові (дзвін, пташиний спів, тупіт коня, гуркіт грому, розмова)

3) теплові (кипіння води, танення льоду, утворення хмар);

4) електричні (блискавка, нагрівання провідника струмом);

5) магнітні (притягання залізних предметів до магніту, взаємодія магнітів);

6) світлові (світіння лампи або полум’я, отримання зображень за допомогою лінзи або дзеркала).

Кожна наука має свою мову. Нам необхідно познайомитися з «абеткою» фізичної мови, тобто з основними поняттями і термінами. Ми вже знаємо, що таке фізичне явище. Назвемо ще декілька термінів.

Матерією це усе те, що нас оточує.

Фізичним тілом називають будь-який предмет.

Речовина — це те, з чого складаються фізичні тіла.

Озирніться  навкруги  та  назвіть  фізичні  тіла,  що  нас  оточують.

Це рослини, тварини, гори, планети, предмети обіходу (ручка, пенал, олівець)...

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Інтерактивна вправа «Ромашка». Заздалегідь виготовляю паперову ромашку, на зворотній стороні кожної пелюстки записує запитання. Учні по черзі відривають пелюстки, читають запитання і відповідають на них.

 Запитання 1. Яких правил безпеки потрібно дотримуватись під час роботи в кабінеті фізики?

Запитання 2. Дайте визначення поняттю фізика. Що вона вивчає?

Запитання 3. Які явища відносять до фізичних? Наведіть приклади фізичних явищ.

Запитання 4. Дайте визначення матерії. Які види матерії ви знаєте?

Запитання 5. Дайте визначення фізичного тіла. Наведіть приклади фізичних тіл.

Запитання 6.  Що таке речовина? Наведіть приклади речовин.

2) Послухайте вірш і скажіть, про які явища природи йдеться.

“Все навколо живе в русі”, —

Шепотів метелик мусі.

Он - де в'ється мошкара,

Жук наткнувсь на ліхтаря.

Відштовхніть всі охи-ахи,

Гляньте: бігають мурахи.

Черв'ячок повзе повільно,

Всі у русі — вільні-вільні!

(Механічні (рух), звукові (шепіт), світлові, електричні, теплові (ліхтар).)

3) Із яких речовин складаються такі тіла: олівець, сокира, викрутка, пенал, газета, стіл, стілець, стіна будинку, трамвайні рейки, літак? Урахуйте, що до складу тіла можуть входити кілька різних речовин.

4) Які з наведених явищ є тепловими та водночас оптичними: туристи розпалюють вогнище, спалахує блискавка, світиться лампа розжарювання, світиться в темряві гнила деревина?

V. Підсумки уроку. Рефлексія

Інтерактивна вправа «Літачок». Запускаю паперовий літачок. Той, поряд з ким він приземлиться, говорить одне речення- підсумок і запускає літачок далі.

VІ. Домашнє завдання. 

Прочитати матеріал за підручником (параграф 1); вивчити за конспектом; завдання 1-5 підручника

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сливенко Олена Петрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 1. Фізика - наука про природу
Додано
22 серпня 2018
Переглядів
4998
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку