Урок узагальнення та систематизації знань з теми «Сили в природі». Сприяє поглибленню й закріпленню знань учнів про види сил в механіці, узагальненню й систематизації знань учнів про силу тертя, силу пружності, силу тяжіння, причини їх виникнення та їх властивості.
Урок фізики у 7 класі
«Узагальнення та систематизація знань з теми
«Сили в природі»
Підготувала
вчитель математики і фізики
загальноосвітньої школи
І – ІІ ступеня смт Шацьк
Гуж Марія Михайлівна
Урок фізики у 7 класі
Тема уроку. Узагальнення та систематизація знань з теми «Сили в природі»
Мета: Поглибити й закріпити знання учнів про види сил в механіці, узагальнити й систематизувати знання учнів про силу тертя, силу пружності, силу тяжіння, причини їх виникнення та їх властивості. Вчити будувати розповідь за структурно - логічною схемою.
Продовжити формувати навички учнів розв’язувати якісні задачі, уміння робити аналіз процесу, який описаний в умові задачі; стисло та грамотно висловлювати свої міркування та обґрунтовувати їхню правильність; розвивати вміння самостійно застосовувати знання при вирішенні практичних завдань;
Формувати розуміння цінності природи як першоджерела матеріальних і духовних сил суспільства й кожної людини; виховувати уважність, зібраність, спостережливість
Обладнання: картки з завданнями, плакат із прислів’ями і приказками, комп’ютер, мультимедійний проектор, екран.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань учнів, розв’язування якісних задач.
Як це дивовижно –
виявити, що всі явища
природи керуються такою
невеликою кількістю сил.
М. Фарадей.
Хід уроку
І. Розминка.
Зачитування епіграфа уроку та заслуховування думок учнів про нього.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Головна мета навчання – вміння застосувати свої знання на практиці, у своєму житті. Фізика – частина нашого життя, адже вона пояснює все те, що відбувається довкола нас. Сьогодні на уроці ми, користуючись знаннями, набутимина уроках фізики про сили, будемо пояснювати народні прислів’я та приказки про явища природи, розв’язуватимемо цікаві якісні задачі, при розв’язуванні яких потрібно (без виконання розрахунків) пояснити те чи інше фізичне явище, та кількісні задачі. А щоб нам легко було працювати на уроці, ми маємо повторити все, що знаємо про сили.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Складання асоціативного куща.
Сила – це
- фізична величина
- міра взаємодії тіл
- причина зміни швидкості тіла
- має позначення F
- має напрям
- векторна величина
- має точку прикладання
- вимірюється динамометром, силоміром
- одиниця вимірювання - Н
2. Фронтальне опитування:
1. Що таке сила?
2. Що називають рівнодійною сил?
3. Як знати модуль та напрямок рівнодійної сил, що діють на тіло вздовж однієї прямої?
4. Які види сил вам відомі?
5. Назвіть силу, яка завжди діє на тіло у будь-якому місці на Землі.
6. Чому дорівнює рівнодійна двох сил, якщо вони діють на тіло в протилежних напрямках і рівні за модулем? Як рухається в такому випадку тіло?
7. Які сили діють на листя під час листопаду?
8. Які сили діють на вантаж, коли він спускається на парашуті?
9. За рахунок яких сил стріла летить на певну відстань?
10.Чи мають вагу рідини й гази?
11. Чи завжди тіло має вагу?
12. Чому шайба, що рухається по гладенькій льодовій поверхні, зрештою зупиняється?
13. Навіщо воротар футбольної команди під час гри користується спеціальними рукавицями, особливо в дощову погоду?
ІV. Узагальнення знань та вмінь.
Завдання 1. Учитель ділить клас на групи. Представник кожної групи витягує назву сили, про яку групі необхідно скласти розповідь за планом.
План розповіді проектується на екран.
Означення сили.
Причини виникнення цієї сили.
Формула для обчислення сили.
Від яких величин залежить ця сила?
Напрямок сили.
Зображення сили.
Чим корисна ця сила?
Що ви ще знаєте про цю силу?
Учні працюють у групах. На підготовку дається обмежений час. Учитель узагальнює відповіді учнів.
Завдання 2. У прислів’ях та приказках - мудрість народу. Часто в них відображаються народні спостереження за явищами природи. На картках записані прислів’я і приказки, треба пояснити їх фізичну суть.
Хто кидає каменем до неба, той дістане ним по голові.
Скільки б не скакав, а на землю впадеш
Вода тече завжди вниз
Іде як по маслу
Не змастиш – не поїдеш
Таке слизьке, що й обома руками не вдержиш
Учитель оцінює роботу груп
Завдання 3. Розв’язування кількісних задач.
1). Яка сила тяжіння діє на тіло масою 1кг 300г?
2). Визначити жорсткість пружини динамометра , до якого підвісили тіло масою 100г, і вона видовжилась на 1см.
3). Парашутист, маса якого 70кг, рівномірно рухається. Чому дорівнює сила опору повітря, яка діє на парашутиста?
4). Визначити силу тертя, що діє на ковзаняра масою 50кг, якщо коефіцієнт тертя сталі по льоду становить 0,02.
Завдання 4. Розв’язування якісних задач з підручника № 148, 156, 160, 169, 175( ст..115), 145, 147(ст.106).
V. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів
Домашнє завдання. Повторити § 22- 30. Підготуватися до самостійної роботи. Розв’язати задачу 139, 140. Розв’язати якісні задачі № 133, 134, 144, 168, 172 (усно).
Завдання високого рівня. Поясніть народне прислів’я:
- Коси коса, поки роса, а як роса додолу – ми додому.
Використані джерела:
1. Сиротюк В.Д. Фізика: підручник для 7класу загальноосвітніх навчальних закладів/В.Д.Сиротюк. – К.: Генеза, 2015. – 240с.