Матеріал призначений на допомогу вчителю фізики з теми "Послідовне з'днання провідників".Використано такі форми роботи: самостійна робота під час тестів; групова форма роботи під час виконання практичних завдань; колективна робота під час перегляду та обговоренні відео, розв'язуванні задач; робота в парах під час виконання творчого завдання
Тема: Послідовне з’єднання провідників.
Мета уроку: познайомити учнів із послідовним з'єднанням провідників і закономірностями, що існують у колі з послідовним з'єднанням провідників, розвивати логічне мислення; виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Тести.
А) R
Б) q
Г) І
Д) U
2. Напруга позначається:
А) І
Б) R
В) U
Г) А
3. Визначити правильну формулу:
А) І=q/t
Б) І=q•t
В) q= І/t
4. Закон Ома має вираз:
А) U= І• R
Б) І= U• R
В) І= U/ R
5. Як вмикається амперметр у електричне коло?
А) Паралельно зі споживачем
Б) Послідовно зі споживачем
В) У будь-якому місці кола
Г) Правильної відповіді немає
6. Установіть залежність сили струму від напруги на ділянці електричного кола:
А) І~ U
Б) І~ 1/U
В) І~ 1/U2
Г) сила струму не залежить від напруги
7. Установіть відповідність між фізичними величинами та їхніми одиницями в СІ:
1. Напруга А) Ом
2. Опір Б) Вольт
3. Сила струму В) Кулон
Г) Ампер
8. Якщо опір провідника збільшити у 2 рази, то сила струму:
А) Збільшиться у 2 рази
Б) Зменшиться у 2 рази
В) Не зміниться
Г) Збільшиться у 4 рази
9. Подайте 30 кОм у омах
А) 300 Ом
Б) 0,30 Ом
В) 3000 Ом
Г) 30 000 Ом
10. Перевести у ампери 20мА
А) 20000 А
Б) 0,2 А
В) 0,02А
Г) 0,002 А
3. Мотивація навчальної діяльності.
Як тільки на вулиці починає смеркати відразу в кожній оселі загорається світло. Вуличне освітлення вмикається автоматично і дає можливість усім пішоходам безпечно пересуватися. Ранок кожного з нас починається з вмикання багатьох електроприладів, які роблять наше життя більш комфортним.
Як же вмикаються електроприлади в електромережу, і чому можна увімкнути одразу кілька лампочок чи приладів. Справа у тому, що електричні кола, що застосовуються на практиці складаються з багатьох елементів, які можуть з’єднуватись в електричному колі по-різному. Розглянемо найпростіший вид з’єднання – послідовне. Прикладом такого з’єднання є ялинкова гірлянда. Отже, сьогоднішнім нашим завданням буде з’ясувати основні закономірності послідовного з’єднання провідників.
Свою роботу ми розпочнем з практичного завдання.
(Робота у групах) Інструктаж з БЖД
I група
Завдання 1: Складіть електричне коло за схемою: джерело струму, ключ, лампочка, резистор. Виміряти силу струму в колі розміщуючи амперметр у трьох різних місцях. Порівняти результати.
II група
Завдання 2: Складіть електричне коло за схемою: джерело струму, ключ, лампочка, резистор. Виміряти напругу на лампочці, на резисторі і на лампочці та резисторі разом. Порівняти результати.
Звітування груп.
Отже, за висновками робочих груп можемо стверджувати, що сила струму у всіх ділянках є незмінною, а загальна напруга рівна сумі напруг кожного із споживачів.
А що можна сказати про опір при послідовному з’єднанні? Спробуємо вивести закономірності опору аналітичним способом.
Скористаємося попередніми висновками.
I==
U=+
Згадаємо опір із закону Ома
R = U/ І
R1 = U1/ І
R2 = U2/ І
(U=+: І
U /І =+ / І
R= R1+ R2
Висновок – загальний опір кола при послідовному з’єднанні дорівнює сумі опорів окремих провідників (або окремих ділянок кола)
Перегляд відео про послідовне з’єднання провідників.
Що нового ви дізналися із переглянутого?
5.Закріплення вивчених знань.
Задача. Два провідники з’єднані послідовно з опорами 2Ом і 4 Ом. Сила струму в провідниках 1 А. Який опір такої ділянки кола. Яка напруга на кожному з провідників та загальна напруга на ділянці кола.
Дано:
R, U2,U1,U-? R=R1+R2 R=2 Ом+4 Ом= 6 Ом
R1=2Ом U= I R U1=1 А*2 Ом=2 В
R2= 4 Ом U2= I R2 U1= I R1 U2=1 А*4 Ом=4 В
I=1 А U=1 А*6 Ом= 6 В
Відповідь: R= 5 Ом, U1=1 В, U2=4 В, U= 5 В
Робота в парах. Скласти задачу на знаходження опору.
Вправа «Я хвалю себе за те, що…»
Знаю закономірності послідовного з’єднання.
Знаю що сила струму є однаковою в усіх точках кола.
Знаю як знайти загальний опір в колі та ін.