Урок фізики на тему"Тертя в природі і техніці. Розв язування задач"

Про матеріал

Мета уроку: повторити поняття сили, види сил; сформувати знання про силу тертя, причини її виникнення, фактори, що впливають на зміну сили тертя,види сили тертя; встановити залежність сили тертя від тиску і роду поверхонь стичних тіл; розкрити роль і практичне використання тертя (на виробництві, у побуті, у природі); розвивати логічне мислення учнів; виховувати активність, самостійність, наполегливість.

Перегляд файлу

Тема уроку: Тертя в природі й техніці. Розв’язування задач.

Мета уроку: повторити поняття сили, види сил; сформувати знання про силу тертя, причини її виникнення, фактори, що впливають на зміну сили тертя,  види сили тертя; встановити залежність сили тертя від тиску і роду поверхонь стичних тіл; розкрити роль і практичне використання тертя (на виробництві, у побуті, у природі); розвивати логічне мислення учнів; виховувати активність, самостійність, наполегливість.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та удосконалення умінь і навичок.

Обладнання: брусок, динамометр, пісок, важки, візок, портрет Кулона, роздаткові картки, компютери, а, бібліотека електронних наочностей.

 

Епіграф до уроку:

Щоб удосконалити свій розум, треба більше роздумувати, ніж заучувати

Рене Декарт

  Хід уроку

 

І. Організаційна частина (1 хв.)

 

Продзвенів уже дзвінок,

Всі прийшли ми на урок.

Фізика тепер у нас,

Тому ми прибігли в клас.

Подивіться  на товариша за партою , посміхніться один – одному і побажайте  гарного настрою на уроці Сьогодні до нас завітали шановні гості , тому мені б хотілося , щоб ви показали себе з найкращої сторони , були активними і уважними. Ну , що ж розпочнемо

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (фронтальне опитування) (9 хв.)

  1. Розв’язування задач біля дошки(2 учня )

Умови  задач

1.Яку силу слід прикласти до шафи масою 50 кг у горизонтальному напрямі, щоб зрушити її з місця, якщо коефіцієнт тертя між шафою та підлогою 0,8?

2.Тіло масою 800 кг рушає з місця, коли до нього прикладена  сила 1200 Н. Яким є коефіцієнт тертя між тілом і поверхнею, на якій він знаходиться?

 

  1. Фронтальне опитування гра незакінчене речення

Сила – це міра    (взаємодії тіл)

Сила позначається  (F)

Одиниці сили  (Н)

Прилад для вимірювання сили(динамометр)

Від чого залежить результат сили (напрямку, модуля , точки прикладання)

Які сили ми вже вивчили(сила пружності,  сила тяжіння, сила пружності).

Які види сили тертя існують (кочення, спокою, ковзання)

Чому виникає сила тертя

. Причини тертя:

  1. нерівності поверхонь;

взаємне притягання молекул поверхонь тіл, що дотикаються (доповнює вчитель, якщо така причина не вказана

Ми вже маємо багато знань про силу тертя. Але наші дослідження продовжуються . Ви були поділені на групи і отримали випереджальне домашнє дослідницьке завдання

ІІІ. Вивчення нового матеріалу (25 хв.)

 

Дослідницьке завдання

Група №1 Дослідити залежність Fтертя  від величини тертьових поверхонь.

Група №2. Дослідити залежність Fтертя  від ваги вантажу.

Група №3. Дослідити силу тертя кочення.

      Група№4 Способи збільшення і зменшення сили тертя.

Презентації груп.

Кожна група озвучує завдання, яке отримала, демонструє дослід і робить висновки .

Група №1. Сила тертя ковзання не залежить від площі стичних поверхонь.

Група №3. Fтертя змінюється при зміні ваги вантажу (сили нормальної реакції опори N).

(доповнює вчитель) Fтертя ковз. = µN

µ - коефіцієнт тертя ковзання (визначається експериментально).

µ визначається:

  1. матеріалом дотичних поверхонь;
  2. якістю обробки поверхонь.

Група №3. Сила тертя кочення < Сила тертя ковзання.

Група№4

Зробимо фізкультпаузу (1 хв.)

Хто там, хто там притомився

І на парту похилився?

Треба дружно всім нам встати,

Фізкультпаузу почати

Руки вгору підніміть і тихенько опустіть

Руки вгору, руки в боки

І зробіть чотири кроки: 1, 2, 3, 4

1, 2 –нахиляємося, 3,4 – піднімаємося,

5,6 – кріпнуть крильця молоді,

7,8 – усі сідаємо і роботу починаємо.

КОМАНДА ПОБУТ Запитання до підказки 1 «ПОБУТ»

1. Чому килими краще чистити щіткою, а не рукою?

2. Щоб надійніше зав’язати мотузку, роблять подвійний вузол. Навіщо?

3.Чому за ожеледиці ми віддаємо перевагу взуттю з гумовими підошвами?

4.Чому шовковий шнурок розв’язується швидше, ніж бавовняний?

5.Чому людина, наступивши на сухий горох, може підсковзнутися?

КОМАНДА СПОРТ Запитання до підказки 2»СПОРТ»

2.Для чого перед виходом на лижню лижі змащують спеціальним мастилом?

3.Чому в дощову погоду футбольним воротарям важче ловити м’яч, ніж за ясної погоди? І чому футболісти частіше падають?

4.Навіщо штангісти перед підійманням штанги, а гімнасти перед виконанням вправи посипають руки, груди й плечі тальком?

5.Чому футбольні бутси мають шипи, а воротарі надягають спеціальні рукавиці?

КОМАНДА ПРИРОДА Запитання до підказки 3. «МЕДИЦИНА. ЖИВА  ПРИРОДА»

1.Чому важко втримати в руках живу рибу?

2.Чому під час обіду після споживання сухої страви ми хочемо запити її газованою водою чи компотом?

3.Чому медичні голки полірують до дзеркального блиску?

4.Чому язик у милої кішечки шорсткий?

5.Для чого тіло риби вкрито слизом?

6.Навіщо перед масажем тіло пацієнта й руки масажиста змащують спеціальним кремом або олією?'

 

КОМАНДА ДОРОГА Запитання до підказки  4. «АВТОМОБІЛЬ, ДОРОГА»

1.Чому восени біля трамвайних колій стоять таблички «Обережно! Листопад!»?

2.Чому автомобільні колеса мають такий глибокий рисунок протектора?

  1. Чому потрапляння мастила на гальма автомобіля є дуже небезпечним?

4.Чому за ожеледиці автомобіль має на колесах спеціальні ланцюги і їде з малою швидкістю?

5. І чому за таких умов вантажному автомобілю легше їхати, ніж легковому?

 ІV. Закріплення знань (5 хв.)

Приказки та прислів’я

    Пояснити фізичну суть наступних приказок та прислівїв

http://2.bp.blogspot.com/-fSiKdHBzVtU/VjktE6iNzwI/AAAAAAAACJk/nmIH3-rw5Lw/s320/zamna-maslyanogo-nasosu-vaz-2106-svoyimi-rukami_781.jpeg

 

1)    Йде, як по маслу.

2)    Не змастиш – не поїдеш. nanotertya

http://1.bp.blogspot.com/-aGjlnPn9vO4/VjkrQluNzfI/AAAAAAAACJU/FYvXX140LTE/s320/vyg.gif

 

3) Слизький, як вюн.

4) Висковзне, як риба з рук.

http://2.bp.blogspot.com/-8MsfHvQXzDU/VjksYpRwgXI/AAAAAAAACJc/uC5atLF399U/s320/qZ7Q-0dFYyM.jpg

 

5) Коси, коса, поки роса. Роса спала – робота пропала.

Прислів’я і приказки

  1. Коса любить брусок і сала кусок.
  2. Підвода заспівала, бо давно дьогтю не знала.
  3. Де скрипить, там мажуть.
  4. Немазаний віз скрипить, а мазаний сам біжить.
  5. І колеса треба мастити, щоб добре їхали.
  6. Немащені колеса скриплять.
  7. Де не мажуть, там рипить.
  8. Змазуй підводу Клим, якщо зібрався в млин.
  9. Хто шмарує, той добре їде, не гальмує.
  10. Без мастила нема діла.
  11. Не кінь везе, а дорога.
  12. Баба з воза – кобилі легше.
  13. Хоч масти сани, хоч не масти, а без снігу не поїдеш.
  14. Чекай зими, щоб їхати саньми.
  15. На льоду тільки дурний хату ставить.
  16. Не будуй хату з піску.
  17. Хто мастить, тому віз не скрипить.
  18. Хто маже, той і їде.

 

Підведення підсумку уроку.(3 хв)

Сьогодні на уроці ви познайомилися з прикладами прояву сили тертя в природі техніці.

- Що нового ви дізналися (Як зменшити , збільшити силу тертя. Шкідливе і корисне сили тертя)

- Що корисного ви дізналися на уроці( багато явищ можемо пояснити з точки зору фізики)

-Оцініть свою роботу на уроці (я познайомився з, сподобалось, зрозумів,

Виставлення оцінок та нагородження кращих учнів дипломами за досягнення учнів:

- За прагнення подолати фізичні вершини

-За активну участь

-За гідну поведінку

 

Домашнє завдання (2 хв.)

Завдання 1.

Опрацювати  §

Завдання 2.

1-ша група (середній рівень)- Пояснити фізичну суть приказки Камінь зрушиш – легше стане.

2-га група (достатній рівень)- Скласти пять якісних задач на використання сили тертя.

3-тя група (високий рівень)- Міні-твір з використанням ліричних і жартівливих моментів на тему: Без тертя – важке життя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до презентації

Яку роль відіграє сила тертя у житті людини?

Завдяки цій силі ми можемо переміщатися по землі. Наземний транспорт рухається лише внаслідок існування тертя між колесами і поверхнею дороги. На виробництві широко застосовують транспортери з гумовою стрічкою,яка весь час рухається . Якщо на неї покласти вантаж ,то внаслідок існування сили тертя він буде переміщуватися на деяку відстань і навіть підійматися на певну висоту.

У цих прикладах інженери прагнуть збільшити силу тертя. Для цього не тільки роблять поверхні шорсткими,але й добирають спеціальні матеріали. Разом із цим ,у багатьох випадках ,тертя треба суттєво зменшити. Для цього тертьові поверхні розділяють спеціальним мастилом,як у двигуні автомобіля,чи навіть водою,як у пральних машинах,де вал активатора відділяється від втулки тонкою плівкою води.

Учені встановили ,що ще стародавні єгиптяни,будували піраміди,поливали дорогу нільським мулом,що зменшувало тертя саней,на яких перевозили камінні брили.

Жоден сучасний механізм не можна уявити собі без кулькових та роликових підшипників. У підшипниках сила тертя кочення завжди менша від сили тертя ковзання.

Доповнені мастилом кулькові та роликові підшипники забезпечують швидке,безшумне й економне обертання різних валів у механізмах,коліс у транспортних засобах.

Це цікаво знати. Сила в живій природі.

Насіння череди для переміщення на великі відстані використовує силу тертя(слайд).

Плоди цієї рослини мають щетинки,якими чіпляються до одягу людей та хутра тварин,поширюючись на значні відстані. Сила тертя між щетинами плоду і хутром тварин протидіє відриванню насінин.

Можна навести багато прикладів використання рослинами і тваринами сили тертя. Так,виноград,горох та деякі інші рослини чіпляються вусиками(видозміни листка) за опору і так знаходять можливість перебувати у вертикальному стані при слабкому стовбурі. Різноманітні гачечки і щетинки на кінцівках комах допомагають їм вправно пересуватися,використовуючи силу тертя.

У всіх живих істот існує рідинне змащення тертьових поверхонь. Поверхні всіх суглобів розділені синовіальною рідиною.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Група №1

 

Дослідити залежність сили тертя від величини поверхонь, що дотикаються.

  1. Покладіть брусок на дерев’яну дощечку. Приєднати до бруска динамометр і рівномірно тягніть його вздовж дощечки. Визначте Fтертя .
  2. Поверніть брусок на іншу грань. Дослід повторіть. Визначте Fтертя .
  3. Порівняйте значення Fтертя для більшої і меншої грані бруска. Зробіть висновок.

 

Група №2

Дослідити залежність сили тертя від ваги вантажу.

  1. По дощечці, що лежить на парті, спочатку тягніть один брусок. Визначте Fтертя .
  2. Покладіть зверху на перший брусок другий. Вага вантажу збільшилась удвічі. Що сталося із силою тертя.
  3. Порівняйте Fтертя у двох випадках.

 

Група №3

Дослідити силу тертя кочення.

  1. Зверху на дерев’яний брусок покладіть декілька вантажів. Прикріпивши до бруска динамометр, рівномірно тягніть його вздовж стола. Визначте Fтертя .
  2. Покладіть під брусок перпендикулярно до його руху два заряди і  знову проведіть дослід. Визначте Fтертя .
  3. Зробіть висновки, порівнявши Fтертя у двох випадках.

 

Група№4

Способи збільшення і зменшення сили тертя.

  1. Опрацюйте § підручника і дайте відповіді на питання

поставте слова: збільшити/зменшити.

А)Тротуари і автошляхи посипають піском, щоб … тертя.

Б)Шипи на взутті і автомобільних шинах використовують, щоб … тертя.

В)У машинах і механізмах використовують підшипники, щоб … тертя.

Г)Обертові деталі механізмів змащують мастилом, щоб … тертя.

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
13 вересня 2018
Переглядів
2378
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку