Сьогодні ми зупинимося на енергії, що виділяється при згоранні палива. Чи однаково вона виділяється при згоранні різних видів палива? Як знайти її значення?
Тема. Теплота згоряння палива
Мета уроку.
Основні поняття: паливо, теплота згорання палива, кількість теплоти.
Обладнання: картки, спиртівка, спирт, банка з водою.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Відгадування загадок.
Коли червоний – сам людей обслуговує,
Коли сірий – його викидають. (Кам’яне вугілля.)
Що об’єднує ці відгадки? (Відповіді учнів)
Інтерактивна вправа «Встановіть відповідність» із взаємоперевіркою.
Кожен учень отримує картку із завданням. Учням необхідно встановити відповідність між правою та лівою колонками. Стрілками з’єднай відповідні поняття, терміни. Час на виконання завдання 3-5хв. далі взаємоперевірка.
Варіант 1
1 |
Тепловий рух |
А |
Фізична величина,значення якої дорівнює енергії, яку тіло одержує або віддає в процесі теплопередачі |
2 |
Приклад теплопровідності |
Б |
Неперервний безладний руч. Молекул (атомів) |
3 |
Кількість теплоти |
В |
Холодні руки зігрівають тертям |
4 |
Температура |
Г |
Розжарену деталь опускають у холодне мастило |
5 |
Спосіб зміни внутрішньої енергії – виконання роботи |
Д |
Фізична величина, яка характеризує стан теплової рівноваги і є мірою кінетичної енергії руху частинок, з яких складається тіло |
Варіант 2
1 |
Замкнена (ізольована) система тіл |
А |
Виконання роботи |
2 |
Внутрішня енергія |
Б |
Випромінювання |
3 |
Шлях, яким змінюється внутрішня енергія свердла під час свердління |
В |
Фізична величина, яка характеризує речовину і чисельно дорівнює кількості теплоти, яку необхідно надати речовині масою 1кг, щоб нагріти її на 10С |
4 |
Питома теплоємність |
Г |
Енергія руху і взаємодії частинок, з яких складається тіло |
5 |
Шлях, яким лише у вакуумі відбувається передача енергії |
Д |
Система тіл, яка не одержує енергії ззовні |
Відповіді. Варіант 1: 1 – Б, 2 – Г, 3 – А, 4 – Д, 5 – В.
Варіант 2: 1 – Д,2 – Г, 3 – А, 4 – В, 5 – Б.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Ми часто намагаємося збільшити температуру якогось тіла (нагріти повітря в кімнаті, воду в чайнику і т.д.). Яким чином ми робимо це з вами найчастіше? (Відповіді учнів: використовуємо електроенергію, енергію, що виділяється при згорянні палива.) Сьогодні ми зупинимося на енергії, що виділяється при згоранні палива. Чи однаково вона виділяється при згоранні різних видів палива? Як знайти її значення?
ІV. Формування нових знань
Бесіда за запитаннями?
Отож, у житті ми часто маємо потребу збільшити температуру якогось тіла. Так, щоб у кімнаті стало тепліше, слід збільшити температуру води в батареях опалення, щоб приготувати їжу — температуру повітря в духовці. Здавна людство для збільшення температури використовувало енергію, яка виділяється під час хімічної реакції горіння палива.
З курсу хімії ви вже знаєте, що реакція горіння, — а зазвичай це є реакція взаємодії Карбону або Гідрогену з Оксигеном, — екзотермічна реакція, тобто реакція, яка відбувається з виділенням теплоти.
Під час повного згорання палива утворюється вуглекислий газ. Горіння пов’язане з руйнуванням одних молекул і утворенням інших.
Під час неповного згорання вуглецю, що міститься в паливі, в печах або котлах, у ДВЗ, виділяється оксид вуглецю (чадний газ СО). Ця сполука – сильний отрута! Вона не має кольору, запаху (в чистому вигляді), трохи легший за повітря,погано розчинається у воді. Він краще, ніж кисень сполучається з гемоглобіном крові. Виникає кисневе голодування, що супроводжується головним болем, непритомністю. Якщо в повітрі приміщення міститься 0,4% чадного газу, о в наслідок сильного отруєння настає смерть. З метою надання першої медичної допомоги необхідно потерпілого винести на свіже повітря, зробити штучне дихання, рекомендується вдихати легкий розчин аміаку.
Паливом можуть слугувати як природні речовини (кам'яне вугілля, нафта, торф, дрова, природний газ), так і спеціально одержані людиною (гас, бензин, деревне вугілля, етиловий спирт тощо). Як бачимо, паливо буває твердим (кам'яне вугілля, торф, дрова, сухий спирт), рідким (нафта, гас, бензин, дизельне паливо) і газоподібним (природній газ, пропан, бутан).
Для сучасної цивілізації паливо — необхідна умова існування. Для роботи транспорту, різних механізмів у промисловості й сільському господарстві, обігрівання житла та готування їжі людина перетворює енергію палива в інші форми.
Різні види палива відрізняються один від одного за теплотворною здатністю. Переконаємось у цьому за допомогою простого досліду. Поставимо на ліву шальку терезів спиртівку, наповнену спиртом. Над спиртівкою підвісимо металеву банку з водою, перед тим вимірявши температуру та об'єм води. Після того як зрівноважимо терези, покладемо на ліву шальку важок масою 1 г. Рівновага в порушиться. Запалимо спиртівку. У міру згоряння спирту маса спиртівки зі спиртом зменшуватиметься, і через якийсь час рівновага терезів відновиться (це означає, що згорів 1г спирту). У цей момент погасимо спиртівку, після чого виміряємо й зафіксуємо температуру води. Повторимо дослід, наповнивши спиртівку гасом,і переконаємося, що в цьому випадку вода нагрівається більше. Це означає, що під час згорання 1г гасу виділилося більше енергії, ніж у ході горіння 1г спирту.
Для кількісної характеристики теплотворної здатності палива застосовують фізичну величину, яку називають питомою теплотою згорання палива.
Питома теплота згоряння палива — це фізична величина, яка характеризує певне паливо і чисельно дорівнює кількості теплоти, що виділяється в процесі повного згоряння 1кг палива.
Питому теплоту згоряння палива позначають символом q та обчислюють за формулою: , де Q - кількість теплоти, що виділяється в ході повного згоряння палива масою m.
З формули для визначення питомої теплоти згоряння палива дістанемо одиницю цієї величини в СІ — джоуль на кілограм .
Питому теплоту згоряння різних видів палива визначають у лабораторних умовах і заносять до таблиць.
Знаючи питому теплоту згорання палива й масу палива, легко обчислити кількість теплоти, яка виділяється під час повного згорання палива: .
V. Закріплення вивченого матеріалу
Інтерактивна вправа «Два – чотири – всі разом».
Q, МДж |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
2 |
|
3 |
4 |
|
|
5 |
|
|
|
50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
40 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
|
|
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
m,кг |
VІ. Підсумок уроку
Складання опорного конспекту.
Інтерактивна вправа «Інтерв’ю».
Учитель бере інтерв’ю в учнів:
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника.
Розв’язати задачі:
Творче завдання:
Підготувати повідомлення: «Теплове забруднення. Чи існує межа виробництва енергії на Землі».