Урок фізики у 8 класі на тему "Випаровування і конденсація"

Про матеріал
Урок проводиться у вигляді засідання бізнес-клубу, де учні отримують уявлення про процеси випаровування, конденсація та кипіння.
Перегляд файлу

Цільова група : учні 8 класу.

     Тривалість : 45 хв.

Тема: Випаровування і конденсація рідин.

Мета: сформувати уявлення про процеси випаровування, конденсація та  кипіння; показати відмінність між процесами кипіння і випаровування; розвивати вміння спостерігати за фізичними явищами, аналізувати їх і пояснювати на основі знань про види теплопередачі; розвивати самостійне, логічне та творче мислення учнів, вміння порівнювати, узагальнювати, систематизувати, робити висновки.

Операційні цілі ( завдання) :

Після закінчення уроку учень

 знає:

 процеси випаровування, конденсація, кипіння;

розуміє:

відмінність між процесами кипіння і випаровування; 

     вміє:

спостерігати фізичні явища й аналізувати факти при спостереженні явищ,

розв’язувати якісні задачі з даної теми;

може:

співпрацювати в групі,

відстоювати власну позицію,

у звичайному бачити незвичайне,

відчувати красу природи.

Методи і техніки:

евристична бесіда;

робота в групах;

демонстрування відеоролика про перебіг названих явищ;

виконання демонстраційного експерименту,який пояснює швидкість перебігу даного явища;

розв’язування якісних ( не мають розрахунків)  задач.

     Обладнання : набік карток-плакатів, скляні скельця 8 шт., піпетки

4 шт., пензлики 4 шт., пляшечки з водою 4 шт., пляшечка зі спиртом, віяло, пробірка зі спиртом, колба з водою, термометр, затискачі 3 шт., штатив, спиртівка, запальничка.

   Допоміжні матеріали : додаток,відеоролики про перебіг названих явищ,

якісні задачі з теми «Випаровування і конденсація рідин».

   Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.

                                                 Хід уроку

1. Вступна частина.

1.1 Привітання з учнями та перевірка їхньої готовності до уроку.

Добрий день! Я рада бачити всіх присутніх. Чи доводилось вам, дорогі учні, бачити радісні обличчя ваших друзів, які досягли якогось успіху?  Але для того,щоб досягти

 успіху, треба багато і наполегливо працювати. Попрацюємо і ми під девізом:

                                                                « Не соромно не знати, соромно не вчитися».

                                                                Народна мудрість.        

Гадаю Вас зацікавило запрошення, записане на дошці

                              "Завітайте до нашого бізнес-клубу".

 А хто з Вас знає, що означає слово -"бізнес"? Справді, бізнес - це будь-який вид діяльності або занять, що приносить прибуток. Тому не дивно, що люди-бізнесмени так помірковані. Що ж завітаємо до цього клубу.

Я рада вітати Вас, молоде покоління українських бізнесменів, на засіданні нашого клубу.  Дозвольте розпочати засідання нашого бізнес-клубу. Прошу всіх розгорнути робочі блокноти і зробити потрібні записи, як це належить справжнім діловим людям (дата, тема уроку).

Порядок денний.

1. "Аукціон знань".

2.Захист проектів окремих фірм:

а) процес випаровування;

б) процес конденсації ;

в) процес кипіння.

3. Завдання „Конкурент”.

4. Завдання „Реклама”.

5. Закріплення умінь розв’язувати задачі – завдання фірмами.

      6. Підсумки засідання. (Прибуток – „гроші”).

Не забувайте „Помилятися може кожний, залишатися зі своєю помилкою – тільки божевільний” (Цицерон).

1.2 Актуалізація опорних знань учнів.

Увага! Оголошую "Аукціон знань". Правильна відповідь - 1 бал. Відповідає той, хто перший підніме сигнальну картку (учням роздаються картки з номерами). Учитель виставляє бали, стукаючи об камертон. Учитель після правильної відповіді говорить :"Питання  продано!" і т.д.

Давайте пригадаємо, в яких агрегатних станах може перебувати  одна і та сама речовина? (Учитель на дошці складає схему . Спершу картки «газ», «рідина», «тверде тіло», потім відповідні стрілки. /див. додатки)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Які стани речовини вам відомі?

-Які переходи з одного стану в інший ви знаєте?

-Який процес називається плавленням?   Кристалізацією?

-Як при цьому змінюється внутрішня енергія речовини?

     1.3 Повідомлення теми та мети уроку.

А  зараз  нам трапилась нагода використати набуті знання на практиці.

Навколо нас скрізь відбуваються взаємні перетворення рідини і пари. Ці явища нас оточували з дитинства, а сьогодні ми поглянемо на них очима дослідників-бізнесменів.

Маємо опрацювати матеріал, отриманий від фірми "Алмаз".

 2. Основна частина.

2.1Захист проектів.

Фірма № 1 « Алмаз» - проект  „Процес випаровування. ”

Фірма № 2 « Діамант» - проект „Процес конденсації.”

Фірма № 3 « Корали»- проект  „Процес кипіння.”

Учні роблять відповідні записи в блокноти. Перегляд відеороликів про запропоновані явища.

Наведіть приклади з повсякденного життя коли рідина перетворюється на пару?

(Пояснюючи новий матеріал, вчитель формує схему на дошці, /див. додатки/)

Запис в зошитах:

  1. Існує два способи пароутворення: випаровування і кипіння

Запис в зошитах:

  1. Випаровування – це пароутворення, яке відбувається з вільної поверхні рідини.

З’ясуємо, як відбувається випаровування.

З чого складається будь-яке тіло? (Всі тіла складаються з молекул, які безперервно і хаотично рухаються і між собою взаємодіють).

У рідинах не всі молекули рухаються з однаковою швидкістю. Окремі молекули мають швидкість, більшу чи меншу за середню. Швидші молекули мають відповідно і більшу кінетичну енергію. Якщо такі «швидкі» молекули опиняються біля поверхні рідини, то вони можуть подолати притягання сусідніх молекул і вилетіти з рідини. Ці молекули й утворюють пару даної рідини. Подальша «доля» цих молекул може скластись по-різному. Деякі з них можуть знову повернутись в рідину, і цей процес називається конденсацією. Конденсацією пояснюється утворення хмар, туману, роси.

Як змінюється тепловий стан рідини при випаровуванні?

Із власного досвіду ми знаємо, що коли з поверхні нашої шкіри випаровується вода, у нас виникає відчуття прохолоди. У цьому можна переконатись на прикладі психрометра, один з двох термометрів якого  обмотаний вологою тканиною, з поверхні якої йде випаровування. І покази цього термометра на кілька градусів нижчі, ніж у звичайного.

Як можна це пояснити? Які молекули залишають рідину під час випаровування?( Під час випаровування рідину залишають найшвидші молекули. І рідина, що випаровується – охолоджується)

На початку уроку ми говорили, що молекули пари можуть повертатись назад у рідину.

Як називається цей зворотній до пароутворення процес ? (Конденсація)

Під час конденсації з пари в рідину повертаються швидкі молекули і температура рідини зростає.

Запис в зошитах:

5. При випаровуванні енергія затрачається – температура рідини знижується.

6. Під час конденсації енергія виділяється – температура рідини  зростає.

Ще один спосіб пароутворення – це кипіння.

Щоб з’ясувати, що таке кипіння, проведемо наступний дослід. В пробірці закипає вода, температура якої вимірюється.

Запис в зошитах:

3. Конденсація – процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий.

2.2 Завдання „Конкурент”.

Бізнес – це постійна конкуренція. Запитання задає фірма – фірмі .

Інтерактивна частина: робота в групах

З’ясуємо, від яких факторів залежить швидкість випаровування. Для цього, працюючи в групах, ви виконаєте експериментальні завдання та прозвітуєте про їх виконання і зробите висновки.

Інструктаж з БЖД: будьте уважні зі скляними предметами. Скельця, піпетки міцно тримайте під час експерименту; обережно працюйте з рідинами.

Завдання для фірми № 1. Дослідіть швидкість випаровування спирту і води. На різні скельця нанесіть мазки води та спирту.

Обладнання: пляшечки зі спиртом, водою, скляні пластинки, пензлик.

Зробіть висновок. (Спирт випаровується швидше за воду. Різні рідини випаровуються по-різному).

Завдання для фірми № 2. Дослідіть швидкість випаровування від площі поверхні рідини. На два скельця  нанесіть по краплі води. Одну з крапель розітріть по склу.

Обладнання: пляшечка з водою, скляні пластинки,  пензлик.

Зробіть висновок. (Швидкість випаровування тим більша, чим більша площа поверхні рідини).

На минулому уроці ми по 50 г води налили в склянку та в блюдечко.

Давайте поглянемо, що відбулося?

Завдання для  фірми  № 3. Дослідіть швидкість випаровуванням від вітру.

Нанесіть на дві скляні пластинки по краплі води. Одну з краплин обмахуйте віялом.

Обладнання: пляшечка з водою, скляні пластинки, піпетка, віяло.

Зробіть висновок. (Швидкість випаровування збільшується, якщо швидше віддаляється утворена пара)

Завдання для перевіряючого. (Виконує вчитель.) Дослідіть швидкість випаровуванням від температури рідини.

Одну зі скляних пластинок нагрійте. На обидві пластинки піпеткою нанесіть краплину води.

Обладнання: пляшечка з водою, скляні пластинки, піпетка, спиртівка, запальничка.

Зробіть висновок. (Швидкість випаровування тим більша, чим вища  температура).

Запис в зошитах:

4. Швидкість випаровування залежить від температури рідини, площі її поверхні, від природи речовини та наявності вітру.

    2.3 Завдання „Реклама”.

Ви ,як бізнесмени, повинні вміти рекламувати свій товар. Уявіть, що кожен з Вас випускає ту продукцію, яка пов’язана з тим процесом,про який  ви розповідали. Прорекламуємо наше сьогоднішнє завдання бізнес клубу.

Складають учні текст реклами.

 

3. Підсумкова частина.

3.1 Закріплення умінь розв’язувати задачі – завдання фірмам.

Розділіть твердження, що розташовані на дошці на дві колонки: ті, що стосуються випаровування в одну колонку, кипіння – в іншу.

  • відбувається за будь-якої температури;
  • відбувається з вільної поверхні рідини;
  • залежить від температури рідини, площі її поверхні, від природи речовини та наявності вітру;
  • відбувається в усьому об’ємі рідини;
  • відбувається  з утворенням бульбашок пари;
  • відбувається за певної температури.

 

 

                         Виконання    якісних    задач :

Чому, якщо дути на гарячий чай, він охолоне швидше? •  

Чому, якщо перелити у  блюдце гарячий чай, він охолоне швидше? • 

Чому, коли ми виходимо з  річки, відчуваємо холод? •  

Чому  вата,  змочена  у  спирті,  стає  сухою  через  кілька  хви - •  

лин,  а  змочена  водою  залишається  вологою  протягом  години 

і   більше?

На морозі білизна замерзає, але все одно висихає. Як це можна   

пояснити?

Послухайте уважно уривок з вірша  та дайте відповідь на наступне питання.

Серпнева ніч.

В тумані поле.

В моїй руці твоя рука.

І хрестять сиві видноколи.

Невтомні руки вітряка.

Земля замислена і строга,

Як бірюза блищить роса,

І зірка впала, наче в Бога,

Скотилась по щоці сльоза.

1.   Про які зміни в природі говорить автор вірша, пов'язані з темою нашого уроку? (Туман, роса)

3.2 Засідання клубу підходить до свого завершення. Підсумки засідання.

 (Прибуток – „гроші”).

  • Що таке випаровування?
  • Де швидше випарується калюжа: в лісі чи на полі?
  • Коли температура рідини знижується, коли зростає?

Поглянемо на воду в колбі.

  • Що утворюється в рідині? (бульбашки)
  • Що знаходиться всередині бульбашки? (пара)
  • При якій температурі кипить вода?( при 100°С)

Шановні бізнесмени ! Ми з Вами належно попрацювали над удосконаленням наших знань. Тому деякі з Вас отримали найбільші бізнес-прибутки. Оголошення оцінок.

3.3 Домашнє завдання:

опрацювати матеріал за підручником; розв’язати задачі зі збірника.

                                                      

                                                   Додаток

                      Якісні задачі на тему «Випаровування і конденсація рідин».

 1. Одну склянку по вінця заповнили гарячим чаєм, а іншу — таким самим гарячим бульйоном. Яка з рідин остигає швидше? Чому?

 2. Чому мокра білизна на вітрі сохне швидше?

 3. Якщо закрити банку кришкою, то рівень води в ній не буде знижуватися. Чи означає це, що кришка «зупиняє» випаровування води?

4. На чашки важільних ваг поставили й зрівноважили склянку з холодною водою й склянку з гарячим чаєм. Чому рівновага ваг швидко порушується?

5.Бажаючи прискорити готування борщу, господарка збільшує вогонь під каструлею із уже киплячою водою. Чи досягне вона бажаного результату?                      6.Пара, що надходить у радіатор парового опалення, має ту саму температуру, що й вода, яка залишає радіатор. Чи відбувається при цьому обігрівання кімнати? Чому?

7.Чому навіть у спекотний день, вийшовши з ріки після купання, людина відчуває холод?

8.Чому холодне скло покривається тонким шаром вологи, якщо на нього подихати?

     9.Як спричинити кипіння води, не нагріваючи її?

    10.Питома теплота пароутворення води значно більша, ніж ефіру. Чому ж ефір, налитий на руку, викликає набагато сильніше відчуття холоду?

    11. Посудину з водою виносять із орбітальної станції у відкритий космос. Що відбуватиметься з водою, якщо посудину відкрити?

    12.Пароутворення при кипінні відбувається за постійної температури, а пароутворення при випаровуванні — зі зниженням температури. Чим обумовлена така різниця?

  13. Кружка з водою плаває в каструлі, що стоїть на вогні. Чи закипить вода в кружці?        

 14.Чи можна скип’ятити воду, підігріваючи її парою при температурі 100  °C?     Атмосферний тиск уважати нормальним.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                            Пароутворення 

                   

 

 

        

                               випаровування         кипіння  

 

 

 

В                                               Виконати розподіл : 

                 ВИПАРОВУВАННЯ                                      КИПІННЯ

         

    

  • відбувається за будь-якої температури;
  • відбувається з вільної поверхні рідини;
  • залежить від температури рідини, площі її поверхні,від природи речовини та наявності вітру;
  • відбувається в усьому об’ємі рідини;
  • відбувається  з утворенням бульбашок пари;
  • відбувається за певної температури.

 

 

                    

                       Від яких факторів залежить   швидкість  випаровування?

 

 

 

Те      

     температура рідини        площа її поверхні          природа речовини      наявність                               

 вітру

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
Додано
15 лютого 2020
Переглядів
1217
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку