Конспект уроку з фізики у 8 класі на тему:
«Сполучені посудини. Манометри»
Мета: сформувати знання про сполучені посудини, про рівень вільної поверхні рідини в сполучених посудинах для однорідної та неоднорідної рідин; розглянути практичне застосування сполучених посудин; формувати вміння розв’язувати якісні та розрахункові задачі; розвивати критичне мислення, увагу, пам’ять та творчі здібності учнів; формувати ціннісне ставлення до історичних і культурних надбань рідного краю, до себе та оточуючих.
Основні поняття: сполучені посудини, манометри, тиск.
Обладнання: презентація, кубик із написами, «чарівна паличка», сполучені посудини різної форми, манометри (рідинний та металеві), вода, олія, фото «Водогінні споруди Стародавнього Риму в їх початковому вигляді».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Не той дурний, хто не знає…,
але той, хто знати не хоче.
Г. Сковорода
Хід уроку
І. Організаційна частина. Розминка
Відгадати загадку
На стіні висить тарілка,
По тарілці ходить стрілка.
Стрілка ця наперед
Нам погоду пізнає. (Барометр.)
II. Актуалізація опорних знань
Інтерактивна вправа «Чарівна паличка без повторення»
По естафеті в класі передається «чарівна паличка». Передаючи паличку, учень повинен до одного і того самого слова дібрати такі слова, щоб вийшло правильне словосполучення, але повторюватися не можна.
Наприклад, дано слово «Торрічеллі». Перший учень додає слово «вчений». Він отримує паличку і підходить до іншого учня. Простягає йому паличку, вимовляючи початкове слово «Торрічеллі». Другий учень промовляє: «Придумав дослід». Якщо це правильно, то паличка переходить далі.
У вправі використовують кілька початкових слів:
1. Тиск.
2. Атмосферний тиск.
3. Барометр.
III. Мотивація навчальної діяльності
Мешканці сучасного Риму досі користуються залишками водогону, що побудований ще давніми римлянами. (Проілюструвати картину «Водогінні споруди давнього Риму в їх початковому вигляді».) Погляньте на картину і скажіть, чим відрізняється цей водогін від сучасного?
Звичайно, набагато простіше було прокладати труби в землі, але римські інженери в ті часи не знали про закон сполучених посудин. Вони боялися, що у водоймищах, з’єднаних дуже довгою трубою, вода не встановиться на одному рівні. Довжина однієї з римських труб, Аква Марції, 100 км, хоча пряма відстань між її кінцями вдвічі менша. Римляни надавали водогінним трубам рівномірного ухилу вниз на всьому шляху, тому часто їм доводилося прокладати труби в обхід. Півсотні кілометрів камінної кладки довелося прокласти через незнання елементарного закону фізики.
То якого ж закону не знали римляни? Ми сьогодні дізнаємося. (Оголошення теми уроку.)
IV. Сприйняття навчального матеріалу
1. Сполучені посудини
Якщо дві або більше посудини сполучаються між собою трубками або протоками, то вони утворюють сполучені посудини. Демонструємо дві посудини, сполучені між собою гумовою трубкою. Гумову трубку на середині затиснемо і в одну із трубок наливаємо воду. Потім відкриємо затискач, і вода почне перетікати в другу трубку доти, доки поверхні води в обох трубках не будуть на одному рівні. Чому вода перетікає? Може, хтось зможе пояснити.
Тепер закріпимо одну трубку в штативі, а другу будемо піднімати, опускати.
2. Обґрунтування дослідів
Що ви спостерігаєте в цьому випадку? Як це можна пояснити?
Який висновок можна зробити? (У сполучених посудинах будь-якої форми поверхні однорідної рідини встановлюються на однаковому рівні.)
Оскільки рідина в спокої не переміщується з однієї посудини в іншу, отже, тиск її в обох посудинах на будь-якому рівні однаковий.
Визначимо тиск у правій посудині:
p1 = ρgh1,
Визначимо тиск у лівій посудині:
p2 = ρgh2,
Оскільки тиск в обох посудинах однаковий, то: ρgh1 = ρgh2 або h1 = h2
Ця формула справедлива у випадку, коли рідина однорідна і зовнішній тиск однаковий.
3. Різні рідини в сполучених посудинах
В одну зі сполучених посудин, наповнених водою, наллємо деяку кількість олії. Рідини в посудинах установилися на різних рівнях. Чому?
Відповідно до закону Паскаля тиск обох стовпчиків однаковий:
p1 = ρ1gh1,
p2 = ρ2gh2
ρ1gh1 = ρ2gh2
тоді:
При однакових тисках висота стовпчика рідини з більшою густиною буде менша за висоту стовпчика рідини з меншою густиною.
4. Використання сполучених посудин
Сполучені посудини широко використовуються в побуті й техніці.
(Робота учнів у групах. Кожна група отримує аркуш, на якому зображено використання сполучених посудин. Потрібно пояснити принцип їх дії)
Приклади (шлюзи, артезіанський колодязь, фонтани тощо).
Доповідь учня про топ-10 найкрасивіших фонтанів України, яка супроводжується презнтацією:
5. Рідинний манометр
Рівень рідини в сполучених посудинах залежить від зовнішнього тиску. Це явище використано для побудови рідинних манометрів – приладів для вимірювання тиску. Демонструємо дію рідинного манометра та визначаємо за допомогою нього тиск.
6. Металеві манометри
У техніці застосовують металеві манометри (демонструємо металевий манометр). Основною частиною манометра є плоска трубка, зігнута дугою невеликого радіуса. Один кінець запаяний, а інший з’єднаний із трубкою, що веде до резервуара, де вимірюється тиск. Якщо тиск у трубці буде зростати, то трубка починає розгинатися. Металеві манометри не такі чутливі, як водяні, але надійність їх значно вища.
V. Осмислення об’єктивних зв’язків
Розв’язування задач
1. На дошці намалювати два чайники однакової ширини: один високий, другий – низький, але верхня частина носиків на одному рівні. В який із чайників можна налити більший об’єм води?
2. Нижню частину сполучених посудин заповнили ртуттю. У ліве коліно налили гас, а в праве – воду, висота стовпчика якої 48 см. Якої висоти має бути стовпчик гасу, щоб ртуть залишилася на тому самому рівні?
VI. Узагальнення знань
Інтерактивна вправа «Кубування»
Об’єктами вивчення є сполучені посудини. На кожному боці кубика написана вказівка. Учні викладають на папері власні думки на тему вказівки протягом 2-4 хв.
Вказівки на гранях куба
Опишіть це. Розгляньте уважно об’єкт та опишіть, що ви бачите, відзначаючи колір, форму та розміри.
Порівняйте це. На що це схоже? Від чого це відрізняється?
Встановіть асоціації. Про що це змушує вас думати? Що спадає вам на думку? Це можуть бути схожі або несхожі речі, місця чи люди. Звільніть вашу уяву і подивіться, які асоціації у вас виникають з об’єктом.
Проаналізуйте це. Скажіть, яким чином це зроблено. Вам не обов’язково це знати. Ви можете це вигадати.
Знайдіть застосування цьому. Яким чином це може бути застосовано?
Запропонуйте аргументи за або проти цього. Займіть певну позицію. Використовуйте повний діапазон аргументів: від логічних до безглуздих.
Після того, як письмове завдання виконане, учні діляться результатами своєї роботи. Один з учасників зачитує написане, а інші оцінюють кожний пункт, ставлячи схвалення (с) або запитання (з). Слід наголосити, що оцінки мають відповідати конкретній думці, тобто треба, щоб учні не казали просто «це було добре», а пояснювали, що саме їм сподобалось і чому.
VII. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
VIІI. Домашнє завдання
1. § 26,28 (підручник В. Сиротюк);
2. Прочитати § 25, 29 (підручник В. Сиротюк);
3. Розв’язати задачу:
У праве коліно сполучених посудин налита вода, у ліве – бензин. Висота стовпа бензину 25 см. Визначити, на скільки відрізняються рівні води в колінах.