Як утворюється туман, роса? Чому, виходячи з річки спекотного літнього дня, ми відчуваємо прохолоду? Куди зникають калюжі після дощу? Для чого в спеку собака висуває язика? Чому, якщо хочемо остудити руки, ми на них дмемо, а якщо хочемо зігріти, то дихаємо? Щодня можна поставити собі безліч таких запитань. У цьому параграфі ви знайдете відповіді на деякі з них. На ці та інші запитання ми сьогодні спробуємо дати відповідь.
Тема. Випаровування і конденсація рідин
Мета уроку.
Основні поняття: пароутворення, випаровування, конденсація, сублімація, швидкість випаровування.
Обладнання: спирт, вода, пензлик, піпетка,спиртівка, скляні пластинки, картонний папір, пластинка покрита парафіном.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Відгадування загадок.
Гуляти ходила, сльозу зронила,
Місяць бачив – не підняв,
Сонце побачило – підняло. (Роса.)
Інтерактивна вправа «Точка зору».
Клас об’єднують в групи, які обговорюють свої аргументи й можливі контр аргументи суперників. Група спостерігач оцінює: хто був логічніший, хто більш переконливим, хто припускався помилок чи був не переконливим.
Групи:
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Вода свою путь бере із струмка,
Струмки на шляху збирає ріка.
Ріка повноводо тече на просторі,
Аж поки вона не вливається в море.
Моря заповняють запас океану,
Над ними виникають клуби туману.
Знімаються вгору – їх вже не дістати,
Бо хмарками в небі судилося стати.
Хмарки ж кучеряві, пропливши над ними,
Дощем проливаються, сиплють снігами.
Вода ж навесні у струмках заговорить,
І ті потечуть до річкових просторів.
Як називають описаний процес? (Кругообіг води в природі.)
Існує давня естонська казка «Король туманної гори».
Естонка Тійу випадково зустрілася з королем Туманної гори. Він допоміг бідній естонці, але попросив, щоб вона зберегла таємницю його гори. Тійу зберегла таємницю, вона нічого не розповіла своїм односельцям про короля туманів. Але вони вирішили, що вона відьма, яку необхідно спалити на вогнищі. Але тільки вогонь почав розгортатися, на землю впав такий густий туман, що в двох кроках нічого не було видно. Коли нарешті сонячні промені побороли туман, виявилося, що вогонь не загорівся, а жінка зникла, немов розтанула в тумані. Король Туманів її врятував.
Як утворюється туман, роса? Чому, виходячи з річки спекотного літнього дня, ми відчуваємо прохолоду? Куди зникають калюжі після дощу? Для чого в спеку собака висуває язика? Чому, якщо хочемо остудити руки, ми на них дмемо, а якщо хочемо зігріти, то дихаємо? Щодня можна поставити собі безліч таких запитань. У цьому параграфі ви знайдете відповіді на деякі з них. На ці та інші запитання ми сьогодні спробуємо дати відповідь.
ІV. Формування нових знань
Речовина може перебувати в чотирьох агрегатних станах: твердому, рідкому, газоподібному і плазмовому. Вид агрегатного стану залежить від внутрішньої енергії речовини, яка є найбільшою в плазмовому стані, найменшою в твердому.
Будь-яка речовина може переходити з одного агрегатного стану в інший. За певних умов тверде тіло може перетворитися на рідину, рідина може знову стати твердою чи перетворитися на газ.
Процес переходу речовини з рідкого стану в газоподібний називають пароутворенням.
Рідина може перетворюватися на газ двома способами: випаровуванням і кипінням.
Знайомство з пароутворенням рідини почнемо з процесу випаровування.
Якщо розлити воду, то через якийсь час калюжа зникне; речі, що промокли під дощем, обов'язково з часом стануть сухими; навіть масний слід, який лишився на асфальті від несправної машини, згодом стає майже непомітним. Усі ці явища можна пояснити випаровуванням рідини.
Розглянемо процес випаровування з погляду атомно-молекулярної теорії. Уявіть собі молекули рідини. Вони рухаються, постійно змінюючи швидкість свого руху.
Серед молекул рідини, які хаотично рухаються біля її поверхні, завжди знайдуться такі, що «намагаються» вилетіти з рідини. Ті з них, що в певну мить рухаються повільно, не зможуть подолати притягання сусідніх молекул і залишаться в рідині. Якщо ж поблизу поверхні опиниться «швидка» молекула, то її кінетичної енергії буде достатньо, щоб виконати роботу проти сил міжмолекулярного притягання, і молекула вилетить за межі рідини.
Після ознайомлення з механізмом випаровування можна зробити декілька висновків.
По-перше, той факт, що в рідині завжди є молекули, які рухаються досить швидко, дозволяє зробити висновок, що випаровування рідин відбувається за будь-якої температури.
По-друге, оскільки в процесі випаровування рідину залишають найшвидші молекули, то середня кінетична енергія решти молекул зменшується. Тому, якщо рідина не отримує енергії ззовні, вона холоне. До того ж під час випаровування виконується робота проти сил міжмолекулярного притягання та проти сил зовнішнього тиску, тому процес випаровування супроводжується поглинанням енергії. Саме тому, виходячи з річки після купання або перебуваючи в мокрому одязі, ми відчуваємо прохолоду.
Для того щоб швидко висушити одяг, ми зазвичай кладемо його на батарею опалення або прасуємо. Чому ми це робимо? Тому що, чим вища температура рідини, тим швидше вона випаровується. Зі збільшенням температури рідини збільшується кількість «швидких» молекул, а отже, дедалі більша їх кількість має змогу подолати сили міжмолекулярного притягання й вилетіти за межі рідини.
Процес пароутворення, що здійснюється і з поверхні твердих називають сублімацією.
Намагаючись висушити одяг, ми не покладемо його на батарею жмутом, а розправимо його, бо зім’ятий одяг висихає набагато повільніше.
Чому? Тому що швидкість випаровування залежить від площі вільної поверхні рідини. Адже чим більша площа поверхні рідини, тим більше «швидких» молекул на цій поверхні опиниться і тим швидше рідина випаровується.
Намалюємо мокрою серветкою на склі або класній дошці три фігурки. Одну зобразимо серветкою, змоченою у спирті, другу — серветкою, змоченою у воді, третю — в олії. «Спиртова» фігурка миттю випарується, «водяна» протримається трохи довше, натомість «олійна» радуватиме нас кілька днів. Річ у тім, що сили притягання між молекулами різних рідин є різними, тому швидкість випаровування залежить від роду рідини. Очевидно, що швидше випаровуються ті рідини, молекули яких слабше взаємодіють одна з одною.
Життєвий досвід показує, що швидкість випаровування залежить також від руху повітря. Насправді, щоб швидко висушити волосся, ми вмикаємо фен на потужніший режим; щоб остудити обпечену руку, дмемо на неї. Білизна, вивішена на вітрі, сохне швидше, ніж у затишку. Таку залежність теж легко пояснити з погляду молекулярного руху. Біля поверхні рідини завжди існує «хмара» молекул, які повилітали з неї. Ці молекули хаотично рухаються, зіштовхуються одна з одною та з молекулами інших газів, що складають повітря. Унаслідок цього молекула рідини може так близько підлетіти до її поверхні, що її «захоплять» сили міжмолекулярної взаємодії та знову повернуть у рідину. А якщо є вітер, то він відносить молекули, що вилетіли, і не дає їм змоги повернутися.
Ми вже знаємо, що молекули весь час вилітають із рідини і певна їх кількість знову повертається. Таким чином, поряд із процесом випаровування, у ході якого рідина перетворюється на пару, існує зворотній процес, коли речовина з газоподібного стану переходить у рідкий.
Процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий називають конденсацією.
Процеси конденсації води в природі ми спостерігаємо щодня. Так, літнього ранку на листі рослин ми бачимо прозорі краплинки роси. Це водяна пара, яка вдень накопичується в повітрі внаслідок випаровування, а вночі, конденсується.
Коли вологе повітря піднімається у вищі шари атмосфери, то, охолоджуючись, воно утворює хмари. Вони складаються з дрібних краплинок води, що утворилися внаслідок конденсації водяної пари. А коли вологе повітря охолоджується поблизу поверхні Землі, утворюється туман. Оскільки процес конденсації супроводжується виділенням енергії, то утворення туману затримує зниження температури повітря.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота в групах.
Кожна група вибирає ті факти, які вказують, як проявляються, вивчаються та враховуються явища конденсації та випаровування в:
Побуті (Група №1)
Географії (Група №2)
Біології (Група №3)
Сільському господарстві (Група №4)
Відповіді:
Група №1 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10, 13.
Група №2 9, 11.
Група №3 4, 6, 12, 14.
Група №4 3, 6, 11, 14.
Використання українського фольклору.
Поясніть зміст приказок та прислів’я з точки зору фізики.
Пояснюється вологістю атмосфери, явищами конденсації й випаровування.
Складання опорних схем.
VІ. Підсумок уроку
Бесіда.
Про яке явище йдеться у рядках:
М. Познанська
Це жито липневе у полі
Дало соломи на бриля.
Прив’яло листя на тополі,
Від спеки аж пашить земля.
Дайте відповідь на запитання:
Як ви можете пояснити утворення туману?
Куди зникають калюжі після дощу?
Що таке випаровування?
Що таке конденсація?
Що таке пароутворення?
Від чого залежить випаровування?
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника. Вивчити основні поняття.
Творче завдання:
Підготувати повідомлення про утворення туману, дощу, снігу.