Урок "Форми земної поверхні"

Про матеріал

Мета. Формувати поняття: рівнина, горб, яр, балка, гори, гірська поверхня.

Удосконалювати вміння працювати в парах і групах.

Розвивати вміння порівнювати, знаходити спільні і відмінні ознаки.

Виховувати любов до природи рідного краю. До цього уроку я виклала і презентацію

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок з природознавства на тему

 «Форми земної поверхні України»

4 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Форми земної поверхні України

 

 

Мета. Формувати поняття: рівнина, горб, яр, балка, гори, гірська поверхня.  

            Удосконалювати вміння працювати в парах і групах.

            Розвивати вміння порівнювати, знаходити спільні і відмінні ознаки.

            Виховувати любов до природи рідного краю.

 

 

Обладнання: фізична карта України, ілюстрації із зображенням різних форм

                      місцевості, фото місцевих краєвидів, атласи, глобус, комп’ютер,

                      навчальна презентація

 

Х І Д   У Р О К У

 

I Організація класу              

ІІ Перевірка домашнього завдання (робота за картками)

Тести

  1. На якому материку розташована Україна?

а) Африка;     б) Євразія;     в) Австралія.

  2) Які моря омивають береги України?

а) Карибське;     б) Балтійське;     в) Чорне;     г) Азовське.

3) Які річки протікають територією України?

а) Дніпро;     б) Дністер;     в) Нева;     г) Дунай.

3) Які гори розташовані на території України?

а) Анди;     б) Карпати;     в) Кавказькі;     г) Кримські.                                                                                                          

1

2

3

4

5

б

в г

а б в

б

б г

 

 Взаємоперевірка:

 

 

 

II Актуалізація опорних знань

Гра «Впіймай м’яч»

- Що таке глобус?

- Що можна визначити за глобусом?

- А як люди дізналися, що Земля має форму кулі?

- Чому поверхню Землі зображено різним кольором?

- Що зображено зеленим кольором?

- Що зображено жовтим та коричневим кольорами?

 

 

Слайд № 1- Перед вами фізична карта України

- Якщо уважно придивитися, то кордони нашої Батьківщини окреслюють територію у формі серця.  А які кольори присутні на фізичній карті України?

- Спробуйте сформулювати тему сьогоднішнього уроку.

III Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми будемо говорити про основні форми земної поверхні України.

Слайд № 2 Тема уроку

Форми земної поверхні України

IV Робота над новим матеріалом,

Слайд № 3 № 4  Форми земної поверхні

- Подивіться, будь ласка, на фотографії краєвидів нашої Батьківщини. (полтавська рівнина, Кримські гори, придніпровська височина, гори Карпати). Порівняйте їх. Чи можете ви сказати, що таке рівнина, а що таке гори?

- Порівняйте наш висновок з визначенням у підручнику.

Робота в групах:

І група

 Шукає відповідь на питання «Що таке рівнини?» на с.107 (підручник «Я і Україна» Т.М.Байбара, Н.М.Бібік

ІІ група

Шукає відповідь на питання «Що таке гори?» на с.109

Відповіді учнів.

Слайд № 5, 6  Рівнини

- Розгляньте фотографії рівнин, тобто території суші, які мають рівну поверхню.  Що трапляється на рівнинах? (ліс, поле, луки, річки, озера, невеличкі підвищення – пагорби та яри)

Якщо на рівнині зовсім немає підвищень і западин, то її називають плоскою, а рівнину, на якій зустрічаються горби – горбистою, рівнини, на яких трапляються і низовини, і пагорби, – хвилястими. Отже, на рівнинах є горби, яри та балки.

Слайд № 7 Горб

- Горб – це невеличке підвищення на рівнині, від 10 до 200м.

- Як ви думаєте, з яких частин складається горб?

- Горб складається з найвищої точки (вершини), підніжжя (початок горба), пологого і крутого схилів, як правило вони вкриті рослинністю.

- Візьміть зошит з друкованою основою і підпишіть на схемі пагорба його частини.

Слайд № 8 Будова горба

- Розгляньте будову горба.

- Звірте свої записи.

Слайд № 9 Яр і балка

- Досить часто на рівнинах можна побачити заглиблення – яри та балки.

Яр – це велике заглиблення з крутими схилами на поверхні землі.

Балки – це великі заглиблення на поверхні рівнини з пологими схилами, що вкриті рослинністю.

 

Слайд № 10  Урочище  «Біла криничка»

- Ми ходили на екскурсію до урочища «Біла криничка». Визначте, що це форма рельєфу земної поверхні.

Пошукова робота за підручником

- Знайдіть, будь ласка, у підручнику на с.107-108 інформацію про утворення яру та балки.

Робота на дошці «Коло Вена» «Порівняльна характеристика яру та балки»

 

відмінне

яр

балка

росте

нема рослин

круті схили

не росте

          є рослини

 схили похилі

спільне

заглиблення на поверхні землі

є схили і дно

руйнують поверхню землі

 

Слайд № 11 Охорона ґрунту від ярів

Яри руйнують поверхню Землі, через те, що можуть рости, тобто збільшуватись. Та можна з ними боротися:

  • малі яри закопують і висаджують в цьому місці траву, дерева;
  • орють поперек схилів;
  • на краях ярів садять дерева і кущі.

Слайд № 12 Гори  

- Крім рівнин, горбів, ярів, балок, до форм земної поверхні належать і гори.  Погляньте на зображення різних гір. Гори – це ділянки земної поверхні, що високо підняті над рівнинами. Їх висота може бути від 1000 до 2000 метрів. Залежно від висоти гори бувають низькі (від 500м до 800м), середні (від 800м до 2000м) і високі (понад 2000м). А за віком гори поділяють на старі і молоді. Поодинокі гори на планеті зустрічаються рідко. Частіше вони тягнуться рядами. Ряд гір називають гірським хребтом.

Слайд № 13  Будова гори

- Так як і горб, гора має підніжжя, схили і вершину. Схили можуть бути пологими і крутими. Вершини високих гір вкритті снігами та льодовиками.

Вправа «Незакінчене речення»

У горба і гори однакова будова, але різна …    (висота)

Фізхвилинка

 Слайд № 14      

 

                           Станьте, глибоко вдихніть.

                                                 До гори ми вже ідем.

                                                 Ось – підніжжя, ось – вершина,

                                                 Лівий схил і правий схил.

                                                 Ми вилазим на вершину

                                                 Оглядаєм все довкола.

                                                 Уявіть, що ви – гора.

  Покажіть своє підніжжя, вершину, правий схил крутий, а лівий схил – пологий.

 

V Закріплення вивченого матеріалу

Слайд  № 15  Гра  «З’єднай стрілочками» (робота в парах)

Яр –                ділянка земної поверхні, високо піднята над рівнинами.

Рівнина –        заглиблення, круті схили, вриті рослинами.

Гора –             територія суші, яка має рівну поверхню.

Балка –             велике заглиблення з крутими схилами, що може рости.

 

Практична робота з атласами   (робота з картками)

Розгляньте фізичну карту України.

Знайдіть, будь ласка, гори, їх найвищі вершини, рівнини.

 

Слайди № 16,17,18,19   Ребуси

Кросворд  «Говерла»   (робота в групах)

Вписати у клітинки кросворда назви форм земної поверхні, що зустрічаються в Україні, та відгадати по вертикалі назву гори.

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

о

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

е

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

л

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ   Гра   «Впізнай мене»

Слайд № 20

   Балабанівський яр, Харьківська обл.

Слайд № 21

   Гори Карпати,  найвища гора в Україні  Говерла, 2061 м над рівнем моря

Слайд № 22

     Яри і балки, придніпровська височина

Слайд № 23

     Полтавська рівнина

Слайд № 24

     Горб на березі Дніпра

Слайд № 25

     Південні кордони Подільської височини, наш рідний край

Слайд № 26

     Еверест – найвища гора на планеті, 8848 м над рівнем моря

VІІ Домашнє завдання

VІ Рефлексія

Слайд № 28

  • Подумайте і визначте якість своєї роботи на уроці.

У різних місцях класу висять ілюстрації «Рівнина», «Пагорб», «Гора»,

Ті діти, хто згоден з висловлюванням:

«На уроці мені було нецікаво, я слухав неуважно, матеріал уроку не зрозумів»,

прикріпіть «Веселого туриста» (малюнок), на «Рівнині».

Ті учні, хто вважають:

«Я уважно слухав, але зрозумів не все; знання, отримані на уроці не зможу використовувати в житті», прикріпіть «Веселого туриста» до «Горба».

Ті учні, які впевнені, що «Я уважно слухав. Я все зрозумів. Я можу скористатися отриманими на уроці знаннями», прикріпіть « Веселого туриста» до «Гори».

Майже всі «Веселі туристи» опинилися на горі, значить, ви відмінно попрацювали, і тепер вам будь-які гори будуть по плечу.                                         

VІІ Підсумок уроку

Слайд №29

  • Мені сподобалось…
  • Тепер я знаю …

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Авдєєнкова Світлана Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
7 листопада 2018
Переглядів
3713
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку